morgonsol Posted August 31, 2019 Share Posted August 31, 2019 Jag är orolig för att jag kanske äter för lite protein och/eller fett. Och kanske för mycket grönsaker, om det nu går. Fett får jag i huvudsak från creme fraiche även om jag också använder smör, grädde och ost när jag lagar mat. Majonäs ibland. Försöker äta fet fisk, som lax och makrill, fläskkött och -färs, blandfärs, köper sällan nötkött, korv, ibland kyckling. Försöker äta ca 100 g kött/fisk vid en måltid, men det kan variera mellan 90-150 g. Försöker äta två huvudmål om dagen, lunch 12-13 och middag ca 19-21. Vill helst inte äta kvällsmat efter middagen. I min matdagbok skriver jag upp vad och när jag äter, men vägrar att mäta och väga det jag äter. Vill inte bli mer "besatt" av mat än vad jag redan är. Så, borde jag försöka äta mer protein än vad jag redan gör? Speicellt om jag vill få en hållbar träningsrutin, så att kroppen kan behålla och bygga muskler. Vad händer om man äter för mycket protein? Hur kan jag göra om jag vill öka på fettdelen? Lite svårt att bara hyvla smör på maten då jag ibland blir illamående, men kryddsmör bör gå. Hur äter man för att bli "viktstabil"? Har ingen lust att köpa kläder om jag inte med en viss sannolikhet kan säga att de kommer fortsätta att passa. Och det gäller på båda hållen, om jag fortsätter går ner eller om jag går upp p.g.a ökad muskelmassa, vad vet jag? Borde jag väga mig? Och kanske väga mig med jämna mellanrum, t ex varje vecka? Skriva upp vikten? Senast jag var på vågen var juldagen 2018. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 19 timmar sedan, morgonsol sade: Vill helst inte äta kvällsmat efter middagen. Hej, middagen äter du mellan 19-21 och menar sen att du helst inte vill äta kvällsmat efter middagen. Jag tolkar det som att du ändå inte är mätt efter middagen om du känner att du behöver kvällsmat också? Jag skulle minska creme fraichen och osten till förmån för mer rent protein och mer rent fett som smör osv. Att väga är att veta, anser jag. Jag väger mig morgon och kväll. För att hålla koll. Det kanske stressar dig och då är det väl bra att låta bli. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 Om du är förhållandevis ung, aktiv och ej metabolt sjuk, vill ha mer muskler mm så låter det absolut som att du äter för lite. Då räcker det inte med en normalportion mat 2 ggr per dag. Även om energibrist inte alltid syns på kort sikt, så märks det på längre när vikten smyger nedåt och du i värsta fall får andra trista symptom. Tycker absolut att 200-300 gram fisk/kött per dag blir för lite, eftersom du inte får i dig protein från annat håll t.ex ägg på morgonen. Vill du äta mer fett, så kan du ju testa att få in mer via grönsakerna, t.ex kallpressad olivolja på salladen eller haricots verts frästa i smör och vitlök. Ibland om jag inte hinner käka, så tar jag några matskedar kallpressad kokosolja rent. Framkallar inte illamående som rent smör kan göra(för vissa). Du ska absolut väga dig, om du är orolig att du äter för lite. Det behöver inte vara laddat att väga sig och kopplat till skuldkänslor, hets osv, utan kan också vara användbar hälsoinformation. Vågen i sig är neutral. Jag väger mig några ggr i månaden för att försäkra mig att vikten är stabil. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 1, 2019 Author Share Posted September 1, 2019 @Kattuggla och @Elinor Stort tack för era svar. Kvällsmat är något som jag har blivit bättre på att inte äta, utan att försöka äta tillräckligt till middag. Och sedan försöka vara uppmärksam de 20-30 minuterna efter man ätit på om jag blev mätt eller inte. Vad skulle några exempel på rena proteinkällor vara? I min vardag är jag nog förhållandevis aktiv: cyklar till skolan varje dag, cyklar om jag ska handla, försöker träna 1-2 gånger/vecka och försöker minska mitt stillasittande. Skulle en bättre riktlinje på proteinintaget vara att försöka få i sig 150-200 g/måltid kanske? Bör man väga det otillagat eller tillagat i så fall? Eller bör jag kanske börja äta frukost igen, och så sprider man ut intaget över dagen? Har inga problem att äta ägg i form av majonäs, tid på dygnet har liten betydelse. Tänker även att det kan vara värt att fundera på vilka grönsaker jag äter. De senaste månaderna har det blivit tomat, gurka, sallad, vitkål, paprika, zucchini, blomkål, spenat, rädisor, sparris och broccoli. Även morot, gul lök, röd lök och purjolök. Så att jag äter grönsaker kanske inte är problemet, utan snarare vilka. Tomat ex innehåller väl mest vatten? Tror jag behöver läsa någon bok i fysiologi och näringslära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 Frukost kanske kan vara ide`att äta, att äta sent funkar inte för mig. Andra proteinkällor? Vilt, lamm, nöt. Koka nötkött i gryta, då frigörs järn också. Lever, en utmärkt källa till näring. Kan tipsa om kostbevakningen som är ett bra verktyg, (finns fler) man lägger bara in det man ätit och så får man konkreta siffror på hur mycket man fått i sig under en dag, energiprocent också. När jag lägger in något där så väger jag det tillagat. Ett bra sätt att få i sig lite extra fett är att göra t ex broccolimos och blomkålsmos, det liksom kräver mycket smör (och lite salt) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 2 timmar sedan, Kattuggla sade: väger jag det tillagat Bara ett litet tips. De flesta verktyg avser vikt i rå form när man vill ha reda på näringsinnehållet. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 On 2019-08-31 at 13:38, morgonsol sade: Jag är orolig för att jag kanske äter för lite protein och/eller fett. Och kanske för mycket grönsaker, om det nu går. Fett får jag i huvudsak från creme fraiche även om jag också använder smör, grädde och ost när jag lagar mat. Majonäs ibland. Försöker äta fet fisk, som lax och makrill, fläskkött och -färs, blandfärs, köper sällan nötkött, korv, ibland kyckling. Försöker äta ca 100 g kött/fisk vid en måltid, men det kan variera mellan 90-150 g. Försöker äta två huvudmål om dagen, lunch 12-13 och middag ca 19-21. Vill helst inte äta kvällsmat efter middagen. I min matdagbok skriver jag upp vad och när jag äter, men vägrar att mäta och väga det jag äter. Vill inte bli mer "besatt" av mat än vad jag redan är. Så, borde jag försöka äta mer protein än vad jag redan gör? Speicellt om jag vill få en hållbar träningsrutin, så att kroppen kan behålla och bygga muskler. Vad händer om man äter för mycket protein? Hur kan jag göra om jag vill öka på fettdelen? Lite svårt att bara hyvla smör på maten då jag ibland blir illamående, men kryddsmör bör gå. Hur äter man för att bli "viktstabil"? Har ingen lust att köpa kläder om jag inte med en viss sannolikhet kan säga att de kommer fortsätta att passa. Och det gäller på båda hållen, om jag fortsätter går ner eller om jag går upp p.g.a ökad muskelmassa, vad vet jag? Borde jag väga mig? Och kanske väga mig med jämna mellanrum, t ex varje vecka? Skriva upp vikten? Senast jag var på vågen var juldagen 2018. Nämenaltså.. har du överhuvudtaget vikt/metabola problem? Du skall äta protein/aminosyror i förhållande till din muskelmassa och aktivitetsnivå, fett och kolhydrater är i princip bara energi.. i stora drag! Oså om du missuppfattat det hela.. men bara om du missuppfattat det hela, så räknar man cirka 18- 25 % protein i kött/fisk/ägg/skaldjur, det sliter till sig om man varierar proteinet"! Dvs cirka 200 gram kött/fisk/skaldjur/ägg ger cirka 200*20%= 40-50 gram aminosyror, lämpligt för någon som är 7-15 år och väger cirka 40-50 kilo! Oså skall jag även lägga på proteinerna från mejerier och vissa grönsaker/bönor/frukter.. utifall du äter sådant? Oså till ditt bekymmer om kläder och storlekar, vilket får mig att inse/iallafall tro att du är en ung kvinna. se det som så, kläder slits, du blir hur som helst tvungen att köpa nya förr eller senare och storlekar brukar följa med ålder, för även åldern tar ut sin rätt! Speciellt om man är född som kvinna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 2, 2019 Author Share Posted September 2, 2019 @Kattuggla Försöker klura på det här med frukost. Blir lite konstigt att börja då jag inte ätit frukost på några månader. Och så behöver man laga mer mat och oftare. Tyvärr är det kilopriset som styr för min del, lamm, vilt och nötkött är i regel för dyrt. Om jag köper en proteinkälla för över 100 kr/kg är det fisk. Men lever ska jag försöka prova någon gång framöver. Har aldrig blivit serverad lever hemma eller i skolan, så har inga positiva eller negativa erfarenheter av det. Ska också försöka göra broccoli- och blomkålsmos senare i veckan. @Zepp Nej, jag har inte metabola eller viktproblem vad jag vet. Men om jag väger ca 65 kg (obs! har inte vägt mig än så detta är en gissning), försöker vara relativt aktiv i vardagen och dessutom försöker börja löpträna, hur mycket protein behöver jag äta då? För 200 g/dag verkar inte räcka. Men samtidigt vill jag inte riskera att börja äta LCHP. Tänkte du på några specifika mejerier/grönsaker när du åtsyftade extra protein? Frukt och baljväxter brukar jag inte äta. Så här blev det med maten idag: Frukost: Röra av 125 g lax, ca 50 g cheddar, lite broccoli, lite purjolök och smör som allt stektes i. Lunch: 125 g lax, ca 60 g broccoli, 4 skivor gurka, 1/2 tomat, stekt purjolök och ca 25 g smör till. Middag: Korv stroganoff (massa grädde och creme fraiche). Följande finns med på min priolista: skaffa en våg, försöka äta mer protein, lägga in det jag äter i t ex kostbevakningen eller lifesum, för det låter som jag behöver få koll på förhållandet mellan fett/protein/kolhydrater. Annars har det bästa med LCHF hittils varit att man äter god mat hela tiden och att jag dessutom blivit hungrig och mätt på riktigt. Innan har det med hunger-/mättnadskänslor något som varit klurigt för egen del, och ibland lett till att man ätit lite för mycket av t ex potatisgratäng. Men vet inte om det kommer fortsätta vara lika lätt att känna hunger/mättnad om jag börjar äta frukost igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 11 minuter sedan, morgonsol sade: @Kattuggla Försöker klura på det här med frukost. Blir lite konstigt att börja då jag inte ätit frukost på några månader. Och så behöver man laga mer mat och oftare. Tyvärr är det kilopriset som styr för min del, lamm, vilt och nötkött är i regel för dyrt. Om jag köper en proteinkälla för över 100 kr/kg är det fisk. Men lever ska jag försöka prova någon gång framöver. Har aldrig blivit serverad lever hemma eller i skolan, så har inga positiva eller negativa erfarenheter av det. Ska också försöka göra broccoli- och blomkålsmos senare i veckan. @Zepp Nej, jag har inte metabola eller viktproblem vad jag vet. Men om jag väger ca 65 kg (obs! har inte vägt mig än så detta är en gissning), försöker vara relativt aktiv i vardagen och dessutom försöker börja löpträna, hur mycket protein behöver jag äta då? För 200 g/dag verkar inte räcka. Men samtidigt vill jag inte riskera att börja äta LCHP. Tänkte du på några specifika mejerier/grönsaker när du åtsyftade extra protein? Frukt och baljväxter brukar jag inte äta. Så här blev det med maten idag: Frukost: Röra av 125 g lax, ca 50 g cheddar, lite broccoli, lite purjolök och smör som allt stektes i. Lunch: 125 g lax, ca 60 g broccoli, 4 skivor gurka, 1/2 tomat, stekt purjolök och ca 25 g smör till. Middag: Korv stroganoff (massa grädde och creme fraiche). Följande finns med på min priolista: skaffa en våg, försöka äta mer protein, lägga in det jag äter i t ex kostbevakningen eller lifesum, för det låter som jag behöver få koll på förhållandet mellan fett/protein/kolhydrater. Om jag fattat det rätt så är du iallafall en ung kvinna som väger typ 65 kilo vilket inte alls är onormalt dvs du är ingen tonåring! Dvs jag har redan uttalat mig om kvinnor och deras former i olika åldrar och fått skit för det.. det jag vill säga är att man får skilja på olika former/gener och metabola sjukdomar.. som regel oftast visar sig först när man blir medelålders eller för kvinnor när de blir gravida! Som väl så har vi här även kvinnliga medlemmar här som har olika erfarenhet/synpunkter.. så du behöver inte lita helt och fullt på en mans synvinklar på hur kvinnor ser ut! Men för att ponerar att du är vad jag skulle kunna kalla för en "yppig" kvinna i dina bästa år.. dvs vad är du ute efter? Dvs om det är dina bästa år, det vet du inte fören senare! Iallafall det jag kan bidra med är lixom LCHF och lite olika näringslära.. tada minst 0,8-1,0 gram protein/aminosyror per kilo normalvikt för din längd/ålder och aktivitetsnivå! Minimum är främst för bantare, äldre och metabolt sjuka, är du frisk ung och aktiv så se då 1,5 gram per kilo och normalvikt som lite mer optimalt! Och det samma gäller i princip kalorier, men du måste ju inte få dessa från näringslöst godis, läsk! Såå fore sure, väg dig, mät dig och lägg in allt i någon sorts kostbevakning, jag förordar detta, du tröttnar nog rätt snart men fördelen om man bara tar det rätt är att man kan få sig en tankeställare! Antingen, jag ser inga problem, jag fattar ingeting, jag blev lixom varken lyckligare eller rikare/smalare eller yngre, (det sista var lixom ironi)! Dvs du kanske kommer på att du är rätt frisk och normal? Och det vore ju det värsta, (ironi igen) för då finns ju inget att förbättra! Iallafall det du nämner att du äter verkar hyfsat bra.. håll fast vid proteinet för din vikt/längd/ålder och aktivitetsnivå, kalorierna från fett och kolhydrater är i princip bara energi/kalorier! Ät kopiösa mängder grönsaker till alla dina måltider.. utan att skämmas, utan att dra ner på fett! Aså om du äter grönsaker/bönor/frukter, så innehåller de oxå dels fett men vissa oxå proteiner.. typ baljväxter mer protein och typ avocado mer fett! Ät så varierat du kan och tycker om, testa gärna någon ny växt/grönsak/frukt emellanåt, variera dig så ofta du orkar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 3, 2019 Share Posted September 3, 2019 Protein finns, som Zepp sager, I kött fisk ägg, och I baljväxter (som du inte äter) och I mejerier (ost, cf etc). Om du testar att lägga in ett dagsintag av mat I något verktyg så får du en känsla för hur din fördelning ser ut - och det behöver inte vara exakt. Protein brukar vi väl ha lite olika uppfattningar om här på forumet. Vad jag vet klarar man sig på 0,8 g protein/kg kroppsvikt, men om det är optimalt...? Jag vet inte om 2 g/kg kroppsvikt är en fördel heller. Och så finns det proteiner av olika typer; vegetabiliska sags vara svårare för kroppen att ta upp (så man behöver mer); mjölkproteinerna lär påverka insulinet mer (vilket kan vara anledningen till att vissa behöver undvika mejerier om de vill gå ner I vikt. Men det kan också skilja mellan tillagade och icke tillagade mejerier). Man får pröva sig fram lite. Ett mätetal jag inte ser så ofta idag är Skaldemanfaktorn. Den är enkel. Gram fett / (gram kolhydrater+gram protein). Ska vara minst 1. Kan räknas på hela dagen eller enstaka matbit, som riktlinje. (Om något innehåller 4 g kolhydrat, 16 g protein och 40 g fett är faktorn 2. 40/(16+4) = 40/20 = 2). 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 3, 2019 Author Share Posted September 3, 2019 @Zepp Ber om ursäkt i händelse av att jag gett dig skit för något du skrivit. Ska försöka satsa på 1-1.5 g protein per kg kroppsvikt och dag. Jag är tacksam för alla goda råd som du gett mig hittils. @Effie Tack för att du tar upp Skaldemans fettkvot. Bra verktyg som jag känner till sedan innan, men inte använt. Men kanske dags att göra det nu framöver. Tänker att det är lättare än att behöva lägga in allt i lifesum/kostbevakningen på en daglig basis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 3, 2019 Share Posted September 3, 2019 1 timme sedan, morgonsol sade: @Zepp Ber om ursäkt i händelse av att jag gett dig skit för något du skrivit. Nä, det är inte du som invänt mot något Zepp skrivit om kvinnors former, det är jag För något år sedan tyckte jag att Zepps preferenser för en ideal kvinnokropp inte kunde ses som en orsak till att kvinnor i allmänhet skulle rätta sig efter den preferensen. Men jag hoppas det är glömt och förlåtet nu 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 3, 2019 Share Posted September 3, 2019 3 timmar sedan, morgonsol sade: @Zepp Ber om ursäkt i händelse av att jag gett dig skit för något du skrivit. Ska försöka satsa på 1-1.5 g protein per kg kroppsvikt och dag. Jag är tacksam för alla goda råd som du gett mig hittils. Nej du skall inte be om ursäkt för att jag som man ger synpunkter på hur jag som man med ögonen betraktar kvinnliga kroppar! Dvs vi har tillräckligt med kvinnliga medlemmar här på det forumet för att du skall slippa behöva bedömas av enbart av en man, för din kroppsform! Dvs det verkar som att kvinnor som inte alltid uppfyller det strängaste krav på hur en ung kvinna skall se ut kroppsligt kan få ett lyckligt liv/barn/familj/partner/villa/Volvo och Vovve.. hela det kittet! Nu närmar vi oss pudelns kärna, vi ser lite olika ut/få utav oss är fotomodeller! Dvs högst social press är på kvinnor att se ut på ett visst sätt, vi män kan få lov att se ut lite hur som helst, bara vi stiger högre upp på den sociala eller ekonomiska skalan! Och hur gör vi då män/kvinnor som inte passar in där... jo vi anpassar oss och söker en partner på lika villkor eller i värsta fall ett singelliv! Dvs du behöver lixom alldrig ens ta en ytlig betraktelse av någon enskild man! Jag tål en del skit.. för att jag är man och tittar på olika kvinnor och jag vet att det knappast är hela sanningen om hälsa, lycka och sådant! Tycker bara det är bra när andra ger sina egna erfarenheter till det hela! Såå.. lite osökt tillbaka till näringslära, protein (aminosyror) är konstanten i din föda förutom kalorierna (som är nästan ännu svårare att beräkna), lika svårt iallafall! Dvs man bör helst inte slira på proteinet, det bör vara konstant i förhållande till sin vikt/längd iallafallall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 4, 2019 Author Share Posted September 4, 2019 Försöker klura på hur jag mäter att jag får i mig tillräckligt med protein, dvs ca 65-98 g/dag. Vad är det för skillnad på att mäta otillagat och tillagat kött/fisk, mer än att det ibland avges vatten och fett? Bör jag mäta både före och efter, och sedan räkna ut skillnaden i vätskeförlust? För mig är det absolut enklaste att mäta mat som är tillagad. Igår t ex gjorde jag picnicbog i lergryta, ca 1.3 kg, men när den är klar har köttbiten krymt och man har fått en mycket trevlig buljong. Dagens middag består av 142 g picnicbog, 125 g buljong, lök och morot 78 g, tomat 80 g (mest vatten) och spetskål 46 g. Kan någon komma med förslag på livsmedel med tillhörande mängder för att komma upp i t ex 25-30 g protein per portion? Eller varför inte 30-40 g protein per portion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 23 timmar sedan, morgonsol sade: Försöker klura på hur jag mäter att jag får i mig tillräckligt med protein, dvs ca 65-98 g/dag. Vad är det för skillnad på att mäta otillagat och tillagat kött/fisk, mer än att det ibland avges vatten och fett? Bör jag mäta både före och efter, och sedan räkna ut skillnaden i vätskeförlust? För mig är det absolut enklaste att mäta mat som är tillagad. Igår t ex gjorde jag picnicbog i lergryta, ca 1.3 kg, men när den är klar har köttbiten krymt och man har fått en mycket trevlig buljong. Dagens middag består av 142 g picnicbog, 125 g buljong, lök och morot 78 g, tomat 80 g (mest vatten) och spetskål 46 g. Kan någon komma med förslag på livsmedel med tillhörande mängder för att komma upp i t ex 25-30 g protein per portion? Eller varför inte 30-40 g protein per portion? Så länge man är ung och frisk så är det inte lika petigt.. i bästa fall reglerar det sig självt, via hunger/aptit.. om man bara i huvudsak äter riktigt mat! Oså kan man alltid använda någon online matdagbok! Iallafall har du redan upptäckt att även det kan blir rätt komplicerat iomed att de då utgår från olagade matvaror? Då kan man ju knappast laga stekar/matlådor/går iallafall inte att väga in dessa, dagligdags! En enkel grej är då att göra överslag på en vecka.. eller så skiter man i det och bara äter på samt ger f*n i att reducera protein, kan vara bättre att räkna kolhydrater och sen låta aptiten reglera mängden fett? Mät och väg ett tag, sen så tröttnar du rätt snart.. i bästa fall kanske du upptäcker att du tänkt fel? Oså har vi väl inte fått reda på hur gammal du är eller inte ens om du verkligen behöver gå ner i vikt? Dvs LCHF handlar mer om hälsa.. tada, tanken är då att man skall kunna äta riktig mat, även om fett% är högre än vad SLV och WHO föreslår för att rädda klimatet/bromsa den globala uppvärmningen/lite annat sådant! Man får inte bli fanatiker åt något håll.. man kanske skulle åka mindre bil i stället för att dra ner på animalier? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 6, 2019 Author Share Posted September 6, 2019 Tack @Zepp. Ung är jag (20 år) och frisk för det mesta. Denna veckan har jag råkat ut för en riktigt hemsk förkylning. I och med att jag har försökt köra sockerfritt i snart 3 veckor konsumeras inte heller t ex bär och mörk choklad. Ett enkelt riktmärke jag skulle kunna försöka hålla mig till är 150-200 g otillagat protein per portion. Så då räcker köttfärssås på 500 g till 2-3 portioner. Om man räknar med 20% protein per 100 g blir det ett dagsintag på ca 60-80 g protein om jag bara äter två måltider per dag. Ett annat exempel är steken som snart är uppäten. Innan tillagning vägde den ca 1,3 kg och har räckt till 6 portioner, vilket innebär ca 216 g kött/portion => ca 43 g protein/portion. Veckoöverslag är också ett bra tips, blir lätt att planera in vad kött/fisk får kosta om man varje vecka äter minst 2 kg av valfri animalisk proteinkälla. Jag behöver nog inte gå ner i vikt, men vill ändå hitta en variant på LCHF där jag mår bra, äter gott och vikten är stabil. Klimat- och miljöfrågor är inte direkt mina hjärtefrågor, men jag försöker köpa svenskproducerad mat i möjligaste mån. Annat som t ex nötter och olivolja konsumeras inte heller i några stora mängder. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 8, 2019 Author Share Posted September 8, 2019 Igår inhandlade jag en våg. Resultatet blev 67.7 kg. Dock så har jag druckit en hel del te med vispgrädde den här veckan p.g.a förkylning. Brukar inte dricka te annars. Kan mejeriprodukter bidra till viktuppgång? Jag försöker klura på om jag ska minska på mejerier och i så fall varför. En anledning skulle kunna vara energitäthet. Man behöver äta mindre mängd smör än grädde/creme fraiche för att få tillräckligt med energi och bli mätt. Jag funderar också på om det kan vara så att jag har ätit för mycket mejerier de senaste månaderna. Som barn åt jag inte speciellt mycket mejerier. Drack inte mjölk, hade inte ost på mackan om den inte var smält. Lättast att få i mig mejerier var mjölk med flingor, fil eller yoghurt, men då var det ofta mycket socker inblandat också :(. Grädde i någon gryta ibland och till tårtor. När jag började med LCHF var min frukost rysk yoghurt med hackade valnötter. Gick nog åt minst 0.5 l/vecka. Sedan dess har det blivit creme fraiche, vispgrädde, smör, hårdost, mjukost ( t ex philadelphia) och smetana. Har mascarpone i kylen har inte hunnit prova ännu. Konsumerar själv inte mjölk, fil, yoghurt, glass, gräddfil, messmör, kvarg eller keso. Har jag missat någon mejeriprodukt? Tror ni att det skulle ha någon effekt att försöka begränsa creme fraiche/vispgrädde till såser och istället försöka få i mig fett i form av smör, majonäs, mera kött/fisk/fågel, kanske avocado? Ost har jag mest till gratänger/pajer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 8, 2019 Share Posted September 8, 2019 Det finns de som märker skillnad på vikten om de använder mejeriprodukter eller ej. Men inte alla. En hypotes är mjölkproteinerna, som påverkar insulinet. Och det kan vara skillnad på tillagade mejerier, eller att äta dem som de är. Man får testa själv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 8, 2019 Share Posted September 8, 2019 On 2019-09-06 at 09:33, morgonsol sade: Tack @Zepp. Ung är jag (20 år) och frisk för det mesta. Denna veckan har jag råkat ut för en riktigt hemsk förkylning. I och med att jag har försökt köra sockerfritt i snart 3 veckor konsumeras inte heller t ex bär och mörk choklad. Ett enkelt riktmärke jag skulle kunna försöka hålla mig till är 150-200 g otillagat protein per portion. Så då räcker köttfärssås på 500 g till 2-3 portioner. Om man räknar med 20% protein per 100 g blir det ett dagsintag på ca 60-80 g protein om jag bara äter två måltider per dag. Ett annat exempel är steken som snart är uppäten. Innan tillagning vägde den ca 1,3 kg och har räckt till 6 portioner, vilket innebär ca 216 g kött/portion => ca 43 g protein/portion. Veckoöverslag är också ett bra tips, blir lätt att planera in vad kött/fisk får kosta om man varje vecka äter minst 2 kg av valfri animalisk proteinkälla. Jag behöver nog inte gå ner i vikt, men vill ändå hitta en variant på LCHF där jag mår bra, äter gott och vikten är stabil. Klimat- och miljöfrågor är inte direkt mina hjärtefrågor, men jag försöker köpa svenskproducerad mat i möjligaste mån. Annat som t ex nötter och olivolja konsumeras inte heller i några stora mängder. Iomed att du är ung och iallafall vad man kan misstänka fortfarande metabolt frisk.. så ger jag dig en hel del frisedlar vad gäller mat samt att gå ut och äta/festa med vänninor.. tillomed att dricka något glas vin/ någon drink! Såå.. undvik män som vill bjuda dig på alkohol.. speciellt män som är betydligt äldre än dig! Detta tror jag är något vi förstår kan förekomma/en del av vår kontext? Det om detta och så går vi direkt till olika macrokompositationer! Dvs jag/vi hoppas då att du undvikigt alla de som vill bjuda dig på alkohol.. för eget syfte! Så då hamnar man lite osökt på en situation där man som kvinna fött 1-2-3 barn.. förhoppningsvis med någon seriös partner.. helst samma till alla barnen! Då kan det hampa sig som så att när man blir 40-50- 60 får problem med vikten.. det är kanske då man skall mäta/räkna varje gram/E%? Iallafall du är inte tillräckligt gammal ännu för att bekymra dig om sådant! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 9, 2019 Share Posted September 9, 2019 19 timmar sedan, Zepp sade: förhoppningsvis med någon seriös partner.. helst samma till alla barnen! Hur menar du att det har inverkan på vikten? Att man har eller inte har haft samma partner till alla barn?.. 1 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2019 Share Posted September 9, 2019 8 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Hur menar du att det har inverkan på vikten? Att man har eller inte har haft samma partner till alla barn?.. Menar inte att det behöver påverka vikten.. men du har rätt i ditt antagande.. dvs vissa grejer borde jag inte skriva! Iallafall, rätt mycket blir enklare om man har tur här i livet, gör rätt val vid olika tillfällen.. lite oberoende på om är född med tur i livet! Såå jag kan raljera vidare.. dvs om hur man lyckas bli lycklig/frisk och framgångsrik! Dvs man bör vara man, Europe, vit, frisk och rik.. uppfyller man iallafall tre kriterier så är man en lyckligt lottad person i världsmåttstock! Oså innan du sablar ner min kvinnosyn till fotknölarna, så ställer jag samma krav på oss män.. dvs är man född i Sverige, vit och europe.. så är vi iallafall lyckligt lottade personer/män som borde kunna hantera att bli partners och få barn! Helst då med samma partner.. det blir så mycket enklare! Oandrasidan.. iomed att vi redan är lyckligt lottade.. (vi män som är födda i Sverige iallafall) iomed att vi åtminstone uppfyller tre kriterier.. så borde vi kunna hantera våra val på ett bra sätt! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 10, 2019 Share Posted September 10, 2019 14 timmar sedan, Zepp sade: Helst då med samma partner.. det blir så mycket enklare! Den delen tycker jag du kan släppa helt - tycker inte det har nåt i de här sammanhangen att göra. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 On 2019-09-10 at 08:46, Jamtlandstjej sade: Den delen tycker jag du kan släppa helt - tycker inte det har nåt i de här sammanhangen att göra. Du har så rätt.. olyckligt uttalande, mycket ur sammanhanget! Så jag släpper det, kan inte lova att jag framöver inte skriver på liknande liknande kategoriska sätt. Iallafall till alla som blev förolämpade så ber jag då ödmjukast om ursäkt! Dvs det var kategoriskt, dvs vad skall man kämpa med dieter och vikt för om man ändå inte blir lycklig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 13, 2019 Share Posted September 13, 2019 8 timmar sedan, Zepp sade: vad skall man kämpa med dieter och vikt för om man ändå inte blir lycklig! Kanske för att må bra och få ett läkemedelsfritt liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts