Jump to content

4 veckor -6 hg


Helen65
 Share

Recommended Posts

Efter 4 veckor lchf har jag endast minskat 6 hg. 54 år och 97.7 kg startvikt. Jag följer menyer så gott det går och får i mig ca 20g kolhydrater per dag. Har lite svårt att få i mig allt fett men har endera grädde 40% i kaffet eller smör o ägg. Äter när jag är hungrig, 2 mål om dagen. Turkisk youghurt blandad med grädde, lite blåbär o solroskärnor till frukost.

Jag har ont i båda fötterna/vaderna så jag motionerar inte. Går bara på jobbet vilket kan bli kanske 6000 steg lm dagen. 

Jag vet inte varför jag inte tappar i vikt. Är det någon som har några tips?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 veckor är inte så lång tid men eftersom det för det mesta bara är de som lyckas tappa mycket vikt på kort tid som redovisar sina resultat, så kan det kännas som ett misslyckande. Dessvärre är det ju så att det faktum att du är kvinna och dessutom i den ålder du är (närheten eller i klimakteriet?) kan försvåra det hela lite.

För att kunna komma med tips så skulle det vara bra med lite mera information. Vilka menyer är det du följer? Har du kostregistrerat så du ser hur mycket du får i dig av fett, protein, kolhydrater? Nu är inte 4 veckor så lång tid, men om det efter några månader inte hänt så mycket, kan en sak att prova vara att undvika mjölkprodukter, men börja inte dribbla med det redan. Berätta gärna för oss vad/hur du äter så kan du nog få lite tips? 😊 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Kostregistrera? Har jag missat nåt? 😊

Jag följer strikt lchf, byter ut några måltider då jag inte gillar vissa ingredienser. När jag blir galet hungrig äter jag tex ost, skinka, ölkorv, oliver, en näve jordnötter, fläsksvålar, tar en extra kopp kaffe med grädde. Inte allr på en gång naturligtvis men något av ovanstående. Har tagit bort allt som heter socker, potatis, ris, pasta och bröd. Är tacksam att jag är "avsockrad" åtminstone. Bara DET är en stor bedrift. 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Jag ska undvika så mycket mejeri det går. Kaffe utan grädde går inte. Svårt att ha med sig smör när man fikar 😊  Och jag är tacksam att höra att det kan ta tid. Jag kämpar vidare, fast kämpar gör jag inte, det är inga problem, bara lite besviken på våg-kräket 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen hit! Mitt förslag är att minska på mejerier nötter och ölkorvar, bara använda dem som guldkant. Ät dig istället riktigt mätt (menar ej proppmätt) på riktigt lagad mat. Försök att lägga in lite fasta emellanåt. Till en början kanske 16:8. ( Ät mellan t ex 10-18.00 eller vad som funkar bäst för dig). Försök också att sova ordentligt. (Läser just nu Sömngåtan av Matthew Walker och det har fått mig att sluta med kaffe efter lunch🤔)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

När ni säger mejerier, betyder det även ost? 

Och som genom ett under hade jag minskat 7 hg till när jag vägde mig i morse. Min mage har definitivt blivit mindre det märker jag på byxorna. 

Det är så skönt att få ventilera här för ni fattar vad jag pratar om. 

Har 2 jobb som varierar väldigt mycket i arbetstider så det är svårt att äta regelbundet. 

Sover gör jag. Inga problem där. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Helen65 sade:

När ni säger mejerier, betyder det även ost? 

Och som genom ett under hade jag minskat 7 hg till när jag vägde mig i morse. Min mage har definitivt blivit mindre det märker jag på byxorna. 

Det är så skönt att få ventilera här för ni fattar vad jag pratar om. 

Har 2 jobb som varierar väldigt mycket i arbetstider så det är svårt att äta regelbundet. 

Sover gör jag. Inga problem där. 

 

Att använda en mindre mängd ost för att piffa upp måltiden, t.ex riven parmesan på maten eller ostomelett osv, tycker jag är helt okej(även om ost är mejeri). Att använda ost eller andra mejerier som huvudprotein däremot, är en dålig idé om man behöver gå ner i vikt. Då är det bättre att välja ett annat protein som ägg, fisk, kött, fågel.

Men den värsta viktfällan är ju när man myser i soffan på kvällen och börjar småäta goda ostar eller går och gör en massa ost- och skinkrullar. Känner man igen sig i den bilden, så bör man troligtvis plocka bort osten tillsvidare och återintroducera när man har mer kontroll på läget.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...