NollKoll Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Hej, jag har en fråga som jag inte kan hitta svar på någonstans på nätet. Efter ca ett halvår på rätt så strikt LCHF fick jag plötsligt en dag metallsmak i munnen. Men det var också det enda. Jag har varit i ketos tidigare så jag kände igen smaken, men denna gång fanns ingen ammoniaklukt. Den här smaken höll i sig ganska konstant under ett par månaders tid. Under hösten åkte jag på en rejäl lunginflammation och när jag efter tre veckor började äta ordentligt igen så åt jag av allt. Så under hösten/vintern har jag inte ätit särskilt strikt och emellanåt alldeles för mycket kolhydrater. Varje gång jag var i en period av kolhydratätande försvann metallsmaken. Varje gång jag gick över till LCHF kom smaken tillbaka. Efter en veckas ledighet med varierad kost (mycket kolhydrater så sent som igår) gick jag över till strikt LCHF från och med imorse. Och som ett brev på posten, vid 16-tiden idag var smaken tillbaka. Vad är detta?? Jag är inte gravid, äter inga mediciner, har inte en massa amalgam i munnen som skulle kunna läcka. Jag tycker att det mystiskt att smaken kommer så direkt efter bara några timmar utan kolhydrater. Är det någon som har liknande erfarenhet, eller tips och idéer om vad detta kan vara/bero på så är jag tacksam för tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 jag har upplevt samma fenomen! Över ett år på LCHF, och nu metallsmak, av och till, utan den hemska andedräkten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 tydligen kan man vara i ketos, metallsmak osv utan den där otäcka andedräkten...i så fall gillar jag läget.. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Hela metallsmaken, andedräktsgrejen, och att det luktar konstigt om ens urin handlar om att man inte gör av med alla ketoner man producerar på något vettigt sett och därför hamnar de i saliv, och urin istället. Ju längre man är i ketos, destå bättre blir man på att förbränna ketoner, och destå mindre av dessa problem får man. Brukar väl i stort sett vara helt borta efter ett par månader. En annan bidragande faktor är att det är väldigt lätt att man i början gör av med mycket vatten i ketos, och därför lätt får vätskebrist som förvärrar problemet (koncentrerar urinen, saliven, etc.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lusardimarie Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Har aldrig känt av metallsmak eller dålig andedräkt. Har nu kört strikt sen i julas. Kan det alltså bero på att jag dricker väldigt mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts