Jump to content

Frökex

Sofia77

Recommended Posts

Välkommen till forumet, @Sofia77!

Hur mycket frökex du vill, beroende på hur strikt du vill vara. Uttömmande svar, va? :) 
Skämt åtsido, det finns inga "får" eller "får inte", det finns bara ett ramverk och det måste anpassas till den individ det gäller. Om du primärt vill gå ner i vikt så bör du vara restriktiv med alla kolhydratkällor, dvs tillämpa det som kallas "strikt LCHF". Då finns det knappt utrymme för frökex, dvs helst inte alls. Kan du tänka dig att vara lite liberalare, ja då kan du kanske äta det nån gång, kanske tom nån om dagen. Sedan kommer sådant in som vad äter du i övrigt? Rotfrukter är mer kolhydratrika än ovanjordsgrönsaker. Bakar du fröknäcket själv får du räkna fram kolhydratinnehållet beroende på vilka frön du har i. Köper du så är en bra tumregel att hålla sig till produkter med mindre är 5g kolhydrater/100g vara. Men oavsett måste du se på helheten inom ramen för den nivå du vill tillämpa.

• Like 6

Bland recepten hos Diet Doctor finns detta fröknäcke med 4 procent kolhydrater. Jag har bakat det och det blev gott. Nu har jag inte haft "ork" att baka på ett tag och har förgäves letat på ICA-hyllorna och Nätet efter något liknande. Det bästa jag hittat hittills är ett glutenfritt havrefröknäcke med 24,9 procent 😒 kolhydrater. Om jag bara tar en halv bit av det, med mycket smör och ost, hamnar jag på 6 gram kolhydrater för eftermiddagsfikat. Alldeles för mycket om man vill äta ketogent. Någon som känner till något fröbröd eller kex i den vanliga handeln som är mera LCHF?

• Like 4

25 minuter sedan, Borje sade:

Någon som känner till något fröbröd eller kex i den vanliga handeln som är mera LCHF?

Birgitta Höglunds recept på frökex bakas av Huså och säljs på åtminstone vårt Ica Maxi. Renee Voltaire har också men det är dyrt. Brukar stå med frön, inte med kex.

• Like 6
  • Thanks 1

24 minuter sedan, Borje sade:

Bland recepten hos Diet Doctor finns detta fröknäcke med 4 procent kolhydrater. Jag har bakat det och det blev gott. Nu har jag inte haft "ork" att baka på ett tag och har förgäves letat på ICA-hyllorna och Nätet efter något liknande. Det bästa jag hittat hittills är ett glutenfritt havrefröknäcke med 24,9 procent 😒 kolhydrater. Om jag bara tar en halv bit av det, med mycket smör och ost, hamnar jag på 6 gram kolhydrater för eftermiddagsfikat. Alldeles för mycket om man vill äta ketogent. Någon som känner till något fröbröd eller kex i den vanliga handeln som är mera LCHF?

Jag är också lite lat och brukar köpa detta (2g kh/100 g). Köper från Apotea när jag beställer kosttillskott, men vet att vissa ICA Maxi har det också. Finns även fler varianter på detta fröknäcke, men tycker just det här är godast:

https://www.apotea.se/clean-eating-knackekex-parmesan-200-g

• Like 4
  • Thanks 1

1 timme sedan, Borje sade:

Jag har köpt Vilmas fröknäcke (som finns i de flesta livsmedelsbutiker i min närhet) någon gång ibland. Nu ska det tydligen utgå och ersättas av dessa som faktiskt låter ännu bättre: https://www.naturalfoods.se/froeknaecke

• Like 5

4 timmar sedan, MariaF sade:

Välkommen till forumet, @Sofia77!

Hur mycket frökex du vill, beroende på hur strikt du vill vara. Uttömmande svar, va? :) 
Skämt åtsido, det finns inga "får" eller "får inte", det finns bara ett ramverk och det måste anpassas till den individ det gäller. Om du primärt vill gå ner i vikt så bör du vara restriktiv med alla kolhydratkällor, dvs tillämpa det som kallas "strikt LCHF". Då finns det knappt utrymme för frökex, dvs helst inte alls. Kan du tänka dig att vara lite liberalare, ja då kan du kanske äta det nån gång, kanske tom nån om dagen. Sedan kommer sådant in som vad äter du i övrigt? Rotfrukter är mer kolhydratrika än ovanjordsgrönsaker. Bakar du fröknäcket själv får du räkna fram kolhydratinnehållet beroende på vilka frön du har i. Köper du så är en bra tumregel att hålla sig till produkter med mindre är 5g kolhydrater/100g vara. Men oavsett måste du se på helheten inom ramen för den nivå du vill tillämpa.

TACK så mycket det var till stor hjälp ❤

• Like 6

Bäst är ju att laga själv, så man kan välja bättre fet(än rapsoljan), skippa sötningen och mer variation och bättre kvalité på fröerna t.ex ekologiskt och hampafrön. Man sparar också en hel del pengar på det. Är verkligen superenkelt att baka frökex, men ändå blir det aldrig av, så jo kan ju relatera till det där haha 😁 

Sen har jag tyvärr tvingats inse att jag inte klarar av att ha kombinationen frökex, smör och god ost hemma. Det leder till att jag vankar av och an mellan vardagsrummet och köket och tänker på kex, mer eller mindre hela kvällen går åt till detta eftersom det är så förbannat gott suck. Om jag inte mår optimalt pga menscykel, oro, dålig sömn eller whatever så är frökex som att ha ett laddat vapen hemma. Klarar inte av att stå emot och börjar kvällsnaska. Så på frågan hur många frökex som är okej, så är det 0 i mitt fall.

Köper enbart i samband med typ fredagsmys, då jag vet på förhand att det kommer ta slut. Eftersom jag köper så sällan så unnar jag mig Renée Voltaire Rawfoodkex då, som är svindyra(som alla deras produkter), men utan konstigheter och mycket bra kvalitet. 

• Like 5

12 minutes ago, Annika Rane said:

Nu ska det tydligen utgå och ersättas av dessa som faktiskt låter ännu bättre

Detta kallar jag framsteg! Fröknäcke med ganska mycket kolhydrater ersätts av tre olika sorter med lågt kolhydratinnnehåll. Och det marknadsförs som LÅGKOLHYDRATKNÄCKE😀 När följer andra matfabrikanter efter?

Jo, jag vet, "När maten är förpackad i en kartong ska du inte köpa den" och "Står det lågkolhydrat eller keto på förpackningen ska du vara väldigt misstänksam". Men man kanske kan göra undantag för fröknäcke? Åtminstone för fröknäcke som rekommenderas av andra LCHFare?

• Like 4
  • Haha 2

1 hour ago, Peter B said:

Zyomierskas är bäst ur en kolhydratsynvinkel

Ja, det må vara hänt. Men sedan blir jag lite misstänksam. I "snabbfakta" skriver de "mjölfritt, paleo" och då tror man kanske att det inte innehåller någon spannmål eller gluten. MEN i innehållsförteckningen står det " kruskakli* (av vete) ". Vetekli är förvisso en spannmålsprodukt och att det är en restprodukt från tillverkningen av siktat vetemjöl gör det knappast helt mjölfritt. Personer med glutenöverkänslighet måste alltså undvika detta bröd och renläriga paleoanhängare vill nog undvika det.

"När maten är förpackad i en kartong ska du inte köpa den" ska kanske omformuleras till " När maten är förpackad i en kartong ska du läsa innehållsförteckningen förbannat noga". Sedan kan man undra om författaren till "snabbfakta" inte är medveten om att vete är en spannmålssort. 

• Like 4

Ja, så är det om man är renlärig blir det svårt köpa mat med innehållsförteckning.  Men om man inte av  någon orsak inte vill/orkar fixa allting själv så får man acceptera att det inte blir perfekt. Då får man nöja sig med olika grader i helvetet.   Vi är nog många som inte stoppar våra  korvar själva av egenslaktat älgkött ... det får bära eller brista. 😉

Elinors alternativ är nog bättre, men priset är ännu värre. :)
https://www.apotea.se/renee-voltaire-rawfoodkex-170-g?gclid=Cj0KCQjw2efrBRD3ARIsAEnt0eh0rMhNwlKdHPcOW-io-EDvI6Dzs70HV1S8eEqMw1Fivd0G2W3-CbAaAj0fEALw_wcB

Vi får väl hoppas att Annikas Willmaprylar blir bättre prissatta men jag tvivlar. Innehållsförteckningen ser dock ovanligt ren ut. 
https://www.naturalfoods.se/frokex

Hursomhelst så tror jag att de här tre köpalternativen inte behöver vara så tokiga är man väldigt känslig mot gluten så är inte Zytomierskas bröd helt optimala.

• Like 5

• 2 weeks later...

Nu har jag köpt in Renée Voltaires Rawfoodkex och Katrin Zytomierskas Clean Eating Knäckekex Parmesan och provsmakat dem. Rawfoodkexet fanns i en vanlig ICA Kvantumbutik och parmesankexet beställde jag från ett nätapotek. Bägge smakade gott med en skiva smör som pålägg, men den förstnämnda har lite sötaktig smak, vilket är en smaksak om man gillar. Pris? Kilopriset för Rawfoodkexet är 382 kronor, för parmesankexet 240 kronor. Det verkar som om det skulle vara mycket lönsamt att ägna ett par timmar till att baka egna frökex😋

MEN jag har just läst Martina Johanssons nya bok om Keto och hon är skeptisk till frökex som del av en ketogen kost. Hon kallar frökex och nötter "icke-mat". 😒 Så det kommer väl att dröja innan jag, med hjälp av ev. intresserade gäster, har ätit upp paketen.

Om man tittar på innehållsförteckningen finns det några intressanta detaljer.  Först Rawfoodkexen:

Näringsdeklaration /Näringsvärde per 100 g

energi: 580,00 kcal

fett: 46,00 g

- varav mättat fett: 5,00 g

kolhydrat: 3,00 g

- varav sockerarter:  2,00 g

fiber: 24,00 g

salt: 1,40 g

protein: 22,00 g

Näringsdeklarationen är väl någorlunda OK, men innehållsförteckningen är inte så rolig:

Bruna linfrön*, gyllene linfrön*. pumpafrön*, vita SESAMFRÖN*, lantbuljong*(havssalt, rismjöl*, morot*, lök*, palsternacka*, råsocker*, jästextrakt*(utan glutamat), solrosolja*, persilja*, gurkmeja*, vitlök*, svartpeppar*, libbsticka*), paprikapulver*, salt.
*Ekologisk ingrediens

"Lantbuljong" med rismjöl och socker?

Zytomierskas Knäckekex:

Näringsvärde per 100 g

Energi  2353kJ/ 570kcal
Fett  48g varav mättat 9g
Kolhydrat  1,7g
Varav sockerarter  1,7g
Fiber  20g
Protein  23g
Salt 1,4 g

Ingredienser:
Linfrö, solrosfrön, ost (pastöriserad mjölk), salt, stabiliseringsmedel: kalciumklorid, konserveringsmedel: ägglysozym, färgämne: annattoextrakt), sesamfrö,pumpafrö,potatisfiber, psylliumfröskal, parmesanost 1,69% (pastöriserad mjölk, salt, löpe), salt.

Slutsats av denna lusläsning av innehållsförteckningar och prislappar: Om jag ska fortsätta att äta frökex ska jag i första hand baka dem själv. Om de ska köpas kommer jag att välja Zytomierskas knäckekex, med utgångspunkt från både innehållsförteckning och pris.

MEN när jag får tag i Fabulous Lågkolhydratknäcke ska jag förstås testa det!

• Like 4

On 2019-09-12 at 08:24, Sofia77 sade:

Hej undrar hur mycket frökex är tillåtet per dag?

Du har redan fått en massa svar, dvs det beror på!

Iallafall beteckningen "frökex" är varken en macronutriell komposition eller en näringsdeklaration!

Nu skall jag för en gång skull vara lite kortfattad.. dvs frökex är i stället för massor av bröd/mjöl!

Såå.. lite beroende på personliga preferenser så kan något frökex med massor av smör och annat gott ovanpå vara en ersättning för en helt fucking sockerdiet!

Dvs du får av mig en frisedel av mig att åtminstone äta en (1)skiva fröknäcke om dagen, typ till frukost, om den bara har en skiva smör ovanpå, samt en eller annan skiva ost samt valfria mängder skinka!

Men jag har även lite krav, dvs då skall du oxå undvika alla livsmedel med socker!

Dvs du kan utesluta frökex ur din kost om du vill och i stället äta mat!

Vill du inte det.. så uteslut då i stället junkfood!

Oså kunde jag av outgrundlig anledning inte förbli kortfattad i alla fall!'

Dvs du har fortfarande mitt frikort att äta ett frökex per dag..

Problemajset med frökex är att det inte tillför särskilt mycket näring, mest fibrer,.

Säå på frökexet bör man då lägga resten av näringen.. IE, man kan hoppa frökexen och gå direkt på den närinsrika födan om man vill.

Sååååå, frökex funkar bäst för att lassa på allt annat, dvs det funkar bäst för att slippa ta maten i handen/gaffel-kniv/sked.

• Haha 1

On 9/27/2019 at 5:14 PM, Borje said:

MEN när jag får tag i Fabulous Lågkolhydratknäcke ska jag förstås testa det!

Jag hittade Fabulous 98 % frökex i butiken i går och idag har jag provsmakat till en kopp té efter frukosten. Tyvärr blev jag besviken. Små, bruna, tunna kex (25x35 mm), men det är ok för mig, det passar med ett eller två till en kopp kaffe/té. Tyvärr tycker jag inte att de smakar gott, varken med smör, eller smör plus ost. För mig smakar de bränd pepparkaka, men smaken är ju olika, så det finns säkert andra som tycker om dem. Tyvärr tycker jag inte heller att de är lågkolhydratkex. Titta på makronäringsämnena!  42 gram protein per 100 gram kex och 17 g fett, det blir  43 respektive 38 energiprocent. Mer energi från protein än från fett. Alltså en typisk högproteinprodukt.

Så kan vi kolla priset: 21:50 per förpackning, 307 kronor per kilo. Dyrast av alla frökex jag kollat.

Om jag köper mer frökex/fröknäcke så skickar jag nog efter Zytomierskas knäckekex parmesan via nätet. (Tack, PiaB).

Edited by Borje
  • Like 1

Och jag gör mina egna. Provade att lägga in receptet i kostbevakningen och för en hel plåt blev det enligt följande..

Protein 75gr- 19%. Fett 127g-71%. Kolhydrater 18g-5%. Väldigt goda, kryddar dem med kummin, vilket är väldigt gott med ostsmaken (tycker jag)!

• Like 4

54 minutes ago, Kattuggla said:

Protein 75gr- 19%. Fett 127g-71%. Kolhydrater 18g-5%

Det ser ut som om detta frökex, med smör på, uppfyller kriterierna för ketostatus enligt Martina Johansson, d.v.s. minst 80 E% fett. Om det sedan smakar gott också, så är det ju perfekt😋

1dl av dessa frön: (lite man tager vad man haver, men dessa använde jag sist!)

sesamfrön

linfrön

pumpakärnor

hampafrön

1dl vatten

2 ägg

1msk fiberhusk

ca 1dl god ost

salt kummin?

Grädda i ca 150 grader, långt ner i ugnen. Efter ca 20 minuter ta ut och skär med vass kniv skåror, in i ugnen igen, men lägg på ett bakplåtspapper. Osten gör att det kan bli bränt. Grädda tills att det känns hårt. 😋

• Like 1

Är det bara jag som gör frökex med bara frön? 🤔 Har sett många recept det senaste med ägg och/eller fiberhusk. Dessa kanske håller ihop bättre? Med bara frön är det bäst att göra dem i rundlar. (Man låter fröna stå över natten för att linfrönas gelé ska gegga till sig.)

• Like 4

Jag gör frökex  med bara frön 👍

2 dl linfrö

1.5 dl sesamfrö

1 dl pumpakärnor

1 dl solroskärnor

salt efter behag (eller annan rolig kryddning)

Får stå i 3 dl vatten och gegga till sig i minst 5 timmar.

Sedan smetar jag ut det hela på ett bakplåtspapper (smörgåspapper råkade jag ta första gången, det gick inte bra) och jag gör skåror så det blir 24 st kex, men de måste skäras när man är klar ändå.

I ugn på 125 grader i en timme, sedan sänker man till 100 grader och öppnar ungslucka varje kvart en liten stund under en timme till (minst).

Kommer inte ihåg var jag hittade receptet, men det kanske är någon annan som vet.

• Like 5