Jump to content

Ketos- får höga ketonvärden

Mayona

Recommended Posts

Hej! Vi är nybörjare i lchf och vi kör strikt lchf. Har nu kört i 2 veckor. För min del har jag efter 2 veckor landat på 1.1 i ketoner men min man hade idag 5.1. Nu är min fråga hur korrigerar vi det värdet på ett rätt sätt. Han har gjort en gastric by pass för 7 år sedan men jag tycker inte att det borde påverka detta. Jag hittar inte någon stans vad man ska göra när man har för höga värden ketoner. Tacksam för hjälp med detta.

• Like 1

Välkommen till forumet Mayona. På två veckor hinner inte kroppen anpassa sig till att använda ketoner som bränslet om man tidigare följt den kolhydratbaserade kosten. Om ni mäter ketoner i urinet så kan det tyda på att de oanvända ketonerna åker ut ur kroppen, ni får höga koncentrationer av dem i urinet och därmed höga värden. Så småningom anpassar sig kroppen men det kan ta flera månader. Det är mina generella gissningar utan att veta hur era kostvanor såg ut innan ni började med strikt LCHF och utan att veta vad ni äter då ni äter strikt. Gastric by pass är också klurigt eftersom den minskar upptaget av näring i magtarmkanalen och rent teoretiskt kan bidra till att inte heller fettet tas upp ordentligt, dvs mer ketoner åker ut ur kroppen. Dock kan den operationen också göras på olika sätt. Jag är tyvärr ingen expert på vilka konsekvenser de olika sätten har på upptaget av fett. 

Hur ni lägger upp er kost beror på vad ni vill uppnå med den. För vissa kan det vara viktigt att hålla fettprocenten högre i början för att återfå mättnadskänslor och vänja kroppen att hantera fett igen. För andra kan det handla om att trappa upp fettet i maten långsamt då magen får problem med alltför snabb omställning från socker till fett. De som har många kilon att gå ner kan behöva tänka ut strategier för att få kroppen att ta av de inre fettförråden. Då kan det vara okokt att äta för mycket fett.

• Like 3

Normalt är det inget problem att ha höga ketonvärden (det tyder snarast på att man är på väg ner i vikt). Jag har inte hört att det skulle vara något att oroa sig för om man gjort en Gastric Bypass?

(Om man har insulinberoende diabetes så ska man dock läsa på ordentligt vad LCHF innebär för detta. )

• Like 3

11 timmar sedan, Mayona sade:

Hej! Vi är nybörjare i lchf och vi kör strikt lchf. Har nu kört i 2 veckor. För min del har jag efter 2 veckor landat på 1.1 i ketoner men min man hade idag 5.1. Nu är min fråga hur korrigerar vi det värdet på ett rätt sätt. Han har gjort en gastric by pass för 7 år sedan men jag tycker inte att det borde påverka detta. Jag hittar inte någon stans vad man ska göra när man har för höga värden ketoner. Tacksam för hjälp med detta.

Jodå det kan säkert påverka.. men det är sällan större problem än att du ger han en större sallad.. mer grönsaker, en o annan rotfrukt/frukt!

Det beror lite var de skurit iallafall, dvs om de skurit bort delar av tolvfingertarmen, där vi tar upp stora delar av näringen och kalorierna.

Oså till ketonvärden.. 1-3 anses optimalt, 3-6 anses vara svält/postexercice eller bantning/anorexi/WW/viktklubb!

Iallafall så kan jag trösta dig med att när ketonerna ökar över 1-3 så stiger insulin och hindrar viktnedgång/lipolys/ketos!

Dvs gick han inte ner i vikt efter GB?