Popular Post Tjobbo Posted September 3, 2019 Popular Post Share Posted September 3, 2019 Vill bara tacka för ett helt fantastiskt forum! Ni har hjälp mig att komma igång med LCHF. Började min resa på 160kg helt sjukt att man har gått så långt.... Gick ner till 140kg bara på att börja röra på mig, på ungefär 10 månader tror jag. Sen började det att stå helt stilla, så hittade jag det här forumet, och började läsa på om LCHF. Och nu 3månader senare på LCHF står vågen på 116kg, hela 24kg bara på att skippa kolhydrater/socker etcetc helt jäkla fantastiskt! Mår så jäkla mycket bättre! Konditionen är på topp, går minst 1mil varje dag utan problem. Allt är så jäkla mycket lättare nu Och lättare kommer det att bli! 22 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 3, 2019 Share Posted September 3, 2019 Härligt jobbat Tjobbo! Lämna gärna lite rapporter på hur det går framöver. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 Grattis Tjobbo! Härligt att läsa om din framgång! Det går säkert att gå ner i vikt med olika metoder men man måste tänka på det långsiktigt och man måste jobba med kroppen inte mot den. Börjar man tänka på att kroppen behöver mer näring och mindre belastning i form av snabba tomma kolhydrater så inser man att LCHF är grejen. Om man istället tänker på kalorier enbart så blir man inte kvitt kroniska sjukdomar och metabola störningar som kan ligga till grund för en viktuppgång. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tjobbo Posted September 5, 2019 Author Popular Post Share Posted September 5, 2019 On 2019-09-04 at 08:26, Katerina sade: Grattis Tjobbo! Härligt att läsa om din framgång! Det går säkert att gå ner i vikt med olika metoder men man måste tänka på det långsiktigt och man måste jobba med kroppen inte mot den. Börjar man tänka på att kroppen behöver mer näring och mindre belastning i form av snabba tomma kolhydrater så inser man att LCHF är grejen. Om man istället tänker på kalorier enbart så blir man inte kvitt kroniska sjukdomar och metabola störningar som kan ligga till grund för en viktuppgång. Mitt liv var snabbmakaroner och köttbullar, och pizza Men har blivit en stor förändring, gått från ett jobb där det var horribla arbetstider, tex 13-03 och stressigt, till ett jobb med 8 timmar, det är iförsig nattjobb. Men klarar av att hålla min sömn,, och kost, och hinner med mina daglia promenader på 1mil, Så jag älskar livet och livet älskar mig 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 On 2019-09-03 at 19:55, Tjobbo sade: Vill bara tacka för ett helt fantastiskt forum! Ni har hjälp mig att komma igång med LCHF. Började min resa på 160kg helt sjukt att man har gått så långt.... Gick ner till 140kg bara på att börja röra på mig, på ungefär 10 månader tror jag. Sen började det att stå helt stilla, så hittade jag det här forumet, och började läsa på om LCHF. Och nu 3månader senare på LCHF står vågen på 116kg, hela 24kg bara på att skippa kolhydrater/socker etcetc helt jäkla fantastiskt! Mår så jäkla mycket bättre! Konditionen är på topp, går minst 1mil varje dag utan problem. Allt är så jäkla mycket lättare nu Och lättare kommer det att bli! Grattis! Tror du hittat iallafall tre grejer som leder till en hälsosammare resa framöver, dvs fysisk aktivitet, kost och lite mer normala arbetstider! Dvs jag kallar det för insikt! Insikt gör att man gör iallafall så gott man kan gör vettiga val.. dvs om man har val! 160 kilo känns iallafall som något högst onomalt, såvida man inte är tre-fyra meter lång och musklig. 100 kilo om man är två meter lång vältränad och musklig kan man acceptera som något normalt? Visst är det lättare med riktig mat, en del fysisk aktivitet samt en hel del insikt? Iallafall.. LCHF, det är lättare att minska i fettvikt om man undviker hyperinsulinemi på grund av allt för mycket snabb kolhydrater! Det är även lättare att minska överintag av kalorier om man får en annorlunda homeostas, som inte hindar uttaget av energi från fettdepåerna. Om man på det rör på sig så blir musklerna mer insulinkänsligare, samt förbrukar en del glukos.. eventuellt och i bästa fall kan man få lite fler/mer muskler samt lite mindre fettvävnad. Iallafall stress, dålig sömn samt j*vligt konstiga arbetstider är lixom inget som gynnar en normal hälsa/vikt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tjobbo Posted September 12, 2019 Author Popular Post Share Posted September 12, 2019 Uppdatering! 1.8kg från 3 Sep till 10 Sep. Kilona forstätter att försvinna Bifogar en bild på lite resultat 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted October 4, 2019 Author Share Posted October 4, 2019 Nu står vågen på 109! Så mitt första mål ner under 100 till jul borde inte vara så svårt! Hittade en bild när jag var som störst, mot nu då. Till och med jag börjar se resultat :P Man blir bara mer taggad när man jämför så här 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 4, 2019 Share Posted October 4, 2019 Wow! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tjobbo Posted November 21, 2019 Author Popular Post Share Posted November 21, 2019 Liten uppdatering! Äntligen under 100kg <3 Nu fortsätter resan ner mot 90kg! Spoiler 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 21, 2019 Share Posted November 21, 2019 Härligt! Grattis! Firas det med tårta? 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted November 21, 2019 Author Share Posted November 21, 2019 20 minuter sedan, Peter B sade: Härligt! Grattis! Firas det med tårta? Haha, mitt gamla jag hade säkert gjort det Det blev äggröra med bacon etc 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tjobbo Posted December 10, 2019 Author Popular Post Share Posted December 10, 2019 Liten uppdatering, vågen fortsätter att visa minus! Börjar bli dyrt med kläder Så jädra härligt, hade som mål att vara nere till 110 till Nyår, men är redan nere på 96.7! Är så jädra nöjd att jag provade på att köra LCHF! Så man kan säga att man har totalt vänt på livet på 15 månader! Gått ifrån att vara en soffpotatis, allmänt tråkigt person som aldrig velat hitta på något tack vare min övervikt! (160kg) Men nu har man hittat tillbaka till träningen ( 6 dagar i veckan ) ändrar om min kost, fått ordning på mitt sockerberoende! Ska vara helt ärlig har provat att äta lite godis nu efter 6 månader. Bara få se hur mitt gamla sockerberoende har ändrats! och det har skett underverk på den sidan kan jag säga Så nästa mål 90kg till Februari, så får se om det går att lyckas med Stirra er inte blinda på mina eksem på fötterna /Robert 12 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 4 timmar sedan, Tjobbo sade: Stirra er inte blinda på mina eksem på fötterna Hade inte sett det om du inte nämnt det... Får man fråga om det är återkommande och i så fall har det blivit någon förändring efter kostomläggningen? Så himla kul att se förändringen! Imponerande!! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Grattis Tjobbo! Imponerande! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted December 10, 2019 Author Share Posted December 10, 2019 2 timmar sedan, MariaF sade: Hade inte sett det om du inte nämnt det... Får man fråga om det är återkommande och i så fall har det blivit någon förändring efter kostomläggningen? Så himla kul att se förändringen! Imponerande!! Har varken blivit bättre eller sämre med kostomläggningen! Har dock fått salvor för fötterna, så det hjälper, förut var fötterna helt torra/flagiga. Har utslag i ansiktet från och till, och det har blivit lite bättre med LCHF. Dock visade det sig att det var rosacea, men fått medicin för det med 1 timme sedan, DRAKULLA sade: Grattis Tjobbo! Imponerande! Tack tack 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted December 31, 2019 Author Share Posted December 31, 2019 Liten uppdatering.... Under julen åkte jag ur ketos. Och jag som är en människa som gillar utmaningar. Tänkte lite och ville prova på att gå tillbaka till en " fel ord här" :) vanlig diet. Med att börja väga maten och räkna kalorier. Innan jul vägde jag in på 95kg, och nu väger jag 93.4. Det är inte precis att jag trycker i mig kolhydrater bara för att, håller mig runt 100g kolhydrater/dag. En dag för mig kan se ut,börjar dagen med 1t 30min träning på gym, sen frukost 3 ägg med lite kaviar, lunch en frukt, middag 100g/ris 200g/köttfärssås/sallad. Och om jag blir hungrig på natten på jobbet dricker jag en proteinshake,ligger på runt 1200Kalorier/dag LCHF har dock hjälpt mig som tusan, att inse att mat är min bensin! Och hejdat mitt sockerberoende, just nu känns det bra, Vi får se hur det går framöver :) Men kommer fortfarande att skriva hur det går för min resa, har 3.6kg kvar, då har jag tappat totalt 70 kg sen 18 månader tillbaka! Tror jag kommer att stanna där med viktminskningen. För har ganska mycket överflödig hud, som jag tror väger en hel del med :) Får Önska alla ett Gott Nytt År - Robert Hansson 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 Gott nytt år! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted January 4, 2020 Author Share Posted January 4, 2020 Vågen visar fortfarande minus! Enda skillnaden jag känner annorlunda är att jag har mer ork på gymmet, nu med mer kolhydrater! /Robert 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 5, 2020 Share Posted January 5, 2020 13 timmar sedan, Tjobbo sade: mer ork på gymmet Det är inte så konstigt, styrketräning är anaerob, dvs du bränner glykogen snarare än fett. Det är dock väldigt bra det med, du får hormonella effekter i kroppen som är superviktiga och bränner du dem och skyfflar in lagom mycket nya så sköter det sig. "Kolhydrater" är inte nödvändigtvis av ondo, det handlar som alltid om balans, bra källor, personliga förutsättningar osv. Vi har ju ett system som ska ta hand om kolhydrater, bara inte i de mängder de flesta äter numera. Gôtt jobbat! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted January 5, 2020 Author Share Posted January 5, 2020 8 timmar sedan, MariaF sade: Det är inte så konstigt, styrketräning är anaerob, dvs du bränner glykogen snarare än fett. Det är dock väldigt bra det med, du får hormonella effekter i kroppen som är superviktiga och bränner du dem och skyfflar in lagom mycket nya så sköter det sig. "Kolhydrater" är inte nödvändigtvis av ondo, det handlar som alltid om balans, bra källor, personliga förutsättningar osv. Vi har ju ett system som ska ta hand om kolhydrater, bara inte i de mängder de flesta äter numera. Gôtt jobbat! Precis Håller koll på intaget. Använder MyFitnessPal för att hålla koll på mina kalorier, ser att jag äter snitt 100g-kal / dag. Det går inte att jämföra med mitt gamla liv, när man bara skyffla på med mat förut! Mackor o skit. Mackor är dock inget som kommer att intas igen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 15 timmar sedan, Tjobbo sade: Precis Håller koll på intaget. Använder MyFitnessPal för att hålla koll på mina kalorier, ser att jag äter snitt 100g-kal / dag. Det går inte att jämföra med mitt gamla liv, när man bara skyffla på med mat förut! Mackor o skit. Mackor är dock inget som kommer att intas igen! Så är det.. är man hyfsat frisk så har man fler val som funkar! Iallafall 100 gram kolisar tangerar ketos.. och vad innebär då detta, dels att man sällan tillför mer glukos än vad man gör av med, vi har en begränsad förmåga att lagra glukos! Oså är du inne i en viktnedgånsfas, vi har en nästan obegränsad förmåga att lagra fett! Hur som helst om man skall bli av med fettvikt så måste det förbrännas.. dvs kalorierna måste ner på något sätt hur som helst, det enklaste sättet är att äta riktig mat och fucking inte mer kolisar än vad man gör av med! Det i sig gör man får ändra på en del matvanor.. träning förstärker effekten av lågkolhydratkost! Under tiden får man ett helt annat sätt att se på mat och matvanor! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 7, 2020 Share Posted January 7, 2020 On 2020-01-04 at 17:15, Tjobbo sade: Enda skillnaden jag känner annorlunda är att jag har mer ork på gymmet, nu med mer kolhydrater! Hej och Wow imponerad av din viktresa... Att du har mer ork på gymmet beror sannolikt på att din kropp inte är helt fettadopterad... Men som flera skrivit tidigare så behöver man inte gå all in utan det kan fungera ändå. Lycka till framåt 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 8, 2020 Share Posted January 8, 2020 Men "all in" funkade ju vääääldigt bra för dig, @Cleppa! @Tjobbo, kolla tråden nedan om du är nyfiken: 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted January 16, 2020 Author Share Posted January 16, 2020 89.4kg nu :) 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted January 27, 2020 Author Share Posted January 27, 2020 Fortsätter att uppdatera, trots jag har lagt av med LCHF, eller man skulle kunna säga att jag går på liberal LCHF? runt 90/110g kolhydrater om dagen! Vågen visar 87,4kg. 1,4kg kvar till målet! lägger in lite bilder nedanför! Där var jag som störst runt 160kg snart två år sedan! får ångest när jag ser den trasiga personen! Så jäkla skönt att all slit har givit resultat! Går inte att beskriva hur mycket lättare livet är nu! Bara att kunna köpa "vanliga" kläder ifrån alla butiker, har gått ifrån 6xxl till L på tröjor. och från storlek 46 till 34 på jeans! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 27, 2020 Share Posted January 27, 2020 Du kanske inte anses äta LCHF längre men det är low carb. Beror på vem du frågar... När begreppet myntades gällde 50g kolh/dygn, nu tycks det ha skett en anpassning mot engelskans low carb-definition som ligger på 100g kolh/dygn. Så himla häftigt att se dina före- och efter-bilder! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 28, 2020 Share Posted January 28, 2020 On 2020-01-27 at 11:32, Tjobbo sade: Fortsätter att uppdatera, trots jag har lagt av med LCHF, eller man skulle kunna säga att jag går på liberal LCHF? runt 90/110g kolhydrater om dagen! Vågen visar 87,4kg. 1,4kg kvar till målet! lägger in lite bilder nedanför! Där var jag som störst runt 160kg snart två år sedan! får ångest när jag ser den trasiga personen! Så jäkla skönt att all slit har givit resultat! Går inte att beskriva hur mycket lättare livet är nu! Bara att kunna köpa "vanliga" kläder ifrån alla butiker, har gått ifrån 6xxl till L på tröjor. och från storlek 46 till 34 på jeans! Gratulerar! Ja det är o-beskrivligt plågsamt att vara sjuk - många framgångshistorier bl.a här på D.D , då rörs personerna till tårar... vid sina berättelser. "Förvandlade" till lyckliga individer med mycket klokskap med sig i bagaget. Men kampen är värd ALLT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted February 16, 2020 Author Share Posted February 16, 2020 Efter 3 Veckor på samma vikt +/- något hg så har korken lossat! Tror att jag ska hejda mig lite nu "lättare sagt än gjort", väntar på att bli kallad till Kirurgen för att se om jag blir beviljad en operation för min hud... Börjar bli ganska mycket nu, inte så konstigt om man har vägt 160 kg en gång i tiden 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 16, 2020 Share Posted February 16, 2020 56 minuter sedan, Tjobbo sade: Efter 3 Veckor på samma vikt +/- något hg så har korken lossat! Tror att jag ska hejda mig lite nu "lättare sagt än gjort", väntar på att bli kallad till Kirurgen för att se om jag blir beviljad en operation för min hud... Börjar bli ganska mycket nu, inte så konstigt om man har vägt 160 kg en gång i tiden Enastående gjort !!! Vore märkligt att inte bli beviljad en sådan operation, med tanke på vilka resurser man jämförelsevis lägger på by-pass operationer , där många patienter ÄNDÅ går upp i vikt igen men också får dessutom vitaminbrister och svårt med näringsupptagning för att inte nämna post-op. komplikationer - de ska vara hedrade att få utföra den sista korrigeringen efter sådant enastående arbete på egen hand, inte knorra det minsta för lite tråcklande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tjobbo Posted March 3, 2020 Author Popular Post Share Posted March 3, 2020 Det fortsätter att visa minus på vågen! Vill ner till 80 kg på vågen, bara för att kunna säga att jag har tappat halva min vikt :) Sen så hitta jag igen min gamla 6xl jacka, den var ganska stor haha :) Gått från 6xl till medium på jacka! 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 3, 2020 Share Posted March 3, 2020 Å herregud väldigt smal.. Hur känns det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tjobbo Posted March 4, 2020 Author Popular Post Share Posted March 4, 2020 13 timmar sedan, Gemma sade: Å herregud väldigt smal.. Hur känns det? Livet är mycket lättare om man säger så Har alltid varit tjock hela mitt liv, så att vara nere under 82kg, är en helt annan värld! Allt är så mycket lättare man känner sig inte i vägen för andra! Man vill vara ute och hitta på saker! Så jag ser mycket fram i mot sommaren, som var värsta årstiden förut för mig 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tjobbo Posted March 31, 2020 Author Popular Post Share Posted March 31, 2020 Lite över en månad sedan man slutade med att räkna kalorier! Har insett att det inte behövs längre! Har fortfarande mitt sockerberoende under kontroll fast att jag äter godis lite då och då, och ris/pasta/potatis etc. Och enligt min AppleWatch så förbränner jag ca 8000 kalorier varje vecka på träning! Så det känns som jag inte måste vara lika nitiskt med kalorierna, för jag vet att jag gör av med mer än vad jag tar in Så skulle väl säga att min viktresa har nått sitt slut, har tappat halva min vikt! Och det gick fort när jag började med LCHF i juni 2019 fram till jul 2019 "startvikt 140 kg" Så måste tacka er för ett väldigt bra forum, kan jag tappa all den här vikten så kan alla göra det! Gäller att hitta det som passar just er! Pressa er inte för hårt i början, slutar aldrig bra! Jag började med att ta små promenader varje dag, på 2-3 km, som till slut blev 1.3 mil. Sätt upp mål! Jag hade aldrig trott att tjockisen som gick i mina skor skulle orka gå 1.3 mil men man orkar alltid mer än vad man tror! Nu springer jag 1 mil på gymmet, och i höstas orkade jag knappt springa 2 stolpar i spåret! Så jag vill tacka för mig, och hoppas att ni mår bra trots efter omständigheterna som råder just nu! 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 31, 2020 Share Posted March 31, 2020 Grattis och lycka till i din framtida resa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 31, 2020 Share Posted March 31, 2020 Härligt, Tjobbo!! Grattis till väl utförd resa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted April 1, 2020 Author Share Posted April 1, 2020 Var inne och träffade läkaren idag ang bukoperation, och jag fick den beviljad! Så nu känns livet sjukt bra! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 1, 2020 Share Posted April 1, 2020 3 timmar sedan, Tjobbo sade: Var inne och träffade läkaren idag ang bukoperation, och jag fick den beviljad! Så nu känns livet sjukt bra! Grattis!! Det var trevligt att höra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 76,7 Kg nu :) 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted August 26, 2020 Author Share Posted August 26, 2020 Liten uppdatering. Jag har hittat min vikt som jag trivs i 78 kg. Sen något minus kilo efter operationen när dom plockar bort lite hud Jag lyckades med något som jag inte trodde var möjligt för 2 år sedan, att springa en halvmara under 2 timmar i Måndags,allt har blivit så mycket lättare nu när man har tappat några extra kilon /Robert 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 26, 2020 Share Posted August 26, 2020 Det är så himla kul att läsa dina inlägg, @Tjobbo! Häftig resa du gjort! Och att du springer halvmaran under två timmar... så himla coolt! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Sternberg Taubert Posted September 2, 2020 Share Posted September 2, 2020 Wow, vilken fantastisk resa du gjort. Helt otroligt. En stor applåd från mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjobbo Posted September 3, 2020 Author Share Posted September 3, 2020 On 2020-09-02 at 15:24, HelgeK sade: Jason Fung har skrivit om överskottshud. Han påpekar att huden innehåller mycket protein, och de som fastar har inte problemet överskotts hy. Så om du vill skulle du kunna prova att minska ordentligt på proteinintaget, och se om du får samma effekt som de fastande. Huden har dragit åt sig lite, men antar när man har haft en övervikt på 82 kg som har försvunnit, så blir det mycket hud =( Men skulle inte skada att prova på att dra ner på proteinet! On 2020-09-02 at 16:26, Yvonne Sternberg Taubert sade: Wow, vilken fantastisk resa du gjort. Helt otroligt. En stor applåd från mig. Tack 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plommonbarn Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Oj.. vilken kämpe Tack för all inspiration, läst varje kommentar och suger åt mig. Grymma du ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts