Jump to content

För höga kolesterolvärden

Bävern

Recommended Posts

Jag har just fått svar från Werlabs. P.kol 10,8   LDL  7,2 Apokvot 0,8  HDL 2,6 och triglyc. 1,1 Samma värden för ett halvår sedan.

Jag är 82 år och känner mej frisk. Har gått över till liberal LCHF efter förra kollen. Vet inte hur jag ska tackla det här, för jag tänker inte

gå tillbaka till vegitariantiden (40 år) med 10-15 kg mer i vikt. Har någon ett förslag?

• Like 1

Jag tycker du har bra värden.

HDL högt och bra. Låga triglycerider som vittnar om att du med största sannolikhet har få/inga små, oxiderade LDL-partiklar (sdLDL). Apokvot 0,8 vilket anses vara "ok". Till detta kommer kvoten Totalkol/HDL som för dig är 4,15. Denna kvot rekommenderas vara så låg som möjligt och helst under 6, så ditt värde är utmärkt. Kvoten triglycerider/HDL är 0,42. Här är det rekommenderat att man håller sig under 0,87, så igen, utmärkt värde.  

Misstänker att din läkare har förskräckt berättat att ditt totalkolesterol och LDL är alldeles för högt, men dessa är väldigt dåliga värden för att förutsäga framtida risk. Men då det är i princip bara dessa värden som kan påverkas av mediciner, dvs statiner, så kan det vara en av flera anledningar till att fokus ligger på "att åtgärda" dessa värden. Att alla andra värden är utmärkta är något som ofta förbises.

Grattis till utmärkta värden och fortsätt ät och lev som du gör, tycker jag. Läs mer här https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol

• Like 5
  • Thanks 2

Jag instämmer i det POS skriver. Dessutom har det relativt nyligen kommit forskning som visar att högt kolesterol snarare är något som är förknippat med långt liv, särskilt för personer i din ålder.

Så ditt mående är nog helt i linje med dina kolesterolvärden. 👍

• Like 6

On 2019-09-03 at 12:56, Bävern sade:

Jag har just fått svar från Werlabs. P.kol 10,8   LDL  7,2 Apokvot 0,8  HDL 2,6 och triglyc. 1,1 Samma värden för ett halvår sedan.

Jag är 82 år och känner mej frisk. Har gått över till liberal LCHF efter förra kollen. Vet inte hur jag ska tackla det här, för jag tänker inte

gå tillbaka till vegitariantiden (40 år) med 10-15 kg mer i vikt. Har någon ett förslag?

Du är 82.. försök tackla det om du kan!

Iallafall, samma värden som förra gången.. vill du ha bra värden för att läkaren skall bli glad eller vill du ha ett bra liv några år till.. dvs det verkar lixom inte spela jättestor roll om du är strikt eller ej.

Iallafall ditt HDL är fantastiskt bra, önskar att jag hade så bra HDL för att trycka upp i näsan på min AT-läkare!

Hur som helst så kollar jag på min pensionsprognos, det blir lite knapert men inte sämre än de flesta samt så skall jag tydligen dö vid 84, dvs om 11 år, jag hade helst levt lite till., iallafall om jag får lov att vara frisk och vid mina sinnes fulla bruk!

On 2019-09-03 at 18:47, tryffel sade:

Ärter LCHF sedan 2010, började direkt efter diagnosen diabetes 2, tar inga mediciner mot den. Men mina kolesterolvärden sköt i höjden och är på samma nivå sedan dess. Senaste prov visar följande:

Kolesterol total:  9, 78 mmol/L

Kolesterol HDL:  2, 19 mmol/l

Kolesterol LDL:  7,07 mmol/l (beräknat värde)

Triglycerider:     1,13 mmol/l

K. Total/HDL  4, 46

HDL/LDL:      0,31

Min franske läkare tar sig på pannan, skickade mig två gånger på ultraljud av mina halspulsådror. Ultraljudet båda gångerna (med 2 års mellanrum) visade inga spår av plack. Vill tillägga att min man, som är i samma ålder som jag (71 år); och som har så kallade normala kolesterolvärden har 50-procents förträngning i på båda sidorna. Så oroa dig inte!

Med vänlig hälsning till alla 

TRYFFEL

Jisses altså  vilken bra läkare!

:Likt förbannat tog han sig för pannan.

Har din man inte samma läkare?

Aså.. lipo/APO lipoproeiner/triglycerider/annat är lixom inte oviktiga  på något sätt, tvärt om så kan de vara viktiga symptom!

Som  skal leda till ytterligare undersökningar iallafall om de är extrema!

Samtidigt som helt normala värden/eller låga, på dessa inte alls har samband med CVD risk!

Utan man kan ha normala/låga värden och världens risk för CVD!

Dvs de är trubbiga indikatorer, bäst är att göra scaning av plack/calcium score av halspulsådern!

Finns lite andra grejer man skulle kunna screena för tex C-peptid!