Jump to content

Kraft och energi med LCHF!

Blogg-Postare
 Share

Recommended Posts

FB_IMG_1563041544718

Claudia skrev till oss för att berätta om hur en kostomläggning har hjälpt henne att orka med hårda arbetsdagar. Hon berättar också att mycket kolhydrater inte är ett måste för att lyckas med styrketräning. Läs vidare:

Min historia handlar inte så mycket om viktnedgång eller typ 2-diabetes. Fast jag gick ner i vikt tio kilo och innan jag började med LCHF hade jag oftast ett blodsockervärde mellan 7 och 9 på morgonen. Jag var i alla fall på god väg att bli väldigt sjuk. Men min historia handlar mer om energi, kraft och ork.

När jag började med LCHF kände jag att jag fick mycket mer energi och att vardagen var lättare att fixa.
2011 flyttade min ex-man och jag till Sverige, till ett hus utan el och rinnande vatten. Vi tyckte det var jätteromantiskt. Det var det också men det var också väldigt jobbig att hämta vatten från brunn och att fixa allt utan el. Romantiken försvann och vi skilde oss. Jag ville inte ge upp min dröm om självförsörjning och fortsatte att ta hand om gården med getter och höns. Huset var inte färdigbetalt så var jag tvungen att jobba. Jag jobbade som parkarbetare. Min dag började klockan fyra på morgonen då jag måste mjölka och jag försökte att gå och lägga mig klockan nio på kvällen.

När jag började med LCHF kände jag att jag fick mycket mer energi och att vardagen var lättare att fixa. Av en tillfällighet fick jag för två år sedan nästan gratis vikter för styrketräning av min kollega. Jag köpte en ställning och hade ett eget gym hemma. Att åka till gymmet klarade jag inte på grund av tidsbrist.

…vid 25 var jag inte så stark och frisk som jag är idag.
Sedan dess mår jag riktig bra. Jag fick otroligt mycket mer energi. I år började jag också att cykla till jobbet. I år fyllde jag 50, men vid 25 var jag inte så stark och frisk som jag är idag.

Också av en tillfällighet hamnade jag på en tävling, ”Starkast i Ställdalen”, och kammade hem guldpokalen. Fotona från tävlingen är tagna av Marie Lill Johansson. För styrketräning behöver man inte äta massor med kolhydrater. Det funkar utmärkt med liberal LCHF.

Jag kommer från Tyskland. Därför är min svenska inte så bra. Jag är väldigt tacksam för LCHF och styrketräningen och att jag trots att jag bli äldre får må så bra.

Tack, Andreas, för den fantastiska boken du skrev om LCHF.

/Claudia

Kommentar

Stort tack för att du delar med dig av din berättelse och fortsatt lycka till med kost och träning!

Kom igång

Vill du också gå ner i vikt och förbättra din hälsa? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt populära verktyg Diet Doctors veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om LCHF

• Hur du äter LCHF
    ddplus-icon.svg
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Leva LCHF med Caroline Smale
    ddplus-icon.svg
    Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen.
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    ddplus-icon.svg
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • Biverkningar av ketogen kost
    ddplus-icon.svg
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    ddplus-icon.svg
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Mat för friska barn
    ddplus-icon.svg
    43:29Föreläsning med Monique Forslund från LCHF-Campingen i Säffle 2014. Monique Forslunds hemsida: www.lifezone.se
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    ddplus-icon.svg
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    ddplus-icon.svg
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    ddplus-icon.svg
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • Fat Head Directors Cut
    ddplus-icon.svg
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • Fettfrälst!
    ddplus-icon.svg
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF
    ddplus-icon.svg
    Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF41:41
  • Undvik de konventionella kostråden
    ddplus-icon.svg
    Undvik de konventionella kostråden45:06
  • Keto-kurs, del 2
    ddplus-icon.svg
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?
  • Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 5
    ddplus-icon.svg
    Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 517:49Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF. Varför är många läkare motståndare till LCHF trots att kosten visat sig ha positiv effekt på vikt och hälsa? Obs! På grund av tekniskt fel är ljudet i videon inte av den kvalitet vi önskar. Vi ber så mycket om ursäkt för detta och hoppas att ni finner innehållet intressant ändå.
  • Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor
    Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor07:29Behöver man akta sig för mättat fett?
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    ddplus-icon.svg
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    ddplus-icon.svg
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Därför blir vi tjocka
    ddplus-icon.svg
    Därför blir vi tjocka1:12:26
  • Att lyckas hålla fast vid en ny livsstil
    ddplus-icon.svg
    Att lyckas hålla fast vid en ny livsstil17:25Dr Jen Unwin ger dig sina bästa tips om hur man lyckas hålla fast vid en livsstilsförändring och vad du kan göra om du trillar dit.

Träning

• The power of primal play
    ddplus-icon.svg
    The power of primal play27:14
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"
    ddplus-icon.svg
    "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"25:54Vilken form av träning är den bästa för din hälsa? Varför kan man ha problem att gå ner i vikt på LCHF? Och kan man verkligen bota insulinresistens?
  • Kroppsviktsträning för nybörjare
    ddplus-icon.svg
    Kroppsviktsträning för nybörjare11:35Kan man träna på ett billigt och hållbart sätt – utan att behöva använda någon speciell utrustning?
  • Run on fat – Cereal killers II
    ddplus-icon.svg
    Run on fat – Cereal killers II1:01:17
  • Fredagsmyser vi oss till döds?
    ddplus-icon.svg
    18:36Intervju med Jonas Colting, flerfaldig triatlonmästare, författare och föreläsare. Coltings blogg: http://coltingblogg.com/ Coltings hemsida: www.colting.se
  • Fat Chance
    ddplus-icon.svg
    Fat Chance1:05:43Är det möjligt att cykla tvärs över Australiens kontinent (3400 km) utan att äta kolhydrater?
  • Keto-anpassning och prestation
    ddplus-icon.svg
    Keto-anpassning och prestation58:58
  • Cereal Killers
    ddplus-icon.svg
    Cereal Killers1:00:07
  • Fördelarna med träning på fettdrift
    ddplus-icon.svg
    Fördelarna med träning på fettdrift20:45Intervju med Jeff Volek, RD, PhD, en av världens främsta forskare på LCHF och träning.
  • "Jag visste ingenting"
    ddplus-icon.svg
    "Jag visste ingenting"28:53Hur den legendariska Tim Noakes, professor i tränings- och idrottsvetenskap, ändrade uppfattning om kolhydrater för hälsa och idrottsprestationer.
  • Spring – och ät – för livet
    ddplus-icon.svg
    Spring – och ät – för livet27:33Dr Mark Cucuzzella om LCHF-anpassning för prestation och hur man kan få det att fungera bra.
  • Den nakna hälsan! Del 1 – Jonas Colting
    ddplus-icon.svg
    20:40I den här föreläsningsserien berättar Jonas Colting om livsstilsförändringar som gör dig till en friskare och lyckligare människa. Jonas Colting är flerfaldig mästare i triatlon, författare, träningscoach och föreläsare.
  • Prestation, hälsa och sprängda gränser
    ddplus-icon.svg
    Prestation, hälsa och sprängda gränser55:50En energisk föreläsning om prestation, hälsa, pastakonspirationen och om att spränga gränser.
  • Är fitness detsamma som hälsa?
    ddplus-icon.svg
    Är fitness detsamma som hälsa?10:50Är att vara i fin form detsamma som hälsa? Och kan man använda ketos till att både få bättre hälsa och fitness?
  • Interview - Stephen Phinney (2015)
    ddplus-icon.svg
    29:34
  • ASPI med dr Jacob Wilson
    ddplus-icon.svg
    ASPI med dr Jacob Wilson10:49Kan du öka i muskelmassa med ketogen kost? Hur påverkar ketogen kost till exempel Parkinsons och Ahlzeimers och inflammation?
  • Kan träning vara ett problem för kvinnor?
    ddplus-icon.svg
    Kan träning vara ett problem för kvinnor?02:48Kan träning vara problematiskt för kvinnor? Kan lågkolhydratkost vara till hjälp för kvinnor som tränar? Vilken typ av träning passar kvinnokroppen bäst?
  • Peter Defty - Winning on Fat (SD 2016)
    ddplus-icon.svg
    49:49
  • Q&A om ketogen kost
    ddplus-icon.svg
    53:00Frågor och svar med keto-experterna Bryon Jaymes, Dominic D’Agostino, Jacob Wilson, Ryan Lowery, Adam Nally och Angela Poff.
  • Dr. Peter Brukner - Is Low Carb for Athletes? (Vail 2016)
    ddplus-icon.svg
    10:56
  • Dr. Jacob Wilson - Ketogenic Diets & Resistance Training (SD 2016)
    ddplus-icon.svg
    36:00
  • Darryl Edwards - kom i form utan träning (LCC 2016)
    ddplus-icon.svg
    35:32
  • Kost och träning för ett friskt hjärta
    ddplus-icon.svg
    Kost och träning för ett friskt hjärta21:36Vad kan du göra för att ha ett friskt hjärta? I den här intervjun samtalar ingenjör Ivor Cummins och kardiologen dr Scott Murray om hjärthälsa.

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av nära 800 framgångshistorier.

• Fri från IBS med keto
    Fri från IBS med keto 
  • Hanna har gått ner 50 kilo med LCHF
    Hanna har gått ner 50 kilo med LCHF 
  • Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF
    Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF 

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget Kraft och energi med LCHF! dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln