Jimmy Lagnestrand

Olivolja?

Recommended Posts

Är det någon som kan rekommendera en mild olivolja?

De flesta har en ganska skarp smak vilket gjort att jag har gått över till rapsolja.

För 10 år sedan så var rapsolja förbjudet inom LCHF. Hur är det idag?

Jimmy L

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte vänja dig vid den skarpa smaken, om jag inte missminer mig, så är det polyfenolerna (De är nyttiga) , som ger den skarpa smaken, så varför inte lära dig gilla den skarpa smaken? Det kan du göra på två veckor. Men du väljer naturligtvis själv.   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har märk att de spanska olivoljorna är skarpare i smaken. De italienska och grekiska tycker jag är mildare. Sen finns det ju så många olika märken och "smaker" nu förtiden, så man får prova sig fram.

Rapsolja förekommer inte i vårt ketogena hushåll.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, iAnna sade:

Jag har märk att de spanska olivoljorna är skarpare i smaken. De italienska och grekiska tycker jag är mildare. Sen finns det ju så många olika märken och "smaker" nu förtiden, så man får prova sig fram.

De grekiska gillar jag bäst och jag gillar inte heller olivolja. Jag var på vin- och oljeprovning i Toscana för många år sedan med skolan där jag pluggade italienska och där hävdade de att de grekiska oliverna är godast att äta medan de italienska är bättre till olja. Jag har aldrig fått nån italiensk olivolja efter det som varit så god och gårdens olja har jag aldrig sett i handeln (Verazzano; samma familj vars medlemmar gett namn åt bron i NYC). Fast... så här nästan 20år senare vete sjutton om det var oljan som var god eller vinet som gjorde den god..? ;) Den serverades kryddad med vitlök även om vi fick smaka den ren också.

• Gilla 6
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-14 at 23:25, Jimmy Lagnestrand sade:

Är det någon som kan rekommendera en mild olivolja?

De flesta har en ganska skarp smak vilket gjort att jag har gått över till rapsolja.

För 10 år sedan så var rapsolja förbjudet inom LCHF. Hur är det idag?

Jimmy L

Iallafall.. olivolja är en djungel, en stor del av marknaden domineras av den Italienska maffian!

Hur som helst så tror jag på äkta olivolja.. frågan är väl mer vilken som är äkta och inte utblandad?

När det gäller smak och lite annat, så har man kanske tre olika flaskor hemma, de hälsosammaste är då de kallpressade (Virgin Oil), skall man steka i det kan man använda varmpressat!

Hur som helst så finns de i alla våra butiker.. Frutato är den mildaste, den du skall använda på din sallad/grönsaker såvida du inte gillar de skarpare smakerna!

Iallafall.. våra stora affärskedjor köper in och saluför en väldans massa olivolja för rätt stora pengar, som regel så testar de större partier iallafall!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg