Soñador Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hallå! Jag har försökt äta LCHF av och till, med flera lyckade, längre perioder. Jag är ganska stor i maten, jag äter alltid tills jag blir mätt men trots det så blir jag hungrig ganska fort igen. Ett exempel är på morgonen, jag äter för det mesta äggröra på två ägg och rikligt med grädde, kanske lite skinka eller rökt lax till och lite grönsaker. Sen drar jag till jobbet, och vill det sig riktigt illa så är jag hungrig redan en och en halv timme senare. Äter jag verkligen för lite fett? Ska jag minska ner på övriga delar i måltiden och öka fettet? Jag äter som sagt alltid tills jag blir mätt, om inte mer ibland, men eftersom jag blir hungrig så fort så äter jag inte så fort jag blir hungrig. Ska jag göra det i alla fall? Jag har också svårt att kunna äta hur jag vill på jobbet, det blir mest småätande av ex. nötter, keso, avokado osv innan och efter matpausen, vilket innebär att jag äter men aldrig blir mätt. Det är väl inte heller så bra? Så, frågan är; vad ska jag göra för att hålla mig mätt längre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Har du testat periodisk fasta några gånger? Hungern brukar försvinna efter typ 4h lätt hunger - iallafall för mig. Mer info:http://jonasbergqvist.se/blogg/2012/9/15/periodisk-fasta---inget-konstigt-alls/ Annars kan du försöka öka på riktigt smör (80% fett) och kokosfett (99% fett). Grädde har ju bara 36-40% fett och är inte lika mättande. Testa magic bullet kaffe (eller te) och gör feta såser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Prova bullet coffee, jag lovar dig att mättnade kommer. Kanske en varningens ord att sakta öka på fettet i kaffet tills kroppen vant sig. Jag kan hålla mig mätt en hel dag på det. Vad det gäller mättnadskänsla har jag kommit på att mkt har suttit i huvudet i stället för i magen. Tankar som " jag måste nog äta nu" av gammal vana har i mitt fall varit diretkt fel. Jag har varit så inkörd på att man måste äta med si eller så många timmar emellan så hjärnan har trott att jag var hungrig. Bullet Coffee hjälpte min hjärna att förstå när jag egentligen var hungrig och inte bara ropade efter ett gammalt matmönster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 haha fel tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Anna Hallén skriver bra om detta på sin sida. Hon menar att en del kan ha svårt att bli mätta, mättnadssignalerna fungerar inte som de ska vilket leder till att man äter för mycket, att man då får lära sig hur en portion skall se ut och så får man hålla sig till det. Hon föreslår då en s k handflatemodell, du kan gå in på hennes sida och kolla. Sidan kan rekommenderas då jag tycker den innehåller många bra tips när man inte får det att funka, . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norsken Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 http://rdfeinman.wordpress.com/2012/12/17/hunger-what-it-is-and-what-you-can-do-about-it/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Har du testat periodisk fasta några gånger? Hungern brukar försvinna efter typ 4h lätt hunger - iallafall för mig. Mer info:http://jonasbergqvist.se/blogg/2012/9/15/periodisk-fasta---inget-konstigt-alls/ Annars kan du försöka öka på riktigt smör (80% fett) och kokosfett (99% fett). Grädde har ju bara 36-40% fett och är inte lika mättande. Testa magic bullet kaffe (eller te) och gör feta såser. *gilla* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Tack, men annars kan man ju trycka på gilla knappen till höger på posten man gillar . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts