Eivor Å Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 ang rött kött så är jag inte rädd för det. Men jag äter oftast köttfärs fläsk och fisk. jag har tidigare skrivit om kokosfett men jag menar kokos olja. Jag har nu börjat med det och tycker det går bra när jag vispar det! tack för alla åsikter! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 11 timmar sedan, Eivor Å sade: ang rött kött så är jag inte rädd för det. Men jag äter oftast köttfärs fläsk och fisk. jag har tidigare skrivit om kokosfett men jag menar kokos olja. Jag har nu börjat med det och tycker det går bra när jag vispar det! tack för alla åsikter! Du vet, det finns även vegetarianer som äter LCHF! Iallafall LCHF är främst en macrokomposition.. egentligen ett sätt att lura folk att äta riktig mat! Såå nu så har vi/någon lurat dig att testa cocosfett, det finns fler olika matvaror som kan ingå i en riktig kost och tillomed funka inom LCHFs macrokomposition. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted August 29, 2019 Share Posted August 29, 2019 (edited) Kokosfett? https://handla.ica.se/handla/kategori/margarin-id_1601/produkt/cocos-kokosfett-100-500g-cocos-id_p_7310390065750/ Är det varmpressning i stället för kallpressning som gör skillnaden? Kokosfett framställs genom varmpressning, där själva kokosköttet hettas upp. På grund av denna upphettning så förlorar produkten många av de hälsosamma fettsyror som finns i kokosnöten och ersätts istället med transfetter, något som inte är speciellt hälsosamt för dig. Dessutom försvinner antioxidanteffekten, vilket gör att kokosfett behöver vara en kylvara. Kokosolja, å andra sidan, är kallpressad. Det betyder att den inte har hettats upp över 39 grader och det i sin tur gör att slutprodukten kommer innehålla precis samma nyttiga ämnen som kokosnöten gjorde från början. Inga transfetter kommer att finnas, det är enbart de fleromättade och mättade fetterna som kvarstår. Dessutom bevaras antioxideringseffekten, vilket i sin tur gör att kokosoljan kan förvaras var som helst, med en hållbarhet i upp till två år. https://www.supernyttigt.se/notter/kokos/kokosolja/ar-det-nagon-skillnad-pa-kokosolja-och-kokosfett/ Edited August 29, 2019 by Borje Förtydligande tillägg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 29, 2019 Share Posted August 29, 2019 Så här är det, undvik att lämna ditt hem, för utanför är det värsta djungeln! Om du då närmar dig en affär så är det snudd på världskrig! Oså till cocosfett/cocosolja, det är till 90% samma sak, dvs till cirka 90% Laurinsyra och Kaprylsyra, dvs MCT! Men så har vi multinationella livsmedelsföretag som gör prexis som deras aktieägare kräver, dvs de maximerar vinst och utkomst från sina produkter, dvs de härdar de övrig cirka 10 %! Och dessa produkter går då under den gemena benämningen "silverpaketen" i margarinhyllan. Oså har vi två andra varianter som numera oxå finns i välsorterade butiker, dvs kallpressat och varmpressat.. ofta på glasburk eller i plastburk! Iallafall om jag får lov att dra till med något, den varmpressade kostar typ några gånger mer än silverpaketen och den kallpressade ytterligare någon gång mer. Skillnaden mellan varmpressat och kallpressat är typ minimal! Hur som helst, om du lever i Thailand, Indonesien, Fillipinerna så kan du eventuellt kunna köpa "handmade" cold pressed coconut oil! Anyway.. dont try this att home! Gäller klättra i Cocospalmer och skörda nötter, till att klyva dem med machete samt att fräsa ut köttet! Livsfarligt, bättre att köpa någon dyr burk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts