Ketofasta Posted August 24, 2019 Share Posted August 24, 2019 Tja! Jag är en man på 38 år. Jobbar som IT-konsult och konsultchef. Har varit överviktig ända sedan jag var 10 år. Gått ner i vikt i perioder. Ett flertal gånger 15-20 kg. Men har alltid tröttnat och fallit tillbaka, ibland pga knarket (godis och dylikt), ibland pga trytande motivation. Över denna sommar har jag gått upp en 5 kg bara på semestern som varade 5 veckor. Kände det direkt när jobbet drog igång igen den 12e Augusti. Bestämde mig då för att testa en gång till att gå ner i vikt. Men satte inget direkt startdatum, hade inte ritkgit bestämt mig för att "nu jävlar". Dagen efter hade jag en avstämning med en av mina konsulter. Han hade tidigare visat oro över min vikt och hälsa och tipsat om en bok, Hjärnkoll, som jag också hade lånat av honom. Men jag läste den såklart aldrig... I alla fall. Efter avstämningen frågade han hur det gått med vikten under sommaren. Och jag fick krypa till korset. Han berättade då att han inte längre riktigt häll med om det han följt själv innan gällande kost och viktnedgång. Utan han hade en tid kört något nytt, Keto. Och han gör inte bara saker, han har läst och tittat på en massa läkare som hyllat och tipsat om det. Inte minst i kombination med intermittent fasta. Han frågade om det inte kunde vara något för mig. Och jag tyckte direkt att det lät intressant. Inte minst med tanke på att jag är slö och kass på att planera måltider och mellanmål. Att bara behöva tänka på lunch och middag! Jag blev så pepp att jag satte igång samma kväll. Keto, alltså strikt LCHF. Max 20 g kolhydrater per dag. Lunch kl 11-12, middag kl 18-19. Däremellan fasta i 16-18 h, då jag bara får dricka vatten, te, kaffe (ingen mjölk!). I början går man såklart ner mycket i vätska. Men jag har aldrig lyckats så här bra och aldrig känt så extremt lite sötsug eller sug att småäta. Min startvikt, 190813: 167,5 kg (jag är 186 cm lång) Vikt 190824, efter 11 dagar: 158,7 kg (-8,8 kg) Vikt 190902, efter 19