Peter B

Kan man gå upp i vikt om man äter extremt ketogent?

Recommended Posts

Bra nybörjarfråga!

Iallafall det mesta fett transporteras med hjälp av Kylomicroner i lymfsystemet och töms sen ut i Vena Cava där det sen rätt snabbt når adiopot vävnad (annan vävnad oxå) där det lagras med hjälp av ASP som aktiverar Lipoproteinlipas!

Såå lagringen är lixom inget problem.. utan det är uttaget, som tarvar dels fasta, dels Hormonkänsligt lipas vilket inhiberas utav Insulin, dvs det hormon det är känsligt för är främst Insulin!

Dvs det mesta du äter lagras, vi har bara något gram av glukos, fett och aminosýror i blodet  momentant!

Oså räknar du som den värsta Viktväktarna.. så jag håller med Nils, äter man som du räknar så går man upp i vikt.. plus/minus 10-20%!

Osen den klassiska.. dvs det är dina enskilda celler som är slutförbrukare av energin och så länge den är inlåst (fettet) så signalera dessa hunger, då kan man trots att man ätit kopiösa mängder kalorier bli hungrig/sugen, så länge dessa (FFA)  hindras från att tas ut ur fettväven!

Inte nog med det, det finns flera backupmekanismer varvid jag bara nämner Leptin, det utsöndras av fettvävnaden och om dess innehåll sjunker så ökar det, vilket påverkar hjärnan angående hunger ocg aptit samt triggar även Dopamin då främst mot att söka föda!

När jag ändå är på G så kan jag oxå nämna Ghrelin, som främst utsöndras vid intag av snabba kolhydrater, det har den effekten att det motverkar Lepinets verkan och ökar aptiten!

Dvs om man skall få i sig extra fett så söta det, gärna i form av godis eller choklad eller liknande!

Oså igen.. är man ung och frisk, så leder ett ökat kaloriintag till oanade konsekvenser tex ökad muskeltillväxt samt mer spring i benen!

Dvs det är främst när man nått medelåldern som det där med kalorier/macrokompisition och homeostas börjar få större betydelse!

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att det spelar lite roll när du äter kalorierna också. Få måltider eller småsnaska hela dagen :) 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är väl ett antal personer som gjort precis det och de gick knappt upp i vikt...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Peter B sade:

vart tar fettet vägen? 

I just det här fallet skulle jag tänka mig att en stor del av fettet kommer ut bakvägen...tämligen omedelbart... 😜

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

I just det här fallet skulle jag tänka mig att en stor del av fettet kommer ut bakvägen...tämligen omedelbart... 😜

58 minuter sedan, Cleppa sade:

Fast det är väl ett antal personer som gjort precis det och de gick knappt upp i vikt...

15 timmar sedan, Zepp sade:

Såå lagringen är lixom inget problem.. utan det är uttaget, som tarvar dels fasta, dels Hormonkänsligt lipas vilket inhiberas utav Insulin, dvs det hormon det är känsligt för är främst Insulin!

2 timmar sedan, Annika Rane sade:

Tänker att det spelar lite roll när du äter kalorierna också. Få måltider eller småsnaska hela dagen :) 

Just det här fiskade jag efter en del påstår (Zepp) att man lagrar överskottet som fett , en del ( Jämtlandstjej) att man "bajsar" ut en stor del, en del (lite det Cleppa avser tror jag) att ämnesomsättningen ökar och att man därför inte går upp och andra ( Annika ) att det beror på när man äter kalorierna.

Fyra bra hypoteser. 🙂

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar om ämnesomsättningen ökar om man går från extremt ketogen ”normalkalorisk” regim till samma men t ex det överskott du nämner? De studier som visar ökning jämför väl med ketogen vs en hel hel kh.

Jag skulle rösta på Zepps förslag att ASP lagrar in överskottet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

Undrar om ämnesomsättningen ökar om man går från extremt ketogen ”normalkalorisk” regim till samma men t ex det överskott du nämner? De studier som visar ökning jämför väl med ketogen vs en hel hel kh.

Jag skulle rösta på Zepps förslag att ASP lagrar in överskottet.

Så Sam Feltham fuskade på något sätt? :)

https://www.dietdoctor.com/what-happens-if-you-eat-5800-calories-daily-on-an-lchf-diet

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, rylandes sade:

Motion tex. har ju rätt liten inverkan.

Du har så rätt så.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant fråga ...men eftersom han är "LCHF"-vän åt han antagligen något åt det hållet innan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motion är inte så betydelsefullt för vikten men viktigt för "Healthspan"

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter B sade:

Intressant fråga ...men eftersom han är "LCHF"-vän åt han antagligen något åt det hållet innan.

Hmmm... om ketogen kost i sig ger högre förbränning och den ökade så mycket mer av det ökade fettintaget så tycker i alla fall jag att det låter märkligt... Hade jag inte haft förtroende för DietDoctor hade jag nog avfärdat det hela...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte heller att det verkar rimligt att ämnesomsättningen stiger så kraftigt.  Men det man skulle kunna fundera på är om man helt enkelt inte tar upp allt fett man får i sig i en situation med obefintligt kolhydratintag och lågt proteinintag.... det känns inte som en orimlig tanke att hormonnivåerna påverkar upptaget ... men Zepp säger att det inte är så... Skulle vara intressant och testa men jag är inte sugen på att hälla i mig 400-500 gram fett om dagen. 😉 Någon annan kanske?! 😉

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo...men de flesta verkar åndå vara överrens om att en kostomläggning är viktigare än motion när det gäller vikten... men å andra sida jag ser inte en massa överviktiga människor på startlinjen när det är dags för Marathon. 😉

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter B sade:

Jag tycker inte heller att det verkar rimligt att ämnesomsättningen stiger så kraftigt.  Men det man skulle kunna fundera på är om man helt enkelt inte tar upp allt fett man får i sig i en situation med obefintligt kolhydratintag och lågt proteinintag.... det känns inte som en orimlig tanke att hormonnivåerna påverkar upptaget ... men Zepp säger att det inte är så... Skulle vara intressant och testa men jag är inte sugen på att hälla i mig 400-500 gram fett om dagen. 😉 Någon annan kanske?! 😉

Jo om han alltså inte fuskade (vilket jag vill tro) så måste ju något ha fått tarmarna att skicka det vidare söderut... Minns för länge sedan när min doktor skrev ut Xenical att avföringen blev en förfärlig sörja eftersom upptaget av fett blockerades. Han i experimentet borde fått liknande besvär, vilket man skulle kunna kolla med honom.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett enkelt svar på frågan: Om det hade varit så att våra förfäder jägarna automatiskt skulle kunnat hålla idealvikt oavsett mängden föda de tog in, när de kom hem till byn med sitt byte, hade mänskligheten knappast överlevt som art. Sådan mängd lättåtkomliga byten, att de kunde vänta med jakten tills de blev hungriga, fanns inte. Flertalet måste rimligen ha levt i ketos större delen av sitt liv. De var analogt lika "okunniga" som humlan om aerodynamikens lagar - att den lilla vingytan är för liten för humlans stora kropp att lyfta. Humlan struntar i det och flyger ändå.

Människorna på jägartiden visste inget om den sofistikerade kunskap som nu finns, så de åt den föda som fanns tillgänglig, innan maten hunnit bli oätlig. De var i hög grad beroende av att lagra överskottsenergin att klara sig på till nästa jakttillfälle. Det naturliga tillståndet för människor var att befinna sig i fasta under många dagar. Detta insåg också Tim Noakes, när han lyckades få några av sina idrottsadepter att testa den ketogena kosten. På långlopp (dagslånga) slog de sina konkurrenter med timmar.

Själv har jag med önskvärd tydlighet kunnat konstatera att min genomsnittliga vikt håller sig i det närmaste konstant sedan snart två år tillbaka. Min enda metod bakom detta ligger i att låta mättnadskänslan bestämma när det är dags att avsluta ätandet. Det innebär naturligtvis strikt eller nära strikt ketogen kost. Visst tar jag en del kosttillskott men mest för att säkra det cellerna vill ha för att må bra (D-vitamin, K2, magnesium, C-vitamin, Omega 3, B12, och några spårmetaller, blåbär, avokado etc.).

Dagens frukt och grönsaker har producerats på jordar som ofta utarmats och jag inser att Mai-Lis Hellenius rådgiving - om den utgår från tanken att via frukt och vegetabilier i övrigt få i sig det kroppens celler kräver -  går på linjen minst ett halvt kilo om dagen. Vid sidan om det skadliga sockerintaget, lär det vara svårt att matcha det som den animaliska födan ger.  

1682829295_ScreenHunter_1844Jan_0119_48.thumb.jpg.2ca351227a36358e079db51dc19fa01a.jpg

För PURE-studien för några år sedan, som pekar på att fördelarna med animalisk kost, ligger bakgrunden sannolikt till en del i ovanstående diagram! Inte nog med att energitätheten i den animaliska födan är bortåt tio gånger den vegetabilas, som synes är även nyttoinnehållet i övrigt i storleksordningen lika mycket större.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, Nils Engström sade:

Visst tar jag en del kosttillskott men mest för att säkra det cellerna vill ha för att må bra (D-vitamin, magnesium, C-vitamin, Omega 3, B12, och några spårmetaller, blåbär, avokado etc.).

För PURE-studien för några år sedan, som pekar på att fördelarna med animalisk kost, ligger bakgrunden sannolikt till en del i ovanstående diagram! Inte nog med att energitätheten i den animaliska födan är bortåt tio gånger den vegetabilas, som synes är även nyttoinnehållet i övrigt i storleksordningen lika mycket större.

OT, men om du tar någorlunda mycket D3 bör du överväga komplettera med K2. D3 ökar upptaget av kalcium och utan tillräckliga nivåer K2 "vet" kalcium inte var det ska ta vägen utan följer minsta motståndets lag rakt in i mjuk vävnad - där det inte hör hemma!

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Peter B sade:

men å andra sida jag ser inte en massa överviktiga människor på startlinjen när det är dags för Marathon. 😉

Enligt Maffetone är allt fler maratonlöpare "överfeta". Fast han är förstås också inne på att kosten är viktig för att komma till rätta med problemet. Vad jag menar är att kroppens funktioner behöver rörelse för att tillgodogöra sig en bättre kosthållning fullt ut. Jag är rätt säker på att man hittar folk med det metabola syndromet även på startlinjen i Sthm maraton.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Peter B sade:

Jag är helt ny i detta forum och har väldigt liten sakkunskap i frågan. Men jag har experimenterat utan att veta vad jag gjort en hel del genom åren. 2010 då jag tog beslutet om att nu får det vara nog och började med LCHF så gick jag ner 37kg på 6 månader. Nu i efterhand så förstår jag att jag körde Keto, för jag levde på fläsk, bacon, ägg och grädde under denna tid. Inga andra kolhydrater än grädde åt jag, knappt sallad. För mig var det inga problem då att äta 500g stekt fläsk(ca300g fett) med en 3dl grädde(120g fett)till middag, samt att jag åt 200-300g bacon och ägg till frukost.

Jag upplevde att ju mer fett jag åt ju mer gick jag ner i vikt. Nu var det så att vissa dagar som ovan så slog magen bakut och det formeligen kom fet ut bakvägen. 

Tyvärr så verkar kroppen/hjärnan nu ha lärt sig mitt beteende, för jag får inte samma effekt idag då jag kör mer sparsamt intag men ändå strikt LCHF. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Enligt Maffetone är allt fler maratonlöpare "överfeta". Fast han är förstås också inne på att kosten är viktig för att komma till rätta med problemet. Vad jag menar är att kroppens funktioner behöver rörelse för att tillgodogöra sig en bättre kosthållning fullt ut. Jag är rätt säker på att man hittar folk med det metabola syndromet även på startlinjen i Sthm maraton.

Självklart finns dom. Men jämfört med samhället i övrigt är de väldigt få ("överfeta iaf, metabola syndromet kan ju även vara andra saker) . Det är min spaning i alla fall. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MIkael Johansson sade:

Jag upplevde att ju mer fett jag åt ju mer gick jag ner i vikt. Nu var det så att vissa dagar som ovan så slog magen bakut och det formeligen kom fet ut bakvägen. 

Tyvärr så verkar kroppen/hjärnan nu ha lärt sig mitt beteende, för jag får inte samma effekt idag då jag kör mer sparsamt intag men ändå strikt LCHF. 

Det kanske är för att intaget är mer sparsamt?! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Kjell Granelli sade:

OT, men om du tar någorlunda mycket D3 bör du överväga komplettera med K2. D3 ökar upptaget av kalcium och utan tillräckliga nivåer K2 "vet" kalcium inte var det ska ta vägen utan följer minsta motståndets lag rakt in i mjuk vävnad - där det inte hör hemma!

Du tar upp en av mina gamla käpphästar - har korrigerat mitt inlägg! Självklart tar jag K2.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MIkael Johansson sade:

Jag är helt ny i detta forum och har väldigt liten sakkunskap i frågan. Men jag har experimenterat utan att veta vad jag gjort en hel del genom åren. 2010 då jag tog beslutet om att nu får det vara nog och började med LCHF så gick jag ner 37kg på 6 månader. Nu i efterhand så förstår jag att jag körde Keto, för jag levde på fläsk, bacon, ägg och grädde under denna tid. Inga andra kolhydrater än grädde åt jag, knappt sallad. För mig var det inga problem då att äta 500g stekt fläsk(ca300g fett) med en 3dl grädde(120g fett)till middag, samt att jag åt 200-300g bacon och ägg till frukost.

Om man går över från lågfetkost till högfetkost, så kan det ta en del tid innan levern ställer om till att producera tillräckligt med galla. En del blir illamående i början , när de äter "för mycket fett."

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 8/28/2019 at 9:42 PM, Peter B said:

Skönt att få ställa en nybörjarfråga. 😉

Jag antar att svaret egentligen är Ja.

Men känner mig ändå lite osäker, detta borde finnas beskrivet någonstans?

Antag följande scenario att vi äter följande mängd mat varje dag  (mycket fettkaffe blir det. 😉😞

350 gram fett = 3150 Kalorier
40 gram protein =160 kalorier  (så lite att bara en väldigt liten andel kan utnyttjas för glukoneogenes)
max 5 gram kolhydrater = 20 kalorier

Vi äter då 3330 Kalorier om dagen antag att vi förbrukar 2330 kalorier. Det skulle med ren matematik betyda 1000 kalorier plus om dagen >> mer än 100 gram viktuppgång om dagen.

Men i detta scenario borde insulinnivåerna bli väldigt låga, kommer fettecellerna då ändå ta upp fett? Om de inte gör det , vart tar fettet vägen?  

Jodå det går öka i vikt även på ketogen kost. Istället för att tänka i termer av energi, vilket kan vara lite abstrakt om man inte är utbildad på område, tänk massbalans. 

Tex 500g fett går in, 300g går ut (i huvudsak som koldioxid och vatten via förbränningen). Då är det 200g kvar helt enkelhet. Eller total mat in 1kg, total ut 0.8 kg, då ökar man i vikt. Sedan ”råkar” denna massa motsvara en viss mängt energi om man eldar upp det i en förbränningskammare. Hormoner kan man också hoppa över i tänker. De är budbärare som ”råkar” hjälpa till att styra upp så balansen går ihop. Men de är inte enda reglermekanismen. En del anser till och med att kolhydrater som inte höjer insulin är värre än de som gör det. 

Med det sagt har det visat sig ganska svårt att öka på ketogen  diet. I studier måste man i det närmaste tvångsmata folk så de mår illa för de ska öka i vikt. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Peter B sade:

Det kanske är för att intaget är mer sparsamt?! :)

Men om man begränsar kolhydrater till max 10g och maxar protein till 1.5g/kg vikt (väger idag 90kg) 135g, kan jag då äta hur mycket fett jag vill? Ska man minska proteinet också och satsa på mer fett? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Fenomenet har sannolikt mycket med Tim Noakes att göra. När en idrottsprofessor svänger om i dietfrågan som han och får sina idrottare att skörda sådana lagrar, inser andra länders motsvarigheter att också de haft fel. En del har kanske missat att:

"bilen inte går bättre om man skaffar en större bensintank".

De ser mycket kroppsfett som en säker energikälla, vilket naturligtvis stämmer. Dock är vinnarna, de som samtidigt förstått att benmusklerna i varje steg känner bördan av för stor kroppsvikt och därför håller sin vikt på optimal nivå. 

Vem är det som tror att fet mat i övermängd inte skulle ge fetma? En matglad LCHF:are blir naturligtvis fet av för mycket mat! Den stora finessen som för flertalet hindrar detta är just den effektiva mättnadskänslan. Vi har ju ett antal gånger haft uppe detta på forumet, där en del med emfas påpekar att de bara inte kan låta bli att äta vidare. Jag misstänker dock att flertalet LCHF:are har fördel av mättnadskänslan till att styra sin vikt. I mitt eget fall känns det i varje fall näst intill omöjligt att äta vidare när mättnaden kommer. Därför har min vikt hållit sig konstant (räknat på en veckas medelvikt) under de två åren hittills med LCHF.   

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om man begränsar kolhydrater till max 10g och maxar protein till 1.5g/kg vikt (väger idag 90kg) 135g, kan jag då äta hur mycket fett jag vill? Ska man minska proteinet också och satsa på mer fett? 

Proteinet behöver du för muskeluppbyggnaden - levern bildar även socker av det. Så veganerna har helt fått LCHF:arnas "stora, ensidiga" köttförbrukning om bakfoten. Håller du fettandelen på 70-75 %-nivån är det OK. Äter du mer än så blir du med tiden fetare men det är för flertalet mycket svårt att "lyckas" med (om man lyssnar på kroppens mättnadssignaler).

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Nils Engström sade:

Fenomenet har sannolikt mycket med Tim Noakes att göra.

Eller snarare tvärtom - Tim Noakes har berättat hur han tjuvkikade på Phil Maffetone och undrade hur i all sin dar karln bar sig åt när hans adepter lyckades så bra... Maffetone har i princip förespråkat low carb och paleo sen tidigt 70-tal, långt innan begreppen fanns.

• Gilla 5
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Eller snarare tvärtom - Tim Noakes har berättat hur han tjuvkikade på Phil Maffetone och undrade hur i all sin dar karln bar sig åt när hans adepter lyckades så bra... Maffetone har i princip förespråkat low carb och paleo sen tidigt 70-tal, långt innan begreppen fanns.

Att Noakes själv som idrottsprofessor gjorde stora ögon inför en kollegas framgångar är självklart. Att folk i övrigt, idrottsmän etc. världen över, från vetenskapligt synpunkt  skulle reagera med samma intresse är väl inte lika sannolikt.  Man får inte ha en övertro på människors sätt att följa de sofistikerade forskarnas tänkande.

Däremot att Tim Noakes ögonöppnare, genom hans frejdiga stil och sköna sätt att erkänna de egna misstagen, som idrottslegend har spridit sin nyvunna kunskap i alla idrottsläger världen över, är inte så konstigt. Särskilt intressant är att kostdoktorn själv (Andreas) var den som först ordinerade diabetesmedicin till Noakes  (som utvecklat diabetes 2) vid sidan av att stå för sajten och rådgivning i kostfrågan.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, The Biochemist sade:

1. En del anser till och med att kolhydrater som inte höjer insulin är värre än de som gör det. 

2. Med det sagt har det visat sig ganska svårt att öka på ketogen  diet. I studier måste man i det närmaste tvångsmata folk så de mår illa för de ska öka i vikt. 

1. Sannolikt en vegansk myt. Om man kikar på nätet hittar man alla former av vegansk falsk propaganda (dvs. utan vetenskaplig grund). Vid ett snabbt lappkast kan man t.ex. lätt hitta exempel som:

Carbohydrates Are Bad for Diabetes

MYTH. Carbs are the foundation of a healthy diet whether you have diabetes or not.

(klart att en vegansk dietist passar på tillfället att påpeka socker vara det viktigaste drivmedlet för kroppens energiutveckling)

Protein Is Better Than Carbohydrates for Diabetes

MYTH. Because carbs affect blood sugar levels so quickly, you may be tempted to eat less of them and substitute more protein. But take care to choose your protein carefully. If it comes with too much saturated fat, that’s risky for your heart’s health. Talk to your dietitian or doctor about how much protein is right for you.

You Need to Eat Special Diabetic Meals

MYTH. The foods that are good for people with diabetes are also healthy choices for the rest of your family.

(naturligtvis riktigt men det är inte så som folk brukar tolka det sagda, utan uppfattar det som de helst vill, nämligen som att konventionell mathållning skulle vara lika bra för diabetiker som för andra.)

With diabetes, you do need to keep a closer watch on things like calories and the amounts and types of carbohydrates, fats, and protein you eat. A diabetes educator or dietitian can show you how to keep good records.

Observera att den största myten är den som är utmärkt med blått. 

2. Där är vi klart överens men det gäller inte alla. På forumet finns några få som hävdar att de själva har oerhörda svårigheter att stå emot frestelsen att äta vidare dvs. även om mättnadskänslorna är starka (självklart finns alltid undantag).

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Nils Engström said:

1. Sannolikt en vegansk myt. Om man kikar på nätet hittar man alla former av vegansk falsk propaganda (dvs. utan vetenskaplig grund). Vid ett snabbt lappkast kan man t.ex. lätt hitta exempel som:.

1. Har faktiskt inte koll på vad veganer tror eller inte tror. Den som kanske driver frågan hårdast är Prof Robert Lustig. Sist jag kollade var han LCHF:are och inte vegan. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, The Biochemist sade:

1. Har faktiskt inte koll på vad veganer tror eller inte tror. Den som kanske driver frågan hårdast är Prof Robert Lustig. Sist jag kollade var han LCHF:are och inte vegan. 

1. En kolhydrat som inte höjer blodsockret, i kombination med Robert Lustig - det måste bli fruktos?! 🙂

• Gilla 5
  • Haha 1
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minutes ago, iAnna said:

1. En kolhydrat som inte höjer blodsockret, i kombination med Robert Lustig - det måste bli fruktos?! 🙂

Lustig pratar mycket om fruktos så det stämmer. Dock är det bara en kolhydrat som höjer insulin, nämligen glukos. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-08-31 at 21:11, The Biochemist sade:

Lustig pratar mycket om fruktos så det stämmer. Dock är det bara en kolhydrat som höjer insulin, nämligen glukos. 

iAnna fattade galoppen direkt. Hon vet att Lustig kan sitt socker, i sin helhet ett, på femtio-sextio års sikt, långsamt verkande gift (i vanligt socker är ca hälften fruktos). Det visar sig att den senare andelen har värsta giftverkan. Fruktosen ger i för stora mängder (mer än 25 gram per dag) farlig verkan, som har samma effekt som alkohol och är utan minsta positiv funktion för kroppen.  I de större mängderna uppstår fettlever och till en del fett runt inälvorna i buken. Fruktos är en av de stora bovarna bakom det metabola syndromet, märkligt nog bakom diabetes 2 och ökar väsentligt risken för levercancer.

De senare mycket allvarliga problemen negligeras t.ex. av professor Mai-Lis Hellenius som ihärdigt i decennier hävdat minst ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen vara nödvändigt för en människa till att hålla sig frisk. Detta motsägs bl.a. via en av de största studierna på området - PURE-studien - som tydligt talade för motsatsen, dvs. att animalieätarna levde friskare och längre.

Hellenius har i början på året meddelat att hon går i pension men jag ser ingenting som tyder på att hon skulle vilja göra avbön i stil med Tim Noakes. Om man ser till all fruktos som ingår i juicer och sportdrycker borde hon inse vilka risker för människor hennes råd motsvarar.

Tittar man på andra rekommendationer i tillägg, t.ex. bageriförbundets rekommendation på 70-talet:

"Socialstyrelsen önskar att svenska folket äter sex till åtta skivor bröd om dagen"

ger bara denna i storleksordning 150 gram socker om dagen, varav 75 gram fruktos (tre gånger mer än levern klarar). Om man lägger till Hellenius kostråd och mängden sötade drycker som tillkommer för många - är det då så märkligt med den ökande andelen människor som drabbats av det metabola syndromet, fått diabetes 2, blivit feta, fått Parkinsons sjukdom, Alzheimer, cancer, högt blodtryck och hjärt/kärlsjukdomar????  Är det konstigt att amerikanerna nu börjar uppleva att äldre människor nu ses överleva den yngre generationen, som blir allt fetare och därmed sjukare till att dö i förtid???

När kommer de skamlösa kostråden att upphöra från vissa tongivande men tydligen obildbara professorer som vi har även i vårt land. Forskare som aningslöst eller medvetet låtit sig snöas in på falska premisser, som bygger på den gamla fettskräcken från 1950-talet. Obildbarheten (läs=oförmågan/oviljan att följa decennier av kvalitativt sett högst modern forskning), kan den vara skenbar p.g.a. knytningar till medicinföretagen????

Den massiva kritiken som med rätta riktats mot etablissemanget och dess felaktiga kostråd kan ibland, när allt gått för långt,  t.o.m. resultera i mordhot. Mai-Lis Hellenius som ett av objekten, säger sig ha blivit mordhotad, vilket refereras av den sansade vetenskapsmannen Lars Bern - en av mina absoluta favoriter på Internet, oavsett hans påpekanden runt sin egen grundutbildning som icke-medicinsk. 

https://anthropocene.live/2016/04/09/mordhot/

https://anthropocene.live/2017/01/24/varning-for-professor-mai-lis-hellenius-livsstilsrad/

Vad som nu börjar komma fram, är att alltfler tongivande personer, till skillnad från etablerade forskare runt guldkalven,  vågar ta bladet från munnen och öppet redovisa de verkliga forskningsresultaten på kostområdet.

P.S.

Än så länge utgör redan "etablerade" dissidenter huvuddelen av dem som vågar yttra sig kritiskt mot etablissemanget - i annat fall blir de snabbt utfrysta från medierna till att bli dissidenter. Än så länge inväntar vi utvecklingen, när det normala för forskare inom viktiga områden, som klimat och hälsovård, med annan uppfattning än den vedertagna får komma till tals i den vetenskapliga debatten.  Den briljante debattören Lars Bern hör till de mest framträdande i vårt land. Närhelst han yttrar sig, gör han ett enormt intryck. Om fler av hans typ med liknande energi fanns med i debatten, skulle den rätta utvecklingen snabbare kunna förverkligas.

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-08-29 at 15:35, Peter B sade:

Jag föredrar att se det som så att han inte fuskade nämvärt.. föutom att han är yngre än du och jag, samt hade en hel del koll på hur saker och ting funkade, samt en begränsad period!

Dvs han tränade.. eventuellt fick han extra spring i benen/extra "Futile Cyckels".. grejen är att det finns begränsningar både för "extra spring i benen# och "Futile cyckles"!

"A futile cycle, also known as a substrate cycle, occurs when two metabolic pathways run simultaneously in opposite directions and have no overall effect other than to dissipate energy in the form of heat.[1] The reason this cycle was called "futile" cycle was because it appeared that this cycle operated with no net utility for the organism."

https://en.wikipedia.org/wiki/Futile_cycle

Dvs den cyckeln genererade bara värme samt mer spring i benen!

Och som alla vet, det finns begränsningar både för extra värme och extra spring i benen!

Meen, jag har oxå min favo, dvs Paolo Roberto.. dvs ut och spring minst två timmar varje dag i ett högt tempo, 7 dar i veckan.. förutom de andra 4 timmar man tillbringar på gymmet.. 356 dar om året!

Dvs det funkar för Paolo.. än så länge iallafall, vi får se hur det går när han blir äldre och gift om sig, då kanske han blir tvungen att minska ner på det och lägga mer tid på att få ordning sin familjesituation?

Iallafall så körde Paolo nästan motsatta experiment, åt upp sig i vikt och sen tränade/åt sig ner i vikt igen!

Dont try this at home för sjutton.. är man lycklig nog att ha en partner samt barn med densamma, hus, vovve/katt.. en hyfsad relation med en partner!

Dvs om du har råd att bygga ett nytt hus bredvid din före detta partner så är det lite okej!

För då bor du bredvid ditt ex, ni kan dela på barnen/de kan springa kors o tvärs och så har du ditt eget gym i ditt eget hus!

Dvs om något utav barnen kommer gråtande till dig så finns man där för dem!

Inte nog med det, man kan bevara familjerelationerna genom att låta exet fortfarande vara VD i iallafall i en del av ens företag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Siw Halvarsson sade:

Äter nu strikt LCHF och har nu bara tappat ett kg  på två månader.

Välkommen till forumet, Siw!

Nyfikna frågor: Varför äter du strikt LCHF? Gjorde du det för 10år sen också? Vad har du ätit de senaste åren?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Nyfikna frågor: Varför äter du strikt LCHF? Gjorde du det för 10år sen också? Vad har du ätit de senaste åren?

Hej Siw

Ja, jag beslut då, att nu får det vara nog så valde metoden mad att körde tuff LCHF (bara protein och fett) utan att veta vad det var och gick ner 36kg på 6 mån. På den tiden hette det GI kost. Efter jag gick ner massa i vikt så har jag under de första 5-6 åren studsat upp och ner i vikt. Jag räknade en gång och jag har minskat min vikt med närmare 100kg totalt, upp 10 kg och så ner mm. Men efter dessa åren så beslutade jag att nu får det vara nog med att studsa. Så jag satt mål att hålla vikt i 6 månader med att äta vettigt och då främst med låg kolhydrat kost som jag mår bra av. Jag kände att jag var tvungen att lära mig vad jag kan ät utan att gå upp i vikt. Nu känner jag min kropp bättre, har bättre desiplin i matintaget och nu vill jag nå min målvikt. Så därför äter jag nu strikt LCHF för att plocka bort de sista 7kg då min målvikt är 80kg då blir det 46kg viktnedgång från högsta vikten jag noterat. 

Anledningen nu till snabb viktnedgång är att jag bokat tid för o operera bort lös skin i november. Men nu har jag fått information på detta forum om att fasta kan hjälpa till med det. Så nu håller jag på att prova 16:8 fasta med strikt LCHF. Så då kanske jag kan avboka operationen. 

Hoppas du hängde med. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden hette det GI kost.

Är det möjligtvis Skaldemans 'GI-Noll' som åtsyftas?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, morgonsol sade:

Mins inte vad författaren till boken som jag läste.😊

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-04 at 14:08, MariaF sade:

On 2019-09-04 at 19:00, morgonsol sade:

Är det inte samma LCHF som gäller idag som för 10 år sen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-08-30 at 19:56, MIkael Johansson sade:

Ja det är som jag säger att man lurar inte kroppen två gånger. Jag äter som dig men kommer inte i ketos. Undrar vad det kan bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-04 at 14:08, MariaF sade:

För att komma i ketos o gå ner i vikt hade jag tänkt. 

När man nått målvikten börjar man tyvärr äta som innan och så är kilona där igen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-04 at 19:00, morgonsol sade:

Ja Skaldeman har jag läst. Jag har följt detta sen Annica Dahlqvist tid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Siw Halvarsson sade:

Är det inte samma LCHF som gäller idag som för 10 år sen?

Hade inte då förståelsen för LCHF, läste och åt mer efter GI men det är samma som strikt LCHF. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Siw Halvarsson sade:

Ja det är som jag säger att man lurar inte kroppen två gånger. Jag äter som dig men kommer inte i ketos. Undrar vad det kan bero på?

Ja säg det ha, ha! Jag har börjat mäta i blodet mer för jag är nyfiken. Jag ser att jag är väldigt känslig för protein få jag äter lite mat och missar med att få i mig fett. Ganska då snabbt stiger blodsockret och jag faller ur optimal  Ketos. Läst att vid svält så används protein till att producera glukos om inte äter kolhydrater. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-04 at 17:51, MIkael Johansson sade:

Hej Siw

Ja, jag beslut då, att nu får det vara nog så valde metoden mad att körde tuff LCHF (bara protein och fett) utan att veta vad det var och gick ner 36kg på 6 mån. På den tiden hette det GI kost. Efter jag gick ner massa i vikt så har jag under de första 5-6 åren studsat upp och ner i vikt. Jag räknade en gång och jag har minskat min vikt med närmare 100kg totalt, upp 10 kg och så ner mm. Men efter dessa åren så beslutade jag att nu får det vara nog med att studsa. Så jag satt mål att hålla vikt i 6 månader med att äta vettigt och då främst med låg kolhydrat kost som jag mår bra av. Jag kände att jag var tvungen att lära mig vad jag kan ät utan att gå upp i vikt. Nu känner jag min kropp bättre, har bättre desiplin i matintaget och nu vill jag nå min målvikt. Så därför äter jag nu strikt LCHF för att plocka bort de sista 7kg då min målvikt är 80kg då blir det 46kg viktnedgång från högsta vikten jag noterat. 

Anledningen nu till snabb viktnedgång är att jag bokat tid för o operera bort lös skin i november. Men nu har jag fått information på detta forum om att fasta kan hjälpa till med det. Så nu håller jag på att prova 16:8 fasta med strikt LCHF. Så då kanske jag kan avboka operationen. 

Hoppas du hängde med. 

Men 36 kg på 6 mån då hade du väl mycket vätska i kroppen också? Vilken resa du gjort. Hur går de sista 7 kilona? Jag lyckades ju gå ner 9 kg på tre mån för 10 år sen på LCHF, men nu är det omöjligt att gå ner. Jag ger dig min meny för en dag så kan du ge en kommentar:

Frukost: Kaffe med skiva LCHF bröd smör ost.

Lunch: 4 skivor bacon 2 ägg

Middag: kött el fisk sallad broccolimos, beasås el gräddsås el majonnäs.

Varierar lunchen ibland. Vet exakt vad jag får äta och inte. Ibland blir jag så mätt på middagen så jag är utan mat i ca 18 tim. 

Har tappat 2kg på 10 veckor sen är det stopp. Förtvivlad. Har du nåt tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg