Jump to content

NSAID

MariaF

Recommended Posts

Att det egentligen inte finns något bra med NSAID-preparat utöver den smärtdämpande effekten är ingen nyhet men jag funderar på om suppar påverkar tarmen lika illa som en oral tablett?

Lillebror opererades på Uddevalla sjukhus idag. Ett ganska litet ingrepp i överkäken men precis som vid förra operationen han genomgick fick han alvedon och ipren som smärtstillande. Jag har jobbat mycket med hans tarmflora sista året och är lite tveksam till NSAID på grund av det men som smärtstillande är ju kombinationen alvedon+ipren bättre än bara alvedon som jag ser som det minst dåliga alternativet. Nån som vet om påverkan på tarmen blir densamma oavsett hur man får i sig det?

• Like 2
  • Confused 1

1 timme sedan, MariaF sade:

Att det egentligen inte finns något bra med NSAID-preparat utöver den smärtdämpande effekten är ingen nyhet men jag funderar på om suppar påverkar tarmen lika illa som en oral tablett?

Lillebror opererades på Uddevalla sjukhus idag. Ett ganska litet ingrepp i överkäken men precis som vid förra operationen han genomgick fick han alvedon och ipren som smärtstillande. Jag har jobbat mycket med hans tarmflora sista året och är lite tveksam till NSAID på grund av det men som smärtstillande är ju kombinationen alvedon+ipren bättre än bara alvedon som jag ser som det minst dåliga alternativet. Nån som vet om påverkan på tarmen blir densamma oavsett hur man får i sig det?

Vet inte.. men jag fortsätter att tjata om Eikosanoidsystemet.. inte för jag begriper speciellt mycket om det men olika NSAID inverkar på olika ställen i detta system!

Om någon vill veta så var det någon som fick Nobellpris för detta!

Dvs det var inte jag.

Såå.. från det.. det finns en del bra grejer med NSAID, illafall under läkarkontroll/vid behov och för resten vid sina fulla sinnes bruk!

Dvs de interagerar främst vid de inflamatoriska och smärtökande Eikosanoiderna, typ arakidonsyra.. ett derivat av Omega 6!

Grejen är att även arakidonsyra är essentiellt, likaså inflamation (imunförsvaret) och smärta som signal på att något är tokigt!

Dvs det ä knappast arakidonsyran som är problemet.. kanske inte ens de Eikosanoider som bildas utav dem utan de är nog främst budbärare till medvetandet och immunförsvaret?

Iallafall.. man bör inte dagligdags mumsa på videbark.. om man inte behöver det.. eller syntetiskt framställda NSAID.. om man verkligen inte behöver det!

Hur som helst, tack vare han/de som fick Nobellpriset i medicin så kan vi iallafall förstå lite om hur det fungerar.. oså får vi använda det med måtta.

Såå till olika sorters NSAID, vi utesluter videbark, dvs vi går till Paracetamol (Alvedon+ andra varumärken) de interagera främst så att de är smärtstillande, de är lite snällare på magen, påverkar inte i samma utsträckning vår koalugationsförmåga.. för att nämna de viktigaste grejerna!

Ibuprofen (Ipren+andra varumärken) är betydligt kraftfullare, de är även inflamationsdämpande och interagerar med vår koulaguationsförmåga, jag har för mig att Diklofenak, (Voltaren+andra varumärken) är etter värre/bättre.. dvs de är lixom inte biverkningsfria!

Inte nog med detta.. vanlig praxis är att kombinera både Paracetamol och Ibuprofen.. fråmst på grund av Ibuprofenets biverkningar!

Iallafall, du vet att jag inte är någon läkare... så jag gissar, dvs de tas upp lite lika i olika kroppsöppningar och gör då sen sin verkan lite oavsett administartion.. främst brukar suppar användas till de som behöver det akut men inte kan svälja.. av olika orsaker.

• Like 3

NSAID-preparat (aspirin, ibuprofen, diklofenak och naproxen) förstör tarmfloran. Paracetamol ger sig främst på levern. På senare år har det framkommit att det gick ut varningar till läkarkåren för flera av preparaten när de introducerades men inte till allmänheten i samma utsträckning när man släppte flera av dem fria. Paracetamol har man börjat varna för på senare år då många knaprar värktabletter som godis och just paracetamol skadar levern. (4health.se har skrivit en del om detta.)

Kombinationen ibuprofen+paracetamol ger en kraftigare smärtlindring och när inget av preparaten kan tas tillräckligt ofta, som efter en operation t ex, ger man det ena först och det andra några timmar senare för att få en större smärtstillande effekt över tid.

Min fundering gällde alltså påverkan på tarmfloran - en supp sätts visserligen in direkt i ändtarmen men passerar inte hela tarmkanalen. Blir det skillnad på skadorna liksom eller blir de begränsade till ändtarmen när ämnet inte passerar hela vägen? Dosen är lite högre så här direkt efter operation även om tiden är begränsad till några dagar, kanske en vecka. 

• Like 5

Jag kan inget om detta ... men väldigt mycket är ju dosberoende så det finns ju folk som äter NSAID i åratal och om man ser allvarliga effekter på tarmfloran hos dessa  behöver det ju inte betyda att kurer på några veckor har någon allvarlig effekt? Ibland tror jag att vi oroar oss för mycket över saker som bara har marginell betydelse. Men å andra sidan om man tar något potent penicillin slår man väl ut i princip all tarmflora på några dagar... ;)

• Like 3

Jo, jag är tacksam att det inte är nån antibiotika inblandad. Det är bara det att det tagit tid att få ordning på magen och jag är lite nojig och vill helst inte börja om. Sen att INTE ge smärtstillande finns förstås inte på kartan. 

• Like 3

Det stora problemet är inte tarmfloran, för den finns i tjocktarmen. Komplikationer till följd av NSAID uppstår i magsäcken och tolvfingertarmen. Spelar ingen roll om man tar som stolpiller. Är den verksamma substansen i preparaten som indirekt skadar magen och ger katarr, i värsta fall magsår. Preparaten hämmar kroppens prostaglandinsyntes och prostaglandiner behövs i kroppen för att tillverka det slem som skyddar mage&tarm mot sur magsyran.

När du inte har en tjock skyddande barriär av slem i magen, så blir det inflammation och slutligen sår, om du inte tar råttgift som protonpumpshämmare som skruvar ner magsyreproduktionen och på sikt ger bland annat B12 brist. Bättre då att ta Alvedon, som inte sabbar magen. Det har knappast leverpåverkan på en frisk individ om man bara tar ibland. 

Om Alvedon inte räcker så får man väl be om ngt starkare som t.ex morfinpreparat. Är mer skonsamt för kroppen än NSAID ironiskt nog, om vi bortser från att man kan blir beroende. 

• Like 4

Som jag uppfattat det skadar NSAID slemhinnan i magsäcken/tolvfingertarmen och skapar magsår den vägen, inte om det intas på annat sätt? NSAID skadar mycket riktigt också mitokondrierna och skapar läckande tarm genom att mitokondrieskadorna påverkar de täta fogarna, i alla fall på längre sikt. Jag är övertygad om att för min son är den läckande tarmen ett ständigt närvarande problem och jag har som sagt jobbat jättemycket med att stärka hans tarmflora som i sin tur hjälper tarmslemhinnan och hoppas att denna tillfälliga dosering inte ska göra jobbet ogjort. Att skadan blir stor genom mag-tarm-kanalen, ja absolut. Med suppar vet jah som sagt inte. Jag hade gärna tagit nåt annat men jag brydde mig inte ens om att försöka denna gång, sjukhusets personal är inte så lättflirtade; "Det är väl inget konstigt, det är ju bara några ipren?!" (Sa de förra gången han opererades...)

• Like 4