MIkael Johansson Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Hej Jag har genom åren plockat bort 37kilo vikt genom LCHF där jag har legat på ett kolhydratintag på ca 20g/dag med mycket i form av grädde, lite grönsaker utan i stora drag ättit massor med ägg, fläsk, bacon och andra köttsorter. Nu har jag bokat en operation för att ta bort lös skinn på magen, men före detta så vill jag plocka bort ytterligare några. Jag har då gått över till strikt LCHF där jag äter så lite kolhydrater som jag kan, jag äter mindre med protein men desto mer fet i form av mycket fläsk som har ca 20g Protein och resten fett. Nu har jag inte fått min blodmätare för att mäta ketoner, utan jag mäter i urinen med stickor. Värdet jag får är över 10 hela tiden, stickan är så mörk så det finns inget att jämföra mot. Det som händer nu är att jag fått vissa syreatomer som beskrivs i tidigare trådar, men det som oroar mig lite och som jag inget hittar om är att jag upplever att jag fått värk i njurarna, har Ketonerna något med detta att göra eller är det njursten eller något annat jag kan vara på väg att få? Tack för ett bra forum! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Hej Mikael och välkommen till forumet! Grattis till viktnedgången, 37 kilo är mycket bra! Innan du gör en operation för att bli av med det lösa skinnet vill jag tipsa om att det kan gå att få skinnet att försvinna på ett naturligt sätt. Här är länken till en mycket inspirerande historia om Robert som använde periodisk fasta och träning vilket hjälpte honom att bli av med hudflikar utan operation https://www.dietdoctor.com/with-one-foot-in-the-grave-robert-turned-it-around-and-lost-200-lbs Operation innebär alltid en risk även om kirurgerna blir duktigare och duktigare på det. Man får ärr och kroppen måste läka efteråt. När man fastar använder kroppen autofagi (självätning) och det proteinet den behöver tar den från skadad och överbliven vävnad. Det lösa skinnet efter en viktnedgång platsar mycket bra i den kategorin. Du har det ultimata läget att testa 3, 4, 5, även 7 dagars vattenfastor eftersom du har redan lärt din kropp att bränna fett. Genom att bara dricka vatten (kanske svart kaffe och te) och ta salttillskott kan du både bli av med de extra kilon, hudflikarna och slippa genomgå en onödig operation. Jag tror även att de problemen du beskriver kommer att försvinna om du använder dig av fastan. Har man fler kilon fett att bli av med ska man kanske inte äta så mycket fett. Jag vet inte varför fastan har blivit så kontroversiell i väst idag. Den har praktiserats så länge människorna funnits. Den är billig, naturlig, allergisäker och tillgänglig för alla. Jag önskar att den vore enkel men det är den inte eftersom du behöver mentalt förbereda dig. Om du tar läkemedel måste du också kolla vilka effekter ihop med fasta de kan leda till. Jag har nu själv testat att fasta under hela min semester. Jag fastade i 42-47 timmar 2-3 gånger i veckan, vilket innebär ungefär att man alltid skippar frukost och äter lunch + middag varannan dag eller bara middag varannan dag. Jag har blivit av med 5 kilo på 6 veckor och har gått ner från 69 till 64 kg till mina 167 cm, dvs de där sista besvärliga kilon som det är så svårt att bli av med. Jag har trivts med enkelheten i att inte behöva äta. När man väl har passerat en viss hungers/sug-tröskel (som för en som fastar längre perioder brukar infalla på dag 2) är det lätt att fasta. Kroppen har kopplat över till fettdrift och man inte känner någon hunger eller sug. Tidigare har jag även fastat i 5 dagar i sträck och tyckte att det var lättare än en varannandags fasta. Det är också en häftig upplevelse att få känna vad ens kropp klarar av. Man lär sig mycket om sig själv när man fastar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Tycker också det låter anmärkningsvärt att ta bort överflödigt skinn när du bara gått ner 37 kilo. Jag kan förstå att man gör det om man gått ner flera hundra kilo, eftersom huden då är chanslös att strama tillbaka och man får inflammation av alla hudlager. Men när man gått ner 37 kilo så kan det väl inte vara så illa att man måste operera? Tycker du ska ge kroppen lite tid att fixa det själv. Angående "ont i njurarna", så kan det vara lite vad som helst när man har ont i det området där man tänker att njurarna sitter. Allt från t.ex mage- och tarmproblem, att man skadat eller sträckt ngn muskel&led till urinvägsinfektion med mera. Allvarliga grejer som nedsatt njurfunktion, njurinflammation osv yttrar sig inte på det sättet att man får ont, där man tänker att njurarna sitter. Det ger helt andra symptom, så du behöver knappast oroa dig om det bara gör ont. Mer troligt med gallsten än njursten förövrigt, eftersom gallsten är vanligt och än mer förekommande om man gått ner i vikt. Gallsten kan också ge en smärta som strålar bakåt, i det område där njurarna sitter. Oftast försvinner det av sig självt, men vill man hjälpa systemet på traven så är det bra att fasta och ge gallan en paus. Så testa att fasta och se om det gör skillnad. Tycker iofs du ska kolla hos doktorn, om det inte blir bättre. Även om vården överlag är värdelös, så kan de i alla fall ta basala prover och remittera till ultraljud för att utesluta njursten/gallsten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 8 timmar sedan, MIkael Johansson sade: Hej Jag har genom åren plockat bort 37kilo vikt genom LCHF där jag har legat på ett kolhydratintag på ca 20g/dag med mycket i form av grädde, lite grönsaker utan i stora drag ättit massor med ägg, fläsk, bacon och andra köttsorter. Nu har jag bokat en operation för att ta bort lös skinn på magen, men före detta så vill jag plocka bort ytterligare några. Jag har då gått över till strikt LCHF där jag äter så lite kolhydrater som jag kan, jag äter mindre med protein men desto mer fet i form av mycket fläsk som har ca 20g Protein och resten fett. Nu har jag inte fått min blodmätare för att mäta ketoner, utan jag mäter i urinen med stickor. Värdet jag får är över 10 hela tiden, stickan är så mörk så det finns inget att jämföra mot. Det som händer nu är att jag fått vissa syreatomer som beskrivs i tidigare trådar, men det som oroar mig lite och som jag inget hittar om är att jag upplever att jag fått värk i njurarna, har Ketonerna något med detta att göra eller är det njursten eller något annat jag kan vara på väg att få? Tack för ett bra forum! Grattis först o främst.. antar att din viktnedgång var nödvändig och att den detaljen iallafall kan räknas plus på ditt konto för ett långt friskt liv? Att skära bort hud är riskabelt´, dvs alla sådana operationer, men du är myndig vad jag förstår så du får göra som du vill! Iallafall, det finns vissa njurrelaterade biverkningar av ketogen diet, väldans sällsynta, men vi är alla individer! En av de sällsynta biverkningarna är just njursten, det skall du kolla upp! Iallafall epileptiska barn på ketogen diet är det som är mest undersökt, de tvingas äta typ jättestrikt LCHF/kalorireducerat! Några utav dessa för ökad frekvens av njursten! Men då sätter läkare in "Potasium citrat"! https://www.hopkinsmedicine.org/news/media/releases/daily_potassium_citrate_wards_off_kidney_stones_in_seizure_patients_on_high_fat_diet På svenska så tror jag det heter Kaliumcitrat? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumcitrat Testa detta, det verkar ofarligt, i rekommenderade doser! Dvs Googla det på din favo hälsotillskottsfirma! För du skall så klart vara rädd om dina njurar.. oså påminner din beskrivning lite om de epileptiska barnens diet, som ligger väldans högt vad gäller ketoner? Oså är alltid oskuret bäst.. iallafall säkrast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MIkael Johansson Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 8 timmar sedan, Katerina sade: Hej Mikael och välkommen till forumet! Grattis till viktnedgången, 37 kilo är mycket bra! Innan du gör en operation för att bli av med det lösa skinnet vill jag tipsa om att det kan gå att få skinnet att försvinna på ett naturligt sätt. Här är länken till en mycket inspirerande historia om Robert som använde periodisk fasta och träning vilket hjälpte honom att bli av med hudflikar utan operation https://www.dietdoctor.com/with-one-foot-in-the-grave-robert-turned-it-around-and-lost-200-lbs Operation innebär alltid en risk även om kirurgerna blir duktigare och duktigare på det. Man får ärr och kroppen måste läka efteråt. När man fastar använder kroppen autofagi (självätning) och det proteinet den behöver tar den från skadad och överbliven vävnad. Det lösa skinnet efter en viktnedgång platsar mycket bra i den kategorin. Du har det ultimata läget att testa 3, 4, 5, även 7 dagars vattenfastor eftersom du har redan lärt din kropp att bränna fett. Genom att bara dricka vatten (kanske svart kaffe och te) och ta salttillskott kan du både bli av med de extra kilon, hudflikarna och slippa genomgå en onödig operation. Jag tror även att de problemen du beskriver kommer att försvinna om du använder dig av fastan. Har man fler kilon fett att bli av med ska man kanske inte äta så mycket fett. Jag vet inte varför fastan har blivit så kontroversiell i väst idag. Den har praktiserats så länge människorna funnits. Den är billig, naturlig, allergisäker och tillgänglig för alla. Jag önskar att den vore enkel men det är den inte eftersom du behöver mentalt förbereda dig. Om du tar läkemedel måste du också kolla vilka effekter ihop med fasta de kan leda till. Jag har nu själv testat att fasta under hela min semester. Jag fastade i 42-47 timmar 2-3 gånger i veckan, vilket innebär ungefär att man alltid skippar frukost och äter lunch + middag varannan dag eller bara middag varannan dag. Jag har blivit av med 5 kilo på 6 veckor och har gått ner från 69 till 64 kg till mina 167 cm, dvs de där sista besvärliga kilon som det är så svårt att bli av med. Jag har trivts med enkelheten i att inte behöva äta. När man väl har passerat en viss hungers/sug-tröskel (som för en som fastar längre perioder brukar infalla på dag 2) är det lätt att fasta. Kroppen har kopplat över till fettdrift och man inte känner någon hunger eller sug. Tidigare har jag även fastat i 5 dagar i sträck och tyckte att det var lättare än en varannandags fasta. Det är också en häftig upplevelse att få känna vad ens kropp klarar av. Man lär sig mycket om sig själv när man fastar. Tack för informationen! Jag har följ detta forum som icke medlem och hämtat inspiration och stöd här, så tack alla för ett bra forum. Jag ska kolla mer på det här med fasta och prova det. Kan man lösa problemet med lösskin med det så är det super. Har tränat en hel del med bland annat simning men det har inte hjälpt så mycket. Grattis själv till din viktnedgång :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MIkael Johansson Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 1 timme sedan, Zepp sade: Grattis först o främst.. antar att din viktnedgång var nödvändig och att den detaljen iallafall kan räknas plus på ditt konto för ett långt friskt liv? Att skära bort hud är riskabelt´, dvs alla sådana operationer, men du är myndig vad jag förstår så du får göra som du vill! Iallafall, det finns vissa njurrelaterade biverkningar av ketogen diet, väldans sällsynta, men vi är alla individer! En av de sällsynta biverkningarna är just njursten, det skall du kolla upp! Iallafall epileptiska barn på ketogen diet är det som är mest undersökt, de tvingas äta typ jättestrikt LCHF/kalorireducerat! Några utav dessa för ökad frekvens av njursten! Men då sätter läkare in "Potasium citrat"! https://www.hopkinsmedicine.org/news/media/releases/daily_potassium_citrate_wards_off_kidney_stones_in_seizure_patients_on_high_fat_diet På svenska så tror jag det heter Kaliumcitrat? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumcitrat Testa detta, det verkar ofarligt, i rekommenderade doser! Dvs Googla det på din favo hälsotillskottsfirma! För du skall så klart vara rädd om dina njurar.. oså påminner din beskrivning lite om de epileptiska barnens diet, som ligger väldans högt vad gäller ketoner? Oså är alltid oskuret bäst.. iallafall säkrast! Tack, ja den var absolut nödvändig! Knäna, höfterna, rygg etc började ta ordentligt med stryk. Jag vägde runt 125kg under nästan 10år, jo jag är myndig(52år). Tack för tipsen och omtanken, det är därför jag gillar detta forum. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MIkael Johansson Posted August 30, 2019 Author Share Posted August 30, 2019 Efter mitt inlägg och rekommendationer från Ni medlemmar om fasta och dess fördelar, så har jag idag startat min tänkta 4-5dagars fasta. Känns spännande och inspirerande att prova denna väg/möjlighet med att forma min kropp Har inte bestämt mig hur jag gör efter fastan. Mina tankar är att direkt efter fastan, köra strikt LCHF(Keto) men med periodisk fasta och träning. Vad tror ni om den planen, själv kan jag lite för lite om detta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Glöm inte att smörja in huden dagligen där du har för mycket skinn, det hjälper till bra när det ska dra ihop sig. Välj en fet salva, t ex canoderm som finns på apoteket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MIkael Johansson Posted August 30, 2019 Author Share Posted August 30, 2019 22 minuter sedan, Kita 202 sade: Glöm inte att smörja in huden dagligen där du har för mycket skinn, det hjälper till bra när det ska dra ihop sig. Välj en fet salva, t ex canoderm som finns på apoteket. Tack för tippset! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MIkael Johansson Posted September 3, 2019 Author Share Posted September 3, 2019 Då var min första 5dagars fasta över! Jag är förvånad hur lätt det ändå var att fasta och vilket resultat -4kg :-), men det bästa var är att jag har haft verk i ett muskelfäste i axeln och den blev betydligt mindre under fastan. Vet dock inte om fastan har en påverkan, men spela roll. Nu blir det strikt Keto diet tillsammans med 16:8 fasta som jag tänker kör för att se vad som händer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 10 timmar sedan, MIkael Johansson sade: jag har haft verk i ett muskelfäste i axeln och den blev betydligt mindre under fastan. Vet dock inte om fastan har en påverkan, men spela roll. Jag har liknande erfarenheter, av värk som minskat vid fasta. En tå som hamnat under en vält stol, en hälsena som överansträngts vid dans... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 Träning bör också fungera. http://halvalindha.se/2014/may/huden-2.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 On 2019-08-26 at 10:14, Katerina sade: Här är länken till en mycket inspirerande historia om Robert som använde periodisk fasta och träning vilket hjälpte honom att bli av med hudflikar utan operation https://www.dietdoctor.com/with-one-foot-in-the-grave-robert-turned-it-around-and-lost-200-lbs På svenska för den som föredrar det: https://www.dietdoctor.com/se/med-en-fot-i-graven-lyckades-robert-vanda-allt 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 2 timmar sedan, Annika Rane sade: På svenska för den som föredrar det: https://www.dietdoctor.com/se/med-en-fot-i-graven-lyckades-robert-vanda-allt Fantastiskt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 On 2019-08-30 at 19:12, MIkael Johansson sade: Efter mitt inlägg och rekommendationer från Ni medlemmar om fasta och dess fördelar, så har jag idag startat min tänkta 4-5dagars fasta. Känns spännande och inspirerande att prova denna väg/möjlighet med att forma min kropp Har inte bestämt mig hur jag gör efter fastan. Mina tankar är att direkt efter fastan, köra strikt LCHF(Keto) men med periodisk fasta och träning. Vad tror ni om den planen, själv kan jag lite för lite om detta? Dvs pratar vi heldagsfasta, testa! Annars så brukar vi prata om typ 16:8 eller 5::2, dvs om max två måltider per dag, alternativt en måltid 2 dar i veckan! 16:8 är närmaste det normala tillståndet på LCHF om man fortfarande går ner i vikt/man inte förbrukar särskildt mycket kalorier/alternativet med 5:2 är att man äter mindre två dar i veckan. 5:2 passar för mig bättre på helger medan andra hellre vill späka sig på vardagar! Dvs jag äter sällan mer än en måltid på helgerna, dvs utan att späka mig det minsta! Och då är jag ingen fastefantast, jag gillar att äta mat! Dvs man får finna sin rytm/sin homeostas.. grejen är att det var först med LCHF som jag fick karaktär! Dvs det var först då som jag åt när jag var hungrig.. i början var det litta problem, iomed att jag sällan blev vrålhugrig som förut, till slut kom jag hur som helst till sans/balans.. dvs man bör iallafall äta minst varannan dag/helst iallafall en gång varje dag! Jag fastar lixom inte frivilligt, dvs endags eller flerdagsfastor, men det kan säkert vara bra för några.. som eventuellt kan behöva sådant. Grejen med vad du gör efter heldagsfastor är att du återgår till LCHF/16:8, 5:2 eller what ever som är lämpligt för din fysiska/mentala/medicisnka situation/din sociala kontext! Såå.. börja med LCHF/keto, sen 16:8, eventuellt med 5:2, innan du heldagsfastar! Aså det finns olika tankar om heldagsfastor som eventuellt kan vara gynnsamt för olika personer.. beroende på olika förutsättningar/olika metabola problem! I sämsta fall kallar vi det för bantning om det sker huvudlöst utan omställning till LCHF/Keto/fettoxidation, vilket kan ta tre veckor till tre månader! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MIkael Johansson Posted September 10, 2019 Author Share Posted September 10, 2019 Tack för informationen!, Jag hör 16:8 fasta tillsammans med strikt LCHF nu, men något är inte rätt. Jag ser på ketostickerna att jag har en överproduktion av Ketoner (visar värde över 8mmol/l) nu har jag beställt stickor till blodmätaren för att se vad som finn i blodet. Men mitt BV är på 5,2 på fastande mage och om jag för står det rätt vad jag kan läsa på nätet så är jag inte i Ketos?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts