morgonsol Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Titeln kan verka knasig, men fettintag och överätning hänger ihop. I alla fall för mig. Jag skulle vilja ha följande matvanor: lunch kl 12-13 och middag kl 18-20. Att man bara äter inom dessa ätfönster, fastar resten av tiden. Det jag tycker är klurigt hur jag bör dela upp fettdoseringen. Om jag äter för mycket fett vid lunch blir jag först hungrig ca kl 21-22, äter jag för lite kan jag vara vrålhungrig redan vid 17-tiden. Vid middagen vill jag äta tillräckligt med fett så jag är mätt under kvällen, kan motstå ev kvällssnacks som nötter/ost/en kopp te etc samt gå och lägga mig utan att vara hungrig vid ca kl 22-23. Samt att jag inte är speciellt hungrig när jag vaknar, utan först blir vrålhungrig när lunchen närmar sig. Med överäta avser jag att äta mer än vad man behöver och när man inte är hungrig. Jag överäter utan problem när jag är uttråkad, mat blir något som distraherar. Även innan och även fortfarande på LCHF är hunger- och mättnadskänslor inget som är superlätt att känna av. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 13 timmar sedan, morgonsol sade: Titeln kan verka knasig, men fettintag och överätning hänger ihop. I alla fall för mig. Jag skulle vilja ha följande matvanor: lunch kl 12-13 och middag kl 18-20. Att man bara äter inom dessa ätfönster, fastar resten av tiden. Det jag tycker är klurigt hur jag bör dela upp fettdoseringen. Om jag äter för mycket fett vid lunch blir jag först hungrig ca kl 21-22, äter jag för lite kan jag vara vrålhungrig redan vid 17-tiden. Vid middagen vill jag äta tillräckligt med fett så jag är mätt under kvällen, kan motstå ev kvällssnacks som nötter/ost/en kopp te etc samt gå och lägga mig utan att vara hungrig vid ca kl 22-23. Samt att jag inte är speciellt hungrig när jag vaknar, utan först blir vrålhungrig när lunchen närmar sig. Med överäta avser jag att äta mer än vad man behöver och när man inte är hungrig. Jag överäter utan problem när jag är uttråkad, mat blir något som distraherar. Även innan och även fortfarande på LCHF är hunger- och mättnadskänslor inget som är superlätt att känna av. Som jag ser det finns det ett problem med "LCHF- världens" syn på betydelsen av att känna hunger. Om man tidigare varit kolhydratätare känner man igen det som kallas hunger som kanske blodsockersvängning med energitapp, irritation, eller liknande-"måste äta nu"! På ketogen kost blir blodsockret stabilt och man känner inte dessa obehag. Man kan gå på full energi hela dagen kanske. Och då föreslår man inom LCHF att man ska känna av när man är hungrig och äta då tills man är mätt. Många skriver om att de inte känner av hunger och ser inte när och hur mkt de ska äta. Om jag fastar 18-24 timmar kan jag vara helt utan upplevelse av hunger. En vanlig dag på ketogen kost känner jag inte något som jag tror kallas hunger. Men jag vet att jag behöver energi och näring regelbundet och jag tycker det är gott med mat. Min lösning är att äta regelbundet i en mängd näring och energi som jag tror behövs utifrån min livsstil och mina mål. Om jag skulle sitta och vänta på att en viss känsla av "hunger" skulle infinna sig skulle jag nog inte äta hälften av det jag äter. Om jag äter en portion mat till lunch tex en kycklingfilé, en portion grönsaker och en dl fet sås blir det kanske 800 kcal. Jag antar att jag behöver äta mer än det så jag äter igen ca 18.00, kanske en måltid med liknande mängd energi och näringsämnen. Inte för att jag kände direkt hunger men det är inte heller ett problem att få i mig mat i rimliga mängder en till tre ggr per dag. Min undran är Hur upplevs detta att inte vara hungrig förän 21-22? Är det en upplevelse av att vara proppmätt, eller må illa vid tanke på mat eller är det bara en avsaknad av en förväntad känsla av "hunger"? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 Är svårt att säga hur mycket fett ngn annan bör äta, blir rena spekulationerna. Hur mycket av ens energi som ska komma från fett, beror också på hur strikt man kör. Du får nog fortsätta testa dig fram. Kanske om du antecknar så du kan kolla i efterhand, hur mkt fett du åt när du blev vrålhungrig mellan måltider? Du lär se en trend efter ett tag om du skriver upp allt eller för in i ngn app. Anpassa utifrån det. Sen är det inte bara fett som ger mättnad, utan storleken på hela portionen spelar också in och kanske också är problemet. Det ända råd jag kan ge vad gäller överäta/småäta är att rensa bort de livsmedel som lockar till det. Är individuellt vilka produkter som får en att gå och snaska. Jag vill också gå och äta på kvällarna i perioder förövrigt, vilket inte har med hunger att göra, utan "belöning". Så att äta större måltider eller mer fett hjälper inte mig. Jag vill äta oavsett mättnad. Jag är trött, uttråkad eller känner mig ynklig och vill ha kortsiktig njutning som piggar upp. Det enda som funkar för mig då är att helt enkelt inte ha frökex, dessertost, salta rostade nötter, goda charkuterier osv liggandes i skafferiet och kylen. Om det bara finns råvaror som kräver tillagning i köket, så är det inte fullt så lätt att äta när man inte är hungrig. Det där äta-äta-beteendet går lite i vågor för mig, kopplat till min hälsa i övrigt och även hormonellt. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 Det är svårt att veta vad som är hunger och sug etc... men om du är hungrig/har sug efter något att äta utanför dina ätfönster, tillåt dig då att äta någonting tråkigt, typ en bit lax eller ett hårdkokt ägg. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 1 timme sedan, Peter B sade: Det är svårt att veta vad som är hunger och sug etc... men om du är hungrig/har sug efter något att äta utanför dina ätfönster, tillåt dig då att äta någonting tråkigt, typ en bit lax eller ett hårdkokt ägg. Hur tråkigt är lax och ägg? Not much, IMHO (men jag förstår också vad du menar)b 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 Apropå tråkig mat så har mitt experimenterande med lågkolhydratkost fått mig att pröva mycket som andra rynkar på näsan åt. Och med tiden lär man sig att till och med gilla det. Som surkål, grönkålssmoothie, leverbiffar. Jag kan känna mättnad när magen är ordentligt full. Till exempel efter en rejäl middag och en balja varmt te efteråt. Men jag kan äta ändå. Hunger känner jag sällan, men ofta sug. För tillfället testar jag en matordning där jag äter tallrikens protein först, och det andra sedan. Inspirerad av denna artikel: https://biotest.t-nation.com/articles/the-protein-preload (Utdrag ur artikeln) The Protein Preload Meal sequencing involves eating certain foods prior to others. This has been studied for years in terms of what research calls "preloads." A preload is a food that's eaten at some designated time before a meal. This could be a few minutes to an hour before. The most common preloads are protein-based shakes and bars. Research has proven that preloads can be valuable fat loss aids in terms of controlling hunger. Researchers in a new study wanted to test the concept with a regular meal. Control group: Follow the low calorie diet for eight weeks. Experimental group: Follow the low calorie diet for eight weeks and eat protein/fat foods (meat, fish, cheese) before carbohydrate foods (pasta, rice, potatoes). At the end of the study the results were pretty striking. Weight loss wasn't different between the two groups, but FAT loss was. The group that sequenced their meals with protein and fat before carbs had significant reductions in fat mass while the control group did not. What was most striking were the measures in metabolic function. The group changing the order of food they consumed saw significant reductions in all variables measured in regard to their ability to handle sugar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 1 timme sedan, Tureborgaren sade: För tillfället testar jag en matordning där jag äter tallrikens protein först, och det andra sedan. Inspirerad av denna artikel: https://biotest.t-nation.com/articles/the-protein-preload spännande och enkelt att prova. Ska nog testa själv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 On 2019-09-15 at 21:02, morgonsol sade: Titeln kan verka knasig, men fettintag och överätning hänger ihop. I alla fall för mig. Jag skulle vilja ha följande matvanor: lunch kl 12-13 och middag kl 18-20. Att man bara äter inom dessa ätfönster, fastar resten av tiden. Det jag tycker är klurigt hur jag bör dela upp fettdoseringen. Om jag äter för mycket fett vid lunch blir jag först hungrig ca kl 21-22, äter jag för lite kan jag vara vrålhungrig redan vid 17-tiden. Vid middagen vill jag äta tillräckligt med fett så jag är mätt under kvällen, kan motstå ev kvällssnacks som nötter/ost/en kopp te etc samt gå och lägga mig utan att vara hungrig vid ca kl 22-23. Samt att jag inte är speciellt hungrig när jag vaknar, utan först blir vrålhungrig när lunchen närmar sig. Med överäta avser jag att äta mer än vad man behöver och när man inte är hungrig. Jag överäter utan problem när jag är uttråkad, mat blir något som distraherar. Även innan och även fortfarande på LCHF är hunger- och mättnadskänslor inget som är superlätt att känna av. I den bästa utav världar så borde vi äta 1-2-3 måltider per dag, som ger alla kalorier och övrig näring! Och det borde funka automatiskt? Det är betydligt mer komplicerat än så, iomed att vi oftast köper vår mat i affärer, vi lever i en social kontext som vi skall anpassa oss till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 18, 2019 Share Posted September 18, 2019 On 2019-09-15 at 21:02, morgonsol sade: Jag överäter utan problem när jag är uttråkad, mat blir något som distraherar. Suget. Det med stort S. Det är som tidigare nämnt något man får prova men det verkar vara så att du behöver äta lite mindre fett vid lunch och mer på kvällen. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doring75 Posted September 18, 2019 Share Posted September 18, 2019 Är du väldigt fast vi dom tidpunkterna? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 18, 2019 Share Posted September 18, 2019 On 2019-09-15 at 21:02, morgonsol sade: Titeln kan verka knasig, men fettintag och överätning hänger ihop. I alla fall för mig. Jag skulle vilja ha följande matvanor: lunch kl 12-13 och middag kl 18-20. Att man bara äter inom dessa ätfönster, fastar resten av tiden. Det jag tycker är klurigt hur jag bör dela upp fettdoseringen. Om jag äter för mycket fett vid lunch blir jag först hungrig ca kl 21-22, äter jag för lite kan jag vara vrålhungrig redan vid 17-tiden. Vid middagen vill jag äta tillräckligt med fett så jag är mätt under kvällen, kan motstå ev kvällssnacks som nötter/ost/en kopp te etc samt gå och lägga mig utan att vara hungrig vid ca kl 22-23. Samt att jag inte är speciellt hungrig när jag vaknar, utan först blir vrålhungrig när lunchen närmar sig. Med överäta avser jag att äta mer än vad man behöver och när man inte är hungrig. Jag överäter utan problem när jag är uttråkad, mat blir något som distraherar. Även innan och även fortfarande på LCHF är hunger- och mättnadskänslor inget som är superlätt att känna av. Jag fortsätter; Iallafall så skall du få min historia om hur jag fick karaktär, (uppenbarligen saknade jag sådan tidigare)? Vid cirka 50++, så fanns det märkbara viktproblem, så då infann sig tankar om vikt.. inte så mycket hälsa faktiskt.. så då började jag intressera mig mer för hur man kontrollerar vikten, företagshälsan hade oxå lite synpunkter på både vikt och lipoproteiner! Hur som helst så råkade jag gå förbi en bokhandel, där de sålde en bok av Skaldeman, "Ät dig ner i vikt", (det var på den tiden då man var tvungen att antingen besöka en bokhandel eller ett bibliotek för att få ny input)! Iallafall så introducerade han mig för lite nya begrepp, typ macronutrientfördelning och homeostas.. dvs man kan äta lite vad man vill/kalorier som man vill, men olika macronutrieneter påverkar kroppens homeostas på olika sätt! Det tog ett tag innan allt ramlat på plats, jag är fortfarande inte säker på att allt sitter perfekt ioförsig! Såå.. i stället för honungs/socker-dränkta flingor med sötad youghurt så gick jag iallafall över till "äggobacon" till frukost! Det märkliga inträffade då efter ett tag, dvs jag fick "karaktär" ,dvs jag blev aldrig hungrig vid lunch, så jag fick välja mellan frukost och Lunch, lunchen vann! Dvs personliga preferenser, min lunchrast är helig, då vill jag dels ha rast samt mat.. oså vill jag äta något hemma efter jobbet.. typ 18-20.. gärna framför TVn! Så då så.. med personliga preferenser/en viss social kontext/dvs jag är singel, så insåg jag rätt snabbt vad som passade mig rätt bra. Nu kommer vi till själva karaktären.. den handlar inte så mycket om det, utan om att man har sin vardag/äter typ LCHF, jag gillar att äta mat/fullvuxna portioner.. vad ledde då detta till, jo för det första så handlade det om planering/inköp, det blir så mycket enklare när man bara äter 1-2-3 gånger per dag! Dvs när jag står i affären och handlar, så bör jag iallafall handla mat för några dagar.. sen så blir jag tvungen att äta det, för det finns inget annat! Köper man för mycket får man antingen slänga eller äta upp det och jag hatar att slänga mat, som jag betalat dyra pengar för! Inte nog med det, köper jag något onödigt, så försvinner det oxå av för mig helt av outgrundlig anledning. Köper man för lite så står man där strax innan man skall lägga sig och är svinhungrig.. det finns knep för sådant oxå, typ, man bör alltid ha ägg hemma/makrillburkar/tonfisk om man föredrar det/musslor på burk/krabba på burk, dvs i värsta fall gör man en omelett med fyllning på småtimmarna.. eller kokar några ägg! Osådå, det finns knep för att skilja på hunger och sug, dvs om du ställer dig och kokar ägg/gör en omellett med fyllning vid 11-12, så finns det stora chanser att du faktiskt är hungrig.. kan du inte tänka dig det utan letar efter något i kylskåpet som du kan sluka rakt av så kanske det mest handlar om sug? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 18, 2019 Author Share Posted September 18, 2019 @Angelico Att jag blir hungrig fram emot kl 21-22 kan ibland vara irriterande, då det blir att jag äter sent. Men då är jag förvisso också mer "hungrig på riktigt" än att "jag äter för att jag borde" vid en viss tidpunkt. Så har jag ätit fettsnålt till middag blir jag hungrig efter kanske 2 timmar och får äta kvällsmat, jag avskyr att gå och lägga mig hungrig. Men sedan beror det givetvis på vad jag har ätit till lunch och gjort under eftermiddag/kväll. Efter vissa träningspass är jag vrålhungrig. Snarast en fråga om bekvämlighet. Jag tycker det är bekvämt att fasta ca 7 timmar efter lunch. Så det rör sig nog om "en avsaknad av en förväntad känsla av hunger". @Peter B Min lösning på "tråkig mat" har varit fröknäcke med vitlökssmör som kvällsmat senaste tiden. @MariaF Det är inte suget som är problemet. Problemet är att jag överhuvudtaget äter på känsla, istället för att ta itu med känslan. Tidigare var tugga tuggummi ett enkelt knep för att slippa vara uttråkad. Eller som när det uppstår ett behov av att "gotta ner sig" kvällstid för man är ändå trött, stressad eller har varit sjuk. @Doring75 Som universitetsstudent är min lunch schemalagd, så den är svår att flytta på. Middagen är mer flytande. @Zepp Håller med dig om att matinköp blir mycket enklare när man klarar sig på några få, rejäla mål mat per dag. Klart man inte slänger mat om det inte går att undvika, slänga mat = slänga pengar. Ja, man bör ha "nödmat" hemma. Tonfisk och majonäs har räddat mig en gång, makrill på burk är klassisk "orkar inte laga mat idag"-mat. Ska fortsätta klura på om kvällsmaten handlar om hunger eller sug. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 19, 2019 Share Posted September 19, 2019 11 timmar sedan, morgonsol sade: Det är inte suget som är problemet. Problemet är att jag överhuvudtaget äter på känsla, För mig är det samma sak. En känsla eller ett sug man inte kan motstå. Eller kan du motstå? Känsloätande är ett intressant ämne vi diskuterar här lite av och till. Just uttråkning går in under "behov av dopamin". Dopamin kan man höja på andra sätt, att göra nåt kul t ex. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 19, 2019 Share Posted September 19, 2019 22 timmar sedan, morgonsol sade: Håller med dig om att matinköp blir mycket enklare när man klarar sig på några få, rejäla mål mat per dag. Den aspekten vill jag utveckla vidare.. dvs hur man får "karaktär"! Dvs i kombo med snålhet, (kalla det miljömedvetenheten om du vill) så slänger man inte mat som är tjänlig.. även om man inte är jättesugen på att äta samma mat två dar i rad! Iallafall så varierar hunger och sug från dag till dag.. men har man köpt ett pack med fläskkotletter och dessutom öppnat detta, så dels vet man att om man inte äter upp dem så får man slänga dem. Okej.. man blir lite sen från jobbet/mycket att göra, och när man hämtar kaffe för femte gången så passerar man godismaskinen som står där och ropar efter en, likaså när man kör hem och måste tanka och dem har godis eller korvmenyer för extrapris för dig som tankar i dag (valfri läsk ingår).. då får man välja.. falla för suget eller slänga fläskkotletterna! Oså till själva karaktären.. det handlar nog mer om planering.. hålla sig till planen.. oså blir det sällan samma cravings när man vet att när man kommer hem så får man en brakmåltid! Vet man inte om man får mat när man kommer hem/vad för mat man får/om man får lov att äta sig mätt, så blir det svårare att motstå frestelser/sug! Nu kommer jag till en hemlis.. dvs första halvåret på LCHF.. spridda skurar resten av året, så varje gång jag handlade, dvs cirka två gånger i veckan, så slank det även med en Snickers, den åt jag upp i bilen, (det man äter i bilen räknas inte)! Iallafall så försvann det suget av för mig okänd orsak, dvs jag kanske fick karaktär? Jodå jag har köpt Snickers senare oxå.. det känns som en explosion av socker i munnen numera. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted September 20, 2019 Share Posted September 20, 2019 On 2019-09-15 at 21:02, morgonsol sade: skulle vilja ha följande matvanor: lunch kl 12-13 och middag kl 18-20. Att man bara äter inom dessa ätfönster, fastar resten av tiden. Förmodligen bottnar dina önskemål i kraven som din arbetsdag ställer. Haken, från optimeringssynpunkt, ligger i att den sammanhängande fastan ger störst verkan, om det huvudsakliga näringsintaget ligger på största möjliga tidsavstånd från sömnperioden. Orsaken ligger i att man så tidigt som möjligt bör förbruka de kolhydrater som slunkit med under huvudmålet, så att ketonproduktionen är maximal vid sänggåendet (matsmältningen för länge sedan avklarad och glukosnivån minimal). I det läget kommer kroppen under sömnen att simulera svält (vid LCHF dock utan hungerkänslor) och ostörd kunna ägna sig åt att rensa undan avfallsprodukter och reparera skador resp. skapa hormonell balans - alltså optimera sömneffekten. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 21, 2019 Author Share Posted September 21, 2019 @Zepp I händelse av att jag köpt hem fläskkotletter brukar jag styckfrysa de jag inte ska tillaga omedelbart. Underbart att bara kunna tillaga en kotlett de dagar jag inte har ork eller lust att laga mycket mat. För mig blir nog "falla för suget" om jag är ute snarare synonymt med att lägga pengarna på ätbart skräp (godis, korv av låg kvalité, glass, läsk etc) eller ännu värre, låta mig bli bjuden. Kaffe dricker jag inte. Men du har helt rätt i att man lättare kan motstå suget om man vet att man får en god och rejäl måltid när man väl kommit hem. Man blir mätt. Det blir jag inte alltid om jag äter ute, ofta är maten för fettsnål! Planering för mig handlar om vad för mat jag har hemma, vad för mat som kommer innanför dörren och hur man hanterar de undantagsfall som ändå finns (äta ute, alkohol, hälsa på mina föräldrar etc). Det är mycket svårare att göra en kladdkaka om man inte har mjöl och socker hemma, utan bara ägg, kakao, salt och smör. 17 timmar sedan, Nils Engström sade: Haken, från optimeringssynpunkt, ligger i att den sammanhängande fastan ger störst verkan, om det huvudsakliga näringsintaget ligger på största möjliga tidsavstånd från sömnperioden. Hur omsätter man detta i praktiken? Bör jag äta senare lunch och/eller tidigare middag? Kanske bara ett mål mat/dag? Sammanhängande fasta på ca 14 timmar inklusive nattsömn är inget problem. Sakta men säkert genom att äta tillräckligt bör jag också kunna öka tiden jag fastar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted September 21, 2019 Share Posted September 21, 2019 On 2019-09-15 at 21:02, morgonsol sade: Om jag äter för mycket fett vid lunch blir jag först hungrig ca kl 21-22... Om du äter rätt andel fett (LCHF) under huvudmålet, kan du räkna med att hålla dig behagligt mätt under 16-18 timmar (tiden för fasta). Under de två år som jag testat olika varianter av tidpunkter för två dagliga måltider, insåg jag att man fick räkna med liknande effekter som de du påpekar. Lösningen för min hustru och mig blev frukost vid 9-10, middag vid 15-16. Det har fungerat utmärkt. De ca. sjutton timmarna fram till frukosten har visserligen inte inneburit annat än svag hunger på morgonen men tillräcklig för att frukosten ändå skall kännas skön. Även om perioden som pensionär medger rationellt val av tidpunkter för måltider, som den förvärvsarbetande inte har, finns ändå praktiska möjligheter. T.ex. kan man tänka sig sen frukost på arbetsplatsen istället för lunch - ett energitillskott under arbetsdagen - och ett lite senare huvudmål i hemmet. Principen, om man väljer daglig fasta, är att se till att fasteperioden uppnås på tidigast möjliga kvällstid. Då kan sömnperioden inledas med behaglig mättnadskänsla och sömnen bli effektiv - koncentrerad på bortforsling av gifter och restmaterial resp. reparationsverksamhet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 21, 2019 Author Share Posted September 21, 2019 @Nils Engström Så om jag förstår dig rätt bör jag ha mer fett och mindre kolhydrater till middag, och måttligt med fett och kolhydrater till lunch, så att jag står mig till middagen. Och att det är fördelaktigt att middagen äts ca kl 17-19? Eller ännu tidigare? Visst hade jag kunnat äta frukost kl 9-10, men pluggar hellre då, och är vrålhungrig när det är dags för lunch. Kunna ta en promenad på lunchen istället för att äta och därmed sitta stilla ännu mer är i och för sig lockande. Som student varierar mitt schema en del, vissa månader har jag föreläsningar hela förmiddagen vissa dagar och då är det svårt att klämma in en sen och lugn frukost. Skulle du kunna ge några exempel på hur din och din frus frukostar respektive middagar ser ut? Någon som har erfarenhet av att träna under en fasta och att man fortsätter fasta efter träningen? Träning är en sådan sak som ibland bidrar till att middagen blir väldigt sen, såvida man inte äter på gymmet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted September 21, 2019 Share Posted September 21, 2019 17 minuter sedan, morgonsol sade: mer fett och mindre kolhydrater till middag, och måttligt med fett och kolhydrater till lunch, så att jag står mig till middagen. Och att det är fördelaktigt att middagen äts ca kl 17-19? Eller ännu tidigare? Något i den riktningen! Vad gäller andelen fett bör idealet, helst vid båda måltidstillfällena, ligga på LCHF-nivå - av fettet får du energin. Något krav på att vänta in vrålhunger finns inte. Lagom är bra nog! I ditt fall som studerande finns all anledning att tänka på att optimera studieförmågan, den får du av fettet. Gör potatis, ris, bröd, saft av olika slag till dina fiender. Frukost några ägg (salta ordentligt), gärna skinka, LCHF-bröd (utan socker och mjöl) med hyvlat smör och fet ost ena dagen (använd samma grova osthyvel). Andra dagen för att säkra kalciumbehovet fet yoghurt, fröströ - en kopp te eller ett glas vispgrädde - LCHF-bröd etc. Kika f.ö. på Kostdoktorns receptsamling där kan du variera konfekten utan begränsningar! Ta ett gram C-vitamin på morgonen inkl. de tillskott som du vill säkra att kroppen får (D-vitamin, K2-vitamin, B12, omega 3 etc.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 21, 2019 Share Posted September 21, 2019 2 timmar sedan, morgonsol sade: Någon som har erfarenhet av att träna under en fasta och att man fortsätter fasta efter träningen? Jonas Colting. Men han kanske är lite overkill på det mesta... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 21, 2019 Share Posted September 21, 2019 Martina johansson. Jag... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 21, 2019 Share Posted September 21, 2019 Jag har inga problem att fasta och träna. Men jag har varit mer eller mindre i ketos sedan 2012... Nästa lördag tänker jag fasta från lunch till tisdags lunch och då kommer jag att köra styrketräning på söndagen . kampsport 2 timmar på måndag och styrketräning innan lunch på tisdagen. Det kommer fungera finfint.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 21, 2019 Author Share Posted September 21, 2019 @Cleppa Vad starkt av dig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 21, 2019 Share Posted September 21, 2019 @morgonsol inte egentligen. Är man stabilt i ketos är det inte särskilt svårt eller jobbigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2019 Share Posted September 23, 2019 On 2019-09-21 at 08:51, morgonsol sade: @Zepp I händelse av att jag köpt hem fläskkotletter brukar jag styckfrysa de jag inte ska tillaga omedelbart. Underbart att bara kunna tillaga en kotlett de dagar jag inte har ork eller lust att laga mycket mat. För mig blir nog "falla för suget" om jag är ute snarare synonymt med att lägga pengarna på ätbart skräp (godis, korv av låg kvalité, glass, läsk etc) eller ännu värre, låta mig bli bjuden. Kaffe dricker jag inte. Men du har helt rätt i att man lättare kan motstå suget om man vet att man får en god och rejäl måltid när man väl kommit hem. Man blir mätt. Det blir jag inte alltid om jag äter ute, ofta är maten för fettsnål! Planering för mig handlar om vad för mat jag har hemma, vad för mat som kommer innanför dörren och hur man hanterar de undantagsfall som ändå finns (äta ute, alkohol, hälsa på mina föräldrar etc). Det är mycket svårare att göra en kladdkaka om man inte har mjöl och socker hemma, utan bara ägg, kakao, salt och smör. Jag kan härmed utfärda att du har Svart bälte i LCHF-tänk.. det finns en massa annat hälsotänk oxå som man kan försöka erövra! Tex hur man hanterar suget i olika situationer, där man är stressad/blir bjuden/inte har tid/en massa annat! "Hur omsätter man detta i praktiken? Bör jag äta senare lunch och/eller tidigare middag? Kanske bara ett mål mat/dag? Sammanhängande fasta på ca 14 timmar inklusive nattsömn är inget problem. Sakta men säkert genom att äta tillräckligt bör jag också kunna öka tiden jag fastar." Du skall bara anpassa dina måltider till din sociala situation.. en del äter frukost, andra lunch och kvällsmål.. iallafall det mest normala är väl hur som helst att de flesta utav oss äter 1-2-3 måltider per dag.. dvs jag pratar om folk som äter typ LCHF! Dvs de flesta utav har någon form av social kontext.. typ arbete/studier/familj, som styr till stora delar måltidsfrekvens, det är den lätta delen, sen så kan det i vissa fall även påverka vad vi äter.. utifall de andra inte äter typ LCHF utan något annat! Har du båt.. dvs har man båt så bör man oxå ha sjökort, man bör helst oxå kunna läsa sjökort, dvs det finns en j*vla massa grynnor som man bör undvika, dels för att slippa gå på grund, dels för att slippa drunkna! Slut på aforismer, grejen när det gäller kost så finns ingen "one size fix all kost", inga sjökort där de trollat bort alla grynnor, såå du blir hur som helst tvungen att manövrera i en social kontext, det j*vligaste är att du blir tvungen att göra egna val samt ta konsekvenserna om du valt fel! Oså tebaxs till båtarna. dvs om du bara kör i kända vatten där du vet var grynnorna ligger så lär du sällan hamna i problem! Oså tebacks till kosten.. så länge du kör med sk "riktig mat", och "vettiga måltidsrutiner", dvs lite planering.. främst i butiken där du handlar din mat, så skall det j*vligt mycket annat till innan du totalt tappar inriktning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 24, 2019 Author Share Posted September 24, 2019 @Cleppa Men om du äter ketogent, hur gör du med protein? Tack för svartbältet, @Zepp. Du har helt rätt i att det finns fler parametrar att bemästra när det gäller hälsan. Stämmer bra att jag äter "typ LCHF". Givetvis kan inte LCHF rakt av lösa alla hälsoproblem, utan den behöver individanpassas. Vi har inte bara olika behov utan även olika preferenser. Och även om man har "svart bälte i LCHF-tänk" händer det att man gör misstag när det gäller matintag. Själv har jag t ex ätit bröd både söndag och måndag. Men så länge varken mjöl, socker eller alkohol ingår i vardagsmaten är nog det mesta lugnt. @Nils Engström Vad är din uppfattning om att vara viktstabil? Hur många kg kan man pendla upp respektive ner? Om man t ex pendlar plus/minus 1 kg runt X kg, är man viktstabil då? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 16 timmar sedan, morgonsol sade: Men om du äter ketogent, hur gör du med protein? Jag äter protein och fett och lite grönsaker, mycket kål.... Vet inte hur mycket protein går bara på känsla. Mäter däremot blodsocker och ketoner mellan varven. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 22 timmar sedan, morgonsol sade: @Cleppa Men om du äter ketogent, hur gör du med protein? Tack för svartbältet, @Zepp. Du har helt rätt i att det finns fler parametrar att bemästra när det gäller hälsan. Stämmer bra att jag äter "typ LCHF". Givetvis kan inte LCHF rakt av lösa alla hälsoproblem, utan den behöver individanpassas. Vi har inte bara olika behov utan även olika preferenser. Och även om man har "svart bälte i LCHF-tänk" händer det att man gör misstag när det gäller matintag. Själv har jag t ex ätit bröd både söndag och måndag. Men så länge varken mjöl, socker eller alkohol ingår i vardagsmaten är nog det mesta lugnt. @Nils Engström Vad är din uppfattning om att vara viktstabil? Hur många kg kan man pendla upp respektive ner? Om man t ex pendlar plus/minus 1 kg runt X kg, är man viktstabil då? Vi tar det från början.. Cleppa som är man samt Angelico som är kvinna.. tränar antagligen kopiöst mycket mer än vad du och jag gör.. iallafall mer än vad jag gör.. iomed att jag inte tränar alls numera! Deras problem är snarare att få i sig tillräckligt med protein/aminosyror för sina aktivitetsnivåer! Nu så hampar det sig som så att bägge är typ "svartbältare i LCHF-tänk", de går på känn/vana/de har lärt sig vad som funkar! Dvs det värsta som kan hända dem utifall de får i sig lite extra kolisar/protein är att de orkar fler reps på explosiva övningar på träningen. There is no one size fix all diet, men det finns ett behov av essentiell näring, samt kalorier, macro/micro-nutrienter, samt spårämnen och vatten/syre! Grejen är att fixa detta i en social kontext/i ett västerländskt leverne! Ett allternativ är att flytta till Kitava och bli jägare/samlare.. grejen är nog att flertalet där väldans gärna vill byta med dig, dig som har så många valmöjligheter som de inte har! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 27, 2019 Author Share Posted September 27, 2019 On 2019-09-25 at 19:30, Zepp sade: Nu så hampar det sig som så att bägge är typ "svartbältare i LCHF-tänk", de går på känn/vana/de har lärt sig vad som funkar! ... Grejen är att fixa detta i en social kontext/i ett västerländskt leverne! Tror inte jag har lika lång erfarenhet av LCHF som Cleppa eller Angelico, är fortfarande inne på mitt första år. Så jag har fortfarande mycket att lära när det gäller att känna av hunger/mättnad/sug, vilka vanor som passar mig (när ska man äta respektive fasta? hur gör man med träning?) och vilka livsmedel jag kan hantera samt vilka jag inte klarar av. Men helt klart ställer dagens samhälle krokben för en. Det finns socker i nästan allt, socker och andra kolhydrater är dessutom lättillgängliga större delen av dygnet. Det sociala kan helt klart vara knepigt. Varför ska man fortsätta att nitiskt undvika kolhydrater, speciellt socker och spannmål samt annat processat skräp, när alla runt omkring en frossar mer eller mindre dagligen? Obs! Föregående fråga är inte något jag tycker, bara en illustrerande fundering. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts