Tjobbo

LCHF

Recommended Posts

Härligt jobbat Tjobbo! :) Lämna gärna lite rapporter på hur det går framöver. :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Tjobbo! Härligt att läsa om din framgång!

Det går säkert att gå ner i vikt med olika metoder men man måste tänka på det långsiktigt och man måste jobba med kroppen inte mot den. Börjar man tänka på att kroppen behöver mer näring och mindre belastning i form av snabba tomma kolhydrater så inser man att LCHF är grejen. Om man istället tänker på kalorier enbart så blir man inte kvitt kroniska sjukdomar och metabola störningar som kan ligga till grund för en viktuppgång.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-03 at 19:55, Tjobbo sade:

Vill bara tacka för ett helt fantastiskt forum! Ni har hjälp mig att komma igång med LCHF.

Började min resa på 160kg helt sjukt att man har gått så långt.... Gick ner till 140kg bara på att börja röra på mig, på ungefär 10 månader tror jag.  Sen började det att stå helt stilla, så hittade jag det här forumet, och började läsa på om LCHF. 

Och nu 3månader senare på LCHF står vågen på 116kg, hela 24kg bara på att skippa kolhydrater/socker etcetc helt jäkla fantastiskt! Mår så jäkla mycket bättre! Konditionen är på topp, går minst 1mil varje dag utan problem. Allt är så jäkla mycket lättare nu :) Och lättare kommer det att bli!

Grattis!

Tror du hittat iallafall tre grejer som leder till en hälsosammare resa framöver, dvs fysisk aktivitet, kost och lite mer normala arbetstider!

Dvs jag kallar det för insikt!

Insikt gör att man gör iallafall så gott man kan gör vettiga val.. dvs om man har val!

160 kilo känns iallafall som något högst onomalt, såvida man inte är tre-fyra meter lång och musklig.

100 kilo om man är två meter lång vältränad och  musklig kan man acceptera som något normalt?

Visst är det lättare med riktig mat, en del fysisk aktivitet samt en hel del insikt?

Iallafall.. LCHF, det är lättare att minska i fettvikt om man undviker hyperinsulinemi på grund av allt för mycket snabb kolhydrater!

Det är även lättare att minska överintag av kalorier om man får en annorlunda homeostas, som inte hindar uttaget av energi från fettdepåerna.

Om man på det rör på sig så blir musklerna mer insulinkänsligare, samt förbrukar en del glukos.. eventuellt och i bästa fall kan man få lite fler/mer muskler samt lite mindre fettvävnad.

Iallafall stress, dålig sömn samt j*vligt konstiga arbetstider är lixom inget som gynnar en normal hälsa/vikt!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg