operalogg Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 I dag stod det åter att läsa att vi skall undvika statiner, men att de som har haft hjärtinfarkt kan fortsätta med att ta statiner. Vad skall det vara bra för? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Jag skulle verkligen ta mig en funderare om statiner, FASS har ju uppdaterat informationen kring statiner och biverkningar! Kostdoktorn har ju skrivit om detta med Kort sagt så står följande: Diabetes är en möjlig biverkning. Detta är mer troligt om du har höga blodsocker- och höga blodfettnivåer, är överviktig och har högt blodtryck. Läkaren kommer att kontrollera dig medan du tar detta läkemedel. Informationen anses dessutom mycket viktig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Altså.. statiner är potenta läkemedel.. med potenta biverkningar.. och med sådana så äter man de inte i förebyggande syfte, för då är risken större än eventull fördel. Har man haft en allvarlig hjärtkärlhändelse så är det som så att det finns få bra läkemedel att ta till.. så man skall helst undvika att få sådana. När man väl har fått en så är det ändå en stor risk att få en till.. såvida man inte kraftigt förbättrar sitt hälsoläge på annat sätt. Det som är en stor skam och skandal är att man skriver ut statiner till personer med måttligt höga blodfetter.. där är livstilsförändringar betydligt viktigare.. medans biverkningarna av statiner mest en försämring av hälsoläget. Statiner verkar genom att minska produktionen av mevalonsyra.. vilket är en föregångare till kolesterol.. och en massa andra livsviktiga ämnen i kroppen, som tex hormoner, testosteron tex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Min far har nyligen drabbats av sin tredje stroke. Lyckligtvis har ingen av dem varit så allvarlig att de lämnat permanenta skador efter sig. Han har nu fått en blodfettsänkande medicin utskriven, inte för att blodfetterna var höga, utan för att förebygga ytterligare händelser. Jag tycker detta är märkligt. Biverkningarna från dessa mediciner kan som bekant vara riktigt allvarliga och vissa biverkningar läker inte ut om man skulle upphöra med medicinen. Nu till min fundering... kan det vara värt att ta en sådan medicin för att förebygga ytterligare händelser? Min far äter inte LCHF direkt, men han vet vad det är, hur det fungerar (han har gjort det tidigare med goda resultat) och vad man ska tänka på. Han äter väl någon form av jätteliberal LCHF (om det nu finns nåt sånt... hur långt ifrån kan man komma innan det inte längre kan kallas LCHF?). När jag läser på om blodfettsänkande mediciner får jag bilden av att informationen främst riktar sig till de som aldrig haft någon hjärthändelse. Jag hittar väldigt lite information till de som redan haft en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 För att förebygga stroke och hjärtinfarkt så är motion jätteviktigt. Man bör dock både rådgöra med sin läkare först men promenader är nog alltid ok. Minst en timmes sammanhängande promenad per dag är bra och har man dålig kondition så får man ju börja med flera kortare och öka lite i taget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 För att förebygga stroke och hjärtinfarkt så är motion jätteviktigt. Man bör dock både rådgöra med sin läkare först men promenader är nog alltid ok. Minst en timmes sammanhängande promenad per dag är bra och har man dålig kondition så får man ju börja med flera kortare och öka lite i taget. Jag tackar för ditt svar, men det var inte min fråga egentligen. Frågan var om det finns anledning att ta blodfettsänkande medicin i förebyggande syfte, när blodfetterna ändå ser bra ut utan medicin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Jag tackar för ditt svar, men det var inte min fråga egentligen. Frågan var om det finns anledning att ta blodfettsänkande medicin i förebyggande syfte, när blodfetterna ändå ser bra ut utan medicin? Frågan har varit uppe flera gånger redan och rent ut sagt så är svaret att det är upp till patienten själv! Läkaren tar som regel det säkra före det osäkra och erbjuder de meidciner denne kan erbjuda.. bra eller dåliga, det är vad denne har att ta till. För sen handlar det om orsaken till stroken och om det påverkas positivt av medecinerna. Antagligen har han redan fått trombyl och det inte hjälpt? Statiner kan hjälpa vissa om orsaken är massiva plack och hög halt APOb.. som bygger vidare aterosklerotiska plack som sen kan brista. Stroke är antingen en blödning i hjärnan eller en förträngning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Frågan har varit uppe flera gånger redan och rent ut sagt så är svaret att det är upp till patienten själv! Läkaren tar som regel det säkra före det osäkra och erbjuder de meidciner denne kan erbjuda.. bra eller dåliga, det är vad denne har att ta till. För sen handlar det om orsaken till stroken och om det påverkas positivt av medecinerna. Antagligen har han redan fått trombyl och det inte hjälpt? Statiner kan hjälpa vissa om orsaken är massiva plack och hög halt APOb.. som bygger vidare aterosklerotiska plack som sen kan brista. Stroke är antingen en blödning i hjärnan eller en förträngning. Jag vet inte om anledningen till stroken var en blödning eller en förträngning, men om det var en blödning, kan det inte förvärras med blodförtunnande medicin då? Jo, han tar Trombyl. Han ska visst få nåt annat som ska vara starkare. De har gjort ultraljudsundersökning på halspulsådern utan att se något onormalt. Det finns plack där, men inte i sådan mängd att det finns anledning till åtgärd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Jag tackar för ditt svar, men det var inte min fråga egentligen. Frågan var om det finns anledning att ta blodfettsänkande medicin i förebyggande syfte, när blodfetterna ändå ser bra ut utan medicin? Mitt svar var egentligen till trådskaparen men det berör ju även din fråga. Om man motionerar så minskar behovet av förebyggande medicinering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Mitt svar var egentligen till trådskaparen men det berör ju även din fråga. Om man motionerar så minskar behovet av förebyggande medicinering. Ok. Jag tror att allt är riktat just till MIG! Moahahaha! JAG ÄR STÖRST, BÄST OCH VA... ok, jag ger mig. Tack för svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Ja läkaren gissar ju mest.. eller rättare sagt drar slutsatser utifrån de symptom och mätbara resultat denne har för handen. Han/hon är egentligen inget annat än en bilmekaniker som är utbildad för att diagnosticera och laga mäniskokroppar.. efter bästa förmåga. Inget fel i det.. de är antagligen de som har bäst kompetens för detta.. men sen så är det slut och resten ligger hos patienten.. typ livsstil/motion som nämnts och kost och psykiskt välbefinnande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Enligt Ravneskovs bok finns inget konstaterat samband mellan statiner och minskad risk för stroke. Det är ett ytterst fåtal tämligen unga män som eventuellt kan ha nytta av statiner. För alla andra är det ett himla bra sätt att skaffa sej sämre livskvalitet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Ja läkaren gissar ju mest.. eller rättare sagt drar slutsatser utifrån de symptom och mätbara resultat denne har för handen. Han/hon är egentligen inget annat än en bilmekaniker som är utbildad för att diagnosticera och laga mäniskokroppar.. efter bästa förmåga. Inget fel i det.. de är antagligen de som har bäst kompetens för detta.. men sen så är det slut och resten ligger hos patienten.. typ livsstil/motion som nämnts och kost och psykiskt välbefinnande. Ha, ha huvudet på spiken Zepp! Det finns bara en skillnad. Bilmekanikerna reparerar felen med läkaren ofta bara ger ser till att dämpa symptomen. Ungefär som om bilmekanikern skulle fylla på lite extra olja i motorn så det inte hörs att det skramlar... En annan skillnad är också att om läkarna inte hittar felet så anser dom att man kan köra vidare utan åtgärd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Jag känner att jag måste ta läkarna lite i försvar här, trots att även jag är en hängiven statinmotståndare. När man har ett legitimerat yrke så är man oftast lite rädd om den legitimationen, läkarna har direktiv från "högre ort" hur vissa specifika tillstånd skall behandlas och med vad, i detta fall statiner. Läkaren kan själv anse att statinbehandling är förkastligt, men lever med ansvaret att om det skulle hända patienten något, som man anser att statinerna kunnat förebygga, då kan läkaren ligga risigt till om det blir anmälningar och socialstyrelsen läser igenom journalanteckningarna. Det vill till tuffa läkare som helt törs strunta i gängse behandlingsmetoder till vissa tillstånd. Fördelen är att man som patient har full rätt att tacka nej till det man inte vill utsättas för, då kan man som läkare med "gott samvete" skriva i journalen att patienten själv tackade nej till föreslagen behandling 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Jo men då vill det ju till att läkaren är öppen med alternativen också och inte har pillerburken som prio 1 som standard. Min doktor ville säga upp bekantskapen med mej eftersom det ju inte var nån ide när jag inte ville äta hans piller utan envisades att äta så hemskt som jag gjorde. Jag var tvungen att övertala honom till att han skulle jämföra mina värden med enbart LCHF med värdena före medicinering (det fattade han inte själv :-P) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Jo men då vill det ju till att läkaren är öppen med alternativen också och inte har pillerburken som prio 1 som standard. Min doktor ville säga upp bekantskapen med mej eftersom det ju inte var nån ide när jag inte ville äta hans piller utan envisades att äta så hemskt som jag gjorde. Jag var tvungen att övertala honom till att han skulle jämföra mina värden med enbart LCHF med värdena före medicinering (det fattade han inte själv :-P) Ja, sådant beteende är oacceptabelt och bara dumt tjurskalligt, finns inget att säga till den läkarens försvar, tycker jag. Förutom långt gången okunskap (kanske kan bli en ny diagnos, på tjurskalliga läkare, och även andra som inte är mottaglig för nya rön) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Jag känner att jag måste ta läkarna lite i försvar här, trots att även jag är en hängiven statinmotståndare. När man har ett legitimerat yrke så är man oftast lite rädd om den legitimationen, läkarna har direktiv från "högre ort" hur vissa specifika tillstånd skall behandlas och med vad, i detta fall statiner. Läkaren kan själv anse att statinbehandling är förkastligt, men lever med ansvaret att om det skulle hända patienten något, som man anser att statinerna kunnat förebygga, då kan läkaren ligga risigt till om det blir anmälningar och socialstyrelsen läser igenom journalanteckningarna. Det vill till tuffa läkare som helt törs strunta i gängse behandlingsmetoder till vissa tillstånd. Fördelen är att man som patient har full rätt att tacka nej till det man inte vill utsättas för, då kan man som läkare med "gott samvete" skriva i journalen att patienten själv tackade nej till föreslagen behandling Jag håller med dig om att man som enskild läkare inte kan frångå praxis hur som helst. Min kommentar gällde inte specifikt statiner men även när det gäller statiner så sätter dom ofta in dom innan patienten ens försökt få ner blodfetterna på egen hand. Informationen till patienterna är också minst sagt undermålig. För min egen del har jag sökt läkare för ett antal olika hälsoproblem och inte fått någon hjälp alls eftersom det inte var en sjukdom som man kunde sätta in symptomdämpande läkemedel emot. Jag får lida för detta varje dag och idag har det varit extra besvärligt så jag är väldigt ledsen och arg på sjukvården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Håller med om att vill man få råd/hjälp som inte bara innebär piller 1,2,3 så verkar dom tycka man bara är jobbig eller ointressant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Läkare är oxå mäniskor.. prexis som bilmekaniker, de har bra eller dåliga dagar, hög eller låg motivation! Och prexis som bilmekanikern så har de begränsade möjligheter, dels vet de inte allt, de kan inte fixa allt, de kan inte komma på vad allt beror på! Såå.. vad göra då.. och vad händer sen, det blir mycket upp till den enskilde att förändra sin livssituation.. fundera på vad saker och ting kan bero på! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Förstår jag er rätt nu att det egentligen inte finns något som pekar på att statiner skulle ge förebyggande effekt hos personer som drabbats av stroke, men att läkarna egentligen inte har några alternativ att ta till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Förstår jag er rätt nu att det egentligen inte finns något som pekar på att statiner skulle ge förebyggande effekt hos personer som drabbats av stroke, men att läkarna egentligen inte har några alternativ att ta till? Ja lite åt det hållet ligger det väl.. personligen skulle jag aldrig avråda någon som har haft stroke tre gånger att sluta! Så jag är väl inte bättre än läkarna? Altså om stroken är orsakad av aterosklerotiska plack som brustit och orsakat en förträngning så gäller tillobörja med att sluta bygga på placken.. och där har APOb en roll.. eller LDL som andra kallar dem. Man bör altså få ner antalet APOb.. få upp HDL eller APOa1, för att skynda på deras arbete med att transportera bort placken.. få dem att minska. Nu är det givetvis oftast betydligt mer komplicerat än så och det kan finnas andra bakomliggande orsaker oxå. Ofta är det plack i stora halspulsådern som brister eller från hjärtats kranskärl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Ja lite åt det hållet ligger det väl.. personligen skulle jag aldrig avråda någon som har haft stroke tre gånger att sluta! Så jag är väl inte bättre än läkarna? Altså om stroken är orsakad av aterosklerotiska plack som brustit och orsakat en förträngning så gäller tillobörja med att sluta bygga på placken.. och där har APOb en roll.. eller LDL som andra kallar dem. Man bör altså få ner antalet APOb.. få upp HDL eller APOa1, för att skynda på deras arbete med att transportera bort placken.. få dem att minska. Nu är det givetvis oftast betydligt mer komplicerat än så och det kan finnas andra bakomliggande orsaker oxå. Ofta är det plack i stora halspulsådern som brister eller från hjärtats kranskärl. Well... han har inte börjat ta dem än. Han fick dem utskrivna nu efter den senaste stroken. Det som förbryllar mig är det att han har en riktigt bra blodfettprofil. Det tyckte även läkarn, men ändå skrevs medicinen ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Well... han har inte börjat ta dem än. Han fick dem utskrivna nu efter den senaste stroken. Det som förbryllar mig är det att han har en riktigt bra blodfettprofil. Det tyckte även läkarn, men ändå skrevs medicinen ut. Köpt av läkemedelsföretagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Well... han har inte börjat ta dem än. Han fick dem utskrivna nu efter den senaste stroken. Det som förbryllar mig är det att han har en riktigt bra blodfettprofil. Det tyckte även läkarn, men ändå skrevs medicinen ut. Då är det en kärlröntgen kvar att göra! Altså.. man kan hur bra värden som helst på en vanlig kolesterolprovtagning samtidigt som man står med ena foten i graven! Vanliga kolesterolprov är bäst på att upptäck metabolt syndrom.. inte risken för CVD. Sen så kan det var tromboser oxå.. de har antagligen kollat hans trombiner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Well... han har inte börjat ta dem än. Han fick dem utskrivna nu efter den senaste stroken. Det som förbryllar mig är det att han har en riktigt bra blodfettprofil. Det tyckte även läkarn, men ändå skrevs medicinen ut. Vad säger läkaren om varför han ordinerade blodfettsänkade trots en bra blodfettprofil? Han han ordinerat blodförtunnande läkemedel också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Han tar blodförtunnande läkemedel. Kärlröntgen vet jag inte om man gjort. Man har gjort ultraljudsundersökning på halsen och en datortomografi på huvet. Mer än det vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Han tar blodförtunnande läkemedel. Kärlröntgen vet jag inte om man gjort. Man har gjort ultraljudsundersökning på halsen och en datortomografi på huvet. Mer än det vet jag inte. Ja så heter det nog ultraljud och datortomogafi. Man kollar efter plack i stora kroppspulsådern.. vad kom de fram till? Hjärnan kollar de antagligen för att se skadorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 De kom fram till att det fanns plack där, men inte så pass att det motiverar åtgärd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Ja då undrar jag vad Statiner skall göra för nytta? De kollade så klart hans koagulationsfaktorer oxå? Oandrasidan är det säkert som så att de inte har en aning om själva orsaken, kan vara därför han får statiner oxå. Kom o tänka på några andra saker oxå.. blodsocker och blodtryck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Han har diabetes och högt blodtryck. Dessa sjukdomar tar han andra mediciner för/mot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Ush då.. då kan det lika gärna detta som är själva grundorsaken.. diabetiker får ofta plack i kranskärlen.. inte bra det heller och kan ge en infarkt. men även att plack lossnar och fastnar i hjärnans små kärl. Det höga blodtrycket utövar oxå en hydromekanisk åverkan på kärl och sådant som sitter fast där tex plack. Vanligt med TIA. Behandlingsrutinerna för diabetiker är att kolesterolet skall ner.. speciellt LDL.. dvs egentligen APOb. Varför vet man inte.. men man vet att diabetiker oftare får just stroke.. så då vill man hålla ner LDL.. som potentiellt om de är för många och blir glycoliserade leder till ateroskleros som sen brister.. ju fler man har ju större chans helt enkelt. Men bäst är att få ett normalt blodsocker.. då är kolesterol och olika fraktioner av det inte farligare än för andra. Lägger man den ena risken på den andra så ökar sannolikheten för någon hjärtkärlhändelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Ok, tack för all hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Han har diabetes och högt blodtryck. Dessa sjukdomar tar han andra mediciner för/mot. Det är ju så kallade livsstilssjukdomar precis som stroke och hjärtinfarkt så han kan ju göra mycket själv. Har han bukfetma också? Har läkarna gett honom några råd om kost och motion? Om han använder nikotin så ökar det ju också risken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted October 28, 2013 Share Posted October 28, 2013 Inget nikotin numera. Det är länge sedan han slutade. Bukfetma ja, och de råd han fått är att, förutom dagliga promenader, äta mer frukt och grönt och mindre fett. Lyckligtvis vet han bättre än att följa just kostrekommendationerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts