lönlöst Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Hej. Nyreggad här. Trogen läsare av kostdoktorn över 1 1/2 år. Läste tidningen måbra på mitt jobb idag. Det fanns en artikel om myter om fett. Jag kom inte ihåg allt som stod. Kolllar med imorgon. Dock var den väldigt inriktad på att misskreditera smör kontra margarin lättsmör. Bl a att smör innehåller transfett. Att det är mer mikronutrienter i margarin. Fortifikera kallas det har jag för mig. Det fanns en till punkt om att smör var mer kalorier. Den stämmer antar jag. Kan vara bra för den som har problem med för stora kaloriintag generellt. Ang transfett i smör, det är väl ändå naturligt transfett i smör? Och micronutrienter finns väl andra i smör. Får jag tillräckligt med mikro i övrigt är väl inte det ett argument. Äter 80% igt eko smör själv och mår prima på det. Källa var eurostat och unilever. Första sidan i tidningen hade en notis om mina spermier. Att de simmar långsammare av mettat fett. Finns det en risk eller styrs de av unilever?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Japp det är transfett i smör.. CLA heter det, och det anses så hälsosamt att man säljer det som kosttillskott! Industriellt transfettdäremot är bara skadligt, det är ofta felvänt! Det är massor med micronutrieter i smör! Däremot så äter man inte smör för näringen.. utan för energin. Det är konstgjord tillsatt micronutrienter i margarin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Japp det är transfett i smör.. CLA heter det, och det anses så hälsosamt att man säljer det som kosttillskott! Industriellt transfettdäremot är bara skadligt, det är ofta felvänt! Det är massor med micronutrieter i smör! Däremot så äter man inte smör för näringen.. utan för energin. Det är konstgjord tillsatt micronutrienter i margarin! Massor med mikronutrienter i smör? Vitamin A är det väl en del men massor av mikronutrienter är väl att ta i? Om du tar mikronutrienter per kalori i smör och grönkål så blir det i alla fall rätt stor skillnad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 I margarin då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lönlöst Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 A, D e vitamin tillsatt i margarin samt hög halt omega 6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lönlöst Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Men poängen från mig är. Är det ett bra argument för att passa sig för smör då det innehåller transfett som när det kommer till kritan inte ens är ett dåligt transfett? Det blir ju falsk varning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Mineralämnen natrium 592.0 mg analyserat offentligt laboratorium 78 salt 1508.4 mg summerat av delfaktorer producerat av KTL kalium 18.0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 magnesium 2.6 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 kalcium 24.0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 fosfor 34.0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 järn 0.2 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 zink < 0.1 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 jodid (jod) 4.0 µg annan typ av värde livsmedelstabell 391 selen 0.5 µg analyserat offentligt laboratorium 21 Kväveföreningar tryptofan 6.0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 150 Vitaminer vitamin A RAE 706.3 µg summerat av delfaktorer producerat av KTL vitamin D 0.3 µg summerat av delfaktorer producerat av KTL vitamin E, alfatokoferol 1.5 mg summerat av delfaktorer producerat av KTL vitamin K, totalt 18.40 µg summerat av delfaktorer producerat av KTL vitamin C (askorbinsyra) 0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 folat (HPLC) 3.0 µg annan typ av värde livsmedelstabell 165 niacinekvivalenter 0.1 mg summerat av delfaktorer producerat av KTL niacin (nikotinsyra+nikotinamid) 0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 150 riboflavin 0.03 mg analyserat offentligt laboratorium 229 tiamin (vitamin B1) 0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 vitamin B12 (kobalamin) 0 µg annan typ av värde livsmedelstabell 150 pyridoxin vitamerer (hydroklorid) 0 mg summerat av delfaktorer producerat av KTL karotenoider, totalt 456.7 µg summerat av delfaktorer producerat av KTL http://www.fineli.fi/food.php?foodid=500〈=sv Smör! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lönlöst Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Vet du om det är skillnad på ekologisk när det gäller mikrofördelning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Bättre halt Omega-3.. främst på sommaren! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Men poängen från mig är. Är det ett bra argument för att passa sig för smör då det innehåller transfett som när det kommer till kritan inte ens är ett dåligt transfett? Det blir ju falsk varning. Men det är ett försälningsargument för att få sälja margarin! Alltid lurar man någon.. och du vet.. pengar luktar inte illa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Mineralämnen natrium 592.0 mg analyserat offentligt laboratorium 78 salt 1508.4 mg summerat av delfaktorer producerat av KTL kalium 18.0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 magnesium 2.6 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 kalcium 24.0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 fosfor 34.0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 järn 0.2 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 zink < 0.1 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 jodid (jod) 4.0 µg annan typ av värde livsmedelstabell 391 selen 0.5 µg analyserat offentligt laboratorium 21 Kväveföreningar tryptofan 6.0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 150 Vitaminer vitamin A RAE 706.3 µg summerat av delfaktorer producerat av KTL vitamin D 0.3 µg summerat av delfaktorer producerat av KTL vitamin E, alfatokoferol 1.5 mg summerat av delfaktorer producerat av KTL vitamin K, totalt 18.40 µg summerat av delfaktorer producerat av KTL vitamin C (askorbinsyra) 0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 folat (HPLC) 3.0 µg annan typ av värde livsmedelstabell 165 niacinekvivalenter 0.1 mg summerat av delfaktorer producerat av KTL niacin (nikotinsyra+nikotinamid) 0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 150 riboflavin 0.03 mg analyserat offentligt laboratorium 229 tiamin (vitamin B1) 0 mg annan typ av värde livsmedelstabell 391 vitamin B12 (kobalamin) 0 µg annan typ av värde livsmedelstabell 150 pyridoxin vitamerer (hydroklorid) 0 mg summerat av delfaktorer producerat av KTL karotenoider, totalt 456.7 µg summerat av delfaktorer producerat av KTL http://www.fineli.fi/food.php?foodid=500〈=sv Smör! Det som verkligen var mycket av är natrium vilket kommer från saltet. Jag förordar inte margarin men smör som mineralkälla torde vara rätt medioker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Därför jag sa upp mig ifrån den tidningen för länge sedan.. ingen bra.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts