Sotardotter Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Läste just att Livsmedelsverket har påbörjat arbetet med att uppdatera de nordiska näringsrekommendationerna. Det ska bli spännande att se vad de kommer fram till! Tyvärr tror jag väl inte på några större förändringar, vad tror ni andra? https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/mat-och-naring/startskott-for-uppdatering-av-naringsrekommendationer?ll=1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted August 22, 2019 Share Posted August 22, 2019 Är det inte Socialstyrelsen som arbetar med de nordiska näringsrekommendationerna? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 7 timmar sedan, HelgeK sade: SLV struntar i evidensen, och kommer att fortsätta med råd som gör svenskarna fetare och sjuka! Så är jag också övertygad om att det kommer att bli. Skulle kostråden främja hälsan kan industrin bli lidande. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 23 timmar sedan, HelgeK sade: Inez läs länken i Sotardotters inlägg. De Nordiska Näringsrekomendationerna är INTE evidensbaserade. SLV struntar i evidensen, och kommer att fortsätta med råd som gör svenskarna fetare och sjuka! Kostråden bör grundas på bästa möjliga evidens för att gynna folkhälsa. Många på SLV måste bytas ut. Givetvis öppnade jag Sotardotters länk och läste, innan jag yttrade mig. Livsmedelsverket har representanter i gruppen som arbetar med NNR, men de kan inte uppdatera de nordiska näringsrekommendationerna på egen hand, som man får intryck av i Sotardotters inlägg. Däremot kan de uppdatera sina egna rekommendationer, på basis av NNR. Jag ställer mig dock lika tveksam som övriga här till att det skulle hända något revolutionerande med livsmedelsverkets egna rekommendationer. Verket måste ju vara medvetna om all den kritik som riktas mot dem, så någon liten eftergift kan man nog räkna med att de gör, för att rädda ansiktet. I övrigt anser jag att livsmedelsverket skall läggas ner. https://www.facebook.com/groups/667917029919842/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 Ska jag vara lite positiv, så tror jag ändå de kommer uppdatera information kring socker och tillsatt socker i kosten. Nuvarande siffra d.v.s 10% av kosten är helt åt helskotta, även icke-LCHF'are reagerar ju starkt på detta t.ex många föräldrar. Är alldeles för anmärkningsvärt med tanke på WHO's internationella linje och syn på socker som ett globalt hälsoproblem, som sedan skiljer sig så radikalt från dagens nordiska rekommendationer och SLV. Däremot kommer tveklöst de nya rekommendationerna att innebära mindre rött kött&chark(än 500 gram i veckan). Tror man något annat så lever man i en bubbla. Mindre animaliska produkter generellt och mera baljväxter, veggo-protein, fullkornsspannmål, soja och fröoljor. Drömdieten för folk med autoimmuna sjukdomar, mag- och tarmproblem, fetma med mera, om jag får vara sarkastisk. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted August 23, 2019 Popular Post Share Posted August 23, 2019 5 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Betty72 Posted August 18, 2021 Share Posted August 18, 2021 https://www.gp.se/livsstil/konsument/eu-rapport-ät-så-lite-tillsatt-socker-som-möjligt-1.53072056 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 18, 2021 Share Posted August 18, 2021 Jag läste artikeln. Det finns ingen säker gräns för sockerkonsumtion, men fyra av tio svenskar äter för mycket socker (???). Livsmedelsverket tycker, precis som WHO, att tio % av kalorierna som tillsatt socker är helt ok (???) Människor kan inte hålla på att räkna på sin kost, för att se om de äter fem eller tio procent; om det nu gör någon skillnad… (???) Jag får en känsla av att de slingrar sig för att slå knut på argumentationen…den går bara inte ihop. Miljoner svenskar äter alltså mer än 50 g tillsatt socker per dag… 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted August 18, 2021 Popular Post Share Posted August 18, 2021 Ann Fernholm reder ut det. Tack! "Men år 2014 tog WHO detta ett steg längre. De menade att vi helst skulle minska vårt sockerintag till maximalt 5 kaloriprocent, en gräns så låg att många svenskar har passerat den redan till frukost." http://annfernholm.se/2021/08/16/ny-eu-rapport-konsumtionen-av-tillsatt-socker-bor-vara-sa-lag-som-mojligt/ 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 SNF vill inte ändra sin försäljning, och om kritiken säger de "alternativa fakta är inget alternativ" Se: https://snf.ideon.se/2019/06/19/tack-for-oss/?fbclid=IwAR0vcFcfL8smF0MZcUoOGp5-N8GkL6PMnTaLl8WsFX2utMS_aND9m7Qm0Ds SNF har fått 51% av svenskarna bli överviktiga, och de kommer knappast att frivilligt att sälja hälsosammare mat som gör att kunderna blir slanka och friska. SNF kommer säker att säga som Coca-cola: Spring mer! Altså det är inte matvanorna det är fel på. Spring mer i stället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts