Recommended Posts

Hej! Jag har nyss börjat fasta med en 19/5 intervall. Jag äter 2 måltider under fem timmar och då strikt Lchf.  Jag är på dag sju och har tappat lite vikt men det är inte det viktiga. Hur mycket jag än vill tänka nä det kanske bara är en bra dag i dag det har nog inte med detta att göra så kan jag inte länge blunda för att jag har mindre ONT, mindre STEL, mindre behov av CITODON (men måste minska långsamt annars blir det knas), mer skön SÖMN, mer ENERGI, mer VILJA umf! Kalla det vad du vill. Jag är väldig förvånad själv av att jag inte har haft det svårare men i bakhuvudet gnager det som alltid att detta kanske bara är nu? Jag väger 134,7 sist jag stod på en våg så vi får se vart detta tar mig. Jag är så glad att ha hittat en sida på svenska (då jag stavar så illa att försöka mig på att stava på engelska bara inte går) Ni kommer se mig mycket här i frågespalter😁

Jag har många frågor men den jag inte hittar någon info om alls är egen hemmagjord buljong?

Vad har ni i era?

Rostar ni benen innan?

OM man tar bort fetter, bryter då buljongen fastan om man tar den i stället för t ex kaffe på morgonen?

Ha det gött jag väntar på svar👀

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner du till My - hon har gjort en viktresa som förändrat hennes liv?  Läs hennes blogg - kul o kunnig tjej, hon har också kurser ibland. Du kan få råd o pepp på hennes blogg.     http://lchfingenjoren.se/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet! Och ett nytt sätt att leva och äta. :)

 

Svarar på din första buljongfråga: jag har kokar bara kött med ben. Jag föredrar fläskläggsbuljong och kycklingbuljong, bara salt och peppar, inget mer. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du också är fastafrälst! Jag har skrivit en hel del om fasta på min blogg: 

Jag brukar koka buljong på kyckling. Kokar först kycklingen med köttet. Rensar den på kött och fortsätter koka  ben och skinn över natten i slökokare. Jag brukar inte ta bort fettet om det inte är jättemycket. Recept på benbuljongBenbuljong välgörande för mage, leder och sömn

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag dricker gärna lite saltad buljong ibland när jag fastar, utan fettet.( Fettet tar jag bort och använder när jag lagar mat, steker i det helt enkelt) Jag vet inte om det bryter fastan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på varför du fastar. Om du bara fastar för att gå ner i vikt, nå djupare ketos, så kan du absolut dricka fet benbuljong.  

Men vill man åt hela paketet, som cellförnyelse, ökad produktion av tillväxthormon med mera så är strikt vattenfasta 20+ timmar minst, det säkraste kortet. Allt som innehåller energi ska bort.

Jag brukar stycka kycklingen, sen kör jag skrov, slaktrester och lite grönsaksstumpar i en gryta, om jag gör buljong. Jag låter det koka i ca 2+ timmar sen kör jag genom en finmaskig sil. Om jag var tvungen att göra alla moment, som en perfekt buljong kräver med rostning, skumning, rätt grönsaker osv, så skulle det aldrig bli av haha.  

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar🥰 Många bra tips💞

jag är nu på dag 11 och har fått en del plitor/finnar i ansiktet och känner mig det sista tre dagarna rätt så trött🥺 Har ni som fastar ett bestämt schema ni följer? Jag är inte så hungrig de nitton timmar emellan målen men vet inte om jag ska avbryta eller inte? Jag vill inte börja omad. Kram

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med fastandet? Har du fortsatt med det?

Det finns mycket att säga om fasta. En bra bok i ämnet är Allt om Fasta av Jason Fung. Läs den gärna.

Eftersom din fasta är mycket kort, bara 19 timmar skulle jag bara dricka vatten under dessa timmar. Ta lite salt så slipper du energidipp. Buljong är bra för längre fastor som ett extra stödhjul eller så.

Kroppen vänjer sig vid samma regim om den pågår under längre tid. Det är viktigt att blanda olika fastemönster så att kroppen fortsätter förbränna fett. Mer i boken ovan.

Kroppen börjar förbränna fett efter ungefär 24 timmars fasta. Innan dess tar den från mer lättåtkomliga källor som glykogen depåer.

Man måste träna att fasta för att kunna fasta bekvämt. Det är som att ha en faste-muskel. Är den ovan så tycker man att fasta är jobbig. Har man tränat ett tag tycker man att det är helt OK, till och med behagligt.

Jag har fastat som mest i 5 dagar i streck. De första en och kanske en halv dagarna var jobbigast. Man kan känna sig trött och frusen innan kroppen fattar att den ska börja bränna fett samt fattar hur den ska göra det - inlärning behövs här också. Innan dess kommer den att påpeka för dig att du brukar äta vid bestämda tider. Men sug/hunger kommer och försvinner. Den blir inte svårare och intensivare med tiden som vissa verkar tro. Tar man en kopp varmt vatten med lite salt som tilltugg och väntar en stund försvinner hungervågen. 

Fasta kräver också en del mentala förberedelser. Trotts att den har många fördelar har folk många fördomar och rädslor förknippade med fastan.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.