Jump to content

Viktplatå

Jesper

Recommended Posts

Hej! 

Har kört lchf sedan den 6e juni nu. Till en början var det frid och fröjd, gick inte ner jättefort men tränade heller inte så det gick enligt förväntan. 

Gick ner 15 kg på 2,5 månader. (från 95 till 80, är 170 lång) och där har jag suttit fast sedan nästan en månad tillbaka. Sedan dess har jag börjat styrketräna 4-5 ggr i veckan och går promenad varje kväll, så fort jag klarar att gå. 

Känns som att det är fysiskt omöjligt för mig att stå still i vikt nu. Jobbar som bilmek så har dessutom ett väldigt fysiskt tungt jobb. Efter promenaden på kvällen har jag ca 25000 steg på mätaren. 

Värt att tillägga, äter ca 30g kolhydrater per dag, 100 gram fett, 150 gram protein. 

Hjälp mig bort från denna platå innan jag får en hjärtinfarkt! 

Mvh frustrerad 

Enligt mig, ett väldigt bra resultat, men antar att du vill gå ner några kilo till?  Jag föreslår att du lägger in din mat i t ex Kostbevakningen, så att du ser att du får i dig tillräckligt med mat, eftersom du är väldigt fysiskt aktiv. Sen skulle jag rekommendera att fasta ett par dagar i veckan. Känns det svårt så kör 16:8 . Kan också rekommendera Martina Johanssons bok Keto. ✨

• Like 2

16 timmar sedan, Jesper sade:

Värt att tillägga, äter ca 30g kolhydrater per dag, 100 gram fett, 150 gram protein. 

30x4 + 100x9 + 150x4 = 1620 kval. Det verkar, som Kattuggla är inne på, vara väldigt lite mat med tanke på din aktivitetsnivå.

För något år sedan satt jag också fast. Jag beräknade då mitt energibehov och började väga och mäta allt jag åt, och insåg att det var för lite. Ökade intaget till 2-300 kcal under mitt behov och plötsligt gick både träning och vikt/kroppskonfiguration åt rätt håll! 

Nu kommer jag säkert få på f-n för att jag fokuserar för mycket på kalorier men någonstans har de ändå betydelse. Särskilt om man är fysiskt aktiv, då måste man få i sig tillräckligt med energi, och det är inte säkert att hungerkänslan räcker. 

Jag använde matkalkyl.se, där kan du både beräkna ditt behov, välja hur du vill fördela makronutrienterna och spara dina måltider så du kan få ut historik/statistik. 

• Like 4