Hampus Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 Hej, jag undrar var jag kan hitta en personlig coach som kan hjälpa mig att gå ner i vikt med hjälp av ketogen kost. Jag har frågat olika personliga tränare men dem vill inte att jag ska äta Keto. 1 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 Söker du nån PT med keto-inriktning eller mer en kostrådgivare (utan träningsfokus)? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 Här finns en samling av yrkesutövare som bör vara välvilligt inställda till LCHF: https://www.paleo-institute.se/sokefterPI-utbildad 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Jensen Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 enligt min uppfattning har du redan hittat en egen personlig coach dietdoctor . . . . . 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted September 4, 2019 Author Share Posted September 4, 2019 2 timmar sedan, MariaF sade: Söker du nån PT med keto-inriktning eller mer en kostrådgivare (utan träningsfokus)? Det bästa hade varit att hitta en PT som kan kombinera Keto och träning men det verkar svårt att hitta tyvärr. Jag behöver hjälp att hitta en balans i träning och kost så att jag kan gå ner i vikt på ett sunt sätt för just nu går jag bara upp i vikt på grund av hetsätning. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted September 4, 2019 Author Share Posted September 4, 2019 1 timme sedan, Marie Jensen sade: enligt min uppfattning har du redan hittat en egen personlig coach dietdoctor . . . . . Ja fast det är ju ändå ingen personlig coach på det sättet. Jag behöver någon som styr upp mig så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 17 minuter sedan, Hampus sade: Jag behöver hjälp att hitta en balans i träning och kost så att jag kan gå ner i vikt på ett sunt sätt för just nu går jag bara upp i vikt på grund av hetsätning. Såg du inlägget om Mattias som jag lade i MAF-tråden för ett par dagar sedan? Vet inte hur han åt men han har själv gått ner 50kg och har utbildat sig till PT och ger, vad jag förstår, även kostråd. Kanske kolla med honom? "Ge aldrig upp" heter hans nystartade bolag. Han har iofs pasta på hemsidan men man kan ju fråga, han skriver "olika inriktningar". https://www.gealdrigupp.nu/sv/kost/ Känner inte killen men han håller till i mitt närområde och organiserar träning för den som har lust på helgerna så jag har hittat honom på det viset (fast jag har inte varit med än...). 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 Enda personen jag vet som sysslar med både träning och keto är Martina Johansson. Tror dock inte hon coachar. Men bra inspiration. Om jag ska vara helt ärlig tror jag att du behöver ta tag i kosten innan du kan börja med träningen. Det vill säga hetsätningen så att du i alla fall inte fortsätter gå upp i vikt lika snabbt som tidigare eller förhoppningsvis inte går upp mer. Bli viktstabil. Så, vad för mat vräker du lätt i dig? Finns det något/några specifika livsmedel som triggar eller är det situationsberoende? Eller kopplat till hur du hanterar vissa känslor, t ex stress eller skam? Hur äter du nu för tiden, dvs vad, när och hur mycket? Jag tror att Keto kan vara jättebra, då du förhoppningsvis håller suget i schack, blodsockret ligger stabilt, riktiga hunger- och mättnadskänslor osv. När det gäller mat tror jag inte på förbud utan förhållningssätt. Man behöver erkänna för sig själv och berätta för folk runt omkring en att det finns vissa livsmedel som man helt enkelt har svårt att hantera, och att man kanske behöver hjälp och stöttning att undvika eller avstå dessa livsmedel. Hur tycker du att ett sunt förhållningssätt till mat bör se ut? Men när det gäller viktminskning är kosten kg och träning gram. Jag säger inte att du inte ska träna, utan att kosten kommer ha den avgörande effekten. Om man sedan väger mycket kan det ibland vara svårt eller t.o.m väldigt ansträngande att komma igång med träningen när man släpar runt på en massa extra kg. Och så risken för att skada sig. Jag hade kört på styrketräning, promenader, simmning eller cykling. Om du behöver något som håller dig på banan skulle du kunna starta en mat- och träningsdagbok här, och skriva lite varje dag. Ta en sak i taget så det inte blir för mycket nya vanor på en och samma gång. Här är några inlägg av My Westerdahl som kan vara läsvärda: Viktnedgång som värde Varför ätstörningsvården och beroendevården inte kan mötas Detta utlöser en hetsätningsattack Personlighetsdrag hos en hetsätare Stödnät Jag kanske har ställt några obekväma, personliga och känsliga frågor i detta inlägget. Men du MÅSTE INTE svara på någon fråga om du INTE VILL. Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 http://www.jonasbergqvist.se/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Bohlin Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 Mejla mig dina kontaktuppgifter så kan jag höra av mig om du vill. coach@stefanbohlin.se Lic. pt & kost-& hälsocoach (Paleo Institute) 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted September 5, 2019 Author Share Posted September 5, 2019 9 timmar sedan, morgonsol sade: Enda personen jag vet som sysslar med både träning och keto är Martina Johansson. Tror dock inte hon coachar. Men bra inspiration. Om jag ska vara helt ärlig tror jag att du behöver ta tag i kosten innan du kan börja med träningen. Det vill säga hetsätningen så att du i alla fall inte fortsätter gå upp i vikt lika snabbt som tidigare eller förhoppningsvis inte går upp mer. Bli viktstabil. Så, vad för mat vräker du lätt i dig? Finns det något/några specifika livsmedel som triggar eller är det situationsberoende? Eller kopplat till hur du hanterar vissa känslor, t ex stress eller skam? Hur äter du nu för tiden, dvs vad, när och hur mycket? Jag tror att Keto kan vara jättebra, då du förhoppningsvis håller suget i schack, blodsockret ligger stabilt, riktiga hunger- och mättnadskänslor osv. När det gäller mat tror jag inte på förbud utan förhållningssätt. Man behöver erkänna för sig själv och berätta för folk runt omkring en att det finns vissa livsmedel som man helt enkelt har svårt att hantera, och att man kanske behöver hjälp och stöttning att undvika eller avstå dessa livsmedel. Hur tycker du att ett sunt förhållningssätt till mat bör se ut? Men när det gäller viktminskning är kosten kg och träning gram. Jag säger inte att du inte ska träna, utan att kosten kommer ha den avgörande effekten. Om man sedan väger mycket kan det ibland vara svårt eller t.o.m väldigt ansträngande att komma igång med träningen när man släpar runt på en massa extra kg. Och så risken för att skada sig. Jag hade kört på styrketräning, promenader, simmning eller cykling. Om du behöver något som håller dig på banan skulle du kunna starta en mat- och träningsdagbok här, och skriva lite varje dag. Ta en sak i taget så det inte blir för mycket nya vanor på en och samma gång. Här är några inlägg av My Westerdahl som kan vara läsvärda: Viktnedgång som värde Varför ätstörningsvården och beroendevården inte kan mötas Detta utlöser en hetsätningsattack Personlighetsdrag hos en hetsätare Stödnät Jag kanske har ställt några obekväma, personliga och känsliga frågor i detta inlägget. Men du MÅSTE INTE svara på någon fråga om du INTE VILL. Lycka till! Tack för ett mycket genomgående svar. Jag håller med om att kosten är prio 1 men jag vill samtidigt inte bara tappa vikt utan även bevara den muskelmassa som jag lyckats bygga upp. Jag ska ta mig en titt på inläggen du länkat och se om jag hittar några passande råd :). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 9 timmar sedan, morgonsol sade: Men när det gäller viktminskning är kosten kg och träning gram. Håller inte med fullt ut där. Om man tittar på energibalans, ja, men fysisk aktivitet behövs för att kroppen ska fungera som den ska. Jag har länge själv påstått precis samma sak men kommit fram till att att man kan vara lättviktig men fläskig och att fysisk aktivitet påverkar både suget och hastigheten på viktnedgången eftersom det påverkar hormoner mm. Jag tycker du gör helt rätt Hampus som kombinerar mat och rörelse. Och du har fått ett svar från Stefan ovan som kanske är fullträffen?! Lycka till! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 För några år sedan gick det en serie program på tv som hette "Älskling du har blivit en tjockis"...Deltagarna åt LCHF och tränade och de fick väldigt bra resultat vill jag minnas. Anders Lidestam , tror jag att han som var PT hette.? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 2 timmar sedan, Hampus sade: Tack för ett mycket genomgående svar. Jag håller med om att kosten är prio 1 men jag vill samtidigt inte bara tappa vikt utan även bevara den muskelmassa som jag lyckats bygga upp. Jag ska ta mig en titt på inläggen du länkat och se om jag hittar några passande råd :). Varsågod. Har full förståelse för att du vill bevara din muskelmassa. Gällande det är jag nog inte den bästa personen att fråga, men om du äter tillräckligt med protein, kör någon form av träning som gynnar fettförbränning och styrketränar går det nog åt rätt håll. Min poäng med att ta med några av Mys inlägg är att peka på den mentala biten, som också spelar roll. OA står för Overeaters Anonymous. Lycka till! 2 timmar sedan, MariaF sade: Håller inte med fullt ut där. Om man tittar på energibalans, ja, men fysisk aktivitet behövs för att kroppen ska fungera som den ska. Jag har länge själv påstått precis samma sak men kommit fram till att att man kan vara lättviktig men fläskig och att fysisk aktivitet påverkar både suget och hastigheten på viktnedgången eftersom det påverkar hormoner mm. Jag håller med dig om att kroppen behöver fysisk aktivitet. Kroppen är supersmart och flera faktorer påverkar samtidigt som kosten, sömn, stress, hormonbalans etc. De påverkar också varandra. Jag kanske inte uttryckte mig på bästa sätt, jag var ute efter en jämförelse, men om man gör genomgripande livsstilsförändringar som att börja äta ketogent och träna och dessutom är överviktig, kanske inte löpning, dvs vad folk ofta gör när de säger att de har börjat träna, är den bästa träningsformen då det inte är speciellt snällt mot leder m.m i början. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 Självklart ska man ta en sak i taget om man ska göra en större förändring i sitt liv till förmån för hälsan. Sluta röka/snusa anser jag står högst på listan, därefter kosthållningen och sist, men då absolut inte minst, rörelse. Jag har sett uttrycket "när det gäller viktminskning är kosten kg och träning gram" så många gånger i LCHF-sammanhang och är så less på det! Kanske överreagerar ibland... Oavsett, vill verkligen de flesta gå ner i vikt? Eller kan det vara så att de vill bli smala? Man kan vara normalviktig och fläskig och då är man ju ändå inte nöjd? Hos kostdoktorn kommer träning först på 15e plats i tips-listan med denna motivering: Varför kommer detta råd först på plats 15? Därför att få saker är så överskattade som effekten av enbart träning för viktnedgång. Detta bygger ju på kalorier in/ut-teorin. Den fungerar inte vad gäller vikten hos en människa så det är helt korrekt men jag tror många läser det som en absolut sanning och missar det kloka lite längre ner i texten: Träning kan inte i längden kompensera andra brister i livet. De bör rättas till först. Med det sagt finns det många andra goda anledningar att träna. Och DET tycker jag borde lyftas betydligt tidigare än på plats 15.... För vilken tjockis kommer ens till de raderna? Jodå, det finns absolut de som läser det också men jag tror de flesta latmaskar gillar att slippa läsa det. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 On 2019-09-04 at 12:23, Hampus sade: Hej, jag undrar var jag kan hitta en personlig coach som kan hjälpa mig att gå ner i vikt med hjälp av ketogen kost. Jag har frågat olika personliga tränare men dem vill inte att jag ska äta Keto. Jag vill helst få tag i en dam som vill gifta sig med mig/bli sambo iallafall, och laga all mat samt skicka med matlådor till jobbet! Grejen är att det är en dröm/fantasi, men hon bör ha egen MC och gilla ett enkelt liv på landet! De finns, men jag har hitintills inte lyckats få tag på någon sådan! Hoppas du förstår att det var ett skämt? Iallafall.. det finns PT och kostrådgivare, men de är inte alltid samma personer och de har lite olika ideer, ungefär som att vara gift/sambo faktiskt! Dvs ena stunden skall man göra så och i andra stunden skall man göra si! Vi lämnar eventuella partners som vet allt och kan styra upp våra liv och ägnar oss åt diverse främmande personer! Iallafall en LCHF kostrådgivare är en sak, en PT är ofta något annat! Om PTn får råda skall du muppa max kolhydrater för bästa resultat för din träning, om LCH-kostrådgivaren får råda så bör du äta upp till 80E% fett för att bli av med obesety och metabolt syndrom! Dvs du får lägga fram det på rätt sätt för bägge!! Dvs nr 2 är att ketogen diet för en PT är en helt annan sak för en LCHF-kostrådgivare! Dvs nr 3, ketogen diet för de flesta PT är för att deffa, dvs att minska underhudsfett, för en LCHF-rådgivare är oftast för att reversera obesety /metabolt syndrom/diabetes typ 2! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Bohlin Posted September 5, 2019 Share Posted September 5, 2019 3 timmar sedan, Zepp sade: Jag vill helst få tag i en dam som vill gifta sig med mig/bli sambo iallafall, och laga all mat samt skicka med matlådor till jobbet! Grejen är att det är en dröm/fantasi, men hon bör ha egen MC och gilla ett enkelt liv på landet! De finns, men jag har hitintills inte lyckats få tag på någon sådan! Hoppas du förstår att det var ett skämt? Iallafall.. det finns PT och kostrådgivare, men de är inte alltid samma personer och de har lite olika ideer, ungefär som att vara gift/sambo faktiskt! Dvs ena stunden skall man göra så och i andra stunden skall man göra si! Vi lämnar eventuella partners som vet allt och kan styra upp våra liv och ägnar oss åt diverse främmande personer! Iallafall en LCHF kostrådgivare är en sak, en PT är ofta något annat! Om PTn får råda skall du muppa max kolhydrater för bästa resultat för din träning, om LCH-kostrådgivaren får råda så bör du äta upp till 80E% fett för att bli av med obesety och metabolt syndrom! Dvs du får lägga fram det på rätt sätt för bägge!! Dvs nr 2 är att ketogen diet för en PT är en helt annan sak för en LCHF-kostrådgivare! Dvs nr 3, ketogen diet för de flesta PT är för att deffa, dvs att minska underhudsfett, för en LCHF-rådgivare är oftast för att reversera obesety /metabolt syndrom/diabetes typ 2! Ehh, det var väl det Hampus sa? Sen vände han sig till detta forum för tips på var han skulle kunna finna hjälp och han har fått en hel del vad jag kan se. Lycka till med att få tag i en dam 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 6, 2019 Share Posted September 6, 2019 19 timmar sedan, Stefan Bohlin sade: Ehh, det var väl det Hampus sa? Sen vände han sig till detta forum för tips på var han skulle kunna finna hjälp och han har fått en hel del vad jag kan se. Lycka till med att få tag i en dam Fore sure, vi är en del som säger samma saker. Det där med partnern som styr upp ens liv/kost och en hel del annat kanske är en dröm,. som blir kortvarig för oavsett om man är man eller kvinna så lär partnern tröttna på någon som inte ens kan ta ansvar för sin egen hälsa! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Jadestig Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 Kanske denna är något för dig? ketobyannelie.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Second Half Crusher Posted July 6, 2020 Share Posted July 6, 2020 Hej Hampus! Du kanske redan har hittat någon som kan hjälpa dig (eller fixat det själv). Om inte så har jag precis börjat coacha inom just området keto och styrketräning. Eftersom jag är ett oprövat kort söker jag efter ett mindre antal klienter att coacha GRATIS (det var så jag hamnade på den här tråden). Funkar samarbetet bra så får du gärna återgälda genom att ställa upp som referens. Låter det intressant kan du läsa mer på min hemsida https://secondhalfcrusher.com, eller kika på mitt Instagram https://www.instagram.com/second_half_crusher/. Ha det fint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted July 7, 2020 Share Posted July 7, 2020 On 2020-07-06 at 12:28, Second Half Crusher sade: Hej Hampus! Du kanske redan har hittat någon som kan hjälpa dig (eller fixat det själv). Om inte så har jag precis börjat coacha inom just området keto och styrketräning. Eftersom jag är ett oprövat kort söker jag efter ett mindre antal klienter att coacha GRATIS (det var så jag hamnade på den här tråden). Funkar samarbetet bra så får du gärna återgälda genom att ställa upp som referens. Låter det intressant kan du läsa mer på min hemsida https://secondhalfcrusher.com, eller kika på mitt Instagram https://www.instagram.com/second_half_crusher/. Ha det fint! Välkommen Fredrik, du kanske bör nämna var i landet du lättast kan ta dig ann folk så som behöver dina handfasta råd och upplä'gg? På det så får du gärna nämna referenser, typ PT eller kostrådgivare!.. någon sådan kurs, diploma från vanliga institut eller de ovanligare LCHF! Iallafall för mig så får du lov att vara helt autodidakt.. men en avslutat kurs, dvs så brukar någon avslutad kurs iallafall innebära att man blir tvungen att tragla sig igenom näringslära</biokemi/homeostas/litta andra grejer! At first nämn i vilken landsdel du befinner dig, där du kan göra bäst nytta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Second Half Crusher Posted July 7, 2020 Share Posted July 7, 2020 Tackar! Jag finns i Stockholm, men tanken är att bara coacha online/digitalt. Är som du förstod självlärd. Inga diplom, certifieringar eller universitetspoäng (i alla fall inte inom nutrition/biokemi, haha). Har däremot 10+ års erfarenhet av såväl ketogen kost och funktionell styrketräning. Så visst, det finns säkert luckor i mina kunskaper, men jag skulle inte sticka ut hakan så här om jag inte hade något att erbjuda. Dessutom - med den transparens som finns idag med alla grupper på sociala medier skulle jag ganska snabbt bli "avslöjad" om jag gav helt felaktiga tips och råd. Till sist - det var med hänsyn till ovanstående som jag erbjöd mig att jobba gratis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts