Jump to content

40 km pendelcykling per dag och keto


Bronzestreet
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har testat ketogen kost under c:a 6 månader. Tycker att jag mår bra av det. Jag pendelcyklar varje dag 40 km i snabbt tempo, fastar mellan 20:00 och 12:00. Äter en 3 ägg och sallad och något mer som t.ex. Mozzarella ost. Till middag äter jag inte supermycket och blir mät. Men vi 19 tiden är hungern enorm. Äter då gärna vispad grädde med lite hallon. Inser att jag gör något fel och behöver tips på hur jag ska lägga upp min vardag gällande mat. Är det någon som har liknande erfarenheter och som fixat till det. 

Lägger också till att jag inte går ner i vikt. Hade behövt gå ner 10 kg till.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, Bronzestreet sade:

Hej,

Jag har testat ketogen kost under c:a 6 månader. Tycker att jag mår bra av det. Jag pendelcyklar varje dag 40 km i snabbt tempo, fastar mellan 20:00 och 12:00. Äter en 3 ägg och sallad och något mer som t.ex. Mozzarella ost. Till middag äter jag inte supermycket och blir mät. Men vi 19 tiden är hungern enorm. Äter då gärna vispad grädde med lite hallon. Inser att jag gör något fel och behöver tips på hur jag ska lägga upp min vardag gällande mat. Är det någon som har liknande erfarenheter och som fixat till det. 

Lägger också till att jag inte går ner i vikt. Hade behövt gå ner 10 kg till.

Grattis till att må bra.

Min tanke, ät mycket mer vid dina måltider, framförallt kött, och inte så mycket annat.

Det borde reducera ditt sug.

Tro inte att din cykling ska få dej att tappa vikt.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt tips råder: Skruva upp ditt fastande till minst  23:1, ät mycket mer fett och rätt fett, möjligt ha ditt ätfönster på fm gärna runt 08-09 och en timme framåt. 16:8 är för svagt verktyg för att ge riktig effekt, du måste över 20 timmar för att få bra effekt på din fettförbränning så insulin nivåer är låga under längre tid. Köp en våg med scanning funktion så du kan se hur fett % ändras över tid. Fega inte när du väl äter ös på ordentligt och överät inte protein då du kan lura kroppen med kolhydrater ” bakvägen” utan att förstå det. Ha egen blodsockermätare och gärna ketonmätare för att verkligen se vad som händer över tid och om du verkligen är  keto adapted eller bara tror de som många gör och inte fattar ” varför inget händer”. 

Några bra länkar kommer här:

https://drmindypelz.com/

https://idmprogram.com/

(Jason Fung)

Finns massor med bra info om Fasting på YouTube 

Lägg tid på att lära dig mera så kommer dina resultat var så säker

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle äta mer varm lagad mat vid måltiderna, med något protein, fett och salladen som tillbehör. Och hallon med grädde som efterrätt någon gång. Kanske också ändra lite på sättet att fasta. T ex fasta två hela dagar i veckan och äta ordentligt de andra. Dvs att inte göra precis samma sak hela tiden, utan att rucka lite på fasta och ätande, min erfarenhet är att kroppen gärna vänjer sig, anpassar sig.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Blir du vrålhungrig redan kl 19.00, så har du rimligen ätit för lite under dagen. Tycker också du bör fokusera på mer lagad mat och grädde&bär bara som efterrätt ngn gång ibland. Utifrån det du säger att du äter så upplever jag att det behövs mer fisk, kyckling, kött, troligtvis mer fett samt mat som är just tillagad, eftersom det ger en helt annan tillfredsställelse än om man bara käkar t.ex kalla sallader med mozzarella. Tänk en mustig höstig lammgryta t.ex. Det är mat man står sig på länge.  

Det låter som dina problem mest är praktiska, att du behöver en annan måltidsrutin. Det här att du inte äter så mycket till middag och ändå blir väldigt mätt, verkar onekligen vara huvudorsaken till din grädde&bär frossa senare på kvällen. Kanske äter du lunch i för nära anslutning till middag, så du inte hinner jobba upp en tillräckligt stor hunger(den kommer senare)? Testa att äta lunchen tidigare eventuellt middagen senare. Eller så delar du upp middagen. Spara en mindre portion att ta fram och käka senare, om du blir enormt hungrig vid 19.00, som du beskriver. På så vis undviker du i alla fall att göra sämre val, som mejerier och bär.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du cyklar 40 km i snabbt tempo. Om din kropp tycker att det är stressigt kommer du under cyklingen att använda dina glykogendepåer som energi istället för ditt fett. Då åker du in i blodsockercirkusen igen. Antingen slutar du cykla under en period eller så cyklar du i MariaF-tempo, MAF = puls 180 minus din ålder, köp en pulsmätare. Poängen med MAF är att kroppen inte kommer in i stressläge och sockerdrift utan håller sig till fettdrift. 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Annika Rane changed the title to 40 km pendelcykling per dag och keto

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...