Jump to content

Blodtrycksmedicinen Amlodipin Sandoz


AnetteB
 Share

Recommended Posts

Efter att ha haft en dygnsblodtrycksmätare på mej i början på förra veckan så har min läkare nu skrivit ut Amlodipin Sandoz 5 mg till mej (jag har inte talat med honom om detta ännu).. Jag har i ett par års tid ätit Enalapril mot mitt blodtryck..

 

Efter dygnet med mätaren så visade det lite högt när jag var uppe, vaken och rörde på mej, medan det var mycket lågt när jag vilade och/eller sov.. Så jag blir lite konfunderad här.. 

 

Nån här som har nån erfarenhet av detta, eller vet nåt?!

 

Till saken hör att jag äter medc mot min ADHD, som oftast höjer blodtrycket, så det är då noga att man följs upp med mätningar hela tiden. Men så äter jag ju inga kolhydrater...

Link to comment
Share on other sites

Är den dr som skrivit ut din blodtrycksmedicin och den som skrivit ut din adhd-medicin samma dr? Det är viktigt att den ena vet vad den andra gör.. du ska ta blodtryckshöjningar på allvar - det kan vara en biverkan av adhd-medicinering. Ibland räcker det med att gå ner en aning i dosering, ibland kan det vara värt att testa ett annat preparat. Du ska stå på dej så att du får ordning på det.

Mer att läsa: http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=18824

 

Link to comment
Share on other sites

Är den dr som skrivit ut din blodtrycksmedicin och den som skrivit ut din adhd-medicin samma dr? Det är viktigt att den ena vet vad den andra gör.. du ska ta blodtryckshöjningar på allvar - det kan vara en biverkan av adhd-medicinering. Ibland räcker det med att gå ner en aning i dosering, ibland kan det vara värt att testa ett annat preparat. Du ska stå på dej så att du får ordning på det.

 

Mer att läsa: http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=18824

 

 

Nej det är inte samma läkare, men det är så att säga öppen dialog. Anledningen till att jag äter blodtrycksmedicin är för att jag vill ha min ADHD-medicin...

Jag får alltid högt tryck när jag är hos sköterska eller doktorn och kolla trycket, jag får sk vitrockshypertoni, men dom gånger som jag mätt trycket på en hemmamätare i lugn och ro så har det alltid visat bra tryck, därför så bestämdes det att jag skulle göra över ett helt dygn. Och man ser på skalan när och hur jag varit uppe, ute med hunden, suttit och sett TV och legat och vilat och legat och sovit. Det är när jag varit ute med hunden som det varit som högst, vilket jag "skyller på" halkan och rädslan för att halka, då jag har en kronisk värk i nacken och rädd för att ramla och en stor, gammal och stel hund.. 

Dom gånger som det varit lågt så har jag alltså varit i stillhet... Det lägsta har då legat på 65/110 och som högst på måndagskvällen 95/160 och på tisdagen 90/140...

 

Och jag äter Enalapril 20 mg, men han har skrivit ut ovan nämnda och som jag då fattar som att jag ska ta tillsammans med den som jag redan äter..?! Självklart så måste jag ju försöka få till ett samtal med honom, men vi alla vet ju hur många läkare ställer sej till vår kost. Och har man så ADHD på det så har dom inte riktigt bra koll, upplever jag det som... 

 

Som jag själv känner så vill jag ju definitivt inte sätta in ännu en blodtryckssänkande medicin, för så tolkar inte jag kurvan så att säga...

 

Vill tillägga oxå att när min nackvärk satte in på kvällen så höjdes blodtrycket rätt rejält, för att sjunka när min Panodil dämpat värken lite...

 

Usch jag känner mej bara irriterad...

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår verkligen din irritation!
Sorry att jag inte observerade att du främst ville ha feedback på din blodtrycksmedicin först och främst (ouppmärksam emellanåt).
Har inga egna erfarenheter av blodtrycksmedicin men jag reagerar ändå på att du nu fått ännu ett preparat för samma sak men utan att ha fått info om du ska ta både och.
Det är väl inte svårt eller för mycket att önska för dr att ge uttryck för vad du ska göra oavsett kan man tycka. Om jag vore du skulle jag avvakta mer klara besked.

Har full förståelse för att du vill fortsätta din behandling - jag har nära anhöriga som ger uttryck för samma. Men jag har även nära som drabbats av biverkningar så var rädd om dej.

Tycker du verkar vara mycket väl insatt i hur och varför ditt blodtryck beter sej, för mej låter dina iakttagande fullt rimliga. Hoppas Doc eller nån annan mer insatt kan ge dej fler råd kring detta.

När det gäller ditt val av kost kan jag inte ge dej nåt råd men jag kan berätta att jag inte kommer att vara öppen med min kost till vården hur som helst. Jag orkar helt enkelt inte.

Bra att du skrev om din värk också! Jag fick tips här på forumet om Icebugs! http://www.outnorth.se/icebug/metro-l-bugrip-sale.php Även jag lever med kronisk värk men fick en enklare ute-tillvaro i dessa skor nu när det ska vara halt i flera månader.

Redigerar lite då jag hittade lite om blodtryckssänkande på Kostdoktorns sida: http://www.kostdoktorn.se/blodtryck/blodtrycksmediciner/
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att det är en hjärtläkare som tittat på dina värden och inte en vanlig disktiktsläkare. Jag gjorde ett dygsntest hos en vanlig Vc och den läkaren sa att jag skulle fortsätta med min medicin som jag inte mådde så bra av. Nästa år bytte jag VC och fick åter en dygnsmätning men då hos hjärtspecialist. Värdena från året innan och de nya var i stort sett lika men hjärtläkaren sa att jag inte behövde mediciner eftersom blodtrycket gick ner så pass i vila. Det var som ditt ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar <3

Jag svarar från mobilen nu så jag blir lite kortfattad...

Det jag blir mycket skeptisk mot är biverkningar liknar dom besvär som medicinen är avsedd mot!! Då drar jag öronen åt mej :-(

Och om man riskerar en paj mage så vägrar jag. Det har jag så lätt för att få ändå, ex så tål jag knappt Ibumetin som jag tar mot mensvärk, det räcker att inta dom i två dagar så är det kört.

 

Själv så tycker jag att det känns som att blodtrycket är lite för lågt överlag numer, för jag blir lätt lite yr när jag reser mej och dylikt...

Och det är endast allmänläkare som jag har, jag har bara träffat honom en gång ännu (pga nytt vårdval då min smärtläkare slutade på den förra jag gick på) och han var trevlig IBK så, men kändes inte så med i matchen som jag behöver att min läkare är med mej. Jag har utretts ett par år om min ev arbetsförmåga då jag varit långtidssjukskriven pga min whiplashskada, det var här oxå som misstanke om ADHD togs upp, och utreddes. Så min smärtläkare, jag och Finsam har kommit fram till vad som skulle vara bäst för mej, bl.a med smärtmedicinering, som den nya läkaren dessutom ändrat i utan att prata med mej om det. I november förnyade han mina recept med den dosering som funkade skapligt och som jag hann att göra ett av fyra uttag av. Men vid förnyelse av annan medc i januari så drog han tillbaka en del av det han skrev ut innan..

Låter rörigt, jag vet. Men jag har fått bråka så mycket dom senaste åren om det som funkar bäst, tills jag fick smärtläkaren och kände att jag kunde vara lugn i det, men så flyttar han och det känns som att jag står på noll igen... orken tar bara slut för mej :'(

 

Men jag hoppas att jag ilsknar till rejält snart så att jag orkar strida för mej...

Link to comment
Share on other sites

Har inte blodtrycket sjunkit något sedan du började med LCHF? Har du gått ner i vikt?

 

Hade du normal blodtryck innan du började medicinera mot ADHD?

 

Innan LCHF (ca 3-4 år sen) så gjorde jag en dygnsmätning och den vårdcentralen ansåg inte mitt blodtryck behövde medicineras. 

Högt blodtryck "ligger lite i släkten", om det nu går i arv så att säga.. Men jag har inte varit överviktig, bara lite dålig på att äta rätt mat, som många andra. 

 

När jag bytte vårdval (har gjort tre stycken sen jag flyttade till min hembygd) så ansågs det där att mitt blodtryck var lite för högt, inte alarmerande eller så. Jag var rökare på den tiden, så jag slutade med det tokeriet när jag började med medicinen.

Så jag hade nog precis börjat med Enalaprilen när jag fick medicinen mot ADHD, jag minns nu inte exakt alla turer..

 

Att vara hyperaktiv (vilket jag ju är lite trots medicinering, men på ett mildare sätt) och ha kronisk smärta gör ju inte saken ett dugg bättre, för jag blir ju inte av med "trycket" genom fysisk aktivitet utan att få ökad värk. Det blir rena moment 22 här...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

AnetteB: allt du skriver har jag fått beskrivet av flera personer tidigare! Möjligen är det så att när man är känslig på ett område så är man det på fler? Jag vet inte men det vore minst sagt önskvärt med ett större intresse för människor som har fler än en faktor som sänker deras livkvalité!

www.värkstaden.se kan ha mer intressant att läsa om, även detta dokument tycker jag är intressant i sammanhanget: http://www.varkstaden.se/pdf_filer/burnout.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...