Jump to content

Grädde

Eivor Å

Recommended Posts

Det kan göra det men det vet man nog bara genom att prova utan. Vissa märker skillnad, andra inte. Jag tillhör de som inte märker nån skillnad så länge jag kan hålla mig till en liten skvätt, typ en-två teskedar per mugg (dricker ca 5-6 koppar te/dag). Använder jag grädde i övrigt, t ex med bär som godis/fika eller i perioder med mycket stress då mängden i teet ökar, ja då brukar det komma nåt kilo som tycks försvinna när jag plockar bort grädden helt.

• Like 4

Jättesvårt att säga, eftersom det är en mängdfråga och lite individuellt. Du får testa med och utan. Jag går absolut upp i vikt om jag gör såser, soppar, gratänger, grytor osv helt baserade på grädde eller crème fraiche. Mitt midjemått börjar växa till sig efter bara någon vecka, samt att jag blir svullen i ansiktet och ser trött ut. Så jag är uppenbarligen lite känslig för något i mejerier. Däremot påverkas jag inte om jag bara använder en skvätt grädde här och där för att reda t.ex en sås. 

Mejerier binder förövrigt upp de nyttiga antioxidanterna som finns i te och kaffe. Medan te och kaffe sin tur påverkar hur mycket kalcium du kan ta upp från mejerier. Så är man petig, så är det bäst att inte blanda dessa. 

Men angående grädde och (över)vikt, så behöver du bli av med kilon och resultaten uteblir så absolut dra ner på grädden. Annars tycker jag du kan fortsätta med grädde i kaffet, om det är något som gör livet mer njutbart. 

• Like 2

1 hour ago, Eivor Å said:

Har ni provat kokosfett hur gör ni då? svårt att få det att blandas tycker jag, vispas?

Jag tar kokosolja  i mitt morgonté. Rör om med skeden, en del flyter upp och lägger sig på ytan, men det tycker jag inte påverkar smaken. Till kaffet har jag bytt ut grädden mot en klick smör. Lite ovant i början, men man vänjer sig.

Kokosfett är en annan produkt än kokosolja och inte så bra i té eller kaffe.

• Like 1

Guest Tureborgaren
3 timmar sedan, Eivor Å sade:

Har ni provat kokosfett hur gör ni då? svårt att få det att blandas tycker jag, vispas?

Med en Magic Bullet-mixer blir det ett fint skum. Annars blir det mest ett fettlager ovanpå. Jag var en sån som måste ha mjölk i kaffet, bytte till grädde, sedan till kokosfett - men med tiden lär man sig gilla nya smaker - numera går det likabra utan... :D 

2 timmar sedan, Eivor Å sade:

Jag använder en sån där mjölkskummare från IKEA för typ 10 kronor. Den fungerar tillräckligt bra för mina behov. 😊

• Like 3

9 timmar sedan, Eivor Å sade:

jag använder mycket visp varje dag mest i kaffet, jag undrar om det ger viktökning, vilket jag har problem med. använder aldrig socker i nån form, har inte gjort på 12 år.

För det första så gillar jag din fråga  för det andra så undrar jafg WTF du äter.. för övrigt?

Dvs LCHF är det aspelut enklaste sättet att äta, dvs max 1-2 måltider per dag, nothing in between dvs bara sk hälsosam mat/för vissa även benämnt som "riktig mat"!

Oså är en diet(/LCHF rätt populärt.. iallafall i media och kanske främst på det här forumet!

Så då får jag väl publicera någon bild.. iomed LCHF  och att du trotts allt skriver här!

"LCHF-mat

"LCHF-mat"

Blättan blättan... käka typ sådant till dina 1-2 måltider per dag.. ät då kopiöst, skippa allt "inbetweenn"!

Dvs om du kan hålla en hemlighet mellan dig och mig,, dvs det finns fucking inget magiskt med LCHF.. förutom att vi då oftast äter färre måltider/färre kalorier per dag.

Hemligheten är lixom macrokompositiionen, för vissa.. riktig mat för flertalet!

Åså till dig Eivor.. vadå grädde till det mesta.. är det kanske inte som så att du borde undvika det mesta och i stället grädde?

Hur som helst även om  vi har missuppfattat  varandra, så får du en frisedel av mig att äta kopiösa mängder grädde till dina maträtter på LCHF.. så länge de handlar om 1-2 gånger per dag

Så länge du äter riktig mat som du själv lagat till från rena matvaror!

Dvs om du lagar till din mat själv, då får grädden vara där, den är sk riktig mat, om du däremot äter undermåligt och kompenserar med grädde på kvällen, då blir det fel!.

• Like 1

4 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Ja precis. Fast egentligen har jag två, den jag har hemma har jag köpt på Returbutiken (dvs. begagnad) och den har en praktisk ställning så den har jag framme på diskbänken, lättillgänglig. Den från IKEA har jag på jobbet.

• Like 1

16 timmar sedan, Zepp sade:

För det första så gillar jag din fråga  för det andra så undrar jafg WTF du äter.. för övrigt?

Dvs LCHF är det aspelut enklaste sättet att äta, dvs max 1-2 måltider per dag, nothing in between dvs bara sk hälsosam mat/för vissa även benämnt som "riktig mat"!

Oså är en diet(/LCHF rätt populärt.. iallafall i media och kanske främst på det här forumet!

Så då får jag väl publicera någon bild.. iomed LCHF  och att du trotts allt skriver här!

"LCHF-mat

"LCHF-mat"

Blättan blättan... käka typ sådant till dina 1-2 måltider per dag.. ät då kopiöst, skippa allt "inbetweenn"!

Dvs om du kan hålla en hemlighet mellan dig och mig,, dvs det finns fucking inget magiskt med LCHF.. förutom att vi då oftast äter färre måltider/färre kalorier per dag.

Hemligheten är lixom macrokompositiionen, för vissa.. riktig mat för flertalet!

Åså till dig Eivor.. vadå grädde till det mesta.. är det kanske inte som så att du borde undvika det mesta och i stället grädde?

Hur som helst även om  vi har missuppfattat  varandra, så får du en frisedel av mig att äta kopiösa mängder grädde till dina maträtter på LCHF.. så länge de handlar om 1-2 gånger per dag

Så länge du äter riktig mat som du själv lagat till från rena matvaror!

Dvs om du lagar till din mat själv, då får grädden vara där, den är sk riktig mat, om du däremot äter undermåligt och kompenserar med grädde på kvällen, då blir det fel!.

jag äter lagad "riktig" mat   men  jag blir fort mätt och äter 4 ggr per dag   ägg smör morgon   omelett med ost lunch, te eller kaffe med grädde mellanmål, kött eller fisk med grönsaker middag,  omelett på kvällen på 1 ägg. jag har börjat dricka kaffe till varje måltid med grädde nu har inte gjort det förut pga att jag fick ont i magen. numer efter 12 år med denna mat så tycks jag tåla kaffe och äpplen o kål, vilket jag fick magsmärtor av förr. jag hade det sen jag var 10 år. ingen av alla  läkare jag träffade (många!) o gastroskokopi flera gånger kom fram till att kolhydratyer var problemet. men tol så blev räddningen LCHF

• Like 3

1 timme sedan, Eivor Å sade:

numer efter 12 år med denna mat så tycks jag tåla kaffe och äpplen o kål, vilket jag fick magsmärtor av förr. jag hade det sen jag var 10 år. ingen av alla  läkare jag träffade (många!) o gastroskokopi flera gånger kom fram till att kolhydratyer var problemet. men tol så blev räddningen LCHF

Underbart! Men med tanke på din inledande fråga - Har du börjat driva uppåt i vikt och undrar över grädde av den anledningen?

• Like 2

On 2019-08-25 at 07:39, Eivor Å sade:

jag använder mycket visp varje dag mest i kaffet, jag undrar om det ger viktökning, vilket jag har problem med. använder aldrig socker i nån form, har inte gjort på 12 år.

Om jag uppfattat rätt avser du med grädde: vispgrädde! Sedan jag för snart två år sedan inledde min LCHF-bana, har mjölk och kaffegrädde försvunnit från kylskåpet. Vispgrädde har ersatt dessa. Jag dricker vispgrädde som mjölk. Under långa tider ett fullt glas om dagen - motsvarar ett fettintag motsvarande 10 glas mjölk utan socker! Inte minsta resultat runt magen av det! Numera blir det något glas varannan dag - jag poängterar inte p.g.a. professor Hellenius avrådanden utan av praktiska, slentrianmässiga skäl - det fungerar fint oavsett frekvensen.

Om du vacklar på LCHF-fronten, kan jag möjligen tänka mig att det har viss betydelse. Kombinationen hög andel fett och kolhydrater i kosten ger automatiskt högre andel oförbränt fett, eftersom ketonerna, som representerar de stora fettförbrännarna, inte får chansen att dominera. Vid kolhydratrik kost blir förmågan att bränna fett betydligt sämre än annars! Fast det vet du som alla LCHF-are. Så om en sådan går upp i vikt är det bara fråga om att intaget föda överstiger energiförbrukningen.1865360115_ScreenHunter_1607Nov_0901_49.thumb.jpg.f1ea5a223d9fd2ff2e8081cc3c0376f8.jpg

P.S.

Uttrycket:

"använder aldrig socker i nån form"

kan i vissa fall tolkas som att övrigt socker i kosten (glykos/fruktos) inte tas tillräcklig hänsyn till. Framför allt i formen potatis, ris, pasta, bröd, fruktsafter, öl etc.. I ditt fall knappast aktuellt eftersom du befinner dig på detta forum!

Driver du LCHF till ketos?

• Like 1

3 timmar sedan, Nils Engström sade:

Så om en sådan går upp i vikt är det bara fråga om att intaget föda överstiger energiförbrukningen.

Med "en sådan" utgår jag från att du avser en LCHF:are och därför säger jag Skitsnack! Det är inte alls "bara fråga om..." Ursäkta min rättframhet, jag tror du kan ta det. ;)

Det KAN vara så att man, oavsett kosthållning, äter mer än man behöver, självklart. Om man ätit LCHF en längre tid och haft lågt insulinpåslag så har även leptinet följt med och man blir hungrigare. Det är en dans, lågt insulin ökar hungern. Man kan också självmedicinera både fett och kolhydrater, då kan energiintaget också dra iväg.  Det KAN också finnas andra orsaker.
Män och kvinnor skiljer sig åt, det tror jag är allmänt vedertaget. I 50års-ålder händer det mycket i kvinnokroppen även om processen dit är lång och de hormonella förändringarna påverkar också ofta vikten även om man äter lite. Inte på alla kvinnor men på de flesta. 

• Like 3
  • Boom 1

6 timmar sedan, Eivor Å sade:

jag äter lagad "riktig" mat   men  jag blir fort mätt och äter 4 ggr per dag   ägg smör morgon   omelett med ost lunch, te eller kaffe med grädde mellanmål, kött eller fisk med grönsaker middag,  omelett på kvällen på 1 ägg. jag har börjat dricka kaffe till varje måltid med grädde nu har inte gjort det förut pga att jag fick ont i magen. numer efter 12 år med denna mat så tycks jag tåla kaffe och äpplen o kål, vilket jag fick magsmärtor av förr. jag hade det sen jag var 10 år. ingen av alla  läkare jag träffade (många!) o gastroskokopi flera gånger kom fram till att kolhydratyer var problemet. men tol så blev räddningen LCHF

Det där ser riktigt bra ut.. ända fram tills, "men jag blir fort mätt" det blir du av rätt naturliga skäl om du äter 3-4 gånger per dag!

Såå då börjar jag fundera lite, dvs det går jättebra att äta LCHF/riktig mat 3-4 gånger per dag.. dvs de flesta som skriver här använder LCHF som ett sätt att gå ner i vikt, alternativt att reversera metabolt syndrom/diabetes typ 2!

Så var befinner du dig på skalan?

Dvs man går inte upp av att använda grädde/inte ens den 40% om den ingår vanlig riktig mat/även i kaffet!

Dvs går man upp av att äta fläsk stekt i smör.. näe man går upp i vikt om man intar fler kalorier än vad man gör av med.. litta oavsett vad man äter och hur många gånger per dag!

Oså.. finns det personer som har metabola problem.. typ diabetes 2/metabolt syndrom, obesety, insulinresistens, litta andra grejer typ ätstörningar, mentala störningar, typ sockerberoende, CDS (Cronic Dieters Syndrome)!

Don efter person, det mesta tyder ju iallafall att "du blir fort mätt", det kan antyda att du är fullt frisk och kroppen signalerar att det är nog?

18 timmar sedan, MariaF sade:

Det KAN vara så att man, oavsett kosthållning, äter mer än man behöver, självklart. Om man ätit LCHF en längre tid och haft lågt insulinpåslag så har även leptinet följt med och man blir hungrigare. Det är en dans, lågt insulin ökar hungern. Man kan också självmedicinera både fett och kolhydrater, då kan energiintaget också dra iväg.  Det KAN också finnas andra orsaker.

Det är delvis detta jag syftar på. Det finns en lång rad skäl till att man ökar vikten över trivselnivån bl.a. att uppkomsten av hungerkänslor kan driva på ätandet. Så ditt inlägg i frågan vill jag verkligen inte kalla för skitsnack.😇 Oavsett skälen kan man dock inte komma ifrån faktum, att viktökningen i sig beror på ändrad balans mellan intag och förbrukning av energi. Ett upplägg som innebär tre mål mat om dagen eller mer kan öka risken för överkonsumtion. Även en liten sådan varje dag ger viktökning.

Min erfarenhet sedan två år tillbaka med LCHF visar tydligt att en lätt frukost och ett huvudmål (LCHF) tidigt på dagen effektivt stoppar hungerkänslorna fram till nästa morgon - den dagliga fastan. I min hustrus och mitt fall har vi därigenom kunnat hålla en nära konstant vikt under LCHF-tiden fram tills nu. "Hemligheten" med LCHF är ju att så tidigt som möjligt under dagen komma i ketos. Det sker genom att kroppen tillåts göra slut på existerande kolhydrater under eftermiddagen att därefter ersättas av ketonernas nedbrytning av fett (inte bara under natten).

Vilka orsakerna till viktökning än är (variation i ålder, kön, kroppslig konstitution etc.), kan man inte komma ifrån vikten av balans mellan intag och förbrukning av energi. LCHF utgör själva nyckeln till framgång och påminner oss om våra förfäder jägarna, som för 20 000 år sedan under lång tid kunde klara sig på sitt lagrade fett under letandet efter bytesdjur. De hade inte regelbunden tillgång till mat många gånger om dagen utan fick äta rejält när mat fanns, innan den (i brist på kylskåp) hunnit försämras i smak och konsistens.

1 timme sedan, Nils Engström sade:

Oavsett skälen kan man dock inte komma ifrån faktum, att viktökningen i sig beror på ändrad balans mellan intag och förbrukning av energi.

Då kan vi köra hallonbåtarna igen, då? Om det bara handlar om energibalans...?

"Så om en sådan går upp i vikt är det bara fråga om att intaget föda överstiger energiförbrukningen." - uttryckte du det ovan. Då har det ju inget med saken att göra om man är LCHF:are eller inte. Går man upp i vikt så äter man för mycket.

• Like 4

18 minuter sedan, MariaF sade:

"Så om en sådan går upp i vikt är det bara fråga om att intaget föda överstiger energiförbrukningen."

Jo men visst är det sant. Det är definitionen av viktuppgång. Totalt oanvändbart, men sant.

Sedan hur man påverkar intag och förbrukning, med tarmflora och fungerande matsmältning, och hormoner och mineralbalanser, om nu det påverkar, överkänsligheter och proteintyper, och allt annat man kan ställa till det med...det är en helt annan sak. Men att räkna kalorier...det är slöseri med tid...

• Like 5

16 minuter sedan, MariaF sade:

Då kan vi köra hallonbåtarna igen, då? Om det bara handlar om energibalans...?

"Så om en sådan går upp i vikt är det bara fråga om att intaget föda överstiger energiförbrukningen." - uttryckte du det ovan. Då har det ju inget med saken att göra om man är LCHF:are eller inte. Går man upp i vikt så äter man för mycket.

Nja - nu är du inne på Stephan Rössner - han har för länge sedan missat poängen med LCHF.

Vad gäller energibalansen gäller naturligtvis den oavsett typen av kost. Det är ren matematik som ingen kommer ifrån. Finessen med LCHF är just att man avsevärt lättare kan hålla balansen, genom att ketosen dels håller hungerkänslorna i trim, dels effektivare än vid kolhydratkosten förbränner fett.

• Like 1

3 timmar sedan, Effie sade:

Jo men visst är det sant. Det är definitionen av viktuppgång. Totalt oanvändbart, men sant.

Sedan hur man påverkar intag och förbrukning, med tarmflora och fungerande matsmältning, och hormoner och mineralbalanser, om nu det påverkar, överkänsligheter och proteintyper, och allt annat man kan ställa till det med...det är en helt annan sak. Men att räkna kalorier...det är slöseri med tid...

Under de senaste två åren har från min sida inte minsta beräkning av kalorier behövt förekomma. I min hustrus och mitt fall har vi bara behövt känna efter när mättnaden kommer - inget annat. Kroppen känner vanligen av vad den behöver - har sin egen lilla dator som beräknar behovet efter tidigare erfarenhet, dvs. behöver inte utgå från principen att ösa på för kommande sämre tider. Så vikten ligger därför still.

Om problem tillstöter i form av hormonrubbningar och andra syndrom kan det naturligtvis vara svårt att få till den jämnhet i energibalansen som är idealet. Då får man experimentera tills man hamnar rätt. Hur man än resonerar om hur man kommer dit är syftet likväl att skapa energibalans. LCHF, såvitt jag har förstått, lär vara en av de absolut bästa vägarna till att nå balans och dessutom - ej att förglömma - den säkraste vägen att förhindra det metabola syndromet att uppstå.

Av alla vetenskapliga artiklar jag tagit del av och föredrag av forskare inriktade på lågkolhydratkost, har ytterst få pekat på allvarliga svårigheter att uppnå energibalans för den som beslutat sig för kostväxling som innebär ketos (visst har man yttrat att ketos inte är till för alla men det skall sannolikt uppfattas som undantag). Genom forumet har jag i varje fall insett att mina positiva erfarenheter knappast är ovanliga. Det är ju därför forumet frodas.

Som i alla andra sammanhang finns naturligtvis undantag. Allergiska tillstånd  kan vara ett, tarmbesvär ett annat. Eftersom kolesterol är en förutsättning för våra cellers liv och att kolesterolet (i varje fall för en LCHF:are ) huvudsakligen utgår från rent fett eller protein, förefaller motsägelsefullt att en människa skulle vara allergisk mot dessa livets byggstenar. Ibland hör man dock fortfarande fettskräckens disciplar bestämt påstå att de är allergiska mot fett. Då finns knappast någon större möjlighet att övertyga om LCHF-kostens fördelar. Då blir det att stå kvar vid sockerkosten som också ger kroppen fettbildning men samtidigt betydande svårigheter att utnyttja fettet som energimedium - i det fallet visar sig ketonerna överlägsna för energibalansen.

• Like 1

Jag tycker att vi kan köra hallonbåtarna och kalorier samtidigt!

DVS viktuppgång handlar om kalorier!

Grejen är att det är jävligt svåra att mäta/beräkna , kalorier från olika macronutrienetrer påverkar kroppen olika individer på lite olika sätt!

Iallafall, om det bjuds på gratis semla på jobbet så finns det som regel någon smal ungdom som kan destruera denna!

Oså på det, vi som inte längre är unga och smala.. det går lixom inte att smälla i sig en semla och sen gå hem och äta fläsk med löksås!

Så vi får välja.. antingen semlan eller fläsk med löksås!

Oså till karaktär, en grej jag saknade före LCHF, finns delar där jag fortfarande saknar typ tobak och alkohol!

Men iallafall, på mitt jobb finns det unga friska smala personer som villigt låter deras kroppar destruera både semlor, wienerbröd, påskgodis/julgodis/litta samma grejer!

Grejen är att jag har fått en himla konstig av mig helt oberoende "karaktär", dvs jag är lixom inte sugen alls!

Kan det oxå vara en av biverkningarna av LCHF?

• Like 1

Det intressanta är inte om termodynamikens första lag gäller eller ej, för det gör den (energibalansen), därav min kommentar om hallonbåtar. Det intressanta är ju VARFÖR balansen förändras och vad som händer då, precis som Effie är inne på. Jag gillar denna bild som visar att man kan få sin energi från intag (mat) och fettlagret. Om något stoppar fettuttaget, t ex insulin, och intaget minskar, så måste, enligt denna första lag, uttaget vara detsamma, dvs ämnesomsättningen styrs ner. Det finns flera saker som kan påverka ämnesomsättningen och där är de hormonella förändringarna intressanta. Sköldkörtelproblematik är ju hormonell. Stress är hormonellt. Leptin är ett hormon.

Det är så lätt att avfärda all viktuppgång som att energiintaget överstiger uttaget och det lägger hela ansvaret på individen. Man kan äta pyttelite och ändå gå upp i vikt om kroppen är inställd på lagring och energiintaget inte räcker till uttaget. Det man då behöver hjälp med är att komma på varför detta händer, inte få veta att man äter för mycket.

https://idmprogram.com/first-law-thermodynamics-irrelevant/

2002663295_Skrmavbild2019-08-27kl_20_19_09.thumb.png.83f0f8873067e050d486b9f1e9b2e78b.png

• Like 4
  • Thanks 2

Jag är fortfarande nyfiken på varför jag fick en karaktär överhuvdtaget iomed att jag tydligen saknat en sådan innan LCHF!

Dvs numera så kan jag överleva på 0-1-2-3 måltider per dag.. utan större problem och jag är fucking ingen fastefantast.. utan jag gillar att äta mat!

Dvs jag räknar min karaktär till en av mina nyfunna metabola/mentala grejer, dvs WTF.. varför har ingen nämnt detta för mig tidigare?

Hur man uppnår en högre karaktär bara genom att äta riktig mat!

Ge mig gärna råd och tips om hur man uppnår en högre karaktär, det enda jag kan bidra med är att det verkar samvariera med sk riktig mat?

• Haha 2

10 timmar sedan, MariaF sade:

Det intressanta är ju VARFÖR balansen förändras...

Det är så lätt att avfärda all viktuppgång som att energiintaget överstiger uttaget...

Det du tar upp om att en rad faktorer kan ligga bakom viktproblem, även för den som försöker följa principerna bakom LCHF finns inga invändningar mot. Oavsett detta vet vi att variationen i energibalansen i slutändan alltid står för resultatet (ökning eller minskning av vikten). 

Trådstarten rörde dock den enkla frågan: Om vispgrädde till kaffet kunde tänkas ligga bakom viktökning.  I tillägg kommer informationen om att  Eivor Å snabbt blir mätt och äter tre mål mat om dagen och att hon sedan tolv år tillbaka aldrig använder socker i någon form. Innan vi vet något om vilken kost hon använder (kanske inte tillämpar LCHF), blir svårt att råda.  Mellan tummen och pekfingret verkar det trådstarten visar knappast tyda på något komplicerat problem. Som Zepp påpekar låter det ganska tillfredsställande. Med den info vi nu har ser problemen ut att kunna lösas med enkla justeringar, som knappast har med grädden att göra.

• Like 1

9 timmar sedan, Nils Engström sade:

Trådstarten rörde dock den enkla frågan: Om vispgrädde till kaffet kunde tänkas ligga bakom viktökning. 

Och liknande enkla frågor har vi besvarat I åratal så här: Om du inte får den viktnedgång du önskar, så forsok...vi brukar ha en lista, och "utesluta mejerier förutom smör" brukar stå högt på listan. "Äta mindre, om du kan utan att gå hungrig" brukar stå mycket längre ner.

Även om jag håller med om att "snabbt blir mätt och äter tre mål mat om dagen" later lite för mycket. "Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt, lagom mätt så att du håller dig ohungrig till nästa mål" (som är ett tidigt råd) brukar leda till färre mål (men inte alltid), och antalet mål per dag påverkar inte nödvändigtvis vikten. (jo, noll...men det är inte heller något tidigt råd)

• Like 5

1 timme sedan, Effie sade:

"Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt, lagom mätt så att du håller dig ohungrig till nästa mål" (som är ett tidigt råd) brukar leda till färre mål (men inte alltid), och antalet mål per dag påverkar inte nödvändigtvis vikten.

Detta är en variant. Om en ny forummedlem ställer frågor som i detta fall, måste mer info om använd kostmodell finnas innan de bästa relevanta råden kan ges. Trots alla tidigare resonemang om kalorier och icke-kalorier (att man kan strunta i att beräkna sådana och istället utgå från mättnadskänslan) finns anledning att påpeka att energi oavsett form trots allt representerar vikt. Energi in - energi ut, vikt in - vikt ut. Energi in/energi ut > 1 ger övervikt. Det vanliga talet om att man kan gå upp i vikt även om man äter mycket sparsamt beror helt på vad man äter. Äter man lite av energirik föda, kan man mycket väl öka i vikt om motsvarande energiförbrukning är för låg.

28 minuter sedan, Nils Engström sade:

Detta är en variant. Om en ny forummedlem ställer frågor som i detta fall, måste mer info om använd kostmodell finnas innan de bästa relevanta råden kan ges. Trots alla tidigare resonemang om kalorier och icke-kalorier (att man kan strunta i att beräkna sådana och istället utgå från mättnadskänslan) finns anledning att påpeka att energi oavsett form trots allt representerar vikt. Energi in - energi ut, vikt in - vikt ut. Energi in/energi ut > 1 ger övervikt. Det vanliga talet om att man kan gå upp i vikt även om man äter mycket sparsamt beror helt på vad man äter. Äter man lite av energirik föda, kan man mycket väl öka i vikt om motsvarande energiförbrukning är för låg.

Jag har märkt detta. Jag kan inte motioner så bra pga artros. Jag tränar mycket, men enkla rörelser, blir aldrig svettig!

• Like 1
  • Thanks 1

Det vanliga talet om att man kan gå upp i vikt även om man äter mycket sparsamt beror helt på vad man äter. Äter man lite av energirik föda, kan man mycket väl öka i vikt om motsvarande energiförbrukning är för låg.

Nu är du inne på kaloriräkning igen. Jag har träffat en person som gått upp I vikt på VLCD; Cambridge-metoden tror jag det var, 500 kcal/dag. Där kan du inte saga "ät mindre!". Du kan inte saga "spring mer!" heller, för det går inte. Det är det jag menar med att ja, viktförändring = kcal in - kcal ut. Det är sant, men totalt irrelevant, för man kan inte använda den informationen till någonting.

Sedan kanske TS ska äta mindre eller mer sällan I just det här fallet - men man kan inte saga det generellt att man äter för mycket om man går upp I vikt

• Like 1
  • Thanks 2

Just vad jag påpekade - det beror helt på vad födan består av.

Nej, det var inte alls just det som du påpekade. Om man går upp I vikt på VLCD (500 kcal /dag I form av pulver I vatten) så beror det knappast på överskott av kalorier. Du kan inte kalla det energität kost.

Sedan tycker jag iofs inte att VLCD är något som man ska syssla med... men jag bara påpekar att viktförändringar inte alltid är så enkelt som att äta mindre och springa mer...för det är vad jag uppfattar att du sager.

• Like 2
  • Thanks 1

12 timmar sedan, Effie sade:

viktförändringar inte alltid är så enkelt som att äta mindre och springa mer...för det är vad jag uppfattar att du sager.

Det är definitivt inte vad jag avser - viktökning har att göra med vad du äter. Om du äter 100 gram fet mat motsvarar det energimässigt kanske ett kilo kolhydratrik kost - där kommer professor Hellenius och hennes tokiga råd om minst ett halvt kilo frukt och grönsaker in.

En av fördelarna med fet mat är, som alla här vet, dess varaktiga mättnadseffekt. Kolhydratkosten fungerar på diametralt motsatt sätt, kortvarig mättnad, som driver till överätning efter några timmar - därav uppkomsten av matkulturer med tre, fyra, fem måltider och alla mellanmål däremellan.

Våra nedärvda gener från förfäder för 20 000 år tillbaka och längre är inte anpassade för ständigt ätande. Därav många av problemen som följer i kolhydraternas spår. Studier av 100-åringar världen runt visar det viktigaste i deras livsföring vara att de ätit lite mat. Enda möjligheten att överleva på små mängder mat är om den till stor andel består av energität, animalisk sådan.

• Like 1