Jump to content

Vad äter ni för tillskott?

Carinbarin

Recommended Posts

Vilka tillskott stoppar ni i er och varför? Jag äter magnesium på kvällen (för muskelåterhämtning/mindre kramp) och tänkte nu inför vintern sätta igång med d-vitamin och probiotika (för att hålla mig frisk). Har ätit kollagen (med mtc) i några veckor för att se om jag kan minska på mina stela leder men är osäker på om det ger någon effekt. Har problem med inflammationer (just nu skenande tennisarmbåge). Vad säger ni? 

• Like 1

Jag äter inte tillskott. Om jag hade varit du hade jag satsat på att försöka få i mig d-vitamin, kollagen och probiotika via kosten. Kollagen kan man t ex utvinna genom att koka benbuljong/-fond, fet fisk och vistelse utomhus för d-vitamin, probiotika kan man få i sig genom t ex surkål eller kefir.

• Like 1

Jag utgår från vad jag äter/ätit, dess näringsvärde och kompletterar med vitaminer och mineraler utifrån det. Men enbart om det behövs och vid behov. Det brukar bli en hel del D-vitamin under vintern, eftersom jag hamnar för lågt annars. I samband med mens eller om det blivit mycket vita proteiner, så kompletterar jag med järn i några dagar. Det är också ngt jag vet att jag behöver, utifrån tidigare blodtester. Om det blivit för lite fet fisk, så tar jag omega 3. Ibland blir det även diverse B-vitaminer, magnesium, kalcium eller zink jag tar. Lite famlar man i mörkret dock, eftersom det är omöjligt att veta exakt, om man inte testar sina värden flera ggr per år. 

Pro- och prebiotika får jag i mig via maten, så upplever inte att jag behöver via kapslar. 

Tar även glutamin för återhämtning samt stärka mage/tarm. Har också testat MSM men tycker inte det gör till eller från, så den burken står mest och samlar damm. 

Om man blir hjälpt av tillskott, som i ditt fall kollagen, beror ju delvis på om man har en brist/underproduktion eller inte. Kanske får du i dig mer prolin+glycin än kroppen behöver via kosten. Då hjälper nog inte kollagen så värst, eftersom kroppen redan har alla byggstenar för att producera. Du kan ha problem med lederna av andra skäl också. Eller så tar det helt enkelt tid, innan det händer ngt. Angående tennisarmbåge, så är väl det snarare ett straff för att man sitter, tränar eller arbetar fel? Krävs väl snarare vila än tillskott. 

Men rapportera gärna tillbaka om du hittar ngt tillskott som hjälper mot ömma, bråkiga eller knakelibrak leder. Har själv detta problem och främst i samband med träning. 

• Like 2

Jag intar D-vitamin+K2 nästan året runt, magnesium året runt, omega 3, MSM periodvis, Kollagen periodvis.

Jag har också haft(och får känningar ibland) av tennisarm/musarm p.g.a. intensivt teckenspråk mm. 

Jag månar om tarmfloran och gör egen vattenkefir som jag dricker dagligen samt gör egen surkål som jag äter flera ggr /vecka.

Jag är också intresserad av att boosta hjärnan så mycket jag kan så jag provar just nu Magnesium L- threonate, den enda magnesium som tar sig igenom hjärnbarriären och har visat sig förbättra minne och fokus(jag märker att jag sover bra, drömmer massor och har ökat fokus). Sonen har samma upplevelse.

Sonen har nyligen introducerat mig i svampvärlden, alltså svampar som boostar immunförvar, förbättrar minne, sänker kolesterol, lindrar depressioner mm, mm. Eftersom sonen (som har autism) snabbt upplevde klart ökat fokus, koncentration och ork så ska jag också testa Lions mane(igelkottstaggsvamp) som är speciellt effektivt för hjärnan men även är bra för immunförvar, lindrar inflammationer mm.  

• Like 3

1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Jag intar D-vitamin+K2 nästan året runt, magnesium året runt, omega 3, MSM periodvis, Kollagen periodvis.

Så gör även jag med den skillnaden att även MSM och Kollagen intas året om

13 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Magnesium L- threonate, den enda magnesium som tar sig igenom hjärnbarriären och har visat sig förbättra minne och fokus(jag märker att jag sover bra, drömmer massor och har ökat fokus).

Spännande! Den måste jag leta rätt på! Bristen på nattsömn är mitt största aber...

För övrigt, de tillskott jag äter är Magnesium, Omega3, zink, selen, KSM66, bor, D-vitamin, B12 ibland, kollagen i frukostteet. Brukar lägga till K-vitamin när jag ökar dosen D, än så länge tar jag bara en kapsel, under vintern 2. MSM har jag provat i perioder men vet inte om jag sett så stor effekt.

Använder också DHEA och Progesteron, bioidentiska krämer för att balansera upp hormonerna, och Estradot, östrogenplåster, också bioidentiskt.

• Like 2

2 timmar sedan, morgonsol sade:

Vad mer behöver man äta/göra då? Kan man på något sätt komma runt den D-vitaminbrist som de flesta verkar ha drabbats av?

Lätt som en plätt.. minst 8 timmar utomhusvistelse vår, sommar,höst.. minst,, per dygn och minst två gånger i veckan färsk fisk/skaldjur, varav minst en fet fisk, (Omega3) samt minst en gång i veckan gräsbetad inälvsmat, förutom allt annat gräsbetat/ekologiskt/närodlat/grönsaker för årstiden.. och när vi ändå är inne på hälsoparametrar, cirka 2 timmar på gymmet 7 dar i veckan!

Dvs vi lever inte som/äter inte vad våra stenåldersgener kräver!

Sen så det där med D-vitamin brist.. i viss mån oxå K2 brist, man får ta det med en nypa salt.. salt är viktigt oxå.

Iallafall, det är himla svårt att leva ett utomhusliv och bara äta färsk närodlad/närfiskad/gräsbetad föda, det är där eventuella tillskott kommer in!

Hur som helst på vintern och våren så skall vi svälta/vila/fasta, för då är det brist på föda/näring, så då skall vi sova länge, inte jobba mer än nödvändigt/leva på reserverna.. och hoppas på att de varar fram till sensommaren/hösten då det är skördetid.

Dvs vilka lever så???

D-vitaminnivåerna är som regel lägst på våren/tidig sommar.. så skall det vara antar jag, iomed att vi dels förbrukat de reserver vi lagrat på sommaren samt att vi inte får något mer under den mörka årstiden via hudens egen produktion!

Det har lixom inget specefikt med LCHF att göra utan om årstider, klimatet, jordmånen och kosten i övrigt.. främst på vad din mat har ätit!

Dvs folk som lever undermåliga liv och äter undermål mat, har mer brister på essentiell näring än andra!

Dvs vi alla lever i princip undermåliga liv , våra gener är skapade för något annat än det liv vi lever i västerlandet.. därav uppkomsten av uttrycket, "den västerländska sjukan"!

Iallafall så har jag tips för att slippa mumsa D-vitamin på vintern, köp en bostad i Marbella och vistas där iallafall några vintermånader per år.. jag har läst hur många artiklar som helst om hur folk som gör så mår så mycket bättre!

• Like 2
  • Thanks 1
  • Confused 1

Jag har ätit LCHF sedan 2007 men ändå inte lyckats förbättra min hälsa så som jag önskat (artrit). Jag har tagit naturliga kosttillskott med mineraler och vitaminer, Omega 3 och D-vitamin. När jag hittade info om StemRenu blev jag väldigt intresserad. Det är fertiliserade hönsägg och innehåller samma slags ämnen som finns i moderkakan, men som vi förlorar tillgången på när navelstränen klipps. Jag har fått helt fantastiska hälsoresultat med den produkten. 

• Like 1

6 hours ago, Besika said:

"Jag har fått helt fantastiska hälsoresultat med den produkten"

För kosttillskott är även priset intressant. Betalade du 1000 kronor för en burk? Eller är du Preferred Customer med rabatt? Eller är du rentav Distributor som försöker sälja vidare det lager av produkter som du har köpt in?   http://stamcellen.nu/shop.html 

Det här med stamceller från norska hönsägg, som StemRenu skriver om,  är i alla fall en bluff. Om vi skulle kunna bli föryngrade med stamceller så är det i alla fall inte med stamceller från hönsägg. Vi är ju inte kycklingar.

• Like 1

34 minuter sedan, Borje sade:

Det som spelar roll är den fantastiska hälsoförändring jag har fått och flera med mig. Lyssna gärna på Dr Isa Bittels föreläsning Avancerad stamcellsteknologi, där hon går igenom forskningen bakom äggextraktet. Det är preembryoniska signaler som fungerar på alla levande varelser, inte bara hönor

On 2019-09-22 at 18:03, DRAKULLA sade:

Jag är också intresserad av att boosta hjärnan så mycket jag kan så jag provar just nu Magnesium L- threonate, den enda magnesium som tar sig igenom hjärnbarriären och har visat sig förbättra minne och fokus(jag märker att jag sover bra, drömmer massor och har ökat fokus). Sonen har samma upplevelse.

Vi lever med NPF i familjen och därför blir jag väldigt nyfiken på detta. Försökte läsa på lite men det verkar inte väldokumenterat/utforskat och det känns oklart med eventuella biverkningar. Var köper du Magnesium L-threonate och vilka doser tar ni. Vilka tillskott behöver man äta utöver magnesiumet och vilka bör man undvika. Kan man äta andra former av magnesium samtidigt? 

• Like 3

8 timmar sedan, YRC sade:

Vi lever med NPF i familjen och därför blir jag väldigt nyfiken på detta. Försökte läsa på lite men det verkar inte väldokumenterat/utforskat och det känns oklart med eventuella biverkningar. Var köper du Magnesium L-threonate och vilka doser tar ni. Vilka tillskott behöver man äta utöver magnesiumet och vilka bör man undvika. Kan man äta andra former av magnesium samtidigt? 

Vad gäller forskning på L-Threonate så har studier gjorts mest på möss med gott resultat men även på äldre människor med varierad grad av minnessvårigheter.

Har inte läst om några biverkningar eller att man inte kan inta annan magnesium samtidigt heller. Det verkar inte finnas många återförsäljare i Sverige men jag skickade efter på Ebay https://www.ebay.com/itm/Clean-Magnesium-L-Threonate-640mg-Veg-Capsules-British-Supplements-2-Month-Suppl/123268112170?epid=16019605587&hash=item1cb35a1f2a:g:vZ0AAOSwsUJbVk7D. Frakt tillkommer ca 36kr. från UK. Ren produkt, inga tillsatser. 

Jag brukar ta 2-3 kapslar före läggdags.

Det finns en hel del på yuotube att lyssna på t.ex. denna:

https://www.youtube.com/watch?v=E3ukNM_9WLQ

Jag är också mycket intresserad av kostens och ev. tillskotts betydelse för personer med NPF. 

David Perlmutter har skrivit flera mycket bra böcker i ämnet,  bl.a. "Hotet mot din hjärna". Brukar finnas på bibblan, e-bok.

• Like 2
  • Thanks 1