Ketofasta Posted August 24, 2019 Share Posted August 24, 2019 Tja! Jag är en man på 38 år. Jobbar som IT-konsult och konsultchef. Har varit överviktig ända sedan jag var 10 år. Gått ner i vikt i perioder. Ett flertal gånger 15-20 kg. Men har alltid tröttnat och fallit tillbaka, ibland pga knarket (godis och dylikt), ibland pga trytande motivation. Över denna sommar har jag gått upp en 5 kg bara på semestern som varade 5 veckor. Kände det direkt när jobbet drog igång igen den 12e Augusti. Bestämde mig då för att testa en gång till att gå ner i vikt. Men satte inget direkt startdatum, hade inte ritkgit bestämt mig för att "nu jävlar". Dagen efter hade jag en avstämning med en av mina konsulter. Han hade tidigare visat oro över min vikt och hälsa och tipsat om en bok, Hjärnkoll, som jag också hade lånat av honom. Men jag läste den såklart aldrig... I alla fall. Efter avstämningen frågade han hur det gått med vikten under sommaren. Och jag fick krypa till korset. Han berättade då att han inte längre riktigt häll med om det han följt själv innan gällande kost och viktnedgång. Utan han hade en tid kört något nytt, Keto. Och han gör inte bara saker, han har läst och tittat på en massa läkare som hyllat och tipsat om det. Inte minst i kombination med intermittent fasta. Han frågade om det inte kunde vara något för mig. Och jag tyckte direkt att det lät intressant. Inte minst med tanke på att jag är slö och kass på att planera måltider och mellanmål. Att bara behöva tänka på lunch och middag! Jag blev så pepp att jag satte igång samma kväll. Keto, alltså strikt LCHF. Max 20 g kolhydrater per dag. Lunch kl 11-12, middag kl 18-19. Däremellan fasta i 16-18 h, då jag bara får dricka vatten, te, kaffe (ingen mjölk!). I början går man såklart ner mycket i vätska. Men jag har aldrig lyckats så här bra och aldrig känt så extremt lite sötsug eller sug att småäta. Min startvikt, 190813: 167,5 kg (jag är 186 cm lång) Vikt 190824, efter 11 dagar: 158,7 kg (-8,8 kg) Vikt 190902, efter 19 dagar: 155,1 kg (-12,4 kg) (Har fortfaranre inte motionerat något speciellt utöver det jag rör mig på kontors-jobbet.) Vikt 190925, efter 6 veckor: 151,2 kg (-16,3 kg) Mer info 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted August 25, 2019 Share Posted August 25, 2019 Välkommen ! Ser fram emot fortsättningen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 25, 2019 Share Posted August 25, 2019 Välkommen! Ser också fram emot fortsättningen. Och stöter du av nån anledning på patrull på vägen så hojta till så finns det många här som du kan bolla mot! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted August 25, 2019 Share Posted August 25, 2019 Vill man ha det ännu enklare och kanske till och med billigare så kan man anamma OMAD = one meal a day. Då äter man bara en gång per dag, dvs bara frukost, bara lunch eller bara middag beroende på vad som passar bäst i vardagen. Vill man ha bättre sömn ska man inte äta sent på kvällen. Då får du en längre fasta och ännu mindre matplanering. Win - win. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted August 25, 2019 Share Posted August 25, 2019 Hej och välkommen hit! Toppen att du hittat Keto/Strikt LCHF + 16:8 fasta och ger det ett ärligt försök, samt att du har koll på vad du lätt trillar dit på som är ätbart, men som inte är optimalt att äta. Och att du håller suget i schack. Om det är boken 'Hjärnkoll på vikten' som åtsyftas kan jag intyga att det är en bra introduktion, men att den absolut inte räcker hela vägen. Några personer som redan gjort en liknande viktresa som den du påbörjat är My Westerdahl (http://lchfingenjoren.se/), Lindha Vikström (http://halvalindha.se/) och Sten Sture Skaldeman (har skrivit flera böcker). En annan sak jag spontant tänker på är mycket stillasittande, som jag gissar drabbar dig i och med jobbet. Självklart är kosten den tyngre faktorn, men finns det något du kan göra för att minska ditt ev stillasittande? Komma ifrån klassiska soffpotatisen (skräpmat + stillasittande). Har ni t ex ståbord där du jobbar? Kan du ta pauser och komma upp och gå med jämna mellanrum? Pluggar själv IT och stillasittande är något som är väldigt påtagligt i min vardag, och som sannolikt kommer följa mig med ut i arbetslivet. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 22 timmar sedan, Kattuggla sade: Välkommen ! Ser fram emot fortsättningen. Tack! :) 21 timmar sedan, MariaF sade: Välkommen! Ser också fram emot fortsättningen. Och stöter du av nån anledning på patrull på vägen så hojta till så finns det många här som du kan bolla mot! Tack! :) 19 timmar sedan, Katerina sade: Vill man ha det ännu enklare och kanske till och med billigare så kan man anamma OMAD = one meal a day. Då äter man bara en gång per dag, dvs bara frukost, bara lunch eller bara middag beroende på vad som passar bäst i vardagen. Vill man ha bättre sömn ska man inte äta sent på kvällen. Då får du en längre fasta och ännu mindre matplanering. Win - win. Tanken slog mig igår. Eftersom jag känner att jag mår bra av fastan, även om jag börjar bli hungrig kl 9-10. Men jag ska nog köra 16:8 ett tag till. Men det är inte alls omöjligt att jag går över till ett mål om dagen längre fram. :) 15 timmar sedan, morgonsol sade: Hej och välkommen hit! Toppen att du hittat Keto/Strikt LCHF + 16:8 fasta och ger det ett ärligt försök, samt att du har koll på vad du lätt trillar dit på som är ätbart, men som inte är optimalt att äta. Och att du håller suget i schack. Om det är boken 'Hjärnkoll på vikten' som åtsyftas kan jag intyga att det är en bra introduktion, men att den absolut inte räcker hela vägen. Några personer som redan gjort en liknande viktresa som den du påbörjat är My Westerdahl (http://lchfingenjoren.se/), Lindha Vikström (http://halvalindha.se/) och Sten Sture Skaldeman (har skrivit flera böcker). En annan sak jag spontant tänker på är mycket stillasittande, som jag gissar drabbar dig i och med jobbet. Självklart är kosten den tyngre faktorn, men finns det något du kan göra för att minska ditt ev stillasittande? Komma ifrån klassiska soffpotatisen (skräpmat + stillasittande). Har ni t ex ståbord där du jobbar? Kan du ta pauser och komma upp och gå med jämna mellanrum? Pluggar själv IT och stillasittande är något som är väldigt påtagligt i min vardag, och som sannolikt kommer följa mig med ut i arbetslivet. Lycka till! Tack! :) Jo, jag sitter ju stilla mycket. Men rör på mig en del i jobbet trots allt. Blir väl en 5000 steg om dagen från att jag åker hemifrån till att jag kommer hem. Men absolut, jag behöver komma upp i 10 000 oavsett och det är mitt mål. Och jag kan absolut ta pauser och gå runt lite i lokalerna på jobbet. :) Tänkte försöka simma någon eller några timmar i veckan nu snart. Och sen gå ut och gå lite på kvällarna. Jagar pokemons med barnen just nu, bra motion även om det dock inte går så himla fort. :P 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 On 2019-08-24 at 23:41, Ketofasta sade: Tja! Jag är en man på 38 år. Jobbar som IT-konsult och konsultchef. Har varit överviktig ända sedan jag var 10 år. Gått ner i vikt i perioder. Ett flertal gånger 15-20 kg. Men har alltid tröttnat och fallit tillbaka, ibland pga knarket (godis och dylikt), ibland pga trytande motivation. Över denna sommar har jag gått upp en 5 kg bara på semestern som varade 5 veckor. Kände det direkt när jobbet drog igång igen den 12e Augusti. Bestämde mig då för att testa en gång till att gå ner i vikt. Men satte inget direkt startdatum, hade inte ritkgit bestämt mig för att "nu jävlar". Dagen efter hade jag en avstämning med en av mina konsulter. Han hade tidigare visat oro över min vikt och hälsa och tipsat om en bok, Hjärnkoll, som jag också hade lånat av honom. Men jag läste den såklart aldrig... I alla fall. Efter avstämningen frågade han hur det gått med vikten under sommaren. Och jag fick krypa till korset. Han berättade då att han inte längre riktigt häll med om det han följt själv innan gällande kost och viktnedgång. Utan han hade en tid kört något nytt, Keto. Och han gör inte bara saker, han har läst och tittat på en massa läkare som hyllat och tipsat om det. Inte minst i kombination med intermittent fasta. Han frågade om det inte kunde vara något för mig. Och jag tyckte direkt att det lät intressant. Inte minst med tanke på att jag är slö och kass på att planera måltider och mellanmål. Att bara behöva tänka på lunch och middag! Jag blev så pepp att jag satte igång samma kväll. Keto, alltså strikt LCHF. Max 20 g kolhydrater per dag. Lunch kl 11-12, middag kl 18-19. Däremellan fasta i 16-18 h, då jag bara får dricka vatten, te, kaffe (ingen mjölk!). I början går man såklart ner mycket i vätska. Men jag har aldrig lyckats så här bra och aldrig känt så extremt lite sötsug eller sug att småäta. Min startvikt: 167,5 kg (jag är 186 cm lång) Vikt imorse, efter 11 dagar: 158,7 kg (-8,8 kg) Så här är det, den vikten vid den åldern är knappast ett hälsotecken iallafall! Dvs det är lixom inte ens en fråga om att jag gillar mat och fika.. det är förmodligen metabolt syndrom? Dvs .. fortsätt några år till och du får diagnosen Diabetes typ 2! Det är lixom soptippen, du blir fetare, sjukare, blir beroende utav mediciner, som kan rädda dig fram till iallafall 50-60! Dags att ta tag i det hela.. dvs du är IT-konsult/och konsultchef.. iallafall att vara chef är en stressfaktor, antingen börjar du på löpande bandet, utan ansvar, men grejen är snarare att din chefsposition ger dig iallafall bättre ekonomiska förutsättningar att välja ditt eget liv/din kost/dina matvanor! Om du bara får lite mental kontroll.. dvs du är IT-konsultchef, dvs chef på mellannivå, du borde kunna planera lite bättre vad det kommer till dig själv? Oså är du nära medelåldern, om inte förr så är det då dags för en mental omställning! Dvs det är inte alls säkert att en plats i styrelsen är det som gör att du mår bäst.. för det kan vara som så att positionen som mellanchef med lång erfarenhet är det som gör att du får blomma ut och de andra blir beroende utav dig? Hur som helst, det är ont om kompetenta mellanchefer, dvs folk med kompetens! Läs gärna boken om "hjärnkoll på maten", eller så köper du Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt"! Iallafall försök hanka dig fram som IT-konsultchef, det ger ofta lite bättre förutsättningar rent ekonomiskt! Men om stressfaktorerna blir för svåra så kan du alltid nedgradera dig till ett lugnare liv! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 13 timmar sedan, Zepp sade: Så här är det, den vikten vid den åldern är knappast ett hälsotecken iallafall! Dvs det är lixom inte ens en fråga om att jag gillar mat och fika.. det är förmodligen metabolt syndrom? Dvs .. fortsätt några år till och du får diagnosen Diabetes typ 2! Det är lixom soptippen, du blir fetare, sjukare, blir beroende utav mediciner, som kan rädda dig fram till iallafall 50-60! Dags att ta tag i det hela.. dvs du är IT-konsult/och konsultchef.. iallafall att vara chef är en stressfaktor, antingen börjar du på löpande bandet, utan ansvar, men grejen är snarare att din chefsposition ger dig iallafall bättre ekonomiska förutsättningar att välja ditt eget liv/din kost/dina matvanor! Om du bara får lite mental kontroll.. dvs du är IT-konsultchef, dvs chef på mellannivå, du borde kunna planera lite bättre vad det kommer till dig själv? Oså är du nära medelåldern, om inte förr så är det då dags för en mental omställning! Dvs det är inte alls säkert att en plats i styrelsen är det som gör att du mår bäst.. för det kan vara som så att positionen som mellanchef med lång erfarenhet är det som gör att du får blomma ut och de andra blir beroende utav dig? Hur som helst, det är ont om kompetenta mellanchefer, dvs folk med kompetens! Läs gärna boken om "hjärnkoll på maten", eller så köper du Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt"! Iallafall försök hanka dig fram som IT-konsultchef, det ger ofta lite bättre förutsättningar rent ekonomiskt! Men om stressfaktorerna blir för svåra så kan du alltid nedgradera dig till ett lugnare liv! Alltså. Jag vet redan allt det där. Varför tror du jag börjat tänkta på hälsan och gått ner 10 kg på två veckor? Och som jag skrev innan, jag har gått ner 20+ kg flera gånger tidigare. Jag vet precis vad som krävs etc. Men har inte hittat något som lyckats hålla min motivation uppe efter några måndader. Nu känns det dock annorlunda. Enklare liksom. Gillar att slippa hålla på med frukost och mellanmål hit och dit. Ang mitt jobb så vet jag som tur är mer än du om det. Det är inte stressigt för fem öre. Min chefstjänst är på deltid och jag har personalansvar (inkl. lön ) för 6-8 konsulter. Enbart fokus på personlig utveckling. Inte en massa sälj och dravel som jag ogillar starkt. Så chefsrollen minskar snarare stressfaktorn eftersom jag älskar att jobba med människor och få dem att utvecklas. Mina roller som konsult är även dem allt som oftast inom ledarskap. Varit konsult och konsultchef i 2,5 år nu. Innan dess spenderade jag 9 år hos Sveriges största företag. Jag är mindre stressad (inte alls) i mitt jobb idag kan jag säga. Gillar att vara konsult och att byta uppdrag ungefär en gång per år. Dessutom har jag sedan jag bytte jobb, ökat min lön med 15 000 kr. Vilket är en bonus. Har aldrig haft ett sug av att sitta i någon styrelse och siktar inte heller på det. Inte min kopp te riktigt. Har två barn mellan 5-7 år men ändå inte stressad, trots min vikt och de begränsningar den ändå medför. Har väldigt fria tider. Brukar självmant välja att jobba 6.30-15 och är väldigt sällan hemma senare än kl 16. Jobbar aldrig extra på kvällar och helger. Aldrig övertid, förutom självvald som då även är betald. Har även ett hus 15 km från Stockholm C. Så jag behöver inte stressa över att behöva flytta till större boende framöver när barnen blir äldre. Så nej, jag hankar mig inte fram, tvärtom! Kunde inte vart mindre stressad. Och stortrivs med jobbet. Men tack för din omtanke och oro. Det uppskattas. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 1 timme sedan, Ketofasta sade: Men har inte hittat något som lyckats hålla min motivation uppe efter några måndader. Vill bara påpeka: Motivation klarar man inte att leva med I längden. Den går inte att hålla uppe. Vad man behöver är strategier och rutiner. Och möjligen en kost som är enkel att följa. Vilket LCHF oftast är. Rutiner och tänkesätt - ja, det är ju typ att vissa saker inte är ätbara, och att man inte måste äta var tredje timme. Strategier - det är att tänka igenom hur man hanterar resor, familjefester och annat som stör rutinerna. Klarar du enstaka avsteg utan att må dåligt eller hamna i diket I månader, eller är det battre att äta innan, eller kanske fasta hela dagen? Blir moster Beda jätteledsen om du inte äter hennes tårta, eller kan du omvända henne till nyttigare fika? Oftast Inga större problem, men bra att tänka igenom I förväg. Det är bara du som kan avgöra vad som funkar för dig. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 2 timmar sedan, Effie sade: Vill bara påpeka: Motivation klarar man inte att leva med I längden. Den går inte att hålla uppe. Vad man behöver är strategier och rutiner. Och möjligen en kost som är enkel att följa. Vilket LCHF oftast är. Rutiner och tänkesätt - ja, det är ju typ att vissa saker inte är ätbara, och att man inte måste äta var tredje timme. Strategier - det är att tänka igenom hur man hanterar resor, familjefester och annat som stör rutinerna. Klarar du enstaka avsteg utan att må dåligt eller hamna i diket I månader, eller är det battre att äta innan, eller kanske fasta hela dagen? Blir moster Beda jätteledsen om du inte äter hennes tårta, eller kan du omvända henne till nyttigare fika? Oftast Inga större problem, men bra att tänka igenom I förväg. Det är bara du som kan avgöra vad som funkar för dig. Med motivation menade jag hela paketet. Vet ju att det är flera faktorer inblandade. Men det känns verkligen annorlunda den här gången. Jag är inte sugen på en massa saker, men har även i kombination med det bestämt mig för att jag inte SKA äta även om jag blir sugen. Och det har hänt ett par gånger sensate dagarna att jag tänkt "fy fan va gott, jag vill ha". Men har utan problem kunnat låta bli. Jag har även tänkt mycket på hur det blir på resturanger, resor etc. Kommande fester som jag bara inte vill göra avkall på, men där jag tänker äta Keto, och möjligtvis dricka alkohol som är så fri från kolhydrater som bara möjligt (finns ju faktiskt en hel del utan). Så en av skillnaderna denna gången mot tidigare, förutom att det är första gången jag kör Keto+int. fasta, är att jag faktiskt planerar och tänker mer framåt. Och på saker som kommer framöver. Tidigare har det inte slagit mig förrän tidigast dagen innan, att fan, det är ju fest imorgon. Rutinerna har jag verkligen fått till, och visst är det enklare när man bara kör lunch och middag. Men det här med att göra matlådor etc har jag alltid hatat. Och varit kinkig med att ta med samma mat till lunch dagen efter osv. Inte nu dock! Inga problem, har hittat så mycket goda recept på den här sidan. Och jag har faktiskt ställt mig flera kvällar och lagat enbart en enda matlåda till dagen efter när det inte funnits några rester från middagen. Så jag har snabbt fått till en massa nya rutiner. Känns ovant men sjukt bra. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 9 timmar sedan, Ketofasta sade: Alltså. Jag vet redan allt det där. Bra då kommer det säkert att gå bra framöver. Oså lite osökt till Effies inlägg, det konstiga var att när jag så småningom landat på LCHF, det var först då som rutinerna landade på plats. Dvd jag hade redan köpt hem fläskottletter.. oså kommer företaget och bjuder på Semlor, vid trefikat, där fick jag välja.. men jag är för snål för att slänga fläskotletterna/löken/grädden/grönsakerna som jag köpt till! Det fanns lixom inte en chans att jag skulle bli hungrig och äta fläskkotletter med löksås om jag åt Semla vid 15 tiden! Dvs inte nog med detta, av någon outgrundlig anledning så fick jag även karaktär.. dvs jag kunde nöja mig med en svart kopp kaffe på rasten och det finns alltid folk som gärna äter upp ens semla.. dvs man behöver rätt sällan truga. Summa summarum, LCHF ger en annan homeostas, främst för de som behöver detta, men för andra oxå både motivation samt karaktär.. personligen tror jag att den ändrade homeostasen/metabolismen gör att både karaktär och motivation blir bättre när ens fettoxidationsförmåga uppregleras! Oså till den mentala grejen.. dvs jag handlar och lagar till all mat hemma själv, äter på jobbet på en buferesturang, där jag både tvesovlar och tresovlar om allt är extra gott, men jag orkar hur som helst bara äta en tallrik.. oså har de en bra grönsaksbuffe, dår jag oxå väljer och vrakar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted August 28, 2019 Author Share Posted August 28, 2019 13 timmar sedan, Zepp sade: Bra då kommer det säkert att gå bra framöver. Oså lite osökt till Effies inlägg, det konstiga var att när jag så småningom landat på LCHF, det var först då som rutinerna landade på plats. Dvd jag hade redan köpt hem fläskottletter.. oså kommer företaget och bjuder på Semlor, vid trefikat, där fick jag välja.. men jag är för snål för att slänga fläskotletterna/löken/grädden/grönsakerna som jag köpt till! Det fanns lixom inte en chans att jag skulle bli hungrig och äta fläskkotletter med löksås om jag åt Semla vid 15 tiden! Dvs inte nog med detta, av någon outgrundlig anledning så fick jag även karaktär.. dvs jag kunde nöja mig med en svart kopp kaffe på rasten och det finns alltid folk som gärna äter upp ens semla.. dvs man behöver rätt sällan truga. Summa summarum, LCHF ger en annan homeostas, främst för de som behöver detta, men för andra oxå både motivation samt karaktär.. personligen tror jag att den ändrade homeostasen/metabolismen gör att både karaktär och motivation blir bättre när ens fettoxidationsförmåga uppregleras! Oså till den mentala grejen.. dvs jag handlar och lagar till all mat hemma själv, äter på jobbet på en buferesturang, där jag både tvesovlar och tresovlar om allt är extra gott, men jag orkar hur som helst bara äta en tallrik.. oså har de en bra grönsaksbuffe, dår jag oxå väljer och vrakar! Gött ju! Och det som är så otroligt kul och skönt är att jag redan nu, efter två veckor, känner precis som du med sakerna du skriver ovan. Jag struntar i fikat, jag dricker kaffe eller vatten. Jag VILL inte paja min numera välmående mage. Har också en bufferestaurang på jobbet, där man enkelt kan äta Keto. Men det är såklart lätt att åtminstone ta lite för mycket. Inte mycket för mycket, men lite för mycket. Så jag har börjat laga all mat själv. Det underlättar att frugan kör LCHF och äter samma Keto-mat som jag, men hon tar då och då lite extra kolhydrater, och något gottigottgott. Känner verkligen som du skriver. Att det verkar som att hela dieten har gjort mig osugen på att äta skit (läs kolhydrater, socker och sött). Jag gick tidigare på toa 3-4 ggr om dagen. Blev liksom aldrig "klar". Nu går jag max en gång, ibland inte ens det. Och det blir liksom "klart" varje gång. Så skön känsla! En fråga ang semlorna (och dylikt). Jag kör ju Keto, dvs. max 20 g kolhydrater per dag. Säg att jag äter 1-2 g kolhydrater till lunch. Och sen äter en bakelse/kaka med 15 g kolhydrater (semi-nyttig alternativt liten). Och sen struntar i middagen eller äter något litet som är 0 g kolhydrater. Kommer sockret jag ätit då att få mig ur ketos? Oavsett, kommer jag bli dålig i magen av det? Jag har ingen som helst tanke på att göra så, bara nyfiken på hur lätt det ev är att störa ut rytmen (både ketosen och måendet)? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 11 timmar sedan, Ketofasta sade: En fråga ang semlorna (och dylikt). Jag kör ju Keto, dvs. max 20 g kolhydrater per dag. Säg att jag äter 1-2 g kolhydrater till lunch. Och sen äter en bakelse/kaka med 15 g kolhydrater (semi-nyttig alternativt liten). Och sen struntar i middagen eller äter något litet som är 0 g kolhydrater. Kommer sockret jag ätit då att få mig ur ketos? Oavsett, kommer jag bli dålig i magen av det? Jag har ingen som helst tanke på att göra så, bara nyfiken på hur lätt det ev är att störa ut rytmen (både ketosen och måendet)? Det där är typ en ständigt återkommande fråga på det här forumet! Så vi är rätt luttrade och vana att svara. Det är som så.. att iallafall den första månaden/de tre första månaderna när "motivationen" är på topp så bör man undvika allt sådant! För att gå igenom hela omställningen och kör man på ett år, då har man redan fått nya rutiner samt lite nya recept. Det är främst de tre första månaderna man skall undvika att slira av metabola och motivationsskäl! Oså kommer vi osökt till karaktären, den naggas ofta i kanten av sociala orsaker, typ firman bjuder, dop, bröllop, födelsedagar, släktmiddagar, jul, nyår, midsommar, All inclusive! Grejen är att jag är rätt frikostig med att dela ut frisedlar när det gäller att äta av släktingars mat, speciellt under högtider/semester.. men man behöver ju inte svulla tårta och skölja ner allt med läsk? Och så finns det ett ordspråk, "det är inte vad du äter mellan jul och nyår, utan vad du äter mellan nyår och jul"! Dvs det är vad du äter i snitt under året som spelar mest roll. Såå, allt du äter påverkar din homeostas, men undantag är undantag.. och personligen tror inte att det gör jätteskillnad om man försöker kompensera för något avsteg.. utan det är som för kavaleristen som ramlat av hästen.. upp på den igen bara och rid på! Oså till ketos, vilket är ett metabolt tillstånd till skillnad med att äta en typ ketogen diet, dvs om du är bekant med VV och viktklubb/andra sådana siter, de hamnar oxå i ketos.. främst genom att väga, mäta, räkna kalorier.. dvs de går ner i vikt. Skillnaden mellan LCHF och VV/Viktklubb är att vi menar att man skall få lov att äta sig mätt och att själva kalorireduktionen skall komma naturligt, på grund av en helt annan homeostas! Dvs om man är överviktig i form av en massa fett som är lagrat så får man i förstone se till att man får till en homeostas som gynnar att man tar ut fett för energi som är lagrat! Med andra ord ketos innebär att har brist på glukos (kolhydrater) via munnen, varvid kroppen ersätter en hel del av dessa med ketonkroppar! Inte alla men rätt stor del, för kroppen kan göra eget glukos från vissa aminosyror, glyceroldelen av triglyceriderna! Såå ketos är ett symptom, som antyder att man äter en ketogen diet.. eller bantar/svälter/fastar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted August 29, 2019 Author Share Posted August 29, 2019 10 timmar sedan, Zepp sade: Det där är typ en ständigt återkommande fråga på det här forumet! Så vi är rätt luttrade och vana att svara. Det är som så.. att iallafall den första månaden/de tre första månaderna när "motivationen" är på topp så bör man undvika allt sådant! För att gå igenom hela omställningen och kör man på ett år, då har man redan fått nya rutiner samt lite nya recept. Det är främst de tre första månaderna man skall undvika att slira av metabola och motivationsskäl! Oså kommer vi osökt till karaktären, den naggas ofta i kanten av sociala orsaker, typ firman bjuder, dop, bröllop, födelsedagar, släktmiddagar, jul, nyår, midsommar, All inclusive! Grejen är att jag är rätt frikostig med att dela ut frisedlar när det gäller att äta av släktingars mat, speciellt under högtider/semester.. men man behöver ju inte svulla tårta och skölja ner allt med läsk? Och så finns det ett ordspråk, "det är inte vad du äter mellan jul och nyår, utan vad du äter mellan nyår och jul"! Dvs det är vad du äter i snitt under året som spelar mest roll. Såå, allt du äter påverkar din homeostas, men undantag är undantag.. och personligen tror inte att det gör jätteskillnad om man försöker kompensera för något avsteg.. utan det är som för kavaleristen som ramlat av hästen.. upp på den igen bara och rid på! Oså till ketos, vilket är ett metabolt tillstånd till skillnad med att äta en typ ketogen diet, dvs om du är bekant med VV och viktklubb/andra sådana siter, de hamnar oxå i ketos.. främst genom att väga, mäta, räkna kalorier.. dvs de går ner i vikt. Skillnaden mellan LCHF och VV/Viktklubb är att vi menar att man skall få lov att äta sig mätt och att själva kalorireduktionen skall komma naturligt, på grund av en helt annan homeostas! Dvs om man är överviktig i form av en massa fett som är lagrat så får man i förstone se till att man får till en homeostas som gynnar att man tar ut fett för energi som är lagrat! Med andra ord ketos innebär att har brist på glukos (kolhydrater) via munnen, varvid kroppen ersätter en hel del av dessa med ketonkroppar! Inte alla men rätt stor del, för kroppen kan göra eget glukos från vissa aminosyror, glyceroldelen av triglyceriderna! Såå ketos är ett symptom, som antyder att man äter en ketogen diet.. eller bantar/svälter/fastar! Jag förstår att det är olika från person till person och beror på många faktorer; Men mår man generellt dåligt dagen/dagarna efter om man skulle slira till en dag och säg äta en pizza? Inte för att jag skulle vilja eller palla det, jag blir nästan äcklad av tanken på hur jag skulle känna mig efter rent mentalt. (Även om det luktar gudomligt gott!) Jag tänker mer fysiskt dåligt, om man liksom får ont i magen och blir illamående etc? Jag vet att frugan, som kör lite mer vanlgi LCHF, blev typ illamående och yr hela kvällen och dagen efter när hon inte kunde motstå en pizza ca 7 dagar in i henne LCHF-kost. Förvisso, som jag känner nu så kommer jag inte ÄTA kolhydrater ens på en fest. Jag har insett att det är ganska lätt att äta Keto även ute. Bara att äta enbart köttet/fisken, såsen, fettet och salladen. Men det kan ju såkalrt slinka ner några kolhydrater för mycket omedvetet i såna lägen. t.ex. att såsen innehåller en del. Jag kan ju såkalrt testa mig fram, men jag vill inte det än, känner inte för det. Så jag är nyfiken. Jag har ju frugans facit att gå på, men undrar mest om det generellt är så att man mår dåligt? Finns det någon som har erfarenhet av hur det påverkar en att dricka alkohol? Jag dricker väldigt sällan, kanske 2-3 ggr per år. Men det är snart dags för en stor kräftskiva. Jag har kollat upp att t.ex. gin och vodka inte innehåller några kolhydrater. Även riktigt torrt vin är det extremt lite eller ibland inget i. Jag tänkte försöka vara noga. Försöka hitta tonic som har 0 kolhydrater, om det går. Och jag kommer att ta det väldigt lugnt. För jag vet att man blir lättare påverkad av alkohol när man kör Keto/LCHF. Frågan är hur jag kommer må dagarna efter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 29, 2019 Share Posted August 29, 2019 1 timme sedan, Ketofasta sade: Jag förstår att det är olika från person till person och beror på många faktorer; Men mår man generellt dåligt dagen/dagarna efter om man skulle slira till en dag och säg äta en pizza? Inte för att jag skulle vilja eller palla det, jag blir nästan äcklad av tanken på hur jag skulle känna mig efter rent mentalt. (Även om det luktar gudomligt gott!) Jag tänker mer fysiskt dåligt, om man liksom får ont i magen och blir illamående etc? Jag vet att frugan, som kör lite mer vanlgi LCHF, blev typ illamående och yr hela kvällen och dagen efter när hon inte kunde motstå en pizza ca 7 dagar in i henne LCHF-kost. Förvisso, som jag känner nu så kommer jag inte ÄTA kolhydrater ens på en fest. Jag har insett att det är ganska lätt att äta Keto även ute. Bara att äta enbart köttet/fisken, såsen, fettet och salladen. Men det kan ju såkalrt slinka ner några kolhydrater för mycket omedvetet i såna lägen. t.ex. att såsen innehåller en del. Jag kan ju såkalrt testa mig fram, men jag vill inte det än, känner inte för det. Så jag är nyfiken. Jag har ju frugans facit att gå på, men undrar mest om det generellt är så att man mår dåligt? Finns det någon som har erfarenhet av hur det påverkar en att dricka alkohol? Jag dricker väldigt sällan, kanske 2-3 ggr per år. Men det är snart dags för en stor kräftskiva. Jag har kollat upp att t.ex. gin och vodka inte innehåller några kolhydrater. Även riktigt torrt vin är det extremt lite eller ibland inget i. Jag tänkte försöka vara noga. Försöka hitta tonic som har 0 kolhydrater, om det går. Och jag kommer att ta det väldigt lugnt. För jag vet att man blir lättare påverkad av alkohol när man kör Keto/LCHF. Frågan är hur jag kommer må dagarna efter? Det är nog olika från person till person men jag blir extremt dålig. Får jag i mig för mycket socker (eller sötningsmedel!) då blir jag som bakis dagen därpå. Får jag i mig vetemjöl så blir jag sjuk i en vecka, dålig i magen, finnar/utslag och ångest. Inte av att jag åt fel utan rent fysikalisk ångest. Alkohol har jag aldrig tålt i så stora mängder men på LCHF tål jag ännu mindre, blir berusad på mindre mängd alltså. Var till grannen för nån vecka sen, drack två små glas rödvin. Sen var jag alldeles för berusad för min smak... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted August 29, 2019 Share Posted August 29, 2019 jag får stark hjärtklappning och blir onormalt trött om jag stoppar i mig snabba kolisar. Dricker väldigt sällan alkohol. Men som någon sa "efter några drinkar blir allt LCHF". Det gäller alltså att se upp 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted August 29, 2019 Author Share Posted August 29, 2019 Tack för er input! Som tur är så har jag förvånansvärt bra koll på allt även när jag är ritkigt berusad. Men det gäller att se upp oavsett, såklart. Jag får se hur det går, men jag kommer ta det piano. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted August 29, 2019 Popular Post Share Posted August 29, 2019 6 timmar sedan, Kita 202 sade: Men som någon sa "efter några drinkar blir allt LCHF". Det var vår egen @Peter B så det är sant! Mår också dåligt av socker och mjöl men klarar popcorn av nån anledning. Alkohol behövs det pyttelite av för att bli rejält onykter. 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted August 29, 2019 Share Posted August 29, 2019 @Ketofasta Ursäkta om jag frågar, men hur påverkas dina barn av att du och din fru äter mer eller mindre strikt LCHF? Äter de samma mat som er under middagen eller får de extra "vanliga" tillbehör som ris och pasta, men som ni vuxna låter bli? Har ni rensat i skafferiet/kyl/frys hemma på "skräp"? Har barnen protesterat mot detta? Har ni råkat ut för gnäll i matbutiken när ni som vuxna inte köper det ni köpt tidigare, kanske glass, chips, vad vet jag? Har du hunnit fundera på ev förhållningsregler/-sätt för barnen angående t ex socker eller barnkalas? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted August 30, 2019 Author Share Posted August 30, 2019 10 timmar sedan, morgonsol sade: @Ketofasta Ursäkta om jag frågar, men hur påverkas dina barn av att du och din fru äter mer eller mindre strikt LCHF? Äter de samma mat som er under middagen eller får de extra "vanliga" tillbehör som ris och pasta, men som ni vuxna låter bli? Har ni rensat i skafferiet/kyl/frys hemma på "skräp"? Har barnen protesterat mot detta? Har ni råkat ut för gnäll i matbutiken när ni som vuxna inte köper det ni köpt tidigare, kanske glass, chips, vad vet jag? Har du hunnit fundera på ev förhållningsregler/-sätt för barnen angående t ex socker eller barnkalas? Du behöver inte ursäkta dig. De äter självklart pasta, ris och potatis till maten. Och vi blir inte ett dugg sugna på att ta av det även vi. Jag har faktiskt inte tjuvsmakat en enda tugga av någon sådan mat. Tycker inte ens det är jobbigt att laga 2 olika maträtter nu. Vi har inte rensat på skräp ännu faktiskt. Funkar ändå, har inget sug alls efter det. Och barnen gnäller inget, de vet att det är lördagar som gäller. Fast nu under sommaren får de en glass då och då. De rör på sig så extremt mycket, både i skolan/dagis och hemma kring huset. Inget gnäll i butikerna pga inköp, nej. De får som vanligt lite godis (helst bara chips) på lördagar. Barnkalas är självklart specialfall, men de ligger oftast på helger åtminstone. Igår åt jag och frugan vitkålsgratäng med fläskkotlett (från recepten på den här sidan). Gudomligt gott! Herregud. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 31 minuter sedan, Ketofasta sade: De äter självklart pasta Varför självklart? Pasta är näringsbefriad bukfylla och tillför inget av nytta för någon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted August 30, 2019 Author Share Posted August 30, 2019 2 timmar sedan, jala sade: Varför självklart? Pasta är näringsbefriad bukfylla och tillför inget av nytta för någon. Du tar det ur sitt sammanhang när du bara citerar pasta. Eftersom jag skrev pasta, potatis och ris. Barn behöver kolhydrater för att växa och utvecklas normalt. Och som du säkert vet (?) så tröttnar barn lätt på mat. Därför är det normalt att variera bl.a. pasta, potatis och ris. Varierad kost är viktigt för barn. Dessutom är det ibland så att de vägrar äta vissa saker under perioder. Elit-idrottare äter ju pasta av en anledning, och de rör på sig ungefär lika mycket som barn (förutom de som bara sitter inne vid dator/tv/surfplatta då). Och jag tror de har stenkoll på sin kropp och vad som är bäst för dem som rör sig så mycket. Oavett så behöver barn kolhydrater för att utvecklas. Och grönsaker/frukt, så de får ju i sig tillräcklig näring därifrån. Den här tråden handlar dock om mig så du behöver inte lägga dig i min barnuppfostran, som jag klarar alldeles ypperligt själv. Och nej, mina barn är inte överviktiga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 @Ketofasta Vad bra om det funkar att kombinera LCHF och HCLF i din familj. Sedan rör set sig om barnportioner, så speciellt mycket pasta/ris/potatis behöver man ändå inte laga åt gången. Om du och din fru fortsätter äta som ni gör hoppas jag ni slipper suget på väldigt länge. Det är skönt att ha rensat i skafferi m.m om man är en person som lätt blir sugen, speciellt i början, för då finns det helt enkelt inte så mycket saker man kan "gå loss på". 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 31, 2019 Share Posted August 31, 2019 On 2019-08-30 at 10:20, Ketofasta sade: Elit-idrottare äter ju pasta av en anledning, och de rör på sig ungefär lika mycket som barn (förutom de som bara sitter inne vid dator/tv/surfplatta då). Och jag tror de har stenkoll på sin kropp och vad som är bäst för dem som rör sig så mycket. Maratonlöpare och läkare Tim Noakes trodde också att han hade stenkoll på sin kropp - tills han fick diabetes typ 2 av all kolhydratladdning. Det gäller att vara påläst, även när man har barn att uppfostra. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted September 2, 2019 Author Share Posted September 2, 2019 On 2019-08-31 at 13:42, iAnna sade: Maratonlöpare och läkare Tim Noakes trodde också att han hade stenkoll på sin kropp - tills han fick diabetes typ 2 av all kolhydratladdning. Det gäller att vara påläst, även när man har barn att uppfostra. Det är ju viss skillnad på att trycka i sig kolhydrater och att äta det som behövs, som idrottare alltså. Skönt att du backar dig mot EN elitidrottare som fått diabetes pga överdrivet intag av kolhydrater. Och hur vet man att det var just pga det? Jag har förmodligen tryckt i mig 70% kolhydrater av 4000-5000 kalorier per dag utan att knappt ens motionerat under 10+ år. Och under den tiden gått från ca. 125 kg till 167,5 kg. Jag har inte fått diabetes av det. (Dock har jag ju hela tiden vetat att det varit farligt och till slut kommer ge diabetes.) Och nu måste ju barn ha kolhydrater för att växa och utvecklas normalt. Eller förespråkar du underutvecklade barn?! Tror du på riktigt att det räcker med fett och protein för att deras små kroppas ska växa så mycket som de ska? Det tror verkligen inte jag. 90% av alla barn äter normalt med kolhydrater för att växa och utvecklas, utan att bli överviktiga eller må dåligt av det. Sen finns det såklart tyvärr de som tillåts äta alldeles för mycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 Ann Fernholm har skrivit flera böcker i ämnet och jag önskar att de funnits när mina barn var små. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted September 2, 2019 Author Share Posted September 2, 2019 1 minut sedan, Kattuggla sade: Ann Fernholm har skrivit flera böcker i ämnet och jag önskar att de funnits när mina barn var små. Och i de böckerna förespråkar hon alltså att små barn ska äta Keto? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 Jag har inte läst hennes barnböcker men är ganska säker på att de förespråkar att man ska undvika socker- och mjölprodukter samt att man ska laga egen mat. Så hon är lågkolhydratvänlig men inte så att hon rekommenderar en strikt ketogen kost för växande barn. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted September 2, 2019 Author Share Posted September 2, 2019 34 minuter sedan, Peter B sade: Jag har inte läst hennes barnböcker men är ganska säker på att de förespråkar att man ska undvika socker- och mjölprodukter samt att man ska laga egen mat. Så hon är lågkolhydratvänlig men inte så att hon rekommenderar en strikt ketogen kost för växande barn. Det köper jag absolut! Självklart. Men finns ju mycket kolhydrater som är viktiga för barn som inte innehåller tillsatt socker eller mjöl. Jag skrev aldrig heller att det är bra med socker eller mjöl. Sen är det sjukt svårt att få bort dock. Tycker i alla fall jag. Barnen är ganska ofta kräsna och svåra med maten. Tyvärr. Och de tittar och ser mycket på vad andra äter etc. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted September 2, 2019 Author Share Posted September 2, 2019 En liten uppdatering i det ämne som tråden handlar om: Vikt 190902, efter 19 dagar: 155,1 kg (-12,4 kg) Har inte gått ner alls lika mycket senaste veckan. Men jag vet ju att det är mycket vätska som försvinner i början. Och såvitt jag vet så brukar det ta några veckor för kropen att fatta att något har hänt, och att den då börjar sträva emot lite eller hur jag nu ska förklara att jag förstått det. Men jag kör på, Keto + fasta (16:8) har jag inte tummat en sekund på. Jag har fortfarande inte direkt motionerat något mer utöver det (lilla) jag rör på mig på kontorsjobbet. Senaste veckan ligger jag alltså ungefär på -3,5 kg. Är det bra eller dåligt med tanke på att jag kör Keto + fastan trots att jag har en hög startvikt? Jag har som vanligt högra krav och är en bekräftelsemänniska. Så jag kan ju inte låta bli att jämföra första veckorna när jag nära nog låg på -1 kg per dag. Oavsett så är jag nöjd och känner mig mycket mindre. Ingen svullen mage. Och jag har dessutom fått göra 2-3 nya hål i mina skärp. Och... jag mår bra! (Förutom förkylning och lite semi-feber senaste dagarna. Barnen är ju tillbaka i skolan/förskolan........) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 3,5 kilo på en vecka är mycket bra. Du får nog räkna med att det blir mindre framöver. Om du hamnar på 2 kg/vecka så innebär det 60 kg ner på ett halvår vilket väl skulle vara ett fantastiskt resultat?! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted September 2, 2019 Author Share Posted September 2, 2019 16 minuter sedan, Peter B sade: 3,5 kilo på en vecka är mycket bra. Du får nog räkna med att det blir mindre framöver. Om du hamnar på 2 kg/vecka så innebär det 60 kg ner på ett halvår vilket väl skulle vara ett fantastiskt resultat?! Det har du rätt i. Tack för pepp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 10 timmar sedan, Ketofasta sade: Det köper jag absolut! Självklart. Men finns ju mycket kolhydrater som är viktiga för barn som inte innehåller tillsatt socker eller mjöl. Jag skrev aldrig heller att det är bra med socker eller mjöl. Sen är det sjukt svårt att få bort dock. Tycker i alla fall jag. Barnen är ganska ofta kräsna och svåra med maten. Tyvärr. Och de tittar och ser mycket på vad andra äter etc. Jag har inte läst hennes barnböcker.. jag har dock läst tillräckligt med böcker i temat LCHF! Iallafall.. vi pratar föräldrar som lagt om till LCHF.. förmodligen rätt sent, de borde tänkt lite på det sättet tidigare. men bättre sent än aldrig! Hur som helst vi pratar om föräldrar med lite eller mer tecken på metabolt syndrom? Dvs det finns lixom inget som antyder att deras barn har samma symptom.. förutom att de kan ha genetiska förutsättningar att bli som sina föräldrar när de väl blir medelålders. Iallafall, barn har annan smak.. därmed inte sagt att de skall tillåtas leva av sockrade flingor, godis och läsk.. så länge föräldrarna får råda! Men så länge de är unga och friska så tål de kolhydrater från bra livsmedel, typ potatis samt en massa grönsaker/frukter/bär! Grejen är väl snarare att få dem att gilla grönsaker och frukt/bär! Hur som helst så märker de vad föräldrarna gillar och tar ofta efter. Iallafall så är det inte helt ovanligt att man iallafall i början får lov att laga lite olika tillbehör, dvs potatis är sällan värsta delikatessen, men om barnen vill ha det till sin måltid så är det sällan något problem, då är det som regel värre att få dem att ta kokt brocoli/brysselkål/vitkål till maten! Nu så är det väl knappast själva kolhydraterna som är problemet i barnens mat utan den variation och därmed de olika vitaminer/mineraler/micronutrienter som kommer med en rätt varierad kost. Oså skall de lära sig att äta en varierad kost, med olika livsmedel, som smakar olika! Till skillnad mot en icke varierad kost där allt smakar sött.. nedsköljd med CocaCola! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 Vikt 190925, efter 6 veckor: 151,2 kg (-16,3 kg) Vecka 4-5 gick jag inte ner något alls. Fattade ingenting. Men jag vet ju att kroppen efter en tid börjar fatta och att den försöker behålla sin "trivselvikt". Men jag kom i förra veckan till insikt i att jag faktiskt ätit för lite fett. Jag var trött, seg och hade huvudvärk i samma veva som vikten stod stilla. Så för en vecka sedan skärpte jag mig med fettet. Och det fattar ju alla att det inte bildas ketoner om fettintaget är för litet. Och att man blir trött om man inte äter kolhydrater och för lite fett. Doh! Senaste 5 dagarna har jag gått ner 2-3 kg. Om en dryg vecka vankas det riktigt kul festkonferens utomlands med jobbet. Jag har, till skillnad mot tidigare år, bollat med mig själv hur jag ska göra, planerat. Jag har bestämt mig för att hålla stenhårt på keto, äta kött, fett och sallad. Och att fortsätta med 16:8-fastan. Däremot kommer tiderna skjutas lite. Idag äter jag lunch 11-12 och middag 18-19. På konferensen är det lunch 13 en dag, 14 en dag och 12 en dag. Och middag 18 en dag, 20 en dag, 19 en dag. Men jag tror inte det ska bli något problem. Gällande alkoholen har jag ju faktiskt insett att drinken Skinny Bitch är riktigt god, dvs vodka, sodavatten och citron/limesaft. Och att det faktsikt finns light-tonic för att göra GT! (Lär de dock inte ha på hotellet.) I övrigt känns det väldigt bra. Jag är så mycket mindre, smidigare. Känns som jag är "liten" och jag studsar runt, trots att jag väger 151,2 kg. Herregud. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Har du gått ner 12kg på 4v och tyckte det var konstigt att du stannade upp lite? Ge kroppen ett break!! Det kostar på att bränna bort sig själv! -16kg på 6v... Gôtt jobbat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketofasta Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 40 minuter sedan, MariaF sade: Har du gått ner 12kg på 4v och tyckte det var konstigt att du stannade upp lite? Ge kroppen ett break!! Det kostar på att bränna bort sig själv! -16kg på 6v... Gôtt jobbat! Ja alltså. Det är ju mycket vätska i början. Och jag vet som sagt att kroppen måste anpassa sig efter ett tag. Men jag vet också att jag i samma veva som det stannade upp även drog ner på fettet omedvetet. Tack! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 10 timmar sedan, Ketofasta sade: Vikt 190925, efter 6 veckor: 151,2 kg (-16,3 kg) Vecka 4-5 gick jag inte ner något alls. Fattade ingenting. Men jag vet ju att kroppen efter en tid börjar fatta och att den försöker behålla sin "trivselvikt". Men jag kom i förra veckan till insikt i att jag faktiskt ätit för lite fett. Jag var trött, seg och hade huvudvärk i samma veva som vikten stod stilla. Så för en vecka sedan skärpte jag mig med fettet. Och det fattar ju alla att det inte bildas ketoner om fettintaget är för litet. Och att man blir trött om man inte äter kolhydrater och för lite fett. Doh! Senaste 5 dagarna har jag gått ner 2-3 kg. Om en dryg vecka vankas det riktigt kul festkonferens utomlands med jobbet. Jag har, till skillnad mot tidigare år, bollat med mig själv hur jag ska göra, planerat. Jag har bestämt mig för att hålla stenhårt på keto, äta kött, fett och sallad. Och att fortsätta med 16:8-fastan. Däremot kommer tiderna skjutas lite. Idag äter jag lunch 11-12 och middag 18-19. På konferensen är det lunch 13 en dag, 14 en dag och 12 en dag. Och middag 18 en dag, 20 en dag, 19 en dag. Men jag tror inte det ska bli något problem. Gällande alkoholen har jag ju faktiskt insett att drinken Skinny Bitch är riktigt god, dvs vodka, sodavatten och citron/limesaft. Och att det faktsikt finns light-tonic för att göra GT! (Lär de dock inte ha på hotellet.) I övrigt känns det väldigt bra. Jag är så mycket mindre, smidigare. Känns som jag är "liten" och jag studsar runt, trots att jag väger 151,2 kg. Herregud. Starkt jobbat hur som helst.. litta oavsett orsak/snedsteg/what ever! Iallafall till vatten, det jag fått för mig iallafall är att de som tappar en massa vatten i början, (det borde inte varit där från första början) så när kroppen gått igenom det värsta, så kommer vattnet tebaks.. iallafall till normala nivåer för blodvolym/blodtryck/extra- intra- cellulärt vatten. Dvs vatten är vårt viktigaste livsmedel.. vi består till stora delar utav vatten. Såå.. låt säga att du tappat en massa onödigt vatten och en hel del till, så kommer kroppen på något sätt hur som helst anpassa sig för att hålla en normal vätskebalans. Då kan det hampa sig att vattenhalten i kroppen ökar igen, utifall den gick under vad kroppen gillar, då kan det hända att man står still i vikt ett tag, fasten man fortsätter att bränna av onödiga mängder av fett! Iallafall.. om man är frisk samt vid sunda vätskor i övrigt så kommer det mesta att balanseras ut, förr eller senare.. då kommer det förr eller senare att ta liite längre tid att gå ner i vikt.. för det förefaller som att det finns begränsningar för hur mycket fett kroppen kan/vill släppa från fettväven. Oså ett snabbt hopp till teori.. dvs om allt för mycket fett frigörs så stiger ketonhalten i blodet lite väl mycket, då känner bukspottkörteln av detta och utsöndrar Insulin som i sin tur begränsar Lipolysen, dvs frigörandet av FFA ur fettväven! Dvs det är himla svårt att säga vad som händer i kroppen i varje stund. Utan det är bara att jobba på.. och det är väl förresten inte sista "festkonferensen" du kommer att åka på? Oså på det "all inclusive" på semester, man kan alltid plocka ihop mat som enligt ögat iallafall verkar vara lite LCHF/helt okej.. utan att korsförhöra alla i köket! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts