Tomatkött

Amning och antibiotika

Recommended Posts

Jag tror att tarmen är viktig och bör respekteras redan tidigt i livet. Själv fick jag antibiotika som nyfödd, och jag har alltid haft återkommande diarré och komplicerad mage. Är helt övertygad om att det är direkt ohälsosamt att kombinera amning med antibiotika. Tror det kan påverka barnet hela livet sedan.

Jag ska opereras om ett tag, något som jag inte kan avstå. I samband med operation så kommer jag få antibiotika. Detta är mycket jobbigt för mig. Min son är 1 år gammal, men älskar mjölk över allt annat. Det är svårt att få i honom riktig mat, för det är bara mjölk som gäller. 

Jag ogillar mjölkersättning, men det är inte ens ett alternativ då han vägrar dricka det.

Äggmjölk duger inte heller, tydligen jätteäckligt.

Jag var byggt upp ett förråd av mjölk i frysen. Så mat kommer han få! Men det varar inte för evigt. 

Min stora fråga är då:

Hur lång tid efter avslutad antibiotika-kur är det okej att ge bröstmjölk igen? Om jag upprätthåller mjölkproduktion, kommer mjölken vara fortsatt "dålig" länge efteråt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här artikeln kan vara intressant. Ladda ner som pdf. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1742963/

Läs Jason Fungs artikel om att det inte alls är rimligt att äta hela kuren för att hindra resistens. Alltså man kan minska antalet dagar man tar antibiotika. https://idmprogram.com/antibiotics-less-is-more/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på vilken typ av antibiotika, eftersom halveringstiden varierar. Vissa går ur kroppen på bara 12+ timmar medan några starkare typer kan ta 50+ timmar. Nu är jag ingen expert på hur bröstmjölk påverkas specifikt av läkemedel, men väntar du 3+ dygn efter avslutat kur så borde antibiotikan vara ur kroppen med marginal och inga spår av den i bröstmjölken.

Låter dock lite anmärkningsvärt med en ettåring som inte kan äta vanlig mat alls. Många barn börjar dagis redan vid 1 års ålder och då måste man kunna äta själv. Men ja, vissa småttingar är mer struliga och kinkiga än andra vad gäller övergången till mat. 

Hur som helst, så förstår jag att du inte vill amma när du äter antibiotika. Jag skulle faktiskt hellre ge barnet färsk ekologisk välling av bättre kvalitet(om han vägrar riktig mat), framför att amma när det finns spår av antibiotika i mjölken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han äter mat, men inte med stort nöje precis. Vissa dagar blir det ganska mycket mat, andra väldigt lite. Vill ju givetvis att det blir tillräckligt totalt, och har varit en trygghet med mjölk som täcker upp. 

Ska kolla upp allt, tack! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Tomatkött sade:

en trygghet med mjölk som täcker upp. 

Det pratas ju mycket om att mjölken inte är lika näringsrik när barnet har blivit så pass stort att det "kan" äta vanlig mat...

Har inte sett några nya studier på detta då jag helt enkelt inte har letat, det kanske finns. Min tanke är att även om du tycker det är bra med mjölken som täcker upp, så kanske den inte gör det... Då kanske "skadan" av att inte äta bröstmjölk blir mindre? Det kan också vara så att om törst/hunger inte stillas av bröstmjölk, kanske barnet väljer att äta mera av riktig mat som serveras.

Vet inte vad du brukar servera men kan relatera från båda mina barn att burkmat var något de båda totalvägrade. Då fungerade "riktig mat", sån som jag åt själv men naturligtvis mindre kryddad/saltad, mycket bättre. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte så mycket att det är mjölken som tappar i näring, jag har istället uppfattat det som att mjölken inte fullt ut kan möta upp ett lite äldre barnets näringsbehov.  

Jag förstår helt och fullt ditt dilemma, för av egen erfarenhet vet jag att en del barn har väldigt svårt att sluta med amningen. Och då behövs den. Men för någon som inte själv haft ett sådant barn är det nog ganska svårt att förstå. 

Antibiotikafrågan har jag däremot inget bra svar på, men du verkar ju ha fått lite svar på det högre upp i tråden. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-04 at 12:08, Tomatkött sade:

Jag tror att tarmen är viktig och bör respekteras redan tidigt i livet. Själv fick jag antibiotika som nyfödd, och jag har alltid haft återkommande diarré och komplicerad mage. Är helt övertygad om att det är direkt ohälsosamt att kombinera amning med antibiotika. Tror det kan påverka barnet hela livet sedan.

Jag ska opereras om ett tag, något som jag inte kan avstå. I samband med operation så kommer jag få antibiotika. Detta är mycket jobbigt för mig. Min son är 1 år gammal, men älskar mjölk över allt annat. Det är svårt att få i honom riktig mat, för det är bara mjölk som gäller. 

Jag ogillar mjölkersättning, men det är inte ens ett alternativ då han vägrar dricka det.

Äggmjölk duger inte heller, tydligen jätteäckligt.

Jag var byggt upp ett förråd av mjölk i frysen. Så mat kommer han få! Men det varar inte för evigt. 

Min stora fråga är då:

Hur lång tid efter avslutad antibiotika-kur är det okej att ge bröstmjölk igen? Om jag upprätthåller mjölkproduktion, kommer mjölken vara fortsatt "dålig" länge efteråt?

Intressant fråga.

Jag reser också mer funderingar än ger svar.

Hur mycket antibiotika kan finnas i bröstmjölken?

Kanske inte är ett stort problem, jag vet inte?

Jag tänker också lite som om amning och alkohol, om mamman dricker sprit och får 1 promille i blodet, så kommer barnet pga utspädningseffekter inte  att få en promille i blodet av att bli ammat av modern, även om mjölken skullen vara en promille (vilket jag inte heller tror den är, jag har läst om detta, men glömt 🙂 ).

Det är ju inte en blodtransfusion/blodutbyte.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-04 at 14:19, Elinor sade:

Låter dock lite anmärkningsvärt med en ettåring som inte kan äta vanlig mat alls.

Jag är en av de som har upplevt ett barn som bara ville ammas. Han vägrade att stoppa något som helst av vanlig mat innanför läpparna innan han var 11 månader. Sen tog det bara ett par månader att innan han vägrade att ammas mer. 😶

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg