HelgeK

KI forskning upptäcker att jorden är rund och inte platt!

Recommended Posts

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-darfor-gar-vi-upp-i-vikt-nar-vi-blir-aldre

Inte ett ord om att LCHF löser många äldres vikt och hälsoproblem.

Propagandaministeriet vill inte prata om lösnigar som faktiskt fungerar utan har som uppgift att skapa kunder till läkemedelsindustrin. Du sköna nya värld...

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, HelgeK sade:

jorden är rund och inte platt!

Men det måste vara fel, tydlig vetenskaplig forskning har visat, varför jorden är platt!

https://www.michaelsmithnews.com/2017/04/muslim-phd-candidate-has-flat-earth-thesis-accepted-spent-5-years-with-supervisors-working-on-it-.html

Rulla ner ett snäpp för konstaterandet på högsta ort. Snäppet därefter ger de uppenbara bevisen. Man måste hålla sig vetenskapligt uppdaterad!

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är bra att man gör den här typen av forskning, så det finns mer evidens som inte kan slås bort. Allt som motverkar den fyrkantiga allmängiltiga piss-attityden (inom vården idag) att äldre minsann går upp i vikt p.g.a lättja och skräpmat, är bra. Säger de ngt annat så ljuger de för sin läkare, smygäter och ligger bara i soffan jajamän. Så ser det ut. Patienten skuldbeläggs. Så att folk kan bli överviktiga trots att de äter och rör sig som innan, tycker jag är är bra att ha svart på vitt, även om studien bara leder en mekanism i bevis. Det kan i bästa fall få fler att ifrågasätta allmänna kostråden för just seniorer, eftersom det sker fysiska förändringar i kroppen som gör det lättare att lägga på sig. 

Sen håller jag ju med att det är förenklat och smalt att bara peka på förändring i fettvävnad. Hormonella förändringar och främst för kvinnor är inget att leka med vad gäller vikten. I princip alla som äter sk normalkost med mycket pasta, bröd mm får sämre insulinkänslighet när de blir äldre, som vi alla vet. Det behöver vi inte ens göra påkostad forskning för att veta, bara ta fram en blodsockermätare och jämför friska 20-åringar med en friska 70-åringar efter samma brakmåltid. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker nog att det är lite taskigt att klanka ner på Peter Arner för att han håller på med grundforskning som jag tolkar det. Det behövs för att vi på sikt ska kunna förstå riktigt bra hur kroppen fungerar.

Men sen blir det ju lite komiskt att när han blir intervjuad på TV så säger han att när man blir äldre så räcker det med att äta en macka mindre om dagen för att man ska hålla sig smal ...det påståendet har nog inte så mycket med hans forskning att göra. 😉

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får en känsla av att det kommer ett läkemedel för äldre som kommer att öka omsättningen av lipider, bara en föraning...

Studien finansierades med hjälp av Region Stockholm, Vetenskapsrådet, Strategiska forskningsprogrammet i diabetes vid Karolinska Institutet, Novo Nordisk Fonden, Diabetesfonden, Karolinska Institutet-Astra Zeneca Integrated Cardiometabolic Center, The Vallee Foundation, Svenska läkaresällskapet, Erling-Persson Family foundation och IXXI.

🤣

• Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Hjopek sade:

Jag får en känsla av att det kommer ett läkemedel för äldre som kommer att öka omsättningen av lipider, bara en föraning...

Studien finansierades med hjälp av Region Stockholm, Vetenskapsrådet, Strategiska forskningsprogrammet i diabetes vid Karolinska Institutet, Novo Nordisk Fonden, Diabetesfonden, Karolinska Institutet-Astra Zeneca Integrated Cardiometabolic Center, The Vallee Foundation, Svenska läkaresällskapet, Erling-Persson Family foundation och IXXI.

🤣

Jag tror att din föraning stämmer väl överens med hur vårt läkemedelsstyrda samhälle ser ut i dag.😶

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns redan en hypotes som förklarar fetma epidemin. Det är kolhydrat - insulin hypotesen. Den stämmer med vad som hänt efter lanseringen av högkolhydrat kosten, men också att man kan gå ner i vikt  genom att man minskar på kolhydrat konsumtionen, och i stället äta mer fet.   Så om någon vill lansera en ny hypotes , om hur man skall få stop på fetma epidemin, så bör den väl vara bättre än de redan befintliga hypoteserna?

Men som Hjopek är inne på så kanske forskarna  är inne på att skapa ett läkemedel, som kan säljas och ge intäkter till läkemedelsbolagen. Även om det är ett sämre alternativ än K - I  hypotesen för folkhälsan.   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg