Jump to content

Dietisterna på Matvett har skrivit om LCHF

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Hon har rätt med sin sammanfattning. "Vad som är sanning idag behöver inte vara det om 100 år." Alldeles korrekt !

Tänk det tycker inte jag. Hon hänvisar till att det inte gjorts några RCT studier på LCHF men jag tycker att Andreas visar klart och tydligt hur dåligt underbyggda dagens kostråd är i sin bok Matrevolutionen. Håller inte alls med i vissa av nackdelarna heller (de som jag begriper mig på).

För mig har LCHF bara varit positivt. Om vi tittar på hur folks hälsa har försämrats på de sista 30 åren och jag för egen del tittar framåt 30 år så vet i fasen om det är lika illa. Med den livskvaliten jag har idag med LCHF så har jag väldigt svårt att tror det. Det känns liksom i hela kroppen att det här är rätt. Att inte socker och stärkelse är något som kroppen behöver är jag 100% övertygad om.

//Lars

• Like 2

Tänk det tycker inte jag. Hon hänvisar till att det inte gjorts några RCT studier på LCHF men jag tycker att Andreas visar klart och tydligt hur dåligt underbyggda dagens kostråd är i sin bok Matrevolutionen...

Du anser att de rådande kostrekommendationerna är underbyggda och därmed bör man rekommendera LCHF som inte är undersökt till tillfredsställande mängd.

Förstår jag dig rätt?

Du anser att de rådande kostrekommendationerna är underbyggda och därmed bör man rekommendera LCHF som inte är undersökt till tillfredsställande mängd.

Förstår jag dig rätt?

Givetvis!  Som jag skrev innan så ser ju inte de senaste 30 årens rekommendationer inte ut att ha blivit så lyckade. Du är ju tyvärr en av de som inte har fått uppleva de positiva effekterna med att låta bli socker och stärkelse men vi är många som kan vittna om hälsofördelarna, inte minst många diabetiker och överviktiga. LCHF känns som en naturligare kost än Becel, potatis, pasta mm mm.

Om du tror att det är mängden studier som avgör om de är riktiga så tror jag nog du har fel. Kvaliteten på de studier som gjorts till grund för dagens kostråd är ju både många och bristfälliga/vinklade. Detta kan du också läsa om i Matrevolutionen.

Undrar också varför du började med LCHF? Hur mådde du innan? Det måste ha funnits någon anledning till att du valde att prova LCHF.

//Lars

Hon har rätt med sin sammanfattning. "Vad som är sanning idag behöver inte vara det om 100 år." Alldeles korrekt !

Det där upplevde jag mer som en ansvarsfriskrivning än en sammanfattning. Ett genomtänkt svar den dag hon (kanske) står inför fullbordat faktum och måste försvara sina tidigare "frukt, grönt och fibrer"-åsikter?

Det hon skrev strax innan visar ju på hur lite på fötterna hon tyvärr hade:

Vad som är en bra kosthållning kan man inte heller se enbart ur viktsynpunkt, vilket är lätt att tro. De kostråd som vi har baseras också på den evidens som finns för att förebygga sjukdomar som benskörhet, hjärtkärlsjukdom, diabetes, cancer mm. I dagsläget finns inte tillräckligt med  studier, gjorda under en längre tid, på LCHF- vilket är viktigt att komma ihåg.

Ovanstående är en solklar bekräftelse på att hon inte vet vad hon pratar om. En ledtråd till Hanna, i den mån hon "lurkar" här (vilket jag skulle göra om jag var i hennes kläder och hade insikt om att jag inte var helt bekväm i min åsiktsgrund), är att inte utgå från perspektivet studier över tid som på något märkligt sätt skall bevisa att LCHF inte är farligt. Istället ska hon fundera kring precis det hon skrev i ovanstående, dvs vad är det som nästan alltid är kopplat till metabola problem i den epidemi vi idag upplever världen över? När man kokat ned den biten så är det mycket lättare att ställa sig frågan, "hur fixar vi den här typen av problem på bästa vis?". Svaret på den frågan är långt mer intressant och viktigare än en förhoppning om att någon gång i en framtid som kanske aldrig kommer inträffa finna studier där man har en rubriksättning som piedestalplacerar LCHF (vilket ju aldrig sker normalt sett).

Givetvis!  Som jag skrev innan så ser ju inte de senaste 30 årens rekommendationer inte ut att ha blivit så lyckade.

Många utanför LCHF lägret (som matvett folket) anser dock inte att det är kolhydrater generellt som är boven till det utan skitmat och en mer stillasittande livsstil.

I skitmaten bär vissa kolhydrater ett stort ansvar men absolut inte alla.

Livsmedelsverket har alltså en viss syn på makronutrientfördelning. LCHF har en helt annan. Min uppfattning kring studier som gjorts är att det inte är makronutrientfördelningen som är det viktiga utan kvaliteen på livsmedlen man väljer att äta.

LCHF innebär per automatik att man tar bort många rent dåliga livsmedel, vilket är väldigt bra.

Men det innefattar också att man tar bort livsmedel som många inte tycker är dåligt, t.ex potatis.

Vad gäller vitaminbehov och då särskilt vurmen för antioxidanter i frukt- och grönt så måste man också komma ihåg att A och O är att först och främst minimera s.k. oxidativ stress. Detta gör man med kost som dels minimerar blodsockernivåer och dels inte innehåller för mycket lättreaktivt fleromättat fett.

Därefter kan man börja prata om behov av antioxidanter. Inte som idag där kostrekommendationerna alltjämt utgår från att man ska minska det mättade fettet och äta mer frukt och grönt/fibrer/40-60% av energiintaget från kolhydrater...vilket för många i praktiken blir ett fenomenalt bra recept för att öka den oxidativa stressen.

• Like 1