Popular Post Conny Andersson Posted August 26, 2019 Popular Post Share Posted August 26, 2019 Jag har diabetes typ 2 och var på min årliga kontroll. Jag har ätit LCHF samt fastat en dag i veckan. Provsvaren var ketoner i blodet 2.8 blodsocker 3.1 fastande långtidsblodsocker 31. Blodets PH-värde mättes ej. Jag fick diagnosen ketoacidos och fick stanna kvar för att bli matad med kolhydrater. Är diagnosen ketoacidos riktig eller var det bara ketos. 3 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 35 minuter sedan, Conny Andersson sade: Jag har diabetes typ 2 och var på min årliga kontroll. Jag har ätit LCHF samt fastat en dag i veckan. Provsvaren var ketoner i blodet 2.8 blodsocker 3.1 fastande långtidsblodsocker 31. Blodets PH-värde mättes ej. Jag fick diagnosen ketoacidos och fick stanna kvar för att bli matad med kolhydrater. Är diagnosen ketoacidos riktig eller var det bara ketos. Jissses altså har inte kunskapen nått längre? Ett ketonvärde mellan 1-3 anses optimalt, dvs om man äter ketogen diet, man kan ha upp till 6 ofta då post exercise, svält/extrem bantning, fasta, men utöver det så lär insulin utsöndras för att inhibera lipolysen! Ketoacidos ligger på typ 10-20 eller över, men det händer i princip bara typ 1 diabetiker eller vid förgiftning! Fastesocker på 3,1 är den lägre gränsen, men ingen ko på isen så länge man mår bra för övrigt. Oså ketoacidos för typ 1, då har man både höga ketoner och höga blodsocker! Sen till HBA1c på 31, det är ditt tre månaders genomsnitt av blodsocker, det är lågt och bra. Sammantaget, du verkar äta ketogen diet, du har lågt HBA1c och ligger rätt så normalt både för optimal ketos och FS! Du får nog tala om för dem att du äter ketogen diet, så de slipper tvångsmata dig med glukos! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Andersson Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 Jag har försökt att förklara för dom men dom envisas med att gränsen för ketoner i blodet inte får vara högre än 1.8 och jag måste äta mer än 100 gr kolhydrater/ dagligen. Man skulle haft en studie eller forskningsrapport att visa upp för att bevisa att dom har fel. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Läkartidningen: ABC om Ketoacidos vid diabetes hos vuxna (pdf https://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/DI/%5BCHDI%5D/CHDI.pdf) "DIFFERENTIALDIAGNOSER | Ketos kan ses vid andra tillstånd som svält och alkoholketoacidos. Dessa tillstånd brukar vara förenade med väsentligen normala eller låga blodglukosnivåer, och vid svältketos ses ingen påverkan på pH-värdet." DietDoctor: Hur man når optimal ketos https://www.dietdoctor.com/se/lchf/keto#veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 21 minuter sedan, Conny Andersson sade: Jag har försökt att förklara för dom men dom envisas med att gränsen för ketoner i blodet inte får vara högre än 1.8 och jag måste äta mer än 100 gr kolhydrater/ dagligen. Man skulle haft en studie eller forskningsrapport att visa upp för att bevisa att dom har fel. Jaja, du har lite att kämpa emot.. typ gamla fördomar! Aså 1-3 är optimalt, upp till 6 är postexcercise, svält, bantning, anorexi, sen så utsöndras insulin så att lipolysen minskar/dvs mindre FFA når levern som skall bilda ketoner! Enligt livsmedelsverket behöver man inte äta en enda kolhydrat, men de rekomenderar att man äter 50-60E%, väldans gärna bröd av politiskt-ekonomiska skäl, det blir billigare så! Iallafall; "Conclusions: Individuals with type 2 diabetes improved their glycemic control and lost more weight after being randomized to a very low-carbohydrate ketogenic diet and lifestyle online program rather than a conventional, low-fat diabetes diet online program. Thus, the online delivery of these very low-carbohydrate ketogenic diet and lifestyle recommendations may allow them to have a wider reach in the successful self-management of type 2 diabetes." https://www.jmir.org/2017/2/e36/ "Ketoacidos är en särskilt kraftig form av ketos, som inträffar hos diabetiker när de får en akut insulinbrist. De har då mycket höga nivåer av ketoner i blodet, ett artärblod-pH lägre än 7,35 samt ett blodsocker på över 12 mmol/L.[1] Dock krävs ett pH lägre än 7,30 för att uppfylla kriterierna för diabetes ketoacidos. En låg kolhydratkonsumtion ökar fettoxidationen och således mängden fria fettsyror i blodet, samtidigt kommer det att åsamka brist av bl.a. oxalacetat i citronsyracykeln vilket resulterar i ansamling av Acetyl-CoA. Acetyl-CoA omvandlas därefter till ketonkroppar.[2] Ketos förekommer bland annat vid svält, men leder inte till surare blod hos friska individer där kroppen tar hand om det genom utandningsluften och urinen.[3] Det är en stor skillnad på ketoacidos och ketos. När vi vaknar på morgonen har vi normalt en större andel ketoner i blodet vilket är helt normalt. Ketoacidos är ett helt annat tillstånd som diabetiker kan råka ut för eller i mycket sällsynta fall vid svält." https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Andersson Posted August 26, 2019 Author Share Posted August 26, 2019 Tack så jättemycket för svaren. Jag tar gärna emot fler länkar för att bevisa för diabetespersonalen att dom ställer fel diagnoser 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 Oså bara till dig; " Ketogenic diets have been studied sporadically for more than 100 years, but over the last 15 years, a growing number of researchers have contributed to what is now a critical mass of discoveries that link the process of keto-adaptation to a broad range of health benefits [10–33]. Early clinical research focused on the use of “extreme” versions of ketogenic diets to treat seizures, but recent research indicates that benefits related to the management of epilepsy, weight loss, metabolic syndrome, and type 2 diabetes can be achieved with an approach that is less restrictive in carbohydrate and protein, and therefore more satisfying, sustainable, and feasible for the general population. A “well-formulated” ketogenic diet is generally characterized by a total carbohydrate intake of less than 50 g/d and a moderate protein intake of approximately 1.5 g/d per kg of reference weight." "This typically increases circulating β-hydroxybutyrate (BHB) and acetoacetate (ACA) from concentrations that are typically less than 0.3 mM into the range of nutritional ketosis, which for BHB, we define as 0.5–3 mM [35]. This range is below the typical 5–10 mM range for BHB that occurs during prolonged fasting, and well below concentrations characteristic of ketoacidosis [34, 35]. From the perspective of meeting energy demands, the reduced carbohydrate and moderate protein intakes necessarily make ketogenic diets high in fat. " "Despite this contradiction with mainstream dietary guidelines, ketogenic diets may be beneficial for many health conditions, particularly the previously mentioned conditions related to mitochondrial impairment, which includes obesity [10, 11], diabetes [12–14], cardiovascular disease [15–17], cancer [15, 18–26], neurodegenerative diseases [19, 20, 27–30], and even aging [31–33, 36, 37]." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5828461/ Ge dom denna så får de något att tugga på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2019 Share Posted August 26, 2019 20 minuter sedan, Conny Andersson sade: Tack så jättemycket för svaren. Jag tar gärna emot fler länkar för att bevisa för diabetespersonalen att dom ställer fel diagnoser Jag tror inte du kan få gamla hundar att sitta.. utan du får lära dig att hantera de "gamla hundarnas" krav och råd. 'De har fucking fel, du gör ju det bästa som du kan göra som typ 2 diabetiker.. men du kan inte lära dem att sitta! Dvs du/jag kan säkert göra saker ännu bättre, det kan vi som regel alltid men med dina värden som typ 2.. så får man vara jävligt nöjd så långt tills man eventuellt kommer på hur man skall göra det ännu bättre! Deras råd gör dig iallafall inte bättre! Summa summarum.. typ 2 diabetiker med fastesocker 3,1, borde vara över 7,0 för diabetesdiagnos, HBA1c på 31 = medelsocker på 5,36.. du ligger lixom inte ens i närheten av diagnosen typ 2 diabetes! Det är dom som borde fråga dig om råd, så de kan ge dessa till andra! Och då kan du eventuellt försöka förklara det här med ketogen diet/LCHF/optimal ketos osv! Du är typ 0, dvs diabetiker men utan diabetes 2 symptom på grund av kost och/eller andra livstilsförändringar! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Okunskapen du har stött på är skrämmande, men det finns ljusning Bl a diabetessjuksköterska Tina Brus fr Örebro som gästbloggar på Diet Doctor då och då. Här är hennes blogginlägg: https://www.dietdoctor.com/se/authors/tina-brus Bifogar också länk till vår bloggkategori med studier på diabetiker: https://www.dietdoctor.com/se/kategori/diabetes/studier-pa-diabetiker Conny, stort grattis till fina resultat med kosten! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Det är väl så att du i princip skulle kunna anmäla vårdcentralen till HSAN... de har antagligen felbehandlat enligt de riktlinjer som de borde följa när det finns risk för ketoacidos. De har missat "Differentialdiagnosen". De borde skickat dig till akuten om de verkligen var oroliga. Men jag kan förstå att de blir nervösa speciellt om du använder insulin och/eller SGLT-2 hämmare. Ketoacidos är ett mycket allvarligt tillstånd och skulle de missa detta skulle det kunna leda till döden. Läs gärna detta: https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=426 (Notera dock denna disclaimer (Vi är inte läkare som skriver här): Denna tjänst är ett beslutsstöd i den kliniska vardagen och endast avsedd för läkare och sjuksköterskor med förskrivningsrätt) Speciellt finns detta avsnitt : DIFFERENTIALDIAGNOSER Ketos kan ses vid svält och alkoholketoacidos. Dessa tillstånd brukar vara förenade med normala eller låga P-Glukos. Vid svältketos ses ingen påverkan på pH. Sen finns detta avsnitt (De borde alltså skickat dig direkt till akuten om de verkligen trodde att det var allvarligt): TOLKNING AV BLODKETONER Blodketoner 0,6-1,5 mmol/L Låg risk för utveckling av ketoacidos Patienten behöver mer insulin enligt anvisning från diabetes-team på sjukhus Kontrollera hur patienten tagit sitt insulin och kvaliteten på insulinet Testa P-Glukos och B-ketoner igen efter 1-2 timmar Blodketoner 1,5-3 mmol/L Patienten ska direkt till akutmottagning på sjukhus Risk för utveckling av ketoacidos Patienten behöver mer insulin enligt anvisning från diabetesteam på sjukhus Sök hjälp med akut remiss till akutvården på sjukhus Överväg vätska intravenöst transport till sjukhus Blodketoner över 3 mmol/L Patienten ska direkt till akutmottagning på sjukhus Hög risk för utveckling av ketoacidos Patienten behöver mer insulin enligt anvisning från diabetesteam på sjukhus Sök hjälp med akut remiss till akutvården på sjukhus Överväg vätska intravenöst och direkt transport till sjukhus ...så det är inte du som behöver visa studier. Det är dom som måste visa vilka riktlinjer de följer när de trycker i dig kolhydrater för att bota Ketoacidos! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Odå kommer frågan huruvida du tar Insulin via spruta eller pump.. or not! Iallafall, om man är typ 2 och tar insulin och går över till att äta LCHF så kan man få reducera insulinet radikalt, för att undvika hypoglykemi. Oandrasidan så brukar det beräknas utifrån ens kolhydratintag/blodsocker postprandialt! Dvs med ett fastesocker på 3,1, så lär man inte ens behöva extra insulin eller metformin! Och sen kommer vi lite osökt in på fettförbränng/betaoxidation.. dvs vanliga bantare/fastare, mäter högre ketonvärden än dig.. försök få dem att förklara hur i helvete man förbränner fett/går ner i vikt om sådant behövs utan att FFA frigörs ur fettväven och stora delar går till levern där de då i stora drag omvandlas till ketoner. Oså till ketoner, det mesta vi läst, antyder att det är en backup mekanism för vår metabolism.. dvs om vi får för oss att banta/reducera insulinresitens så är vi lixom inte helt beroende av importerade jordgubbar/potatis/ris under vintern! Dvs ketoner ersätter glukos upp till 70% i hjärnan/vissa delar utav njuren.. medans hjärtat kan klara sig på upp till 90-100% ketoner! Musklerna går därför över till förbränna fett, det ger uthållighet, men inte alltid samma explosiva förmåga. Och till stora delar handlar det om ketolysensymer, de finns olika förutsättningar för dessa, mest i hjärtat sen i hjärnan och rätt lite kroppsmusklerna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Andersson Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 Jag tar insulin i spruta och metfomin men de dagar jag fastade halverade jag dosen insulin. Mitt kolhydratintag har varit ca 50 gr/ dagligen. Jag har gått ned 15 kg och mår toppen. Tack för all info och Tinas blogg var mycket intressant att läsa. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 43 minuter sedan, Conny Andersson sade: Jag tar insulin i spruta och metfomin men de dagar jag fastade halverade jag dosen insulin. Mitt kolhydratintag har varit ca 50 gr/ dagligen. Jag har gått ned 15 kg och mår toppen. Tack för all info och Tinas blogg var mycket intressant att läsa. Kör på med 50gr kolisar per dag, dvs du är trots allt typ2! Med en strävan att bli typ 0! Metforminet kan du hålla på med längst. Om du vill veta, så menar de flesta läkare att om man äter färre än 100 gram kolisar per dag så hamnar man i det metabola tillstånd som kallas för ketos! Iallafall så du har du hamnat på en site där detta är något som många strävar efter!! Du får ta det som det kommer! 'Dvs tar det litta försiktigt, det kan ta en tid innan man kommer från typ 2 till typ 0! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Christopher Y Posted August 28, 2019 Popular Post Share Posted August 28, 2019 On 2019-08-26 at 19:31, Conny Andersson sade: Jag har diabetes typ 2 och var på min årliga kontroll. Jag har ätit LCHF samt fastat en dag i veckan. Provsvaren var ketoner i blodet 2.8 blodsocker 3.1 fastande långtidsblodsocker 31. Blodets PH-värde mättes ej. Jag fick diagnosen ketoacidos och fick stanna kvar för att bli matad med kolhydrater. Är diagnosen ketoacidos riktig eller var det bara ketos. Hej Conny. Givet att du har diabetes typ 2 och inte typ 1 samt kör LCHF och fastar, så ser det väldigt bra ut i mina ögon. Du är i ett optimalt fettförbränningsläge. Det som däremot är skrämmande är hur de missförstått hur människans metabolism funkar och behandlar det som ketoacidosis när du inte ens har diabetes typ 1. Man hade velat förvänta sig att vården i detta fall kan skillnaden mellan nutritionell ketosis som är fullt fungerande fysiologiskt och ketoacidosis som nästan uteslutande förkommer hos diabetes typ 1 individer. Där brukar ketonvärdena vara mycket högre, kanske 20+ och även blodsockret. Jag hoppas du byter vårdgivare till någon instans som förstår vad LCHF och ketosis är och kan skillnaden mellan ketosis och keto-acidosis. Det är ju som att inte kunna skilja vänster från höger i sammanhanget. 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts