Jump to content

LCHF/paleo för vegetarianer? Hjälp!

stalvind

Recommended Posts

Jag har ett par bekanta som vill gå ned i vikt, och jag skulle lätt kunna hjälpa dom med det om det inte vore för att de inte under några omständigheter vill äta andra djur...

Finns det någon som lyckats med en vegetarisk variant av lågkolhydratkost? Någon som sitter inne med kunskap och tips?

Jo, vegetarisk paleo är ju så klart motsägelsefullt och jag är själv övertygad köttätare. Men de vegetarianer jag känner kan helt enkelt inte tänka sig att äta  döda djur. De äcklas av bara tanken och anser det moraliskt fel. Känner inte någon som är vegetarian av hälsoskäl faktiskt. Provade själv att äta vegetariskt för några år sedan. Mer som ett experiment. Två månader sen kände jag att jag krävde döda djur på tallriken igen. 

Tackar för tipset om kolhydrater i focus så länge :)  

Jo, vegetarisk paleo är ju så klart motsägelsefullt och jag är själv övertygad köttätare. Men de vegetarianer jag känner kan helt enkelt inte tänka sig att äta  döda djur. De äcklas av bara tanken och anser det moraliskt fel. Känner inte någon som är vegetarian av hälsoskäl faktiskt. Provade själv att äta vegetariskt för några år sedan. Mer som ett experiment. Två månader sen kände jag att jag krävde döda djur på tallriken igen. 

Tackar för tipset om kolhydrater i focus så länge :)

Jo, det kokar nog, tyvärr, ned till att man måste inse varför man vill äta som man gör. Ur ett vegetariskt perspektiv så är det ju primärt ett trossystem och inget som skall förväxlas med primär hälsa. Är man beredd att ta det steget så återstår ju helt enkelt bara att äta tillräckligt av det man "får" äta...om man nu får det, dvs inte är vegan. Kort och gott, mer av ägg, mjölk, smör och annat som är vegetariskt halal/kosher. Man kanske också bör trycka lite mer på det där med att kombinera undermåliga proteinkällor för att få en komplett aminosyrebalans inte heller är så lätt eller ens görligt. (Jag misslyckades kapitalt under de tre månader jag gav strikt vegankost och då var jag ändå betydligt mer påläst än många brukar vara. Å andra sidan tränade jag någorlunda hårt också och det bidrog så klart till de mediokra resultaten.)

Paleo blir i princip omöjligt att köra som vegetarian en längre tid, enligt mig. LCHF går nog bra, men då gäller det att man äter duktigt med mejerier och kan tänka sig ett lite högre kolhydratintag. Även om sojabönans vara eller icke vara så finns det fermenterade sojabönor att köpa i hälsokostbutiker vilket kan vara ett "bra" alternativ till kött. Annars är ju ägg en toppenprodukt.

Jag var vegetarian i många år pga. etiska själ och är fortfarande väldigt strikt när det kommer till vilken typ av kött jag kan tänka mig att äta. Just nu köper jag kött av "grannen" från djur som går ute och äter vad de är tänkta att äta och är slaktade på ett så humant sätt som möjligt. Detta för mig känns okej eftersom jag är övertygad att vi är byggda för att äta kött.

• Like 1

Det är väl inga problem att äta vegetarisk paleo bara man kompletterar med (och alltså "tolererar") ägg. Ägg innehåller en perfekt fördelning av samtliga essentiella aminosyror + rikligt med mättat och enkelomättat fett, tom lite omega-3 plus en massa andra näringsämnen, ja faktiskt precis allt vi behöver utom C-vitamin. Ägg åts också av våra förfäder under äldre stenåldern (=paleolitikum), så det är verkligen paleo. Och C-vitamin kan ju paleo-vegetarianen lätt få genom grönsaker. Så frossa i grönsaker med olivolja på och ät den mängd ägg som krävs för en totalt sett bra närings- och energiprofil!

Om personen ifråga inte alls tolererar animalisk mat, alltså inte ens ägg, så har jag inget råd. Då talar vi en artfrämmande kost som bara kan leda fel.

Jag vill inte äta kött...

För jag vill inte stödja den sjuka köttkulturen vi har inom Sverige OCH EU...

Man behandlar levande djur med elstav i pungen. djur som inte får gå fritt, då menar jag inet FRITT Utan djur som tom!!! spänns fast i en bur så de inte ens kan ståm,röra sej eller vrida sej. HELT OK enligt EU...men JAG vill inte stödja detta genom att köpa köttet!

USCHH...vad detta tog på krafterna...

Hala såg jag vara nämnt nånstans,

- Att man med våld hänger djuret som är totalt vettskrämt, under misshandel, uppochner, sen ...NÄR slaktaren har tid !!!!!!!!!! skär han LÅNGSAMT upp halsen på djuret, som hjälplöst hänger smärtsamt uppochner! BETÄNK OCH FÖRESTÄLL ER!!

När det stackars djuret livs levande har tappats på allt blod och smärtsamt dött...Då är det HALA-slaktat!!

Jag äter viltfångad fisk och skaldjur,

mejerier, som jag hoppas fås ut av välmående djur....????

och i brist på annat så äter jag kronfågelns kyckling. dock INGET jag stoltserar med, för jag litar SKIT på deras reklam.

men gör jag inte det blir jag aldrig mer bjuden på mat hos mina vänner

de freakar ut på min mathållning...Precis Som Jag!!

Vad Äta??

Det är väl inga problem att äta vegetarisk paleo bara man kompletterar med (och alltså "tolererar") ägg. Ägg innehåller en perfekt fördelning av samtliga essentiella aminosyror + rikligt med mättat och enkelomättat fett, tom lite omega-3 plus en massa andra näringsämnen, ja faktiskt precis allt vi behöver utom C-vitamin. Ägg åts också av våra förfäder under äldre stenåldern (=paleolitikum), så det är verkligen paleo. Och C-vitamin kan ju paleo-vegetarianen lätt få genom grönsaker. Så frossa i grönsaker med olivolja på och ät den mängd ägg som krävs för en totalt sett bra närings- och energiprofil!

Om personen ifråga inte alls tolererar animalisk mat, alltså inte ens ägg, så har jag inget råd. Då talar vi en artfrämmande kost som bara kan leda fel.

Det blir en jääääkla massa ägg för att komma upp i ett vettigt proteinintag - varje dag. Men visst det går absolut, men det blir ju ingen variation överhuvudtaget! 

En fråga gällande paleo. Skall man bara äta den mat som åts under paleolitikum? Bör man inte förhålla sig till de mängder dessa människor åt av livsmedlen? Eller fanns det de som åt massvis med grönsaker, olivolja och ägg under denna tid?

Jag vill inte äta kött...

För jag vill inte stödja den sjuka köttkulturen vi har inom Sverige OCH EU...

Man behandlar levande djur med elstav i pungen. djur som inte får gå fritt, då menar jag inet FRITT Utan djur som tom!!! spänns fast i en bur så de inte ens kan ståm,röra sej eller vrida sej. HELT OK enligt EU...men JAG vill inte stödja detta genom att köpa köttet!

USCHH...vad detta tog på krafterna...

Hala såg jag vara nämnt nånstans,

- Att man med våld hänger djuret som är totalt vettskrämt, under misshandel, uppochner, sen ...NÄR slaktaren har tid !!!!!!!!!! skär han LÅNGSAMT upp halsen på djuret, som hjälplöst hänger smärtsamt uppochner! BETÄNK OCH FÖRESTÄLL ER!!

När det stackars djuret livs levande har tappats på allt blod och smärtsamt dött...Då är det HALA-slaktat!!

Jag äter viltfångad fisk och skaldjur,

mejerier, som jag hoppas fås ut av välmående djur....????

och i brist på annat så äter jag kronfågelns kyckling. dock INGET jag stoltserar med, för jag litar SKIT på deras reklam.

men gör jag inte det blir jag aldrig mer bjuden på mat hos mina vänner

de freakar ut på min mathållning...Precis Som Jag!!

Vad Äta??

Köp kött av din lokala bonde, då har du insyn och kontroll på vad som händer och vet vad du köper ;). Jag kan säga att mjölkor inte har det sådär himla bra (har själv jobbat med det), det är ju om man köper mjölk, grädde och smör från gräsuppfödda djur men bara det är en utmaning. 

Det blir en jääääkla massa ägg för att komma upp i ett vettigt proteinintag - varje dag. Men visst det går absolut, men det blir ju ingen variation överhuvudtaget! 

En jäkla massa vet jag inte. 100g innehåller ju 12.6g protein. Rekommendationerna är 0.8g protein/kg kroppsvikt. 

Väger man 100kg så räcker det ju med 11 ägg.

• Like 1

En fråga gällande paleo. Skall man bara äta den mat som åts under paleolitikum? Bör man inte förhålla sig till de mängder dessa människor åt av livsmedlen? Eller fanns det de som åt massvis med grönsaker, olivolja och ägg under denna tid?

Paleo-kulturen är väldigt sprid. Jag kallar mig själv "paleo"-ätare eftersom jag inte äter mjölkprodukter (utom smör) och är nitisk med att äta mat utan tillsatser. Maten ska vara så naturlig och oprocesserad som möjligt i dagens samhälle. 

Jag betvivlar att de som levde under paleolitikum hade ens i närheten av det utbudet vi har idag. Det finns dock vissa kretsar där de bara äter mat som de själva har plockat/dödat samt de som bara äter rå kost (ägg, kyckling, allt).   :lol:

En jäkla massa vet jag inte. 100g innehåller ju 12.6g protein. Rekommendationerna är 0.8g protein/kg kroppsvikt. 

Väger man 100kg så räcker det ju med 11 ägg.

Det kanske bara är jag som tycker 11 är ganska många... jag blir typ mätt på två :P  

• Like 1

Bra fråga. Maten under paleolitikum har uppenbarligen varierat hej vilt beroende på tillgänglighet men också efter sedvänjor och smak. De studier som sammanställdes för cirka 10 år sedan på 229 nyligen levande stenålderspopulationer visar också mycket stora variationer, där vissa var nästan 100% animaliska och en hel del hög vegetabilisk andel. Stor variation också när det gäller fördelning av makronutrienter. Tydligen kan mänskliga populationer långsiktigt överleva bara de håller sig någorlunda inom den palett av födoämnen som paleo-kosten erbjuder. (Olivolja åts inte av någon under äldre stenåldern.)

11 ägg om dagen tror jag inte mina bekanta kommer börja äta :) Tack alla för er input och fortsätt gärna komma med mer!

Men de äter i princip ägg alltså? Äter de mejeriprodukter?

Vill utöver avokado med en massa enkelomättat fett, som nämnts ovan, tipsa om en frukt som har massor med mättat nyttigt fett: kokosnöten!

• Like 1

Ja de äter mejeriprodukter.

Då borde de kunna klara sig ganska bra, ägg och ost är bra protein. och fett lär de ju klara av lätt med mejerier! De får bara akta sig så att kolhydraterna inte springer iväg. 

De äter ägg. Den ene hatar avocado (kan man göra det!?!?!?!?).

Kokosnöt! Bra tips. Tänkte inte på det. Kanske för att jag själv inte gillar kokos :)

Finns kokosfett http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g som inte smakar kokos. Till lunch brukar jag äta 250 g "coconut cream" med LCHF-müsli, krämigt o gott! Och så finns det ju vanlig kokosmjölk.

Hm

En fråga till zara eller alla andra som också utesluter mejerier i kosten. Har ni några tips på maträtter utan det? Föritom kokosen!! Trött på kokosmjölk,kokosgrädde...... Då jag känner det är svårt att göra dom rött feta utan tex grädde och crème fraîche. Tips tips tips :D avokado äter jag med som dn galning.. Måste komma på nåt nytt. Blir lätt enformigt..

Hm

En fråga till zara eller alla andra som också utesluter mejerier i kosten. Har ni några tips på maträtter utan det? Föritom kokosen!! Trött på kokosmjölk,kokosgrädde...... Då jag känner det är svårt att göra dom rött feta utan tex grädde och crème fraîche. Tips tips tips :D avokado äter jag med som dn galning.. Måste komma på nåt nytt. Blir lätt enformigt..

Jag är fruktansvärt tråkig och enformig i min kost tyvärr, jag brukar köra standarden 1 bit kött/kyckling, massor av grönsaker + någon form av kryddsmör. Om jag är riktigt kreativ gör jag "mos" av grönsakerna (kör grönsakerna i en mixer med smör) och använder det som "sås".

Så, mycket smör för min del, samt avokado och ägg såklart. Jag tycker inte om kokomjölk heller, jag använder bara kokosolja i kaffet och ev. utblandat med någonting annat så det inte smakar kokos.    

Hm

Några bra:

Köp en färsk laxbit på 500-700 gr (finns på Ica färdig förpackad). Lägg laxen med skinnet ner i en form. Salta och peppra samt finriv en rejäl bit ingefära och bre det på laxen. Pressa en halv citron över och lägg klickar med smör på. Låt stå i ugnen i 225 grader i 35 minuter.

Köp en kalkonbröst file. Snitta den i sidan, och bre med Ajvar relish mellan, samt kanske basilika. Jag sätter ca 3 tandpetare för att stänga snittet. Salta/peppra utanpå. Stek i smör så båda sidor får färg, lägg sedan lock över stekpannan och stek under låg värme i ca 15 minuter.

Pannbiff gjord på 500 gr köttfärs, 0.5 dl ajvar relish och 0.5 dl kokosgrädde är också gott, smakar inte mycket kokos.

Hehe nej vet att kokos grädde inte smakar kokos och älskar kokos.. Gör smoothie på det varje morgon.. Men har bara tröttnat lite och vill hitta andra alternativ!! Och ja får testa nåt av det . Det med fisken lät gott! Dock äter jag inget odlat eller foder uppfött så det blir utfall jag får tag på vild lax.... Inte odlad :) vet att jag kanske överdrivet men för mig är det viktigt att det är gräsbetat och vilt.. Så äter inte så mkt kyckling. Men ja gräsbetat nötkött blir det andel! :)