Magnus77 Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Hej! Jag har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. Drabbas fettceller och muskelceller i lika hög grad av insulinresistens? Om fettceller blir insulinresistenta, innebär det att de kan släppa på fettlagren även med förhöjda nivåer insulin i blodet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Hej! Jag har en fråga som ni kanske kan hjälpa mig med. Drabbas fettceller och muskelceller i lika hög grad av insulinresistens? Om fettceller blir insulinresistenta, innebär det att de kan släppa på fettlagren även med förhöjda nivåer insulin i blodet? Enligt en läkare så blir fettcellerna insulinresistenta långt senare än muskelcellerna. Han sa att fettcellerna har svårt att lagra in fett om dom är insulinresistenta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Insulinresistens handlar främst om att insulinreceptorerna blir avtrubbade av för mycket insulinsignalering, det är ett sätt för dem att skydda sig.. uppkommer främst vid hyperinsulinemi.. dvs långvarigt och stadigt förhöjd nivå av insulin i blodet. Näe det innebär inte att fettcellerna lättare släpper fettsyror i blodet.. för det är en annan process som heter Lipolys.. och den i sin tur regleras till stora delar av just insulin. Men har man otur så har man dragit på sig metabolt syndrom. då räcker insulinet inte längre till för att både hålla ner blodsocker och hålla fettet i fettcellerna.. man får både högre blodsocker och mer FFA i blodet.. och det e ännu sämre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts