Jimmy Lagnestrand Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 Jag började med LCHF som nybörjare i lördags. Jag är medlem. Försökte för ca 10 år sedan, då Annika Dahlqist började. Då var det bara för vikten och jag kunde inte hålla på många veckor eftersom jag fuskade och åt kolhydrater mellan varven. Nu har jag bestämt mig för LCHF-utmaningen, för att bli symtomfri från Diabetes typ 2. Har Lantus 40 enheter till kvällen och Humalog 5-10 enheter beroende på vad jag äter. Vilken av dessa insulin är bäst att trappa ner på och vilken bör jag reglera med om sockernivån skulle stiga? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning,, Jimmy Lagnestrand 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 Från Smarta Diabetikers hemsida: https://smartadiabetiker.se/diabetes/ "Om du har ordinerats medicinering, är det viktigt att du lär dig så mycket som möjligt om läkemedlen och att samarbeta med din läkare för att gradvis minska dem om dina livsstilsförändringar gör det nödvändigt." Gruppen finns även på Facebook och Instagram, länkar finns här: https://smartadiabetiker.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 12, 2019 Share Posted September 12, 2019 On 2019-09-11 at 21:54, Jimmy Lagnestrand sade: Jag började med LCHF som nybörjare i lördags. Jag är medlem. Försökte för ca 10 år sedan, då Annika Dahlqist började. Då var det bara för vikten och jag kunde inte hålla på många veckor eftersom jag fuskade och åt kolhydrater mellan varven. Nu har jag bestämt mig för LCHF-utmaningen, för att bli symtomfri från Diabetes typ 2. Har Lantus 40 enheter till kvällen och Humalog 5-10 enheter beroende på vad jag äter. Vilken av dessa insulin är bäst att trappa ner på och vilken bör jag reglera med om sockernivån skulle stiga? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning,, Jimmy Lagnestrand Du får börja från början! Börja lite försiktigt, dra ner på kolisarna/minska på måltidsinsuliet! Rätt mycket beror på din vikt.. dvs om vi pratar fettvikt för din längd/ålder/aktivitetsnivå. Dvs det kan ta tid att få ut överflödigt fett ur fettdepåerna.. under tiden kanske man inte skall minska långtidsinsulinet mer än nödvändigt? När du minskar på kolisar måste du minska måltidsinsulinet, annars lär du få hypoglykemi! Till slut får du räkna på insulinbehovet för protein! Oandrasidan som typ 2, det beror även på din förmåga att bilda eget insulin! Som typ 2 så det sällan fallet, utan där är det insulinresistensen som är det största problemet att reversera. Iallafall så är du en typ 2 med insulin det tar lixom en tid.. räkna iallafall med några månader! Och under tiden så lär du gå till diabetsmotagningen.. iallafall i ett vettigt landsting, där lär de mäta ditt FS/HBA1c och i bästa/värsta fall även dina ketoner! Var då inte rädd för ketonerna.. iallafall inte om de ligger mellan 1-3, det är rätt optimalt för personer som äter en ketogen diet! Dvs personalen på din diabetesmottagning kan lätt få för sig att du har typ 1 eller är anorektiker, men har du iallafall lite koll på hur mycket du äter så är det främst fettförbräning! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 13, 2019 Share Posted September 13, 2019 On 2019-09-11 at 21:54, Jimmy Lagnestrand sade: Då var det bara för vikten och jag kunde inte hålla på många veckor eftersom jag fuskade och åt kolhydrater mellan varven. Denna gång finns det mycket mer hjälp att få, så det kommer att gå bra! Detta forum t ex när man behöver bolla nåt. Receptsidor och matplaner på t ex Dietdoctor (och eftersom du är medlem får du räknehjälp vid anpassning av dem) men även hos andra. Birgitta Höglund har goda recept och det har även Lanners Köksblandning (där är det dock inte bara LCHF) och Under vårt tak. Sedan finns Smarta diabetiker på facebook. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimmy Lagnestrand Posted September 14, 2019 Author Share Posted September 14, 2019 Tack för era kommentarer! // Jimmy L 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts