Johno11 Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Vid fasta använder kroppen sig av sitt eget energiförråd med hjälp av leverns glukoneogenes. Jag undrar om Metformin hjälper eller stjälper kroppens energiomvandling vid fasta? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Välkommen till forumet, @Johno11! Uppriktigt sagt har jag ingen aning eftersom jag inte har diabetes men tycker frågan låter bekant, har du sökt bland trådarna här i forumet? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Har du frågat bland Smarta Diabetiker. De har en grupp på facebook. https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Metformin minskar leverns glukosproduktion vilket man kan se som bra vid fasta. Antar man bör vara lite försiktig dock så blodglukos inte går ned för lågt. FDA skriver inget specifikt om fasta men anger att kalorirestriktion (vilket fasta är) och metformin kan ge lågt blodsocker. https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2006/021748s002lbl.pdf 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 On 2019-09-15 at 10:15, Johno11 sade: Vid fasta använder kroppen sig av sitt eget energiförråd med hjälp av leverns glukoneogenes. Jag undrar om Metformin hjälper eller stjälper kroppens energiomvandling vid fasta? Vad jag läser så stjälper inte Metformin din energiomvandling vid fasta.. utan snarare tvärt om, den minskar din glukoneogenes och skiftar dig mot mer betaoxidation/ketos! Dvs man skriver ut Metformin i USA till folk som behöver banta.. iomed att det sällan innebär biverkningar! Dvs nr 2, dvs det är en himla liten risk för hypoglykemi, dvs att blodsockret sjunker till farligt låga nivåer. Därmed inte sagt att Metforminet inte kan medverka till värsta tänkbara omställningsbesvären, vilket är en liten annan sak.. litta samma som att köra strikt Keto direkt! Det aspelut vanligaste är gastriska problem, det ovanligare men allvarligare är Laktatacidos! Oså för säkerhets skull så skriver jag det igen.. hypoglykemi (extremt lågt blodsocker) finns sällan eller alls med som biverkning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 Jag tror inte att man vet om det är lämpligt att ta Metformin vid längre vattenfasta. Det borde finnas en koppling till hur allvarlig diabetes man har. En av mina "favoriter" (Peter Attia) som tar Metformin utan att ha diabetes säger att han inte tar det när han vattenfastar under längre tid men han säger också han han inte har någon evidens på det egentligen. En vanlig åsikt (baserat på några studier) är också att Metformin delvis motverkar effekten av träning.... så om man inte har alltför stort problem med sina blodsockervärden kan en tanke vara att ta mindre eller inget Metformin i samband med vattenfasta och träning. Vid kortare fasta är antagligen Biochemistens resonemang att Metformin minskar glukosproduktion och därmed insulinproduktionen något som gör att det snarast är positivt. Summa summarum: Du ställer en fråga (om man modifierar frågan till, "är det lämpligt att ta Metformin under fasta?") som forskningen egentligen inte har besvarat än. Dock har du allvarliga problem med ditt blodsocker är det nog bättre att ta medicinen än att låta bli. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts