Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag är en 20 årig tjej, som har typ tappat typ tappat 20 kilo med LCHF, (GI förra året)

Jag har inte haft normal mens sedan ca april. Har fått någon droppe i 1 dag nu i oktober. Kan detta bero på viktnedgången?

Jag har varit hos gynekolog, barnmorska, de vet inte vad det kan bero på och jag väntar på undersökning men den tar tid.

Någon som har upplevt samma sak och har fått svar på detta? :)

Ja.. det kan ha med viktnedgången att göra!

Går man ner för snabbt eller för mycket så tar vissa icke livsviktiga funktioner i kroppen paus.. tex fertiliteten, det är olämpligt att bli gravid om det råder svält!

Kvinnor behöver en viss mängd fett för att ha en normal cykel!

Asså jag har inte svällt mig, eller ätit lite fett, jag har faktiskt ätit ganska mycket eller, ja asså så att jag blir mätt och med fett. I somras åt jag till och med kolisar på semestern. Men inget hände.

Vad betyder det att jag måste sluta med LCHF eller? :(

• 3 weeks later...

Har du någon uppfattning om din kroppsfettprocent? Skulle du beskriva dig som mager? Det är ofta för låg sådan som kan ställa till det med kvinnors hormonprofiler. LCHF-kost generellt brukar dock snarare underlätta en god hormonprofil.

Själv så har jag börjat få mellanblödningar redan en vecka innan mens... samt att jag blöder mer än vanligt.

Det positiva är att jag inte har så mycket mensvärk längre.

Som Tiny Tom skriver brukar LCHF kunna hjälpa till ibland. Exempelvis de som har långa cyklar, eller ingen ägglossning.

Prova rosenrot en cykel och se om den hjälper.

Men nu har jag ¨ändå hållt på med detta länge, borde inte kroppen ha stabiliserat sig redan? :/

Men jag gick väl ändå ner inte snabbare än någon annan som började med lchf strikt och körde på liksom, man går väl ner rätt så snabbt?

Mitt kroppsfett procent vet jag faktiskt inte, men jag är inte mager, jag väger typ helt okej för min längd, men behöver tappa lite till.

Men i somras en kort period vägde jag 60 kg å är då 173, det fixade jag jätte snabbt, alltså typ svält, men sen gick jag upp igen för jag började äta vanligt lchf igen, med bra portioner. Alltså har jag typ växlat hela tiden känns det som, det kanske kan ha något med saken att göra?

Även om du lyckats gå ned i vikt med LCHF kanske inte det är rätt för just dig.

För hur det en kommer sig passar våra kroppar lite olika gällande kost.

Vill du fortsätta med LCHF rekommenderar jag fortfarande att du provar rosenrot. Det finns att köpa på alla naturapotek,