Recommended Posts

Ann Fernholm har skrivit flera böcker i ämnet och jag önskar att de funnits när mina barn var små. 🤔

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Kattuggla sade:

Ann Fernholm har skrivit flera böcker i ämnet och jag önskar att de funnits när mina barn var små. 🤔

Och i de böckerna förespråkar hon alltså att små barn ska äta Keto?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte läst hennes barnböcker men är ganska säker på att de förespråkar att man ska undvika socker- och mjölprodukter samt att man ska laga egen mat. Så hon är lågkolhydratvänlig men inte så att hon rekommenderar en strikt ketogen kost för växande barn.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Peter B sade:

Jag har inte läst hennes barnböcker men är ganska säker på att de förespråkar att man ska undvika socker- och mjölprodukter samt att man ska laga egen mat. Så hon är lågkolhydratvänlig men inte så att hon rekommenderar en strikt ketogen kost för växande barn.

Det köper jag absolut! Självklart. Men finns ju mycket kolhydrater som är viktiga för barn som inte innehåller tillsatt socker eller mjöl. 

Jag skrev aldrig heller att det är bra med socker eller mjöl. 

Sen är det sjukt svårt att få bort dock. Tycker i alla fall jag. Barnen är ganska ofta kräsna och svåra med maten. Tyvärr. Och de tittar och ser mycket på vad andra äter etc. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten uppdatering i det ämne som tråden handlar om:

Vikt 190902, efter 19 dagar: 155,1 kg (-12,4 kg)

Har inte gått ner alls lika mycket senaste veckan. Men jag vet ju att det är mycket vätska som försvinner i början. Och såvitt jag vet så brukar det ta några veckor för kropen att fatta att något har hänt, och att den då börjar sträva emot lite eller hur jag nu ska förklara att jag förstått det.

Men jag kör på, Keto + fasta (16:8) har jag inte tummat en sekund på.
Jag har fortfarande inte direkt motionerat något mer utöver det (lilla) jag rör på mig på kontorsjobbet.

Senaste veckan ligger jag alltså ungefär på -3,5 kg. Är det bra eller dåligt med tanke på att jag kör Keto + fastan trots att jag har en hög startvikt? Jag har som vanligt högra krav och är en bekräftelsemänniska. Så jag kan ju inte låta bli att jämföra första veckorna när jag nära nog låg på -1 kg per dag.

Oavsett så är jag nöjd och känner mig mycket mindre. Ingen svullen mage. Och jag har dessutom fått göra 2-3 nya hål i mina skärp.
Och... jag mår bra! (Förutom förkylning och lite semi-feber senaste dagarna. Barnen är ju tillbaka i skolan/förskolan........)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3,5 kilo på en vecka är mycket bra. Du får nog räkna med att det blir mindre framöver. Om du hamnar på 2 kg/vecka så innebär det 60 kg ner på ett halvår vilket väl skulle vara ett fantastiskt resultat?! :) 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Peter B sade:

3,5 kilo på en vecka är mycket bra. Du får nog räkna med att det blir mindre framöver. Om du hamnar på 2 kg/vecka så innebär det 60 kg ner på ett halvår vilket väl skulle vara ett fantastiskt resultat?! :) 

Det har du rätt i. 😊

Tack för pepp! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Ketofasta sade:

Det köper jag absolut! Självklart. Men finns ju mycket kolhydrater som är viktiga för barn som inte innehåller tillsatt socker eller mjöl. 

Jag skrev aldrig heller att det är bra med socker eller mjöl. 

Sen är det sjukt svårt att få bort dock. Tycker i alla fall jag. Barnen är ganska ofta kräsna och svåra med maten. Tyvärr. Och de tittar och ser mycket på vad andra äter etc. 

Jag har inte läst hennes barnböcker.. jag har dock läst tillräckligt med böcker i temat LCHF!

Iallafall.. vi pratar föräldrar som lagt om till LCHF.. förmodligen rätt sent, de borde tänkt lite på det sättet tidigare. men bättre sent än aldrig!

Hur som helst vi pratar om föräldrar med lite eller mer tecken på metabolt syndrom?

Dvs det finns lixom inget som antyder att deras barn har samma symptom.. förutom att de kan ha genetiska förutsättningar att bli som sina föräldrar när de väl blir medelålders.

Iallafall, barn har annan smak.. därmed inte sagt att de skall tillåtas leva av sockrade flingor, godis och läsk.. så länge föräldrarna får råda!

Men så länge de är unga och friska så tål de kolhydrater från bra livsmedel, typ potatis samt en massa grönsaker/frukter/bär!

Grejen är väl snarare att få dem att gilla grönsaker och frukt/bär!

Hur som helst så märker de vad föräldrarna gillar och tar ofta efter.

Iallafall så är det inte helt ovanligt att man iallafall i början får lov att laga lite olika tillbehör, dvs potatis är sällan  värsta delikatessen, men om barnen vill ha det till sin måltid så är det sällan något problem, då är det som regel värre att få dem att ta kokt brocoli/brysselkål/vitkål till maten!

Nu så är det väl knappast själva kolhydraterna som är problemet i barnens mat utan den variation och därmed de olika vitaminer/mineraler/micronutrienter som kommer med en rätt varierad kost.

Oså skall de lära sig att äta en varierad kost, med olika livsmedel, som smakar olika!

Till skillnad mot en icke varierad kost där allt smakar sött.. nedsköljd med CocaCola!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg