morgonsol

Essentiella näringsämnen

Recommended Posts

Hej,

Jag har insett att mina kunskaper inom näringslära är begränsade. Detta är något jag vill åtgärda och mottager gärna hjälp och information i form av t ex boktips, videor, länkar till artiklar, länkar gamla trådar och inlägg m.m av medlemmar här på forumet som är mer kunniga och erfarna än jag. Om man vill göra det hela enkelt kan man dela upp det i tre olika delar.

Del 1: Vad för näringsämnen måste kroppen få i sig via kosten? (aminosyror, fettsyror, vitaminer, mineraler etc) Vilka mängder per näringsämne rör det sig om? Varför behövs näringsämnet i fråga? Finns det annat som kroppen behöver som kanske inte medför så mycket näring, förutom vatten t ex? Energi?

Del 2: Nu när man har koll på vad kroppen behöver, var hittar man respektive näringsämne? Dvs livsmedel. Om man vill äta näringsrikt går det inte att undgå en viss variation i kosten. På så sätt kan man också förebygga och åtgärda eventuella näringsbrister. Vad innebär näringstäthet? Här kan man också diskutera livsmedelsproduktion, då det man äter också i sin tur måste ha hämtat näring någonstans ifrån.

Del 3: Nu när man vet vad man ska äta och vad maten innehåller, hur behandlar/bearbetar man livsmedlet i fråga så att så mycket näring som möjligt bevaras? Tror det kallas skonsam matlagning. Dock så behöver inte all mat tillagas för att fortfarande vara ätbar. Finns det vissa livsmedel man inte bör äta samtidigt eftersom de konkurrerar om att bli upptagna av kroppen? Eller att det ena livsmedlet hämmar upptaget av det andra?

En annan fördel med kunskap om näringslära är att det är lättare att avgöra om man bör äta något eller inte, beroende på näringsinnehållet. Innehåller det jag vill äta näringsämnen som kroppen behöver eller bara energi/sådant som kroppen kanske inte behöver? Finns det något man kan göra i dagens samhälle för att försöka komma runt att t ex grönsaker är mindre näringsrika än vad de var för några decennier sedan?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett mycket intressant ämne du har tagit upp! Jag tycker att det pratas väldigt lite om det i samhället. Jag har inte studerat det systematiskt och jag undrar om vårt mänskliga sätt att dela upp världen i små boxar och studera den på det sättet är framgångsrikt när det gäller mat och nutrition. Det känns inte så i alla fall. Till din lista kan mat lägga bakteriernas roll eller snarare vår förmåga att ta upp näringen i maten minskar om maten vi äter är steril.

Min syn på mat och nutrition kan jag försöka beskriva mha ett exempel. Smör! Jag tror att smöret tillhör de livsmedlen som har hög biotillgänglighet och näringsvärde men det beror på vilket sätt smöret tillverkades. Köttet tillhör samma härad om det tas fram på samma sätt som smör. Då pratar vi om kor som har fått beta gräs på vildvuxna ängar med en blandning av örter. En blandning av örter (till skillnad från en monokultur) hjälper varandra att tillföra näring till jorden och kor gör likaså via sin avföring. Jag har haft kontakt med en intresserad bonde som har till exempel testat mjölken av sina gräsbetande kor och sett att mjölkproteinet A2 kan öka i mjölken beroende på vad kor äter och inte bara pga kossans genetiska profil. Samma gäller omega3 och omega6 balansen. Den är bättre om kon har ätit gräs, dvs sin artegna föda.

Mjölken innehåller enzymer och även bakterier som hjälper kalven att utvinna näring ur den samt att populära tarmarna med de nödvändiga bakterierna. Samma gäller de mänskliga spädbarnen som ammas. Om man kärnar smör från råmjölk så behåller man enzymer och bakterier. I vissa länder har man tillverkat syrat smör för att kunna bevara smöret längre och på det sättet tillfört tarmen de goda laktobacillerna.

Jag tror att om man vill tillverka smör med högsta möjliga näringsvärde det bästa sättet är att kärna det av rå mjölk från kor som har betat gräs på vildvuxna ängar. Detta borde ske utan någon uppvärmning samt att man har syrat det mha bakterier för att öka hållbarheten.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipsar om en youtuber som heter Frank Tufano. Han är visserligen inriktad på ren carnivore men är otroligt duktig på det här med näring och var näringen kommer ifrån. Kika på nån av hans videor.

Sen är han väldigt emot veganism och vill upplysa människor om farorna med vegankost, men bortse från dessa videor och koncentrera dig på de som handlar om näring. :) 

 

  • Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-09-08 at 11:01, morgonsol sade:

Hej,

Jag har insett att mina kunskaper inom näringslära är begränsade. Detta är något jag vill åtgärda och mottager gärna hjälp och information i form av t ex boktips, videor, länkar till artiklar, länkar gamla trådar och inlägg m.m av medlemmar här på forumet som är mer kunniga och erfarna än jag. Om man vill göra det hela enkelt kan man dela upp det i tre olika delar.

Del 1: Vad för näringsämnen måste kroppen få i sig via kosten? (aminosyror, fettsyror, vitaminer, mineraler etc) Vilka mängder per näringsämne rör det sig om? Varför behövs näringsämnet i fråga? Finns det annat som kroppen behöver som kanske inte medför så mycket näring, förutom vatten t ex? Energi?

Del 2: Nu när man har koll på vad kroppen behöver, var hittar man respektive näringsämne? Dvs livsmedel. Om man vill äta näringsrikt går det inte att undgå en viss variation i kosten. På så sätt kan man också förebygga och åtgärda eventuella näringsbrister. Vad innebär näringstäthet? Här kan man också diskutera livsmedelsproduktion, då det man äter också i sin tur måste ha hämtat näring någonstans ifrån.

Del 3: Nu när man vet vad man ska äta och vad maten innehåller, hur behandlar/bearbetar man livsmedlet i fråga så att så mycket näring som möjligt bevaras? Tror det kallas skonsam matlagning. Dock så behöver inte all mat tillagas för att fortfarande vara ätbar. Finns det vissa livsmedel man inte bör äta samtidigt eftersom de konkurrerar om att bli upptagna av kroppen? Eller att det ena livsmedlet hämmar upptaget av det andra?

En annan fördel med kunskap om näringslära är att det är lättare att avgöra om man bör äta något eller inte, beroende på näringsinnehållet. Innehåller det jag vill äta näringsämnen som kroppen behöver eller bara energi/sådant som kroppen kanske inte behöver? Finns det något man kan göra i dagens samhälle för att försöka komma runt att t ex grönsaker är mindre näringsrika än vad de var för några decennier sedan?

En sådan j*vla bra fråga, uppdelad i minst tre underfrågor!

Dvs du har kommit en bra bit på vägen, dvs tänker själv!

Iallafall så kommer du aldrig här få svar på alla dina frågor, inte på SLVs eller WHOs siter helller!

Hur som helst så har vi iallafall lite koll här oxå, dvs esentiella näringsämnen är främst aminosyror, vitaminer och mineraler, spårämnenn samt kalorier!

Såå, vi börjar från början.. dvs det mesta tyder på att vi som art är Omnivorer, det ger fördelar och nackdelar!

Vi börjar med aminosyrorna, de kan vi rätt lättvindigt få från animaliska livsmedel, typ kött, fisk, fågel, mejerier och skaldjur, men även från vegetabilier, typ Avocado, baljväxter, Quiona, litta annat!

Nackdelen med vegetabiliska aminosyror är att de inte har samma sammansättning , så man kan behöva äta mer för vårt behov, dvs ofta så kommer en hel del kolhydrater med på kuppen!

Nu går vi till fettsyror, de enda Essentiella (iallafall nödvändiga) är Omega 3 och 6, dvs de ingår främst i vårt Eikosanoidsystem.. iallafall som regel lever de flesta på tok för mycket Omega-6.. typ spannmål/typ växtfett!

Hur som helst, när vi slutat att jaga älg och börjat föda vår boskap på spannmål så får vi i oss oprporteonerligt för mycket Omega 6 i förhållande till Omega 3!

Numera så kan vi kontra det genom att köpa Omega-3 kapslar!

Egenligen borde vi äta mer färsk fisk och skaldjur, dvs mer vår ursprunliga föda. från friska hav!

Hur som helst, det är främst EPA och DHA som är derivat av Omega 3s modersyra som vi ofta får brist på!

Och denna kan vi då få från fisk stulen utanför Afrika, eller från ren och älg, i värsta fall från gräsfödda djur i vår närhet, i Sverige/Europa eller från Pampas!

Oså till vitaminer/mineraler, lika illa där i princip, jag nämner bara några, typ bladiga grönsaker odlade och transporterade från rätt så närliggande områden innan de förlorar iallafall sina vitaminer!

Inte nog med det, dvs Folsyra så har våra jordar rätt lite Selen och bor man inte på västkusten och äter fisk/skaldjur minst två dar i veckan.. minst en gång i veckan äta inälvsmat!

Såå.. näringslära hit och dit, man skall oxå äta det som skördats i närheten för varje årstid, olika rätter för årstiden, dvs om det iallafall deklareras som ekologiskt!

Iallafall i november/december så slaktas grisarna.. likaså stutarna, fåren, älgjakten kommer.. då skall man i förstone äta upp alla inälvor, iomed att de där lagrat alla vitaminer och mineraler!

Samt alla rotfrukter/grönsaker/baljväxter som inte tål allt för lång förvaring!

Såå det stora problemet på vintern iallafall fram på våren är hur i helvete man skall få i sig kalorier så att det räcker till nästa års skörd/jakt?

Om du då inte är beroende av nästa års skörd/jakt/fiske.. så är du en lyckligt lottad person som kan göra egna val!

Dvs du får lov att botanisera samt välja och vraka, bland en uppsjö av livsmedel från hela världen!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en artikel som talar varmt för behovet av mineraler och vitaminer, och lite info om en del av mineralerna.: https://vitaminer.nu/sv/info/naringens-betydelse-for-halsan.html

Förmodligen finns det någon sajt som listar alla kända essentiella vitaminer, mineraler, fetter. Alltså sådant, som  vi alla behöver äta.

 

Själv bläddrar jag ibland i "Friskare liv" en bok om vitaminer och mineraler(Utgiven 1997på ICA förlag) Såg på Bokus att det givits ut nya upplagor:  https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=bokus+Peter+Wilhelmsson+friskare+liv&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwjJkaKWisbkAhXj0qYKHSk2AUYQBQguKAA&biw=1440&bih=745

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill rikta ett stort TACK till alla er som svarat i denna tråd. Nu har jag ett par olika källor jag kan börja kika på.

@Katerina Jag håller med dig helt om att det pratas för lite om näringslära i dagens samhälle, att bakterier kan bidra positivt till upptaget av mat och ditt resonemang om smör. I det bästa av världar kan man bara konsumera mat som producerats på ett bra sätt. Kött och mejerier från kor, getter, får som fått beta gräs, grönsaker som fått växa långsamt, gärna i ens egna trädgård, färsk fisk från hållbara bestånd etc. Men smakar det så kostar det, och ovanstående är inget som går att förverkliga till 100% med min nuvarande studentbudget.

@Zepp Ja, det är ingen lätt ekvation. Äta allt kroppen behöver samtidigt som man äter närproducerat och efter säsong. Vad är ett eikosanoidsystem? Håller helt med dig om att man bör äta fisk och skaldjur istället för omega-3-kapslar. Har du några tips hur man börjar med inälvsmat öht? Det är väl lite av en generationsfråga i dagens samhälle, undantaget leverpastej?

@The Biochemist Du får gärna återkomma med länk till din hemsida när den fungerar som vanligt. Har du några länktips gällande biokemi i allmänhet? Tänker att kunskaper om biokemi, biologi och fysiologi bidrar till en helhetsförståelse och kompletterar näringsläran. Finns det några fler inbördes beroenden mellan andra näringsämnen som vi människor bör ha koll på?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.