Gaia Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Jaha då har man prövat vad avsteg heter också. Efter några dagar i Stockholm (6) så har jag nu testat hur kroppen klarar av att äta lite kolhydrater och socker. Eftersom familjen finns där som jag inte träffar så ofta så tyckte jag att det var ok att äta lite kolisar. De måste få vänja sig också och bli lite nyfikna på hur jag brukar äta. Ge och ta blev mitt tänk. Vad jag kan konstatera är att man BLIR hungrigare av att äta kolhydrater. Man vill ha mer mat efter bara nån halvtimme timme. Nu är det minst 2 veckor strikt som gäller. Vågen visar 1 kg + efter denna resa. Jag trodde dock det skulle vara värre Hur går det för er alla andra, hur många kg skall bort? Jag önskar själv bli av med 14 kg... Jepp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Jaha då har man prövat vad avsteg heter också. Efter några dagar i Stockholm (6) så har jag nu testat hur kroppen klarar av att äta lite kolhydrater och socker. Eftersom familjen finns där som jag inte träffar så ofta så tyckte jag att det var ok att äta lite kolisar. De måste få vänja sig också och bli lite nyfikna på hur jag brukar äta. Ge och ta blev mitt tänk. Vad jag kan konstatera är att man BLIR hungrigare av att äta kolhydrater. Man vill ha mer mat efter bara nån halvtimme timme. Nu är det minst 2 veckor strikt som gäller. Vågen visar 1 kg + efter denna resa. Jag trodde dock det skulle vara värre Hur går det för er alla andra, hur många kg skall bort? Jag önskar själv bli av med 14 kg... Jepp Hur mår du/mådde du när du provade/provat? Somliga märker ju av att man helt enkelt inte mår så bra. Första halvåret så tyckte jag också att jag ver mer känslig för avstegen. Första gången jag åt en bit pizza så trodde jag exempelvis att jag var på väg att svimma av. Den där hästsparken som åker rätt upp i planeten när man äter något man svarar starkt på kunde således sitta i längre. Idag så kan jag fortfarande få en stark effekt (rätt upp i kolan) men den avtar mycket fort vilket känns väldigt mycket bättre än tidigare. För egen del så märkte jag faktiskt inte av några ökade hungerkänslor direkt i anslutning till avsteget. Däremot kunde den närmaste tiden efter avsteget vara lite mindre stabil än vanligt, dvs inte jämn mättnad som den oftast är då man är helt ketoanpassad. Så tycker jag fortfarande det kan vara. Jag vet att Steve Phinney (tillsammans med Jeff Volek en av de som har mest koll från forskarhåll vad gäller LCHF) vid flera tillfällen nämnt att han inte rekommenderar avsteg från LCHF-kosten eftersom det efter varje tillfälle tar flera veckor att s.a.s. komma tillbaka. Det här har inte stämt för mig ur ett upplevelseperspektiv utan det går i regel mycket snabbt att komma på banan igen. Men kanske är dock det här jag beskrivit av att vara "mindre stabil" ett tag efter ett tecken på det Phinney haft i åtanke. Beroende på hur väl ketoanpassad och även individuella variationer så yttrar det sig såväl med olika intensitet och på olika sätt. Lycka till med de där 14 kilona! Det grejar du. Dela upp det i etapper om 5 kg så blir det mentalt lättare. Det kan också vara mer praktiskt att göra det så i relation till energiintag...om du måste ned och pilla på den nivån. Viktminskning handlar ju till stor del mycket om att hantera de till viktminskningen associerade metabola anpassningarna i form av minskade energibehov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Jo som jag sa så blev jag jättehungrig av detta och mådde eg ok otroligt nog. Men jag hade mycket att göra så jag hann inte riktigt reflektera. Trodde iof att jag skulle gå upp minst två kg av detta men icke det så det känns ju bra. Strikt var det nu Jajje men! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Vågen visar 1 kg + efter denna resa. Antagligen bara ett vätskekilo, inget att bry sig om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgengry Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Jag känner också av mer hunger när jag gör avsteg. Även om jag äter mkt fett tillsammans med kolhydrater. Jag mår inte dåligt på nåt sätt vid avsteg. Förutom om det varit mer än en vecka, då kan jag bli lite trött. Men vikten går upp 1-2-3 kg beroende på tiden. Och jag vill ner 40 kg, så det gäller om att inte ha så många avsteg. Men en sak som jag tänkt på nu, som är bra. Förut kunne jag smälla i mig 2 stora talrikar med pasta/ris med en mkt fet sås och nåt kött, Innan LCHF alltså. Och då vart jag mätt. Nu verkar det som om det inte finns plats i magen, så efter en vanlig talrik med pasta och fet sås och lite kött. Då är jag proppmätt. Men sen blir jag hungrig igen efter 2 tim När jag äter ungefär samma mängd fett och kött, men med ex spenat istället för pasta (= färre kaolrier) då är jag mätt i minst 4 tim! Så de där kolhydrater gör nåt med hungern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Jag känner också av mer hunger när jag gör avsteg. Även om jag äter mkt fett tillsammans med kolhydrater. Jag mår inte dåligt på nåt sätt vid avsteg. Förutom om det varit mer än en vecka, då kan jag bli lite trött. Men vikten går upp 1-2-3 kg beroende på tiden. Och jag vill ner 40 kg, så det gäller om att inte ha så många avsteg. Men en sak som jag tänkt på nu, som är bra. Förut kunne jag smälla i mig 2 stora talrikar med pasta/ris med en mkt fet sås och nåt kött, Innan LCHF alltså. Och då vart jag mätt. Nu verkar det som om det inte finns plats i magen, så efter en vanlig talrik med pasta och fet sås och lite kött. Då är jag proppmätt. Men sen blir jag hungrig igen efter 2 tim Det där är vad man kallar "stormarknadsdieteffekten", dvs vad man slentrianmässigt tidigare felaktigt kallade för en "högfettdiet" fast det i själva verket är en kost innehållandes både mycket fett och kolhydrater. Den kombinationen är fullständigt ideal för att lägga på sig vikt och det är också därför som ex. sumobrottare som verkligen anstränger sig för att gå upp i vikt anammar liknande kostsammansättning. Jag var i ett par decennier grundlurad att tro att havregrynsgröt på morgonen var det bästa för att få i mig nyttig kost som dessutom var mättande. Att jag under hela denna period konstant ökade mängden jutan att få den där bestående mättnaden jag eftersträvade det slog mig ju liksom aldrig. Jag menar, inte kunde väl Livsmedelsverket, Gunde Svan och egentligen alla människor jag pratade med ha så fel? Jag gillade havregrynsgröt och fann det såväl praktiskt som ekonomiskt så det bidrog ju iofs också till att jag inte starkare ifrågasatte det där tänket. Sista perioden innan jag definitivt hoppade över till LCHF-kost så var jag uppe i en kastrull med 0.5 - 1 l mjölk och gröt gjord på 2-3 dl havregryn + något för smaken som lingonsylt eller banan och jordnötssmör. Som ett brev på posten så kom dock hungern i regel senaste 2 timmar därefter. Med den där mängden fiber så hade jag också en helsickes fart på magen. Även detta hade jag normaliserat utan att se att det där var ju inte på långt vägar normalt och snarare var en protest från mag/tarmsystemet. Men, men, Gunde kunde ju inte ha fel. Eller Livsmedelsverket. Eller...X. Men det var innan jag insett att ingen av dessa egentligen hade en susning. Skrämmande nog. När jag äter ungefär samma mängd fett och kött, men med ex spenat istället för pasta (= färre kaolrier) då är jag mätt i minst 4 tim! Så de där kolhydrater gör nåt med hungern Absolut. Det de gör är att påverka din bränslepartitionering på ett allt annat än optimalt sätt. De höjer dina insulinnivåer och, i synnerhet om du inte är så insulinkänslig vilket jag idag inbillar mig är mer norm än undantag, så kommer till slut detta att göra att du får rejäla blodsockersvängningar, dvs först ligger det alldeles för högt och för länge och sedan när ditt blod badar i insulin så forceras för mycket in i cellerna och du får då en blodsockerdal som bl.a. påverkar hunger. Den här processen påverkar främst din förmåga att förbränna fett och detta styr mer än något annat dina mättnadskänslor. Detta är också något som kännetecknar optimal bränslepartitionering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paxfortuna Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Åkte skidor i Schweiz för några veckor sen och gjorde dumheten att beställa in en stor Rösti till lunch (90% potatis). Min mage som fått ganska strikt LCHF i flera månader gjorde efter någon timme uppror så jag fick åka störtlopp till första bästa toa. Detta gör jag inte om, alls ingen kul upplevelse då man är fast i en kabinbana och man bara vill explodera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted March 2, 2013 Author Share Posted March 2, 2013 Hopps så det kan gå. Hur kunde du bl sugen på rösti liksom nästan värsta sorten kolhydrater i mina ögon. men visst blir man sugen att bara testa för att se vad som händer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted March 2, 2013 Share Posted March 2, 2013 Jag har levt strikt i 2 veckor som ett test på hur det skulle vara.. med sikte på att jag efter denna period (idag min brorsons 20-års kalas) gör ett rejält avsteg och äter det som faller mig in. Så idag har jag kalasat på i god takt och min mage lever glatt än så länge. Men jag känner mig "mätt" på att äta fel nu, så imorgon hoppar jag upp på det strikta igen. Kanske passar det mig att leva strikt i några veckor på sträck och sen ta en paus för en dag.. vi får se. Som alltid så är jag inte intresserad av att se LCHF som en diet, utan som en livsstil som passar in i mitt liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts