Jump to content

Rekommendationer på LCHF färdigmat

Martin36

Recommended Posts

Den mesta färdiga maten man kan köpa i affären är egentligen bara skit, men tänkte kolla med er ifall ni vet något som finns att köpa ifall man skulle befinna sig i en situation då det är sista utvägen. 

Tänker mig något i stil med färdiga matlådor fast som inte innehåller kolhydrater eller en massa tillsatser

Finns det något sånt?

• Like 1

1 timme sedan, Martin36 sade:

Den mesta färdiga maten man kan köpa i affären är egentligen bara skit, men tänkte kolla med er ifall ni vet något som finns att köpa ifall man skulle befinna sig i en situation då det är sista utvägen. 

Tänker mig något i stil med färdiga matlådor fast som inte innehåller kolhydrater eller en massa tillsatser

Finns det något sånt?

Beror på vad du menar med sista utvägen?

Numera så finns det ofta salladsvagnar med lite utav varje typ ägg, räkor, grönsaker att plocka ihop själv.

Färdiga matlådor ser jag oxå, men oftast så innehåller de sk normalkost, dvs en rätt stor del potatis, ris, pasta.. dvs sk nomalkost!

Dvs inte riktigt kanske vad du är ute efter?

Då får man fixa sin egen matlåda, typ  köpa korv/skivad rostbiff, Coleslawe, grillad kyckling/revben!

I värsta fall drar man till Max och köper en Sallad Wrap burgare.. tidigare med namn Low Carb Burgare!

Oså finns det som regel kallskuret.. rätt ofta även någon fiskhandlare inom butiken som har alternativ!

I värsta fall tar man en mackrillburk med ägg och majo!

• Like 7

Som flera andra redan sagt, plocka ihop din egen sallad med t ex ägg, räkor, kyckling, grönsaker etc. Denna kan sedan kompletteras med 2 dl cremé fraiche eller smetana om fettdelen skulle bli för låg. Ölkorv funkar, om det finns delidisk kan man köpa ost. Beef jerky, fläsksvålar, kallskuret, kokoschips, brieost, babybel-ost och minitomater går också. När det gäller 'snabbmat' hade jag annars satsat på falafel/kebabtallrik, bett dem plocka bort pommes och få extra sås. Se dock upp när det gäller coleslaw, färdiga kan innehålla mycket socker! Färdiga köttbullar kan man säkert också äta kalla, men kolla innehållsförteckningen!

• Like 3

51 minuter sedan, MariaF sade:

Vad vill du ha? En grillad kyckling och en påse färdighackad sallad funkar ju... Eller matlådor från salladsbuffé som finns i många affärer. Varm mat kan bli svårare men man kan steka bacon i micro.

Tänkte på något man kan köpa direkt och mikra om man är t.ex. på jobbet och inte har med sig matlåda 

• Like 1

Men om du ändå måste in i en affär och köpa nåt är ju färdiggrillat eller smörgåspålägg eller makrill lika enkelt? Och nån tomat till det om en påse sallad blir för mycket och inte kan sparas. Och det är godare än en låda från Findus... (tycker jag i alla fall... 😊)

• Like 5

6 minuter sedan, Martin36 sade:

Tänkte på något man kan köpa direkt och mikra om man är t.ex. på jobbet och inte har med sig matlåda 

Då går man till en av de närmaste lunchresturangerna, och väljer den med Buffe, så att man kan välja och vraka och iallafall ögonmässigt kan få ihop en nästan LCHF-måltid.

Hoppa efterätten och småkakorna!

• Like 2

49 minuter sedan, Ekner sade:

Inte enligt sömnforskare, det ger sömnstörningar med oanade hälsoproblem som följd.

Berätta mer!! Just nu råder  "Rest and Digest", dvs ät all din mat på en gång på kvällen, och "fasta skitlänge"... Ordet Lagom existerar inte längre vad det verkar... Förvisso fastade jag 27 dygn för många år sen men då betydde ordet fasta helt enkelt intag av vätska så det var te och buljong och lite juice, det blev ca 200kcal/dygn. Jag inbillar mig att det är som med allt annat, individuellt så nu blev jag nyfiken på sömnforskningen... Fast det kanske vi ska ha en egen tråd om...?

• Like 3

Nej. För poängen med färdigmatlådor är ju att fylla dessa med billiga livsmedel kr /kg som potatis, ris, skummjölkspulver, pasta, rapsolja osv, som Svenssons sen köper för betydligt mer tillagat och nedfryst. Om de inte får fylla 80-90% av lådan med billiga kolhydrater, tillsatser och dåliga fettkällor, så blir priset extremt mycket dyrare och en sådan låda skulle inte sälja så bra. Konsumenter överlag idag är liksom vana att mat ska vara billigt, prispressat och sen skiter de i kvaliteten.

Vill du ha något LCHF vänligt så är det bästa alternativt att gå in i en välsorterat livsmedelsbutik. Kan t.ex köpa lite sallad, en avokado, tomat, grillad kyckling/revben och ngn fet sås. 

1 timme sedan, Ekner sade:

Inte enligt sömnforskare, det ger sömnstörningar med oanade hälsoproblem som följd.

Jag får absolut sämre sömn av att fasta. Vaknar flera ggr per natt och känner mig hungrig och spänd. Men har alltid tänkt att det är individuellt. Många upplever ju att sömnen blir bättre om de äter mer sällan, vilket iofs inte är samma som en lång vattenfasta. Sen kanske det hälsosamma och positiva med en fasta då och då, ändå väger upp eventuell baksida(kan påverka sömnkvaliteten)? 

• Like 4

2 timmar sedan, Elinor sade:

Jag får absolut sämre sömn av att fasta

Samma här! Efter att ha streckläst boken har jag skippat fasta helt. Även koffein – kaffe och te – är nu ett minne blott och jag sover som en prins jämfört mot tidigare.
Walker beskriver några av de värsta orsakerna till svåra sömnstörningar.

Första plats innehas av sömnmedel, som visserligen gör att man verkar sova, men sömnkvaliten blir riktigt usel. Forskarna beskriver det som bedövning och inte sömn.

Andra plats är koffein och alkohol.

Tredje plats är ipads, mobilskärmar och dataskärmar vars blåa led-ljus stör melatoninfunktionen.

Fjärde plats är väckarklockan som rycker upp oss ur REM-sömnen och ger ett otal hälsoproblem på sikt.

En annan mer otippad sak är skiftarbete där man kunnat konstatera cancerfall i en sådan omfattning att skiftarbete cancerklassats i England.

En bok klart värd att läsa. Jag rekommenderar att börja med kapitel 13 och 14

• Like 2

LCHF mat färdiglagat. Jag tänker, köp en (eller 2) sån färdig matlåda som Zepp talar om, om du måste, och släng bort potatisen/pastan/riset och ät det som blir kvar med en rejäl sallad. 

Dålig sömn vid fasta. Jag tänker att problemet är att man utan insulinhöjningar inte får in tryptofan i hjärnan. Ja tyvärr det är så. Tryptofan är nödvändigt för att bygga serotonin och utan serotonin inget melatonin. Alltså fasta gärna men höj insulinet ibland, kontrollerat och utan att inta kolhydrater som fyller blodet med socker. Tex genom att ta lite glycin (aminosyra som smakar sött), en sockerfri (sötad med nåt annat än socker) brustablett magnesium så slår man två flugor i en smäll, lite mjölk/grädde/ost eller en lite kaffesötare som inte är socker. Svor jag i kyrkan nu ?? 😉 

• Like 2
  • Haha 2

De gånger jag  tvingas rusa iväg och hitta något ätbart i en paus (eftersom det som bjuds inte liknar LCHF på något sätt), så letar jag i charkhyllorna efter ett paket med kort datum till reducerat pris- typ stekt makrill, rökt lax, färdiga kycklingdelar, salamikorv, skivad skinka eller rostbiff... alltid brukar det finnas något som passar. Till det köper jag en stor tomat och dricker vatten. Klart!

• Like 7

Många tankar om hur man hanterar desperata lunch-situationer på jobbet, om man inte fick med sig en matlåda hemifrån!

Det första man skall göra som man är att klaga på frun, är man kvinna får man klaga på mannen, som inte skickade med en LCHFig matlåda!

Är man singel får man skylla på hunden/katten som åt upp resterna!

Har man inga sådana carniovoriska husdjur får man skylla på dålig planering!

Iallafall om det är typ desperat 5 dar i veckan och det inte finns någon alls lunchresturant inom gång/bil-avstånd, då får man börja tänka om!

• Like 2
  • Haha 3

Jag skulle rekommendera Pauluns Kyckling- & morotssoppa. Det är inte extremt lite kolhydrater, så det är inget för dig om du äter väldigt strikt lågkolhydratkost, men med bara 35 g per portion är det bland den bästa färdigmaten som man kan få tag på. https://www.pauluns.se/products/pauluns-superlunch-kyckling-morotssoppa/ Väldigt gott, och snabbt och enkelt att värma i mikron. Och den innehåller inga onödiga tillsatser.

On ‎2019‎-‎08‎-‎30 at 08:35, Ekner sade:

Jag har inte upplevt några sömnstörningar när jag fastar. Jag har däremot haft mardrömmar efter att ha ätit för sent på kvällen. Dock hänger dessa erfarenheter ihop med tjänsteresor och hotellsängar så jag har svårt att säga vad som var orsaken.

Just nu är jag inne i en långfasta - 7 dagar har jag tänkt att fasta. Nu är det dag 3 så den fruktade dag 2 har jag passerat. Jag har dock inte upplevt den som svår alls den här fasteomgången. Fastan ska tränas och nötas in precis som när man tränar muskler. Om ni som tränar kommer ihåg er första träningspass så var den kanske inte så behaglig som de senare passen när kroppen har vant sig. Jag tycker att jag mår och sover jättebra. Har en vana att läsa på kvällen vilket gör att jag somnar lite för sent. Om jag kan lyckas med konststycket att somna i tid och få en närmare 8 timmars sömn skulle jag nog må ännu bättre.

Jag har en fundering på hur dessa "experter" kommer fram att fasta är dålig för sömnen. Om man testar den på sockerberoende testobjekt så kan jag förstå det. Har man nyss börjat fasta och har en sockerberoende hjärna som får en att vakna på nätterna och vilja ha mat/socker så visst rapporterar man att fastan stör sömnen när det egentligen sockerberoendet som ligger i grunden. Har man däremot under en tid (i mitt fall flera år) jobbat på att rensa bort socker och snabba kolhydrater ur kosten så går man på fettdrift. Dock dröjer det några månader innan man är i hamn och hjärnan har också vant sig att få det den behöver via ketoner. Dessa behöver man inte äta om man har ett eget förråd.

Sedan finns det ju så många fördelar med fastan som måste väga över nackdelarna. Har du ont om pengar så kan du fasta. Har du ont om tid så kan du fasta. har du allergier så kan du fasta. Har du inflammatoriska sjukdomar så finns det en stor chans för dessa att läka ut om du fastar längre. Kroppen bygger stamceller när man fastar. Har du fettlever så finns det en stor chans att kroppen börjar tömma levern på fett. Det gäller andra förfettade kroppsorgan som till exempel bukspottskörteln. Om man har lätt att få karies så borde det vara ypperligt att låta munnen och tänderna vila några dagar. Samma gäller väl resten av kroppen. Det finns fördelar för tarmfloran och det finns chans att kroppens normalvikt sätts om. Man kan även bli av med överbliven hud om man ägnar sig åt längre fastor och styrketräning medan man går ner i vikt.

Dock är fastan inte alls bra för mat- och medicinförsäljares plånböcker. Därav finns det så mycket motstånd.

• Like 5

On ‎2019‎-‎08‎-‎30 at 11:31, Ekner sade:

Samma här! Efter att ha streckläst boken har jag skippat fasta helt. Även koffein – kaffe och te – är nu ett minne blott och jag sover som en prins jämfört mot tidigare.
Walker beskriver några av de värsta orsakerna till svåra sömnstörningar.

Första plats innehas av sömnmedel, som visserligen gör att man verkar sova, men sömnkvaliten blir riktigt usel. Forskarna beskriver det som bedövning och inte sömn.

Andra plats är koffein och alkohol.

Tredje plats är ipads, mobilskärmar och dataskärmar vars blåa led-ljus stör melatoninfunktionen.

Fjärde plats är väckarklockan som rycker upp oss ur REM-sömnen och ger ett otal hälsoproblem på sikt.

En annan mer otippad sak är skiftarbete där man kunnat konstatera cancerfall i en sådan omfattning att skiftarbete cancerklassats i England.

En bok klart värd att läsa. Jag rekommenderar att börja med kapitel 13 och 14

Jag håller med det som listas som orsakerna till sömnproblem. Men jag kan inte se fasta på den här listan. Antagligen ligger den mycket längre ner på listan.

Jag tror även ätt inställning till fastan hos testpersonen kan vara bra att ta med i beräkningen. När jag fastar ser jag det som en hälsokur. Jag förbereder mig mentalt på att jag inte ska äta och har mina "varför" klara. Man måste ha strategier för att hantera vanereaktioner som till exempel: nu är det dags för lunch, vad gör jag då? - tar en promenad, går och tränar, jobbar genom lunchen. Fasta är inte enkel i en värld där man nästan tvingas att delta i det sociala samspelet som numera oftast inkluderar fika. 

• Like 5

50 minuter sedan, Katerina sade:

Antagligen ligger den mycket längre ner på listan

Stämmer! Fastan kommer längre ner, men ska inte marginaliseras bara för det...

Jag har förstått att detta är obekväm information för de fastetroende, men alla har rätt att få ta del av sömnforskningen och ta beslut därefter

27 minuter sedan, Ekner sade:

Stämmer! Fastan kommer längre ner, men ska inte marginaliseras bara för det...

Jag har förstått att detta är obekväm information för de fastetroende, men alla har rätt att få ta del av sömnforskningen och ta beslut därefter

Det är naturligtvis lättare att vifta bort invändningar mot sin egen tro och placera folk i fack som "fastatroende" och "sömnforskningstroende". Jag tror mer på experimenterande med mig själv och ser ingen information som obekväm. Min egen erfarenhet försöker jag beskriva inte min tro. Dock finns det mycket information där ute som behöver tas med en nypa salt och som behöver förstås baserat på sammanhang och även testas. Det finns mycket värdelös och  misstolkat forskning där ute också.

Allt har fördelar och nackdelar, så är det även med fastan. Jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter och upplevelser. Det finns nackdelar med fastan, men jag har inte upplevt dålig sömn vara en av dem

• Like 1
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Katerina sade:

Jag har inte upplevt några sömnstörningar när jag fastar. Jag har däremot haft mardrömmar efter att ha ätit för sent på kvällen. Dock hänger dessa erfarenheter ihop med tjänsteresor och hotellsängar så jag har svårt att säga vad som var orsaken.

Just nu är jag inne i en långfasta - 7 dagar har jag tänkt att fasta. Nu är det dag 3 så den fruktade dag 2 har jag passerat. Jag har dock inte upplevt den som svår alls den här fasteomgången. Fastan ska tränas och nötas in precis som när man tränar muskler. Om ni som tränar kommer ihåg er första träningspass så var den kanske inte så behaglig som de senare passen när kroppen har vant sig. Jag tycker att jag mår och sover jättebra. Har en vana att läsa på kvällen vilket gör att jag somnar lite för sent. Om jag kan lyckas med konststycket att somna i tid och få en närmare 8 timmars sömn skulle jag nog må ännu bättre.

Jag har en fundering på hur dessa "experter" kommer fram att fasta är dålig för sömnen. Om man testar den på sockerberoende testobjekt så kan jag förstå det. Har man nyss börjat fasta och har en sockerberoende hjärna som får en att vakna på nätterna och vilja ha mat/socker så visst rapporterar man att fastan stör sömnen när det egentligen sockerberoendet som ligger i grunden. Har man däremot under en tid (i mitt fall flera år) jobbat på att rensa bort socker och snabba kolhydrater ur kosten så går man på fettdrift. Dock dröjer det några månader innan man är i hamn och hjärnan har också vant sig att få det den behöver via ketoner. Dessa behöver man inte äta om man har ett eget förråd.

Sedan finns det ju så många fördelar med fastan som måste väga över nackdelarna. Har du ont om pengar så kan du fasta. Har du ont om tid så kan du fasta. har du allergier så kan du fasta. Har du inflammatoriska sjukdomar så finns det en stor chans för dessa att läka ut om du fastar längre. Kroppen bygger stamceller när man fastar. Har du fettlever så finns det en stor chans att kroppen börjar tömma levern på fett. Det gäller andra förfettade kroppsorgan som till exempel bukspottskörteln. Om man har lätt att få karies så borde det vara ypperligt att låta munnen och tänderna vila några dagar. Samma gäller väl resten av kroppen. Det finns fördelar för tarmfloran och det finns chans att kroppens normalvikt sätts om. Man kan även bli av med överbliven hud om man ägnar sig åt längre fastor och styrketräning medan man går ner i vikt.

Dock är fastan inte alls bra för mat- och medicinförsäljares plånböcker. Därav finns det så mycket motstånd.

Är supersugen på att komma igång med fasta igen, men det har varit sååå svårt efter sommaren. Klarar inte ens 20h. Men nu har jag bestämt mig för att äta med "keto" just för att det ska kännas lättare. Siktar på att träna mig upp till en tredagars fasta senare i höst! Nu blev jag ännu mer inspirerad. 😊

• Like 4

Vi kanske har stulit en tråd som var tänkt att handla om färdigpackad LCHF mat och utbreder oss os fasta istället, det beklagar jag verkligen om ni andra känner så! Men det finns en sammanhang här i alla fall för mig och enligt mina erfarenheter. Jag äter inte frukost sedan länge. Nu blir det bara saltshot och svartkaffe. Lunchen har jag funderat länge på. Den lokala restaurangen har en buffé men det är sååå tråkigt att äta deras stenhårt kokta ägg som är från gud vet vilka höns och hur dessa blivit hanterade. Så jag tänker OMAD är en grej jag tänkte testa efter min nuvarande fastevecka. Så en ingen-lunch-alternativ föreslår jag som en möjlig lösning om man inte hittar någon LCHF alternativ i närheten. 

• Like 4

On ‎2019‎-‎09‎-‎04 at 12:41, PiaB sade:

Är supersugen på att komma igång med fasta igen, men det har varit sååå svårt efter sommaren. Klarar inte ens 20h. Men nu har jag bestämt mig för att äta med "keto" just för att det ska kännas lättare. Siktar på att träna mig upp till en tredagars fasta senare i höst! Nu blev jag ännu mer inspirerad. 😊

Jag behöver också både inspirera mig och motivera mig för att fasta. Det är ju så mycket bekvämare att äta ett par måltider per dag. Jag är ute efter autofagi när jag fastar och hoppas att min kropp detoxar på riktigt eftersom den får chansen att göra lite underhåll då jag låter den vila från maten. Undrar om inte kroppen kan ta vara på begynnande cancerceller och städa bort annat skräp då den inte belastas av mat hela tiden. Man måste veta varför man fastar då får man både inspiration och motivation. Sedan är det ju billigt 😜 och en upplevelse att inte äta och känna att man klarar det. Det är som en resa inåt - man utforskar sina egna styrkor och svagheter. En upplevelse som inte kostar något, bara sparar pengar.

• Like 6

23 timmar sedan, Katerina sade:

Jag behöver också både inspirera mig och motivera mig för att fasta. Det är ju så mycket bekvämare att äta ett par måltider per dag. Jag är ute efter autofagi när jag fastar och hoppas att min kropp detoxar på riktigt eftersom den får chansen att göra lite underhåll då jag låter den vila från maten. Undrar om inte kroppen kan ta vara på begynnande cancerceller och städa bort annat skräp då den inte belastas av mat hela tiden. Man måste veta varför man fastar då får man både inspiration och motivation. Sedan är det ju billigt 😜 och en upplevelse att inte äta och känna att man klarar det. Det är som en resa inåt - man utforskar sina egna styrkor och svagheter. En upplevelse som inte kostar något, bara sparar pengar.

Personligen fastar jag inte frivilligt utan jag äter 1-2 måltider per dag!

Jag gillar mat, jag tycker det är gott och jag har inga stora problem med att laga till något.

Iallafall så har jag lixom fått för mig att kroppen detoxar sig själv.. iallafall på natten när vi sover och autofagin lär funka dess emellan!

Såå då kanske man i stället skulle fokusera på en hel natts god och tillräcklig sömn?

Eventuellt spetsat med lite fysisk motion efter jobbet.. för att spetsa det hela.. iallafall 1-2 gånger per vecka?

Lite social samvaro på det, där man får bekräftelse lär knappast försämra utgången.

• Like 1

On ‎2019‎-‎09‎-‎05 at 22:32, Zepp sade:

Såå då kanske man i stället skulle fokusera på en hel natts god och tillräcklig sömn?

På tal om sömnen, trotts vad alla forskare påstår så upplever jag inte något negativt med sömnen under fastan. Dessa forskarresultat gäller kanske en genomsnittlig människa, om dessa nu finns i verkligheten men de stämmer inte in på mig och mina erfarenheter. Jag sover bättre. DET kan jag i alla fall mäta med min Fitbit klocka. Enligt den så sover jag bra, bra med djupsömn och REM sömn. Numera räknar den även poäng och värderar min sömn varje dag. Jag ligger på strax under 80 av 100 möjliga och det är ganska bra. Jag misstänker att detta är pga att mitt satta mål är att sova 8 timmar och jag lyckas med strax under 7. Men detta inte på grund av att jag ligger och vänder mig och inte kan somna i tid, utan pga att jag har en mycket bra bok att läsa på kvällarna just nu. 😁 

• Like 6
  • Haha 1

2 timmar sedan, Hjopek sade:

Jag har då aldrig dålig nattsömn när jag fastat, lika bra sömn på sjunde natten som de dagar jag äter 16:8, och jag drömmer inte om mat...jag mår alltid bra, jag kanske är onormal?

Du är lika onormal som jag! Jag upplever inte heller någon skillnad på fastedagar och ätardagar när det gäller sömnen. Kul att det är fler som upplever samma sak! Det verkar som att om du och jag hann skriva en bok om sömn och fasta innan vissa sömnforskare hunnit sprida en annorlunda blid skulle inte våra upplevelser bli så ifrågasatta. Hehe 🤪

• Like 2

On 2019-09-06 at 10:30, Katerina sade:

Jag har haft din inställning förut och tyckte att bara genom att äta enligt LCHF kunde jag fixa alla mina problem. Sedan läste jag en mycket intressant inlägg från en patient av Virta eller IDM kommer jag inte ihåg nu. Har försökt hitta blogginlägget men utan framgång. Hittar jag så länkar jag in den senare.

Han gillade att mäta saker och ting och upptäckte att hans leverhälsan förbättrades inte så fort på enbart LCHF. Dock när han gav efter och testade att fasta så började indikatorerna gå åt rätt håll. Fettlever är ju inget man vill ha eller behålla länge. Jag har inte mätt själv men jag kan tänka mig att vid mina 50 så kan man ha dragit på sig fettet i både levern och bukspottskörtel, vilket är skönt att bli av med och inte tala om begynnande cancer. Fasta är coolt. När man är inne i den på dag 5 som jag är nu så går det som på räls. Man kan sitta med i många sociala sammanhang med ett glas vatten istället för all mat och bullar

Mm, bra funderingar.. grejen är väl hur man indikerar steatos i lever och andra interna organ?

Iallafall, steatos i levern (fettlever) hör till cirka 90% ihop med metabolt syndrom, hyperinsulinemi.. dvs den västerlädska sjukan.. i förlängningen Diabetes typ 2!

Man fixar lixom inte alltid ett helt eller ett halvt livs tillkortakommanden genom att äta LCHF.. iallafall borde det sålunda ta iallafall en viss tid och är man äldre  så kanske inte tiden räcker till!

Hur som helst, det finns indikationer på lite olika åtgärder som skulle kunna hjälpa utifall man lixom inte har så mycket tid på sig att reducera alla tidigare tillkortakommanden!

1, är gastrik bypass!

2, är regelbunden fasta!

3, är strikt LCHF.. j*vligt strikt vilket oftast därmed blir även fasta!

Hur som helst så finns det lite olika indikatorer/prover som man kan ta, det första är ju då en lever biopsi, dvs ta ett vävnadsprov från levern, för att se om det är problem med statos eller Cirros!

Andra prover är iallafall grundläggande och de är enklare, dvs HBA1c och C-peptid.. dvs vanliga blodprover!

Guest Tureborgaren
On 2019-09-06 at 10:30, Katerina sade:

Fasta är coolt. När man är inne i den på dag 5 som jag är nu så går det som på räls. Man kan sitta med i många sociala sammanhang med ett glas vatten istället för all mat och bullar

Ja, det äts i tid och otid, tänker jag ofta nuförtiden.

Jag satt på en arbetsplatsträff i veckan. Alla hade ätit lunch vid 12, träffen startade 13.30. Strax efter kl 14 var det fika! Visserligen med "nyttig" frukt men även choklad. Jag har nog blivit miljöskadad av min fasta, för min spontana tanke var att "vad fasen, äta nu igen, det var ju matrast alldeles nyss..."

59 minuter sedan, Anne Eriksdotter sade:

Vad betyder OMAD?

OMAD är en förkortning för "One meal a day", dvs att man bara äter en måltid om dagen. Ett upplägg kan vara t ex 23:1, dvs att man äter under 1 timme och fastar resten av dygnet. Om det är frukost, lunch eller middag man äter väljer man själv.

• Like 2

11 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Ja, det äts i tid och otid, tänker jag ofta nuförtiden.

Jag satt på en arbetsplatsträff i veckan. Alla hade ätit lunch vid 12, träffen startade 13.30. Strax efter kl 14 var det fika! Visserligen med "nyttig" frukt men även choklad. Jag har nog blivit miljöskadad av min fasta, för min spontana tanke var att "vad fasen, äta nu igen, det var ju matrast alldeles nyss..."

Jag tycker inte att man behöver fasta för att få sådana spontana tankar. Och det behöver inte vara så tätt som två timmar. Sambon och jag krockar fullständigt I mattänket. Händer ofta att jag tycker "ska vi äta nu igen; vi åt ju för 4-5 timmar sedan!"... Numera äter vi sällan ihop; det går bara inte. 😞 

• Like 4
  • Thanks 1

• 2 weeks later...
On 2019-09-04 at 12:59, Katerina sade:

Vi kanske har stulit en tråd som var tänkt att handla om färdigpackad LCHF mat och utbreder oss os fasta istället, det beklagar jag verkligen om ni andra känner så! 

Ingen anledning att beklaga! Detta forum har hela nystan av stulna trådar, men i de allra flesta fall lämnar den sortens stölder något gott i utbyte, så det jämnar ut sig :)

• Like 5

On 2019-09-10 at 08:31, Effie sade:

Jag tycker inte att man behöver fasta för att få sådana spontana tankar. Och det behöver inte vara så tätt som två timmar. Sambon och jag krockar fullständigt I mattänket. Händer ofta att jag tycker "ska vi äta nu igen; vi åt ju för 4-5 timmar sedan!"... Numera äter vi sällan ihop; det går bara inte. 😞 

Prexis mina tankar oxå, dvs min mor som ofta är hos mig på helger äter stup i kvarten, jag pallar inte det.

Först så är det frukost, sen så är det förmiddagsfika, sen är det lunch, sen är det eftermiddagsfika, sen är det kvällsmål, då kan vi eventuellt äta samtidigt men sen så är det te med något till, samt en kaka lite senare till medicinerna!

Inte nog med det.. vid flyg utomlands med All Inclusive, så startar vi bägge med frukost, lunch och kvällsmål.. grejen är att det ofta ingår fika/snackstime en eller två gånger per dag för de som orkar.

Det brukar sluta även där med att vi äter olika, för ju längre tiden går, ju mer fika/snackstime blir det för mor, medans jag tenderar att äta enbart frukost och kvällsmål på slutet.

• Like 1
  • Haha 1