Recommended Posts

9 timmar sedan, Nils Engström sade:

Trådstarten rörde dock den enkla frågan: Om vispgrädde till kaffet kunde tänkas ligga bakom viktökning. 

Och liknande enkla frågor har vi besvarat I åratal så här: Om du inte får den viktnedgång du önskar, så forsok...vi brukar ha en lista, och "utesluta mejerier förutom smör" brukar stå högt på listan. "Äta mindre, om du kan utan att gå hungrig" brukar stå mycket längre ner.

Även om jag håller med om att "snabbt blir mätt och äter tre mål mat om dagen" later lite för mycket. "Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt, lagom mätt så att du håller dig ohungrig till nästa mål" (som är ett tidigt råd) brukar leda till färre mål (men inte alltid), och antalet mål per dag påverkar inte nödvändigtvis vikten. (jo, noll...men det är inte heller något tidigt råd)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Effie sade:

"Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt, lagom mätt så att du håller dig ohungrig till nästa mål" (som är ett tidigt råd) brukar leda till färre mål (men inte alltid), och antalet mål per dag påverkar inte nödvändigtvis vikten.

Detta är en variant. Om en ny forummedlem ställer frågor som i detta fall, måste mer info om använd kostmodell finnas innan de bästa relevanta råden kan ges. Trots alla tidigare resonemang om kalorier och icke-kalorier (att man kan strunta i att beräkna sådana och istället utgå från mättnadskänslan) finns anledning att påpeka att energi oavsett form trots allt representerar vikt. Energi in - energi ut, vikt in - vikt ut. Energi in/energi ut > 1 ger övervikt. Det vanliga talet om att man kan gå upp i vikt även om man äter mycket sparsamt beror helt på vad man äter. Äter man lite av energirik föda, kan man mycket väl öka i vikt om motsvarande energiförbrukning är för låg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Nils Engström sade:

Detta är en variant. Om en ny forummedlem ställer frågor som i detta fall, måste mer info om använd kostmodell finnas innan de bästa relevanta råden kan ges. Trots alla tidigare resonemang om kalorier och icke-kalorier (att man kan strunta i att beräkna sådana och istället utgå från mättnadskänslan) finns anledning att påpeka att energi oavsett form trots allt representerar vikt. Energi in - energi ut, vikt in - vikt ut. Energi in/energi ut > 1 ger övervikt. Det vanliga talet om att man kan gå upp i vikt även om man äter mycket sparsamt beror helt på vad man äter. Äter man lite av energirik föda, kan man mycket väl öka i vikt om motsvarande energiförbrukning är för låg.

Jag har märkt detta. Jag kan inte motioner så bra pga artros. Jag tränar mycket, men enkla rörelser, blir aldrig svettig!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Det vanliga talet om att man kan gå upp i vikt även om man äter mycket sparsamt beror helt på vad man äter. Äter man lite av energirik föda, kan man mycket väl öka i vikt om motsvarande energiförbrukning är för låg.

Nu är du inne på kaloriräkning igen. Jag har träffat en person som gått upp I vikt på VLCD; Cambridge-metoden tror jag det var, 500 kcal/dag. Där kan du inte saga "ät mindre!". Du kan inte saga "spring mer!" heller, för det går inte. Det är det jag menar med att ja, viktförändring = kcal in - kcal ut. Det är sant, men totalt irrelevant, för man kan inte använda den informationen till någonting.

Sedan kanske TS ska äta mindre eller mer sällan I just det här fallet - men man kan inte saga det generellt att man äter för mycket om man går upp I vikt

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Effie sade:

man kan inte saga det generellt att man äter för mycket om man går upp I vikt

Just vad jag påpekade - det beror helt på vad födan består av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Eivor Å sade:

Jag har märkt detta. Jag kan inte motioner så bra pga artros. Jag tränar mycket, men enkla rörelser, blir aldrig svettig!

En viktig fråga - tillämpar du LCHF-kost som du driver till ketos?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vet inte om jag har varit i ketos, jag tar ju alltid nån form av kolhydrater i form av vissa grönsaker

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Eivor Å sade:

jag vet inte om jag har varit i ketos, jag tar ju alltid nån form av kolhydrater i form av vissa grönsaker

Ok, då undviker du i varje fall potatis, ris, bröd, pasta och juicer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Just vad jag påpekade - det beror helt på vad födan består av.

Nej, det var inte alls just det som du påpekade. Om man går upp I vikt på VLCD (500 kcal /dag I form av pulver I vatten) så beror det knappast på överskott av kalorier. Du kan inte kalla det energität kost.

Sedan tycker jag iofs inte att VLCD är något som man ska syssla med... men jag bara påpekar att viktförändringar inte alltid är så enkelt som att äta mindre och springa mer...för det är vad jag uppfattar att du sager.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Effie sade:

viktförändringar inte alltid är så enkelt som att äta mindre och springa mer...för det är vad jag uppfattar att du sager.

Det är definitivt inte vad jag avser - viktökning har att göra med vad du äter. Om du äter 100 gram fet mat motsvarar det energimässigt kanske ett kilo kolhydratrik kost - där kommer professor Hellenius och hennes tokiga råd om minst ett halvt kilo frukt och grönsaker in.

En av fördelarna med fet mat är, som alla här vet, dess varaktiga mättnadseffekt. Kolhydratkosten fungerar på diametralt motsatt sätt, kortvarig mättnad, som driver till överätning efter några timmar - därav uppkomsten av matkulturer med tre, fyra, fem måltider och alla mellanmål däremellan.

Våra nedärvda gener från förfäder för 20 000 år tillbaka och längre är inte anpassade för ständigt ätande. Därav många av problemen som följer i kolhydraternas spår. Studier av 100-åringar världen runt visar det viktigaste i deras livsföring vara att de ätit lite mat. Enda möjligheten att överleva på små mängder mat är om den till stor andel består av energität, animalisk sådan.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg