iAnna

Var i kroppen upptas näringen? (nybörjarfråga)

Recommended Posts

Ja, skönt att man är bland vänner och kan ställa nybörjarfrågor. 🙂

Var i kroppen tas näringen från maten upp? 

Enligt Wikipedia (ingen tillförlitlig källa) är det i tunntarmen. "Dess huvudsakliga uppgift är att absorbera näringsämnen, mineraler och vitaminer från tarminnehållet." https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunntarm

Enligt Stig Bengmark (vegan?) är det i tjocktarmen. "Den oraffinerade maten däremot – råa frukter, grönsaker och rotfrukter – är så svårsmält att den till sin huvuddel transporteras den 3-4 timmar långa vägen som det tar ner till grovtarmen, där den bryts ner av tarmfloran (mikrobiota). Detta är alltid önskvärt." https://stigbengmark.com/kronisk-inflammation-och-sjukdom-borjar-i-tarmen/?utm_source=social&utm_medium=cpc&utm_campaign=stigs-kronika-kronisk-inflammation-sep&fbclid=IwAR157RGiKHKvfuyRAQoGSGhFOZVC4WVAHrpK4t-DR1hV0WYQnN4QJM1IAGE

Vem har rätt?

  • Gilla 6
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort och förenklad version: Båda. Näring tas upp på olika platser och om ett område är skadat kan näringen inte tas upp och man kan få brist trots att man äter tex tillskott av nåt. 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssnade nyligen på en intervju med Robert Lustig. Han menar att problemet med processad mat (snabba kolhydrater) är att den blir tillgänglig att absorbera redan i tunntarmen och inte hinner vidare till tjocktarmen. Med mer fibrer i kosten blir en större andel av kosten mat till mikroberna, som bidrar med nyttigheter för oss. Han pratar om det drygt 4 min in i videon: "protect the liver, feed the gut!"

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2019-09-14 at 09:42, iAnna sade:

Ja, skönt att man är bland vänner och kan ställa nybörjarfrågor. 🙂

Var i kroppen tas näringen från maten upp? 

Enligt Wikipedia (ingen tillförlitlig källa) är det i tunntarmen. "Dess huvudsakliga uppgift är att absorbera näringsämnen, mineraler och vitaminer från tarminnehållet." https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunntarm

Enligt Stig Bengmark (vegan?) är det i tjocktarmen. "Den oraffinerade maten däremot – råa frukter, grönsaker och rotfrukter – är så svårsmält att den till sin huvuddel transporteras den 3-4 timmar långa vägen som det tar ner till grovtarmen, där den bryts ner av tarmfloran (mikrobiota). Detta är alltid önskvärt." https://stigbengmark.com/kronisk-inflammation-och-sjukdom-borjar-i-tarmen/?utm_source=social&utm_medium=cpc&utm_campaign=stigs-kronika-kronisk-inflammation-sep&fbclid=IwAR157RGiKHKvfuyRAQoGSGhFOZVC4WVAHrpK4t-DR1hV0WYQnN4QJM1IAGE

Vem har rätt?

Vet inte vem denne är.. Googlade lite, blev inte speciellt klokare!

Klickade även på länken, blev inte klokare där heller!

Iallafall, det lilla braiga jag fastnade för vara undvikandet av snabba kolhydrater, som tas upp rätt omgående i tolvfingertarmen.. typ Low carb altså!?

Oså till din egentliga fråga, näringen och till viss del tas upp genom hela magtarmkanalen, förutom magsäcken som ioförsig är himla viktig för B12 via processer som händer där och kallas för Intrisic faktor!

Har en aning om att slutet på tjocktarmen gemenligen benämnd ändtarmen inte tar upp något alls!

Oså till Stig Bengmarks försvar.. vi bör undvika snabba kolhydrater, äta ursprunglig föda, med naturliga fibrer/RS/probiotika/prebiotika/hela djuret inklusive inälvor!

Iallafall, den mesta näringen samt kalorierna tar vi upp i tolvfingertarmen/tunntarmen, men vatten tar vi främst upp i tjocktarmen, samt lite K1 som sen kan omvandlas i bästa fall till K2 i kroppen!

Såå.. ytterligare till försvar för Bengmarks syn, vi behöver ju inte särskild mycket kalorier, maten vi äter är näringsfattig, protein fett och snabba kolhydrater utan tillstymmelse till naturliga fibrer/RS tas snabbt upp.. det ställer lixom till det!

Hur som helst.. tjocktarmen och dess biomee kan bidra med cirka 5 % av vårt energiintag främst i form utav SCFA, dvs j*vligt korta fettsyror, utifall vi äter rätt livsmedel, förutom vatten och K1/K2!

Egentligen vet jag inte var han står i kostdebatten men jag ser iallafall lite paralleller till LCHF, typ.. inga snabba kolhydrater.. fyll ut resten av tallriken med grönsaker.. mata din biome i tjocktarmen med detta, för en bra Biomee/ god Peralistik och eventuellt K1/K2!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Zepp

Bengmark förespråkar riktig mat, så långt är allt i sin ordning. Men pkt 2 och 3 i hans 12 budord är inte LCHF:iga. På sociala media är han en stor förebild bland pålästa veganer och vegetarianer.

"Begränsa/eliminera alla mejeriprodukter, och särskilt smör, ost och mjölkpulver. ... Begränsa intag av kött till högst 300 g per vecka." https://stigbengmark.com/tolv-budord-for-optimal-halsa/

Vi som mår bra av att äta 300 g kött per dag, var tas den näringen upp i kroppen, den som finns i animalierna? Är det också från början till slut? Eller kommer det aldrig några bra fibrer till tjocktarmen från kött?

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, iAnna sade:

@Zepp

Bengmark förespråkar riktig mat, så långt är allt i sin ordning. Men pkt 2 och 3 i hans 12 budord är inte LCHF:iga. På sociala media är han en stor förebild bland pålästa veganer och vegetarianer.

"Begränsa/eliminera alla mejeriprodukter, och särskilt smör, ost och mjölkpulver. ... Begränsa intag av kött till högst 300 g per vecka." https://stigbengmark.com/tolv-budord-for-optimal-halsa/

Vi som mår bra av att äta 300 g kött per dag, var tas den näringen upp i kroppen, den som finns i animalierna? Är det också från början till slut? Eller kommer det aldrig några bra fibrer till tjocktarmen från kött?

Okej, det fanns delar som du och jag kunde hålla med om samt annat som vi betraktar som befängt/ovetenskapligt.. men med tanke på att han ( om han är en Vegguru?) inte så himla illa!?

Iallafall.. det lilla jag vet/lyckats läsa mig till.. så är det Tolvfingertarmen som är platsen där vi tar upp merparten av essentiella näringsämnen som aminosyror, fettsyror, vitaminer, mineraler och spårämnen!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tolvfingertarm

Inte nog med det.. har något svagt minne om att jag läst att vissa grejer typ någon vitamin, mineral eller spårämne tas upp i resten av tunntarmen??

Iallafall så är jag rätt säker på att Macronutrienterna tas upp i tolvfingertarmen, dvs kolhydrater, fett, aminosýror och alkohol.

Det i sig innebär dock inte att vi kan strunta i resten utav våra tarmar, dvs resten av tunntarmen har någon funktion likaså tjocktarmen.. vi kan betrakta dessa delar som någon viktig del av vår kropp.. det kan tillomed vara som så att om vi vårdar dessa delar av tarmsystemet så får vi något tillbaka?

Oså helt oförhappandes så kommer vi in på vår evolution, vi är Omniovorer, vårt tarmsystem är då anpassad för en viss kost, dvs inte dagens kost med snabba kolhydrater.. utan mer troligt på en kost baserat på animalier (protein och fett) och en hel del vegetabilier (långsamma kolhydrater med naturligt förekommande fibrer och RS)!

Sen snabbt till animalier/tjocktarm och Biomee, vi har naturligt kusar där som är anpassade för naturligt digesterbara fibrer/RS främst, Inulin, men oxå för senor/brosk/svårsmält bindväv typ svål o sådant!

Dvs det som är tänkt att passera både tolvfingertarmen och resterande tunntarm är något som skall hanteras av Biomeen i tjocktarmen, det är lite luddigt hur viktigt de grejerna är.. men jag postulerar att vi åtminstone bör ge den ett minimum av föda.. kanske inte då som ett självändamål utan till stora delar mest på grund av att våra epitelceller i tarmen livnär sig på detta.. och vi vill tillminstone ha en frisk tjocktarm, friska epitelceller samt en god slemhinna!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.