Jump to content

Stevia strösocker utan insulinpåslag?

Rohar
 Share

Recommended Posts

ICA säljer Stevia strö(socker) med texten (ungefär) "som inte påverkar blodsockret". Läser man på näringsinnehållet så visar det sig att det innehåller 100gr kolhydrater per 100gr innehåll. Nog borde det påverka blodsockret kan man tycka. Förövrigt exakt samma näringsinnehållstabell som vanligt strösocker. Jag kände mig i alla fall lurad och slängde paketet direkt.

post-2766-0-74738100-1361779153_thumb.jpg

Eftersom stevia är många gånger sötare än socker behövs inga stora mängder för att få önskad effekt.

http://www.stevia.se/info_pages.php?pages_id=5&osCsid=qinkuudtvprj8mpm9srve08ta7

Steviosid, som utgör huvudkomponenten i Stevia anges vara 300 gånger sötare än socker. Torkade blad av Stevia är ungefär 18-45 ggr. sötare än socker.

Stevian innehåller inga kalorier, är helt naturlig, värmestabil, är inte cancerframkallande, inte beroendeframkallande och är säker att använda även för diabetiker, då den inte påverkar blodsockret.

Rickard, ICA menar att deras blandning ger: 1 enhet strö = 1 enhet socker. Alltså krävs samma mängd som om det hade varit vanligt socker.
JohanKarl, jag hade ändå använt väldigt lite förstås men jag förväntar mig att få något annat än vanligt socker (om man räknar kolhydrater).

Hej Misan. Jo så är det. Men vad är det då för kolhydrater (100%) som man presenterar i innehållsdeklarationen? En kolhyrat är väl en kolhydrat.. eller hur?

PS: Jag är medveten om att det innehåller "bättre" sötning än vanligt socker. Jag vet också att det är tveksamt (ur vissa aspekter) att söta sin mat överhuvud taget. Jag menar bara att ICA's produkt inte både kan vara kolhyratrik (100%) och lämna blodsockret oförändrat. Jag får inte ihop det? Finns det "speciella" kolhydrater som inte tas upp i blodet = insulinpåslag?

Rickard, ICA menar att deras blandning ger: 1 enhet strö = 1 enhet socker. Alltså krävs samma mängd som om det hade varit vanligt socker.

JohanKarl, jag hade ändå använt väldigt lite förstås men jag förväntar mig att få något annat än vanligt socker (om man räknar kolhydrater).

Ja, samma kvantitet men inte samma vikt. 1 matsked socker väger cirka 14 gram, 1 matsked Steviaextrakt väger cirka 1 gram. Enligt burken innehaaller Steviaextrakt 92,8 gram kolhydrater per 100 gram extrakt. Det betyder att samma sötma fraan socker ger cirka 14 gaanger mer kolhydrater än Stevia. Och man kanske inte heller kan tillgodogöra sig denna lilla mängd kolhydrater.

Ja, samma kvantitet men inte samma vikt. 1 matsked socker väger cirka 14 gram, 1 matsked Steviaextrakt väger cirka 1 gram. Enligt burken innehaaller Steviaextrakt 92,8 gram kolhydrater per 100 gram extrakt. Det betyder att samma sötma fraan socker ger cirka 14 gaanger mer kolhydrater än Stevia. Och man kanske inte heller kan tillgodogöra sig denna lilla mängd kolhydrater.

Talar vi om Icas Stevia Strö fortfarande? För denna produkt har en dl samma sötma som en dl socker. Skillnaden är att en dl av produkten väger 85g medan en dl av socker väger 90g. Produkten är alltså drygt 5.5% sötare än socker.

Vad Ica har gjort är att de har tagit erytritol och blandat i en gnutta steviaglykosider. Varvid de kan kalla sin produkt stevia****.

Erytritol absorberas näst intill fullständigt i tunntarmen och tillför ca 0.2kcal/g. Saken är den att större delen av produkten inte behandlas i kroppen utan lämnar kroppen med urinen.
  • Like 1

Talar vi om Icas Stevia Strö fortfarande? För denna produkt har en dl samma sötma som en dl socker. Skillnaden är att en dl av produkten väger 85g medan en dl av socker väger 90g. Produkten är alltså drygt 5.5% sötare än socker.

Vad Ica har gjort är att de har tagit erytritol och blandat i en gnutta steviaglykosider. Varvid de kan kalla sin produkt stevia****.

Erytritol absorberas näst intill fullständigt i tunntarmen och tillför ca 0.2kcal/g. Saken är den att större delen av produkten inte behandlas i kroppen utan lämnar kroppen med urinen.

Jag talar om Nevella Stevia. Jag har provvägt. 1 matsked Stevia väger 1 gr och 1 matsked socker väger 14 gr. 1 dl Stevia väger inte 85 gr utan 14 gram. Du känner väl själv hur lätt Stevia är. Det kan ju omöjligen vara lika tungt som socker vid samma kvantitet. 

Jag talar om Nevella Stevia. Jag har provvägt. 1 matsked Stevia väger 1 gr och 1 matsked socker väger 14 gr. 1 dl Stevia väger inte 85 gr utan 14 gram. Du känner väl själv hur lätt Stevia är. Det kan ju omöjligen vara lika tungt som socker vid samma kvantitet. 

Men inlägget du svarade på handlade ju om Icas Stevia Strö där 1dl har samma sötma som 1dl socker.

Du får gärna beskriva processen som gör steviaglykosider till ett högprocesserat livsmedel.

"Löven blandas med butanol eller isubutanol eller med bensen, kloroform

eller hexan. Filtrering sker genom pressning vilket ger en fastare

massa. Förändring av konsistensen sker med hjälp av metanol i en

hartsprocess. Under kylning formas steviolglukosid-kristaller, vilka

separeras från vatten genom tvätt med alkohol i form av metanol.

Därefter rening, separation och filtrering samt sterilisering genom

upphettning."

Fritt för var och en som vill äta det, men jag avstår.

"Löven blandas med butanol eller isubutanol eller med bensen, kloroform

eller hexan. Filtrering sker genom pressning vilket ger en fastare

massa. Förändring av konsistensen sker med hjälp av metanol i en

hartsprocess. Under kylning formas steviolglukosid-kristaller, vilka

separeras från vatten genom tvätt med alkohol i form av metanol.

Därefter rening, separation och filtrering samt sterilisering genom

upphettning."

Fritt för var och en som vill äta det, men jag avstår.

Då det ser ut som att du citerar någon så får du gärna dela med dig av källan.

Tack för allas intresse och bra svar. Jag tycker att jag vet mer nu än innan och kan ångra att jag slängde påsen  <_< 
Nåja, det går väl att köpa en ny vid tillfälle. Bra att ha vid enstaka tillfällen i alla fall.

Det innehåller 100% kolhydrater, men dessa kolhydrater tas inte upp av kroppen. Alltså tar din kropp upp 0 gram kolhydrater av Stevia Strö. 

Nja, som jag skrev lite längre upp så tas större delen av erytritolen upp i tarmen men utsöndras ganska snabbt igen.