Helen65

4 veckor -6 hg

Recommended Posts

Efter 4 veckor lchf har jag endast minskat 6 hg. 54 år och 97.7 kg startvikt. Jag följer menyer så gott det går och får i mig ca 20g kolhydrater per dag. Har lite svårt att få i mig allt fett men har endera grädde 40% i kaffet eller smör o ägg. Äter när jag är hungrig, 2 mål om dagen. Turkisk youghurt blandad med grädde, lite blåbär o solroskärnor till frukost.

Jag har ont i båda fötterna/vaderna så jag motionerar inte. Går bara på jobbet vilket kan bli kanske 6000 steg lm dagen. 

Jag vet inte varför jag inte tappar i vikt. Är det någon som har några tips?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 veckor är inte så lång tid men eftersom det för det mesta bara är de som lyckas tappa mycket vikt på kort tid som redovisar sina resultat, så kan det kännas som ett misslyckande. Dessvärre är det ju så att det faktum att du är kvinna och dessutom i den ålder du är (närheten eller i klimakteriet?) kan försvåra det hela lite.

För att kunna komma med tips så skulle det vara bra med lite mera information. Vilka menyer är det du följer? Har du kostregistrerat så du ser hur mycket du får i dig av fett, protein, kolhydrater? Nu är inte 4 veckor så lång tid, men om det efter några månader inte hänt så mycket, kan en sak att prova vara att undvika mjölkprodukter, men börja inte dribbla med det redan. Berätta gärna för oss vad/hur du äter så kan du nog få lite tips? 😊 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostregistrera? Har jag missat nåt? 😊

Jag följer strikt lchf, byter ut några måltider då jag inte gillar vissa ingredienser. När jag blir galet hungrig äter jag tex ost, skinka, ölkorv, oliver, en näve jordnötter, fläsksvålar, tar en extra kopp kaffe med grädde. Inte allr på en gång naturligtvis men något av ovanstående. Har tagit bort allt som heter socker, potatis, ris, pasta och bröd. Är tacksam att jag är "avsockrad" åtminstone. Bara DET är en stor bedrift. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kämpa på!  :) Det kan ta ett tag innan det ger effekt men om du vill experimentera kan du testa att bara äta fisk/kött, fett och lämpliga grönsaker, inget annat med kalorier. (alltså undvika mejerier och nötter)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Jag ska undvika så mycket mejeri det går. Kaffe utan grädde går inte. Svårt att ha med sig smör när man fikar 😊  Och jag är tacksam att höra att det kan ta tid. Jag kämpar vidare, fast kämpar gör jag inte, det är inga problem, bara lite besviken på våg-kräket 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En skvätt grädde i kaffet är nog inte ett så stort problem så länge du inte dricker så många koppar per dag. Kämpa på och lycka till!

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat med måttband, @Helen65? Vissa ser inget på vågen men tappar klädstorlek. När man mäter midjemåttet kan det vara bra att mäta lite högre upp, under revbenen, för där varierar det inte så mycket om man tenderar svullna ibland eller så. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen hit! Mitt förslag är att minska på mejerier nötter och ölkorvar, bara använda dem som guldkant. Ät dig istället riktigt mätt (menar ej proppmätt) på riktigt lagad mat. Försök att lägga in lite fasta emellanåt. Till en början kanske 16:8. ( Ät mellan t ex 10-18.00 eller vad som funkar bäst för dig). Försök också att sova ordentligt. (Läser just nu Sömngåtan av Matthew Walker och det har fått mig att sluta med kaffe efter lunch🤔)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När ni säger mejerier, betyder det även ost? 

Och som genom ett under hade jag minskat 7 hg till när jag vägde mig i morse. Min mage har definitivt blivit mindre det märker jag på byxorna. 

Det är så skönt att få ventilera här för ni fattar vad jag pratar om. 

Har 2 jobb som varierar väldigt mycket i arbetstider så det är svårt att äta regelbundet. 

Sover gör jag. Inga problem där. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Helen65 sade:

När ni säger mejerier, betyder det även ost? 

Och som genom ett under hade jag minskat 7 hg till när jag vägde mig i morse. Min mage har definitivt blivit mindre det märker jag på byxorna. 

Det är så skönt att få ventilera här för ni fattar vad jag pratar om. 

Har 2 jobb som varierar väldigt mycket i arbetstider så det är svårt att äta regelbundet. 

Sover gör jag. Inga problem där. 

Att använda en mindre mängd ost för att piffa upp måltiden, t.ex riven parmesan på maten eller ostomelett osv, tycker jag är helt okej(även om ost är mejeri). Att använda ost eller andra mejerier som huvudprotein däremot, är en dålig idé om man behöver gå ner i vikt. Då är det bättre att välja ett annat protein som ägg, fisk, kött, fågel.

Men den värsta viktfällan är ju när man myser i soffan på kvällen och börjar småäta goda ostar eller går och gör en massa ost- och skinkrullar. Känner man igen sig i den bilden, så bör man troligtvis plocka bort osten tillsvidare och återintroducera när man har mer kontroll på läget.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg