Jump to content

Vi äter mer än på 70-talet


Blogg-Postare
 Share

Recommended Posts

Hur effektiva är olika typer av kost när det handlar om att förbättra hälsa och gå ner i vikt? Är det skillnad på fettsnålt och lågkolhydratkost om du bara mat lagad från grunden? Och känner du till livsmedelsindustrins knep för att få oss att äta mer?

I denna mycket insiktsfulla föreläsning från Low Carb Denver 2019 går Robb Wolf igenom ett antal studier som kan hjälpa oss att bättre förstå viktnedgång, matberoende och hälsa när vi äter lågkolhydratkost.

Transkription (förhandstitt)

Robb Wolf: Den här bilden är viktig. Det gnabbas mycket om huruvida vi äter mer kolhydrater eller mer fett numera, men sanningen är att vi äter mer, punkt slut.

Och det här är jätteirriterande… De har lagt det under kategorin spannmål. Var det så? Mjöl och spannmålsprodukter, fett, oljor och mejeriprodukter… Folk äter inte pärlkorn med en skvätt ghee av mjölk som har mjölkats och välsignats av Dalai Lama. De äter sånt här. Det är sånt här folk äter när vi ser en ökning av spannmål och fett.

Hur många av er har hört mig prata om den här roulette-påsen från Doritos? Någon? Ett par stycken. Hur mycket tid har jag? Har jag pratat i 15 minuter? Jag har tio minuter kvar. Jag skulle kunna prata i en timme bara om den här bilden. På påsen står det, ni får ursäkta min dåliga laserpekare: ”Vissa chips är extremt starka.” De har alltså blandat extremt starka, medelstarka och milda chips i påsen. Om ni har tagit del av mitt eller Stephan Guyenets arbete känner ni till begreppen hyperpalatabilitet och smakutmattning. De har i en påse lyckats skapa en randomiserat stokastiskt fördelad smakupplevelse som gör produkten mer beroendeframkallande.
Det här tyckte jag var intressant. Jag letade upp tillverkaren, jag tror det var ett företag som ägs av Coca-Cola. De hade en kontaktsida, så jag skickade ett mejl. Jag förväntade mig inget svar. ”Jag är matforskare och är nyfiken på” ”huruvida fördelningen mellan starkt, medelstarkt och milt följer potenslagen.” Jag hade ett par frågor till. Jag skickade det, utan att förvänta mig ett svar, och två frågor fick jag ett svar: ”Hej, Robb! Så roligt att du hör av dig. Fantastiska frågor!” ”Forskarna på labbet är stora beundrare och älskar det du gör.” Jäklar…! De kunde glatt meddela att fördelningen mycket riktigt följde potenslagen.

Livsmedelstillverkarna är alltså grundligt insatta i evolutionärbiologi evolutionärpsykologi och kaosmatematik, applicerat på tillvänjning till en beroendeframkallande substans.
Om man vill göra en mus eller en människa kokainberoende ger man inte samma dos varje gång. Ena gången är det en stor dos, andra gången en liten, tredje ingen alls, eftersom förväntan om vad som ska hända förhöjer dopaminresponsen.

Det här gänget bedriver alltså sitt arbete på en så sofistikerad och insatt nivå att det är häpnadsväckande. Om man i gängse medicinska sammanhang ens försöker prata om hyperpalatabilitet, optimal furagering och smakutmattning, tittar de på en som om man hade tre huvuden.
Men de som slår mynt av vår hälsokris är antagligen bättre insatta i evolutionärbiologi än vi är.

Det tål att tänkas på. Det tål också att tänkas på att när vi går i klinch om huruvida det ska vara högst 30 eller 50 gram kolhydrater i ketogen kost så missar vi målet helt och hållet. Vi är ute och cyklar så till den grad att det nästan gör ont. För det är det här vi har att kämpa mot, och de ger oss storstryk.

Transkription pdf

Se en del av videon ovan. Hela föreläsningen (med svensk text och transkription) kan ses med gratis provmånad eller medlemskap.

Se hela föreläsningen här
Bli medlem, (gratis att testa en månad), så kan du se videon direkt – liksom föreläsningar, intervjuer, videokurser, frågor och svar, filmer och mycket mera. Du får också tillgång till vårt populära verktyg veckomenyer.

Low Carb Denver 2019

  • Inkretineffekt och insulinresistens
    ddplus-icon.svg
    Inkretineffekt och insulinresistens30:02Dr Eades om att minimera insulinresponsen över tid.
  • Hur är det med fibrer?
    ddplus-icon.svg
    Hur är det med fibrer?29:46Hur är det med fibrer? Hur mycket behöver vi? Varför tror vi att fibrer är nyttigt? Vad säger kostråden?
  • Viktnedgång och reversering av typ 2-diabetes
    ddplus-icon.svg
    Viktnedgång och reversering av typ 2-diabetes31:51Kan LCHF eller ketogen kost fungera i längden? Kan kosten hjälpa till med viktnedgång eller att reversera typ 2-diabetes?
  • Fetma och kolhydrat-insulin-modellen
    ddplus-icon.svg
    Fetma och kolhydrat-insulin-modellen37:54Dr David Ludwig om de senaste upptäckterna kring hur upp- och nedgångar i vikt fungerar i praktiken.
  • När viktnedgången stannar av
    ddplus-icon.svg
    När viktnedgången stannar av30:09Hur kommer det sig att många går upp i vikt igen?
  • Hur man ska tänka kring kost
    ddplus-icon.svg
    Hur man ska tänka kring kost30:34Som förberedelse till sin nya bok intervjuade Taubes över hundra läkare som förespråkar LCHF.
  • Att undvika och få bukt med modern kronisk sjukdom
    ddplus-icon.svg
    Att undvika och få bukt med modern kronisk sjukdom31:41Vad kan du göra för att öka dina chanser att åldras med hälsa?
  • De amerikanska kostråden och varför de har betydelse
    ddplus-icon.svg
    De amerikanska kostråden och varför de har betydelse29:38Finns det kvalitativ vetenskaplig evidens för att använda kostråden?
  • Ketoner – den metabola fördelen
    ddplus-icon.svg
    Ketoner – den metabola fördelen37:04Kan ketoner innebära en metabol fördel?
  • Polycystiskt ovarialsyndrom
    ddplus-icon.svg
    Polycystiskt ovarialsyndrom33:14Vad är kopplingen mellan PCOS och insulinresistens?
  • Kolhydratrestriktion i praktiken
    ddplus-icon.svg
    Kolhydratrestriktion i praktiken36:24Behöver vi ytterligare en medicinsk specialitet – ketogen medicin?
  • Borde du vara rädd för kolesterol?
    ddplus-icon.svg
    Borde du vara rädd för kolesterol?27:02Vad driver processen som omvandlar gott LDL till skadligt LDL?
  • Kan LCHF förkorta ditt liv?
    ddplus-icon.svg
    Kan LCHF förkorta ditt liv?30:57Hur effektiva är olika typer av kost för att förbättra hälsa och gå ner i vikt?
  • Reversera typ 2-diabetes med LCHF
    ddplus-icon.svg
    Reversera typ 2-diabetes med LCHF34:15Vad är det bästa sättet att reversera typ 2-diabetes? Här är en djupdykning i ämnet.

Inlägget Vi äter mer än på 70-talet dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...