Jump to content

Tror jag äter för lite men är sååå mätt

Recommended Posts

Hej igen. 

Jag harvar på, äter när jag är hungrig och bara tills jag är mätt. Har även kommit igång med fasta16:8 ( ibland lite längre, ibland lite kortare). Registrerar allt jag äter men ser att jag alltid ligger på ett underskott i kcal. 

Måste jag äta mer eller är det ok ändå? Jag är så otroligt mätt. Måste dock få en bättre balans på mina proteiner då jag inte förstått att det är målvikten jag skulle gå efter inte befintliga vikt. 

Har gått ner 3,5 kg sedan 14/8 tror det är ok, men nu när det varit så varmt har jag svällt upp och gått upp nästan allt igen trots min strikta kost. Hur driver jag ur vätskan? Dricker ca 3L, bara vatten, inga tillsatser eller läsk. 

• Like 4
  • Thanks 1

5 timmar sedan, LillaRundaBarnmorskan sade:

Ja, jag mår bra, men bara grubblade om kroppen tror jag svälter då jag inte får i mig mer än ca 800-1000kcal. 

Fryser du? Känner du dig matt eller ruggig? Sugen? Då kan det vara för lite men mår du bra så gå på den känslan. Du har att ta av, eller hur ska man tolka din pseudonym..? ;) Får du till fettförbränningen är energiintaget mindre viktigt däremot ska du tänka på att äta väldigt näringstät mat och, om fettet inte smälter av dig, kan du fundera på varför (t ex nedstyrd ämnesomsättning).

Vad vätskan beträffar, hur fungerar ditt lymfsystem?

• Like 4

Jag mår illa och har huvudvärk. Fryser det gör jag alltid så där är det inga nyheter, kan däremot bli drypande varm vilket verkligen inte är jag. 

Kan vissa korta stunder få ett visst sug efter rostbröd men har inte haft problem att stå emot det. 

Första vägningen gick jag ner 3,5 vecka, igår vägde jag mig 200g upp men mätningen säger ( om jag mäter rätt) - 6 cm i midjan. 

Misstänker att jag är i ketos, smakar bäver i munnen och urinstickan (  ja jag vet inte helt tillförlitligt) visar keto er. 

• Like 4

9 timmar sedan, LillaRundaBarnmorskan sade:

Ja, jag mår bra, men bara grubblade om kroppen tror jag svälter då jag inte får i mig mer än ca 800-1000kcal. 

Nej, det är ingen fara att äta för lite, eftersom din kropp har fettreserver att ta av. På lång sikt finns däremot risk att du inte får i dig alla vitaminer och mineraler du behöver på bara 800-1000 kcal. Också risk att kroppen inte får tillräckligt med aminosyror och du tappar muskler. Men då snackar vi flera månader av radikalt kaloriunderskott dvs svält, inte några veckor. Sen det här att kroppen går in i "svältläge" är bara så extremt överdrivet. Man kan få lite lägre ämnesomsättningen om man äter för lite, men den förändringen är bara några procent, marginell och inget som påverkar på det stora hela.  

Tycker inte du ska tvinga dig själv att äta om du inte är hungrig. Tror förövrigt dina symptom och extrema mättnadskänslor osv, kommer gå över snart och det blir mer som vanligt inklusive aptiten. Sånt där går i cykler.

• Like 5

Det är svårt att veta hur många kalorier kroppen gör av med. Det är svårt att veta hur många kalorier man äter (man kan inte alltid lita på innehållsförteckningar). Därför ska man nog bara registrera hur mycket man äter om man tycker att det är kul eller om inte går ner i vikt trots att man tror att man äter rätt. Man behöver inte heller bry sig så mycket om proteinerna så länge man inte äter stora mängder mejerier med högt proteininnehåll eller mycket magert kött (typ kyckling).

Man kan mäta vikten varje dag om man tycker att det är kul men man ska nog bara bry sig om hur mycket man gått upp eller ner på en vecka och kvinnor kanske ska titta på vad som hänt per månad. Det finns så mycket som påverkar vikten kortsiktigt.

Är du inte hungrig så är det ju bara bra. :) Om du är orolig för att du inte får i dig de näringsämnen så kan du supplementera med någon bra multivitamin/mineral tablett under en tid.

• Like 7

10 timmar sedan, LillaRundaBarnmorskan sade:

Jag mår illa och har huvudvärk. Fryser det gör jag alltid så där är det inga nyheter, kan däremot bli drypande varm vilket verkligen inte är jag. 

Det är ju mindre bra... Huvudvärk - Har du saltat ordentligt? Illamående - Svårare att veta men personligen blir jag illamående av för mycket fett vid ett och samma tillfälle. Drypande varm - du tror fortfarande inte att det kan ha med (för)klimakteriet att göra (hoppas jag inte blandar ihop dig med morgonsol nu)?

• Like 5

On 2019-08-31 at 18:28, LillaRundaBarnmorskan sade:

Hej igen. 

Jag harvar på, äter när jag är hungrig och bara tills jag är mätt. Har även kommit igång med fasta16:8 ( ibland lite längre, ibland lite kortare). Registrerar allt jag äter men ser att jag alltid ligger på ett underskott i kcal. 

Måste jag äta mer eller är det ok ändå? Jag är så otroligt mätt. Måste dock få en bättre balans på mina proteiner då jag inte förstått att det är målvikten jag skulle gå efter inte befintliga vikt. 

Har gått ner 3,5 kg sedan 14/8 tror det är ok, men nu när det varit så varmt har jag svällt upp och gått upp nästan allt igen trots min strikta kost. Hur driver jag ur vätskan? Dricker ca 3L, bara vatten, inga tillsatser eller läsk. 

Du skal oxå räkna cirka 7000 Kcal av fett för varje kilo du går ner!

Dvs om du går ner?

Iallafall på sådan här konstig kost, så brukar vissa tappa en hel del vatten i början, det skall man inte räkna alls som kalorier!

Dvs räkna inga fettkilon fören om tre månader iallafall.. iallafall inte fören en månad!

Oså till 16:8, det skall helst komma naturligt.. inte som en excess för att påskynda viktnedgång!

Oså till proteinerna, slira inte på dem, slira då hellre på fettet.. kalorimässigt!

Och om det är varmt skall du inte slira för mycket på vikten på grund av vatten och salt, för är det varmt så blir du törstig och dricker, men du skall oxå få i dig mer salt iomed att du kissar ut vatten och salt!

Oså kommer vi lite osökt in på dels kalorier samt vatten och salt, grejen är att det att sträva efter är någon form av normaltillstånd.. för friska personer, oftast unga får begär efter vad de saknar, vilket man helst skall skilja från "sug" orsakat av dopamin/dåliga vanor/begär!

Oså som de flesta här samt du så grubblar jag oxå på om du äter för lite.. du kanske gjorde det redan innan, du kanske lider utav metabolt syndrom och har att köra en kraschkurs innan metabolismen återställer sig?

Dvs omställningen, den kan vara skitjobbig för många, speciellt för de som redan uppnått medelåldern.

Dvs hjärnan/hjärtat tar iallafall tre veckor minimum att ställa om sig till ketos, musklerna tar iallafall minimum tre månader att ställa om sig för betaoxidation, knoppen kan ta upp till ett år att ställa om sig till att äta riktig mat!

17 timmar sedan, LillaRundaBarnmorskan sade:

Vad gör progesteronkräm? 

Progesteron är detsamma som gulkroppshormon. Syntetiska versionen kallas gestagen (det har jag efter många år på p-piller lärt mig att jag inte borde använt).

Progesteron påverkar menscykeln och ligger som högst precis innan mens. Östrogenet ligger som högst vid ägglossning. Sen finns det lite andra komponenter som framgår av bilden.

800px-MenstrualCycle_sv_svg.thumb.png.62a823cf8609390f1500ae6e20f238d5.png

När vi närmar oss klimakteriet sjunker könshormonerna, både våra olika östrogen men också progesteronet. Progesteron har en tendens att sjunka mest, i förhållande till östrogen. Då får vi det som kallas östrogendominans, dvs det har inget med den faktiska östrogennivån att göra utan det handlar om det inbördes förhållandet. Symptomen är vallningar, hjärndimma, att vara känslosam (lipig eller arg), känna sig blasé, vara glömsk...
Progesteron kan kroppen dessutom omvandla till kortisol, dvs stresshormon, när det inte räcker till och jag undrar om det inte är där din kostomläggning kommer in - omläggningen i sig kan skapa stress och kanske blir biverkningen för dig att progesteronet behövs nån annanstans. Kroppen prioriterar ALLTID överlevnad (stress) framför reproduktion och välmående.

Progesteronkräm finns att köpa på nätet, läkare får endast skriva ut den bioidentiska varianten på licens, även om regelverket är under förändring. Det finns flera poddar att lyssna på om du är intresserad (klimakteriepodden, t ex) eller så kan man läsa boken Kaos i kvinnohjärnan av Mia Lundin eller kolla hormoni.se. Moodmama.se t ex säljer Matriarchs krämer  och skickar med användartips men även Ona har (får importeras tror jag).

• Like 5