Eva Nilsson

Vad gör vi för fel?

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar vad vi gör för fel....

Vi har ätit LCHF i 5 veckor men inte lyckats gå ner så mycket i vikt.

Jag känner väl i och för sig mig rätt nöjd med minus 3.9 kilo, men min man har bara lyckats gå ner 1.7 kilo.

Vi är väldigt noga med att kolla så att allt vi använder innehåller max 5 g kolhydrater per 100 g.

Jag vet inte om vi äter för lite eller om det är något annat vi gör fel på.

Vi tar något glas vin i veckan men ingen överdrift.

Kan man få något tips på vad som kan vara fel?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Eva Nilsson sade:

Hej.

Jag undrar vad vi gör för fel....

Vi har ätit LCHF i 5 veckor men inte lyckats gå ner så mycket i vikt.

Jag känner väl i och för sig mig rätt nöjd med minus 3.9 kilo, men min man har bara lyckats gå ner 1.7 kilo.

Vi är väldigt noga med att kolla så att allt vi använder innehåller max 5 g kolhydrater per 100 g.

Inga direkta tips förutom att forstsätta och kolla om sex månader!

Iallafall.. 3,9 kilo omräknat till Kcal om det nu vore fett är cirka 27 tusen Kcal.. på fem veckor!

Iallafall sattra dig, din mans viktnedgång kanske är mer realistisk, dvs ett kvarts kilo, ren fettvikt.. på fem veckor, dvs 2400 Kcal per vecka?

Oandraidan.. fem veckor är nada.. är man riktigt illa däran så tappar man en massa vatten!

En hemlis mellan dig och mig, män verkar gå ner mer/fortare.. iallafall om frun börjar laga LCHF!

Såå räkna med att du förlorat en massa vatten!

Dvs jag är lixom inte alls säker på att ni gör något fel/att du lagar all mat/att han inte fuskar på jobbet!

Nu så hoppas jag att ingen av er är så illa däran?

Såå.. den där grejen med att gå ner i vikt.. har vi hört det förut, det finns en del sanningar och en del myter, vattnet har jag redan berört, fettvikten brukar vi beräkna till cirka 7000 Kcal per kilo!

Tricket är för rätt många att äta färre måltider per dag, de bör då i de flesta fall innehålla lite mer kalorier per måltid, samt adekvata mängder protein, samt vitaminer, mineraler och spårämnen!

Dvs det är en j*vla skit, för man blir nästan tvungen att laga till all sin mat från färska råvaror!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-09-16 at 17:15, Eva Nilsson sade:

Lite svårt att tipsa utan info om ålder och ingångsvikt före LCHF. 5 g. socker per 100 gram säger inte hur många gram av födoämnet man får i sig dagligen.

I mitt fall, några år över 80, ville kroppen minska vikten med ett kilo per månad. Efter fem månader var den nöjd (BMI 23) - därefter har den hållit sig i trim utan upp- eller nedgång. Skaffade mig en KETONIX för att hålla ketosen under kontroll. Den har fungerat mycket väl. Något behov av kalorimätning har inte behövts - bara kollen på andelen kolhydrater som bildar glukos - (läs=20-30 g om dagen). Äter två mål om dagen - frukost och tidig middag - ger ingen hunger under följande 17 timmar. Fungerar perfekt.

P.S.

Många tror att LCHF skulle vara liktydigt med att inte äta kolhydrater alltså bara minska på glukosbildande sådana. Det gäller verkligen att inse vikten av den stora andelen fett i maten (i storleksordningen 70 %). Det som tvingar levern att i huvudsak gå över till produktion av ketoner. Avsevärt mer effektiva till att bränna fett än vid normalkosten - ett av skälen till LCHF-kostens effektivitet vad gäller att minska tidigare övervikt och därefter hålla kroppsvikten normal. För flertalet av oss fungerar detta väl, genom att hungerkänslorna kan hållas borta under under den fasta som kroppen känner av under kväll  och natt. En period som ger kroppen avkoppling (från mat) - simulerar "svält" och ger den möjlighet att effektivt göra sig av med avfallsprodukter, förnya cellbildning och aktivera immunförsvaret.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Nils Engström skriver, så ger ni lite lite information. Vikten har ju klart minskat, men förväntningarna verkar vara större. Så om jag förstår det rätt, så har ni räknat med en större viktförlust?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föra matdagbok i telefonen kan vara ett bra sätt att hålla koll på vad man äter, och lättre att se vilka ändringar man bör göra. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg