Sofia77

Frökex

Recommended Posts

Välkommen till forumet, @Sofia77!

Hur mycket frökex du vill, beroende på hur strikt du vill vara. Uttömmande svar, va? :) 
Skämt åtsido, det finns inga "får" eller "får inte", det finns bara ett ramverk och det måste anpassas till den individ det gäller. Om du primärt vill gå ner i vikt så bör du vara restriktiv med alla kolhydratkällor, dvs tillämpa det som kallas "strikt LCHF". Då finns det knappt utrymme för frökex, dvs helst inte alls. Kan du tänka dig att vara lite liberalare, ja då kan du kanske äta det nån gång, kanske tom nån om dagen. Sedan kommer sådant in som vad äter du i övrigt? Rotfrukter är mer kolhydratrika än ovanjordsgrönsaker. Bakar du fröknäcket själv får du räkna fram kolhydratinnehållet beroende på vilka frön du har i. Köper du så är en bra tumregel att hålla sig till produkter med mindre är 5g kolhydrater/100g vara. Men oavsett måste du se på helheten inom ramen för den nivå du vill tillämpa.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bland recepten hos Diet Doctor finns detta fröknäcke med 4 procent kolhydrater. Jag har bakat det och det blev gott. Nu har jag inte haft "ork" att baka på ett tag och har förgäves letat på ICA-hyllorna och Nätet efter något liknande. Det bästa jag hittat hittills är ett glutenfritt havrefröknäcke med 24,9 procent 😒 kolhydrater. Om jag bara tar en halv bit av det, med mycket smör och ost, hamnar jag på 6 gram kolhydrater för eftermiddagsfikat. Alldeles för mycket om man vill äta ketogent. Någon som känner till något fröbröd eller kex i den vanliga handeln som är mera LCHF?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Borje sade:

Någon som känner till något fröbröd eller kex i den vanliga handeln som är mera LCHF?

Birgitta Höglunds recept på frökex bakas av Huså och säljs på åtminstone vårt Ica Maxi. Renee Voltaire har också men det är dyrt. Brukar stå med frön, inte med kex.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Borje sade:

Bland recepten hos Diet Doctor finns detta fröknäcke med 4 procent kolhydrater. Jag har bakat det och det blev gott. Nu har jag inte haft "ork" att baka på ett tag och har förgäves letat på ICA-hyllorna och Nätet efter något liknande. Det bästa jag hittat hittills är ett glutenfritt havrefröknäcke med 24,9 procent 😒 kolhydrater. Om jag bara tar en halv bit av det, med mycket smör och ost, hamnar jag på 6 gram kolhydrater för eftermiddagsfikat. Alldeles för mycket om man vill äta ketogent. Någon som känner till något fröbröd eller kex i den vanliga handeln som är mera LCHF?

Jag är också lite lat och brukar köpa detta (2g kh/100 g). Köper från Apotea när jag beställer kosttillskott, men vet att vissa ICA Maxi har det också. Finns även fler varianter på detta fröknäcke, men tycker just det här är godast:

https://www.apotea.se/clean-eating-knackekex-parmesan-200-g

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Borje sade:

Jag har köpt Vilmas fröknäcke (som finns i de flesta livsmedelsbutiker i min närhet) någon gång ibland. Nu ska det tydligen utgå och ersättas av dessa som faktiskt låter ännu bättre: https://www.naturalfoods.se/froeknaecke

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Välkommen till forumet, @Sofia77!

Hur mycket frökex du vill, beroende på hur strikt du vill vara. Uttömmande svar, va? :) 
Skämt åtsido, det finns inga "får" eller "får inte", det finns bara ett ramverk och det måste anpassas till den individ det gäller. Om du primärt vill gå ner i vikt så bör du vara restriktiv med alla kolhydratkällor, dvs tillämpa det som kallas "strikt LCHF". Då finns det knappt utrymme för frökex, dvs helst inte alls. Kan du tänka dig att vara lite liberalare, ja då kan du kanske äta det nån gång, kanske tom nån om dagen. Sedan kommer sådant in som vad äter du i övrigt? Rotfrukter är mer kolhydratrika än ovanjordsgrönsaker. Bakar du fröknäcket själv får du räkna fram kolhydratinnehållet beroende på vilka frön du har i. Köper du så är en bra tumregel att hålla sig till produkter med mindre är 5g kolhydrater/100g vara. Men oavsett måste du se på helheten inom ramen för den nivå du vill tillämpa.

TACK så mycket det var till stor hjälp ❤

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst är ju att laga själv, så man kan välja bättre fet(än rapsoljan), skippa sötningen och mer variation och bättre kvalité på fröerna t.ex ekologiskt och hampafrön. Man sparar också en hel del pengar på det. Är verkligen superenkelt att baka frökex, men ändå blir det aldrig av, så jo kan ju relatera till det där haha 😁 

Sen har jag tyvärr tvingats inse att jag inte klarar av att ha kombinationen frökex, smör och god ost hemma. Det leder till att jag vankar av och an mellan vardagsrummet och köket och tänker på kex, mer eller mindre hela kvällen går åt till detta eftersom det är så förbannat gott suck. Om jag inte mår optimalt pga menscykel, oro, dålig sömn eller whatever så är frökex som att ha ett laddat vapen hemma. Klarar inte av att stå emot och börjar kvällsnaska. Så på frågan hur många frökex som är okej, så är det 0 i mitt fall.

Köper enbart i samband med typ fredagsmys, då jag vet på förhand att det kommer ta slut. Eftersom jag köper så sällan så unnar jag mig Renée Voltaire Rawfoodkex då, som är svindyra(som alla deras produkter), men utan konstigheter och mycket bra kvalitet. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12 minutes ago, Annika Rane said:

Nu ska det tydligen utgå och ersättas av dessa som faktiskt låter ännu bättre

Detta kallar jag framsteg! Fröknäcke med ganska mycket kolhydrater ersätts av tre olika sorter med lågt kolhydratinnnehåll. Och det marknadsförs som LÅGKOLHYDRATKNÄCKE😀 När följer andra matfabrikanter efter?

Jo, jag vet, "När maten är förpackad i en kartong ska du inte köpa den" och "Står det lågkolhydrat eller keto på förpackningen ska du vara väldigt misstänksam". Men man kanske kan göra undantag för fröknäcke? Åtminstone för fröknäcke som rekommenderas av andra LCHFare?

• Gilla 4
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man köper sitt fröknäcke så tror jag Zyomierskas är bäst ur en kolhydratsynvinkel. Det är gott. Det är också dyrt. 😉 (Det är samma som PiaB nämner ovan, men Apoteket Hjärta har en kampanj just nu.)

https://www.apotekhjartat.se/produkt/clean-eating-ekologiskt-knackebrod-160-g/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Peter B said:

Zyomierskas är bäst ur en kolhydratsynvinkel

Ja, det må vara hänt. Men sedan blir jag lite misstänksam. I "snabbfakta" skriver de "mjölfritt, paleo" och då tror man kanske att det inte innehåller någon spannmål eller gluten. MEN i innehållsförteckningen står det " kruskakli* (av vete) ". Vetekli är förvisso en spannmålsprodukt och att det är en restprodukt från tillverkningen av siktat vetemjöl gör det knappast helt mjölfritt. Personer med glutenöverkänslighet måste alltså undvika detta bröd och renläriga paleoanhängare vill nog undvika det.

"När maten är förpackad i en kartong ska du inte köpa den" ska kanske omformuleras till " När maten är förpackad i en kartong ska du läsa innehållsförteckningen förbannat noga". Sedan kan man undra om författaren till "snabbfakta" inte är medveten om att vete är en spannmålssort. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, så är det om man är renlärig blir det svårt köpa mat med innehållsförteckning.  Men om man inte av  någon orsak inte vill/orkar fixa allting själv så får man acceptera att det inte blir perfekt. Då får man nöja sig med olika grader i helvetet.   Vi är nog många som inte stoppar våra  korvar själva av egenslaktat älgkött ... det får bära eller brista. 😉

Elinors alternativ är nog bättre, men priset är ännu värre. :)
https://www.apotea.se/renee-voltaire-rawfoodkex-170-g?gclid=Cj0KCQjw2efrBRD3ARIsAEnt0eh0rMhNwlKdHPcOW-io-EDvI6Dzs70HV1S8eEqMw1Fivd0G2W3-CbAaAj0fEALw_wcB

Vi får väl hoppas att Annikas Willmaprylar blir bättre prissatta men jag tvivlar. Innehållsförteckningen ser dock ovanligt ren ut. 
https://www.naturalfoods.se/frokex

Hursomhelst så tror jag att de här tre köpalternativen inte behöver vara så tokiga är man väldigt känslig mot gluten så är inte Zytomierskas bröd helt optimala.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg