Jonas Högsberg Posted September 21, 2019 Share Posted September 21, 2019 Hej! Jag slutade äta socker och bröd för 2 veckor sedan och har nu i en vecka lärt mig mer och mer om LCHF och Ketogen kost samt anpassat mig därefter. Tycker det går bra i vardagen och på kortare löprundor känner jag inga som helst problem. Problemet däremot har jag då jag nästa helg ska springa Berlin Marathon, har sprungit ganska många maror och då förståss kolhydratsladdat veckan innan samt haft med mig en uppsjö av energigels längs med banan. Hur ska jag göra nu? Var ute och sprang 18 km nu i morse i ganska lugnt tempo och energin i kroppen tog slut redan efter 12 km. Loppet i Berlin behöver inte resultera i personbästa (även om det var tanken ) men jag vill ju inte tuppa av längs med banan eller behöva bryta. Tacksam för svar av någon med kunskapen och/eller egna erfarenheter Mvh Jonas 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 21, 2019 Share Posted September 21, 2019 Välkommen till forumet, @Jonas Högsberg! Vad kul med nån mer än jag som gillar att springa!! Jodå, det finns några till men de är inte alltid så aktiva. Pga skador har jag lagt om taktik och springer som mest 10-11km nu men jag ökar på allt eftersom. Som svar på din fråga tycker jag du ska äta kolhydrater och fasa in striktare keto efter loppet om det är ditt mål. Du ska däremot inte ladda med pasta/bröd/skräpmat men med rotfrukter och nötter som innehåller en hel del kolhydrater. Ris och majs kan också vara okej. Det finns en bok som heter "LCHF och träning" som sjukgymnasten mm Jonas Bergqvist skrev för några år sedan. Numera promotar han sin senare bok "Ät och lev paleo" mer men den första boken är jättebra just vad gäller kombinationen mat/träning. EDIT: Kanske ska förtydliga att det kan ta flera månader när man lägger om till keto innan kroppen svarar på träning. Man blir matt i musklerna rätt länge. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted September 21, 2019 Share Posted September 21, 2019 Välkommen hit! Och grattis till att du slutat med bröd och socker. Vad jag kan minnas så skriver även Jonas Bergqvist i boken 'LCHF och träning' om några olika upplägg gällande kolhydratladdning inför bl a tävling, precis som @MariaF är inne på. Här är ett inlägg av Erik Hörstadius just angående löpning. Sedan kan jag även tipsa om Björn Ferrys bok 'Ferry food'. Björn Ferry har tagit OS-guld i skidskytte, månaderna innan det åt han LCHF. Så även om den kanske inte är den bästa boken just när det gäller löpning så är den inspirerande, har trevliga recept och ett bevis på att keto och långdistans tävling/träning går fint att kombinera. Martina Johansson har även nyligen släppt boken 'Keto' och hennes blogg kan vara värt ett besök, men tror hon kör mer styrketräning/tyngdlyftning än löpning. Lycka till med loppet nästa vecka, och kosten+träningen framöver! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Högsberg Posted September 21, 2019 Author Share Posted September 21, 2019 Tack snälla för råd, boktips och länkar. Det var nog så jag kände, framförallt under dagens löptur men det tog emot att bryta infasningen mot Keto. Det blir snälla och naturliga kolhydrater i slutet av veckan och ett fåtal gel med på loppet, sen all in mot Ketogen kost. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted September 22, 2019 Share Posted September 22, 2019 Tycker inte heller det låter som världens bästa idé att göra en drastiskt kostomläggning, precis innan du ska utsätta kroppen för en stor påfrestning. Även om det inte är farligt, så finns ju risk att musklerna får soppatorsk och du tvingas ge upp. Hur kul är det? Du kommer garanterat inte hinna bli fullt fettadapterar innan loppet. Vänta tills efter maraton innan du börjar med strikt keto/lchf, om du bryr dig om resultatet. Men absolut kan du fortsätta skippa rent och tillsatt socker, spannmålsprodukter samt fortsättningsvis äta en massa fett inför loppet. Ju mer fettadapterar man kan bli inför ett maraton desto bättre är det, oavsett om man även behöver kolhydrater och är semi-glukosdriven. Satsa på kolhydrater du vet att din kropp inte mår dåligt av. Vad det är varierar ju lite från person till person. Men för mig blir det anti-allergena lätta grejer då som rotfrukter, sötpotatis, vitt ris och banan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2019 Share Posted September 23, 2019 On 2019-09-21 at 14:45, Jonas Högsberg sade: Hej! Jag slutade äta socker och bröd för 2 veckor sedan och har nu i en vecka lärt mig mer och mer om LCHF och Ketogen kost samt anpassat mig därefter. Tycker det går bra i vardagen och på kortare löprundor känner jag inga som helst problem. Problemet däremot har jag då jag nästa helg ska springa Berlin Marathon, har sprungit ganska många maror och då förståss kolhydratsladdat veckan innan samt haft med mig en uppsjö av energigels längs med banan. Hur ska jag göra nu? Var ute och sprang 18 km nu i morse i ganska lugnt tempo och energin i kroppen tog slut redan efter 12 km. Loppet i Berlin behöver inte resultera i personbästa (även om det var tanken ) men jag vill ju inte tuppa av längs med banan eller behöva bryta. Tacksam för svar av någon med kunskapen och/eller egna erfarenheter Mvh Jonas Jag tycker att du skall fortsätta med kolhydratladdning och energigels.. så du får loppet avklarat! Eventuellt så får du knarka andra gels under loppet, typ "superstarch"? https://peterattiamd.com/introduction-to-superstarch-part-i/ Eller "go stright to ketosis for runners"? https://madcityeats.com/my-first-ultra-marathon-on-a-keto-diet-eb6e66840cce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Nu ska ju inte jag ge träningsråd för marathon; tala om bocken som trädgårdsmästare. Men t.o.m. jag inser några saker: 1) börja inte med keto précis fore ett långlopp; det tar månader att vänja kroppen vid att använda fett istället (men sedan funkar det mycket battre, sags det, med uthållighet) 2) välj kolhydrater under loppet som magen tål. Annars blir det ändå inte kul. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Högsberg Posted September 25, 2019 Author Share Posted September 25, 2019 Tackar ödmjukast för era tips och rekommendationer. Det bästa är att det ni alla säger indikerar en gemensam uppfattning och stärker magkänslan jag hade innan jag ställde frågan. Kommer förhoppningsvis springa Lissabon Marathon i slutet av oktober men sen ska jag göra mitt yttersta för att göra över till fettdrift. Ännu en gång, Tack och bock! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 13 timmar sedan, Jonas Högsberg sade: Tackar ödmjukast för era tips och rekommendationer. Det bästa är att det ni alla säger indikerar en gemensam uppfattning och stärker magkänslan jag hade innan jag ställde frågan. Kommer förhoppningsvis springa Lissabon Marathon i slutet av oktober men sen ska jag göra mitt yttersta för att göra över till fettdrift. Ännu en gång, Tack och bock! Ja altså.. det är faktiskt inget hocuspocus alls.. utan mest elementär metabolism samt näringslära! Vi börjar från scratch, dvs endurance athlets tangerar sin syreupptagningsförmåga, den kan/bör man öva upp.. antagligen genom att utsätta den för påfrestningar, typ träna! Iallafall så går det att köra anaerobt på glukos, medans all fettförbräning sker med hjälp av syre, dvs anaerob träning tränar upp din laktatmetabolism/höjer din laktattröskel! Oså till keto runing, det handlar i princip inte så mycket om keto som betaoxidation/fettförbräning iomd att dina muskler inte använder så mycket ketonkroppar.. de saknar förutsättningar för detta! Ett snabbt hopp till din namne, dvs Jonas Colting.. dvs "train low race high" eller på svengelska TKD, Targeted Ketogenic Diet, dvs man lever på vardagar ketogent, så att kroppen ställer om för detta, men när man tävlar så kolhydratladdar man, samt tillför de man förbrukar. Skillnaden blir då i förstone, de som kör på glukos får tillföra kopiösa mängder under ett lopp iomed att vi har ett begränsat lager att ta utav och iallafall minst hälften är reserverat för hjärnans behov! Såå, man undviker Boinking och magbesvär om man slipper dra i sig kopiösa mängder snabba kolisar under ett lopp. Man förbrukar hur som helst en del glukos under ett marathon, men det kan räcka med det behovet om stora delar av energin kommer från fett, där har du iallafall 100,000 kcal att ta utav, utifall man har syreupptag för detta! Nu får du lite inspiration; http://www.timothyallenolson.com/2013/04/10/nutrition/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 5, 2019 Share Posted October 5, 2019 Hur gick det för dig, @Jonas Högsberg? Hur känns det nu, redo för keto? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Högsberg Posted October 5, 2019 Author Share Posted October 5, 2019 Hej och tack för frågan. Loppet i Berlin gick riktigt bra, (till och med ett personbästa) jag åt lite kolhydrater dagarna innan och en carbon shake på morgonen innan racet, tog även med mig 4 st gels som jag inte riktigt visste när jag skulle ta men min plan var väl att de skulle intas ungefär hälften så ofta som jag brukar vilket har varit 1/30 minuter. Men jag hade så mycket kraft och fart i kroppen så den första tog jag först vid 28 km, den gav lite energi men mer obehag i magen. Den andra tog jag i små skvätter men den smakade både sämre än de brukar och magen gillade det inte alls. Sen vid 35 blev det riktigt soppatorsk och kramp i ett lår vilket inte hänt mig tidigare. Trodde att det bara skulle fungera att komma i mål genom att gå men krampen släppte och med hårt pannben så fick jag skaplig fart på benen igen. Jag är helt klart inne på att fortsätta med den här dieten och lära mig mer och mer. Har inte kommit dit att jag väger/mäter och räknar kolhydrater men hos min ICA Handlare så har jag nog snart vridit och läst på varenda förpackning. Och det finns ju inte mycket paketerad mat som vi kan äta, antingen för mycket carbs eller mängder med E-ämnen. Jonas 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 5, 2019 Share Posted October 5, 2019 Grattis till PB! PB på nystartad lägrekolhydrat är inte dåligt! Att du tog dig runt såg jag ju på LR men det är ju lite mer kostnördigt här... Soppatorsken kommer att försvinna när du är helt omställd och då kör du en massa 100 miles-lopp istället. Och du behöver inte mäta och väga, det är metoder man tar till när man antingen inte får de resultat man vill ha eller bara är allmänt nördig. Om man vill uppnå den ultimata ketos som Jeff Volek och Stephen Phinney pratar om kan det vara värdefullt att mäta ketoner men som The Biochemist här i forumet brukar säga; man behöver veta vad man mäter. Det är skillnad på ketoner och ketoner. Sök lite bland trådarna om ketos är intressant. Cleppa har en intressant tråd ”Stanna i ketos” också. Intressant det där med magen, det har jag också märkt. Saker som funkat förut funkar inte alls längre. Det är ju ändå rätt praktiskt med energi i småförpackningar. Jag testade jordnötssmör i fickförpackning men det var svårt och gick mycket tid åt att klämma på paketet för att blanda in oljan i krämen så det funkade inte så bra. Nu springer jag som sagt mest kort för att kunna fokusera på teknik och styrka, är less på att gå sönder, men när man kör långpass är det värdefullt med energitillskott. Väl kämpat i Berlin! Grattis igen! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts