kicki1234

Salvia mot klimakteriet?

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om nån därute dricker avkok av salvia mot klimakterie-vallningar? Jag har provat detta och tycker mig få bra effekt. Men så har jag läst om att man inte kan dricka teet för ofta. Jag blir inte klok på hur ofta man kan dricka och hur länge. Varje dag? Varannan? Mer sällan? Nån som har erfarenhe? Berätta gärna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har inte testat just salvia, men många örter kan vara bra att inte överdosera, då de kan vara starka läkemedel. Men ett par-tre gånger i veckan borde det ju fungera bra, det är ju en vanlig krydda i mat. Jag började själv experimentera med grönt för att få bort mina värmeböljor för några år sen, fick rätt bra effekt med att lägga till mycket av olika sorters kål i maten.

Det som haft bäst effekt på just mina besvär har varit att lägga till pre/probiotika i form av lite bönor och mjölksyrade grönsaker, läs gärna mer om det här på min blogg :)

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/06/28/lchf-klimakteriet-halsan-och-vikten/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/18/mina-klimakteriebesvar-har-blivit-battre-med-hjalp-av-bonor/

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Birgitta! 

Tack snälla för ditt svar! Detta låter jätteintressant! Eftersom jag är rätt dålig på att laga mat, undrar jag om du mer konkret skulle kunna ge mig tips kring vilka bönor jag ska äta och hur jag kan laga till dem? 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kicki1234 sade:

Och en grej till - mjölksyrade grönsaker, hur gör man det?

Lite bökigt att formulera hela proceduren i ett foruminlägg. Skulle rekommendera att du lånar en bok på biblioteket eller köper. Annars kan du använda den finfina sökfunktionen Google 😁

Jag lärde mig mjölksyra grönsaker genom att söka lite på nätet. Finns en jäkla massa bloggar, sidor osv som beskriver i detalj hur man gör. Sen är det i min mening fortfarande trevligare med en vacker bok att bläddra i, jämfört med att stå med surfplattan i köket.

Angående växtavkok och kryddor så har jag en annan erfarenhet, att det behövs väldigt stora mängder för att det ska hända något. Så mycket att jag hinner bli halvt förgiftat haha. För mig i alla fall. Har aldrig provat salvia dock, men är bara i 40-års åldern så troligen några år kvar till klimakteriet. 

Angående att äta bönor, så innehåller kidneybönor mest resistent stärkelse, vilket är den prebiotika man vill åt. Så välj gärna kidneybönor. Andra grejer som innehåller mycket resistent stärkelse är t.ex cashewnötter, grön banan och rå sötpotatis.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är hur enkelt som helst att göra surkål. Du köper vitkål, helst eko för den hoppas jag är mindre besprutad. Jag brukar skiva den med kniv i smala strimlor, men man kan använda matberedare. Lägger sedan kålen i en skål, saltar litegrann och knådar med händerna för att den ska börja safta sig.

Sedan packar man kålen i en glasburk av lämplig storlek, packar riktigt tät och pressar ner så mycket man orkar för att få ut allt luft. Kålen ska vara täkt med egen saft men man kan även hälla i lite vatten. Lägg på en tyngd för att hålla kålen under vätskan. Jag brukar använda glaslock från en mindre glasburk. Man kan även lägga en rengjord sten överst. Tänk på att lämna några centimeter upp till burkens kant. Täck med en duk eller lägg burkens glasslock löst på. Sedan får kålen stå framme en vecka. Man får ställa glasburken med kål på ett fat då gaserna kan trycka upp både kål och vätska medan den jäser. Jag brukar använda tunn grillspett för att göra hål i kålen och släppa ut gaserna. Efter ca en vecka är kålen klar att ätas men det gör inget om den står längre. Så syrar man kål mha kålens egna bakterier. Tänk på att inte salta för mycket. Tar man för mycket salt får man saltat kål, vilket är också gott men man får mindre bakterier i kålen.

Vill man mjölksyra kålen kan man använda ett par matskedar vassle. Jag brukar ta vasslen från min kefirtillverkning, silar kefiren eller tar vasslen direkt då kefiren skiktat sig.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt högst ovetenskapliga erfarenhet av detta med att bli av med vallningar är att sluta med koffein. En helt oväntad bieffekt av att jag slutade med kaffe var att mina värmevallningar helt försvann. Ett starkt incitament för att låta bli kaffe. :)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Katerina sade:

Det är hur enkelt som helst att göra surkål. Du köper vitkål, helst eko för den hoppas jag är mindre besprutad. Jag brukar skiva den med kniv i smala strimlor, men man kan använda matberedare. Lägger sedan kålen i en skål, saltar litegrann och knådar med händerna för att den ska börja safta sig.

Sedan packar man kålen i en glasburk av lämplig storlek, packar riktigt tät och pressar ner så mycket man orkar för att få ut allt luft. Kålen ska vara täkt med egen saft men man kan även hälla i lite vatten. Lägg på en tyngd för att hålla kålen under vätskan. Jag brukar använda glaslock från en mindre glasburk. Man kan även lägga en rengjord sten överst. Tänk på att lämna några centimeter upp till burkens kant. Täck med en duk eller lägg burkens glasslock löst på. Sedan får kålen stå framme en vecka. Man får ställa glasburken med kål på ett fat då gaserna kan trycka upp både kål och vätska medan den jäser. Jag brukar använda tunn grillspett för att göra hål i kålen och släppa ut gaserna. Efter ca en vecka är kålen klar att ätas men det gör inget om den står längre. Så syrar man kål mha kålens egna bakterier. Tänk på att inte salta för mycket. Tar man för mycket salt får man saltat kål, vilket är också gott men man får mindre bakterier i kålen.

Vill man mjölksyra kålen kan man använda ett par matskedar vassle. Jag brukar ta vasslen från min kefirtillverkning, silar kefiren eller tar vasslen direkt då kefiren skiktat sig.

Det där lät ju inte så svårt. Har ett eko-huvud hemma, och gör egen kefir, så vassle är inget problem. 

Vilket tycker du blir godast, bara salta och fermentera med kålens egna bakterier, eller tillsätta vasslen från kefiren?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, PiaB sade:

Det där lät ju inte så svårt. Har ett eko-huvud hemma, och gör egen kefir, så vassle är inget problem. 

Vilket tycker du blir godast, bara salta och fermentera med kålens egna bakterier, eller tillsätta vasslen från kefiren?

Jag har inte märkt någon markant skillnad i smaken. För smakens skulle brukar jag krydda surkålen med fänkålsfrön. Varvar kålen i burken med fänkålsfröna helt enkelt. Du får ju klart mer olika bakterier om du häller på ett par skedar av vassle i kålen. Men det går bra utan. Det viktigaste är att hålla kålen under vätskan annars kan det börja mögla. Men å andra sidan finns ju mögel i kefirgrynen också. Tycker man att den vita påväxten ser osmaklig ut kan man ta bort det med sked. Om det är för varmt i rummet där kålen står kan det också ha en bidragande orsak. Dessutom har vår rädsla för bakterier (och mögel) gjort oss sjukare än förut då vi inte var så rädda för någondera. 

  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!
Birgitta, nu har jag gjort bönsallad av Mungbönor som jag hittade på din blogg. Jättegod! Hur länge åt du av denna innan du märkte effekt?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kicki, så bra att du hittade receptet och att du vill prova det här med bönor. i min senaste kokbok, Låt bönor förändra ditt liv-Kokboken hittar du massor av bönrecept och även hur du mjölksyrar grönsaker. (Extrapris på Bokus just nu) https://www.bokus.com/bok/9789188429551/lat-bonor-forandra-ditt-liv-kokboken/

Jag hade ätit en mindre mängd dagligen i ett par veckor när jag märkte klar skillnad, sen blev det bättre och upphörde så gott som helt. Kan bli lite lagom varm ibland på natten, men inget som förut. Vill du inte göra mjölksyrat själv så finns bra på affärerna från bl a Tistelvind.

Jag dricker fortfarande kaffe, men det kan säkert vara en bidragande orsak till värmeböljorna också, som Little Redhead skriver.

Här skrev jag ett inlägg om böneffekten i början när jag la till det i min mat: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/07/09/om-boken-lat-bonor-forandra-ditt-liv-och-recept-pa-bonsallad/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.