lihapall Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Har kört med LCHF i två månader nu. Käkar rysk yougurt med nötter och frön ibland och tar nån klyfta grape om dagen, men det är mycket stekfläsk och smör m.m. i övrigt, så det borde inte vara några problem med fetthalten. Började inte med LCHF för att gå ner i vikt, var redan "under snittet" och har inte gått ner nåt mer egentligen. Utan anledningen var att komma tillrätta med magproblem (lös/hård/gas), ihållande snuva/nysningar och perioder där allt "känns kass" mentalt. Det gick bra i början (första månaden), men snuva nysningarna har återkommit något och även de "mentala problemen" Jag fick kramper för nån månad sen i benen, började käka magnesium tillskott 625mg per dag. De försvann, men kom tillbaka - så jag dubblar nu med magnesium. Kör även tillskott på Selen och äter en multivitamin/mineral om dagen + en-två teskedar mällers tran. Jag kan väl tycka nånstans att det är lite bedrövligt att vara "beroende" av tillskott, det är ju lite motstridigt med att äta "naturligt" Så nu för en vecka sedan har problemen utvecklats och jag har "ryckningar", som gör att jag ibland tappar saker. För att kroppen så att säga "dubbelklickar" en önskad rörelse, eller utför en ryckig rörelse istället för den smidiga jag "beställt". Utöver de tillskott jag tar har jag även börjat ta 1tsk phkalk (magnesium och kacliumkarbonat) morgon och kväll i samband med Har inte hunnit utvärdera om det ger effekt ännu. Även har jag uppfattat att hjärnan är lite seg, det tar lite längre tid att fokusera på min spegelbild t.ex. och ljuset verkar lite annorlunda. Denna fokusgrej är inte så stort problem, men får mig att tänka att det rör sig om hjärnan snarare än musklerna i sig. Hypokondriker som jag är börjar jag spinna iväg med MS och Parkinsson-tankar, men det finns inte i släkten, så det borde inte vara nåt problem där egentligen. Det kan väl tilläggas att jag hade en ihållande huvudvärd i helgen, och det känns som att den ligger där i bakgrunden fortfarande. Någon som haft dessa symptom (alltås inte muskelryckningar där musklerna "bara" darrar och krampar) utan där det sprätter till och man känner sig som en "danssjuk" light, även om det inte syns utifrån (ännu). Någon? Doc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Du bör nog kolla upp dina värden. Kanske ett besök hos farbror doktorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Har kört med LCHF i två månader nu. Käkar rysk yougurt med nötter och frön ibland och tar nån klyfta grape om dagen, men det är mycket stekfläsk och smör m.m. i övrigt, så det borde inte vara några problem med fetthalten. Hur menade du där? Fokus ska ligga på den primärt energigivande delen av kosten vilket i praktiken innebär att dra ned mängden kolhydrater och kompensera med ökat fettintag. Yoghurt känns spontant inte nödvändigtvis som LCHF-inriktat men kan - naturligtvis - vara det i relation till mängd. Kollade upp en variant och den innehöll knappt 200 kcal/100 gram med 4 gram kolhydrater/100. Om jag skulle ge mig på att äta yoghurt enbart för att få till en måltid skulle jag minst hamna på 500 gram, dvs i runda slängar 1000 kcal och 20 gram kolhydrater. Jag vet att jag klarar den mängden kolhydrater vid en måltid men när man läser om (kanske) mer normala LCHF:are, och då i synnerhet i början om man utgår från något som påminner om Atkins induktionsfas, så kan ju mängden man får i sig per dag vara så pass mycket. Hur som haver, blev bara nyfiken på vad du menade eftersom jag fick uppfattningen att du kanske missat att fokus skall vara på kolhydratdelen. Fettet kompenseras därefter vid behov. Började inte med LCHF för att gå ner i vikt, var redan "under snittet" och har inte gått ner nåt mer egentligen. Utan anledningen var att komma tillrätta med magproblem (lös/hård/gas), ihållande snuva/nysningar och perioder där allt "känns kass" mentalt. Det gick bra i början (första månaden), men snuva nysningarna har återkommit något och även de "mentala problemen" Jag fick kramper för nån månad sen i benen, började käka magnesium tillskott 625mg per dag. De försvann, men kom tillbaka - så jag dubblar nu med magnesium. Kör även tillskott på Selen och äter en multivitamin/mineral om dagen + en-två teskedar mällers tran. Jag kan väl tycka nånstans att det är lite bedrövligt att vara "beroende" av tillskott, det är ju lite motstridigt med att äta "naturligt" Så nu för en vecka sedan har problemen utvecklats och jag har "ryckningar", som gör att jag ibland tappar saker. För att kroppen så att säga "dubbelklickar" en önskad rörelse, eller utför en ryckig rörelse istället för den smidiga jag "beställt". Utöver de tillskott jag tar har jag även börjat ta 1tsk phkalk (magnesium och kacliumkarbonat) morgon och kväll i samband med Har inte hunnit utvärdera om det ger effekt ännu. Även har jag uppfattat att hjärnan är lite seg, det tar lite längre tid att fokusera på min spegelbild t.ex. och ljuset verkar lite annorlunda. Denna fokusgrej är inte så stort problem, men får mig att tänka att det rör sig om hjärnan snarare än musklerna i sig. Hypokondriker som jag är börjar jag spinna iväg med MS och Parkinsson-tankar, men det finns inte i släkten, så det borde inte vara nåt problem där egentligen. Det kan väl tilläggas att jag hade en ihållande huvudvärd i helgen, och det känns som att den ligger där i bakgrunden fortfarande. Någon som haft dessa symptom (alltås inte muskelryckningar där musklerna "bara" darrar och krampar) utan där det sprätter till och man känner sig som en "danssjuk" light, även om det inte syns utifrån (ännu). Någon? Doc? Det låter ju uppenbarligen som något som har med elektrolytbalansen att göra. A och O är saltintaget på lågkolhydratkost. Har du sett över det? Börja direkt genom att dricka buljong och se vad det får för effekt (inom en kvart kommer du märka av denna). Får du positiv effekt prova då att börja och avsluta dagen med att dricka buljong. Komplettera i så fall även med att du ser till att salta maten du äter. Många har ju vant sig av med saltet under inflytande av de senare decenniernas nyttiga kostrekommendationer men på LCHF-kost är det oumbärligt. Funkar inte det så är det läge att uppsöka en läkare som bättre kan ställa en diagnos än vad någon kan/får göra så här på distans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Håller med om att salt-/elektrolyt (och därmed även vätske-) balans kan ha med detta att göra. Känner igen mig i din beskrivning, har jobbat med elektrolytbalansen på sistone, och känner mig lite bättre. Försöker även få bra sömn. Håll oss uppdaterade på fram- och motgångar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 MS har en ärftlig koppling men den är ytterst liten. Be och få göra MR på hjärna/ryggrad om du är orolig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lihapall Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Tack för alla tips! Känns bättre just nu, men jag provar att dricka buljong nu för att se om det försvinner ännu mer. Och jag var lite slarvig när jag beskrev min kost, brukar bli så när jag skriver från jobbet. Klart att lc är lika viktig som hf. Återkommer med hur det går... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lihapall Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Tack för alla tips! Känns bättre just nu, men jag provar att dricka buljong nu för att se om det försvinner ännu mer. Och jag var lite slarvig när jag beskrev min kost, brukar bli så när jag skriver från jobbet. Klart att lc är lika viktig som hf. Återkommer med hur det går... tog en halv tesked salt i ett halvt glas vatten. Känns bättre... Men kör på högre saltintag ett tag nu får se om det släpper helt. (återkommer om ett par dagar om det) Någon som har någon bra riktlinje så jag inte går åt överdrift åt andra hållet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Jag fick kramper för nån månad sen i benen, började käka magnesium tillskott 625mg per dag. De försvann, men kom tillbaka - så jag dubblar nu med magnesium. Menar du att du tar 2 x 625 mg magnesium + även annat tillskott med magnesium? Då ska du nog fundera på om du tar för mycket. Man kan få ryckningar och andra symptom av för mycket mg. 7-10 mg/kg är rekommenderad dos. Du kanske också ska prova en annan sort. Det finns många olika sorter av vilka vissa inte alls är lämpligt som kosttillskott. För mig funkar magnesiumcitrat bäst och ibland använder jag "magnesiumolja" som man sprayar på huden för upptag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Behövs för: Nerv- och muskelfunktionerna samt för ett stort antal av de enzymer som behövs för att cellerna ska fungera. Brist: Koncentrationssvårigheter, förvirring, depressioner, krampanfall, domningar, stickningar, förstoppning, diarré Rekommenderat dagligt intag: Män: 350 mgKvinnor: 300 mgGravida kvinnor: 450 mgAmmande: 450 mg http://www8.cs.umu.se/~isak/Vitamin/mg.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Wikipedia säger: "Overexposure to magnesium may be toxic to individual cells, though these effects have been difficult to show experimentally. In humans the condition is termed hypermagnesemia, and is well documented, though it is usually caused by loss of kidney function. In healthy individuals, excess magnesium is rapidly excreted in the urine" Verkar dock tokigt att över-äta magnesium. Om rekommenderat dagligt intag inte får symptomen att försvinna så kommer inte 4x rekommenderat dagligt intag göra saken bättre, ty orsaken är inte magnesiumbrist utan någonting annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lihapall Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Ja. Ni har rätt. Drar ner på Magnesium, men ökar saltintaget.Var även hos sjukgymnasten idag - eftersom en sjuksyster på VC trodde ryckningarna lika väl kunde vara relaterat till statisk belastning i samband med datorarbete som kosten/brist/annat, så testar de rörelserna jag fick parallellt (med minus magnesium + salt) och ser om det släpper på nån vecka till... Jäkligt obehagligt med sådana tics/ryckningar iallafall. Så tack för alla tips och funderingar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Se till att du får nog kalium också. Det är den tredje elektrolyten man kan få brist av på LCHF. Prova äta mycket spenat och avocado en vecka, se om det blir bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lihapall Posted March 2, 2013 Author Share Posted March 2, 2013 Se till att du får nog kalium också. Det är den tredje elektrolyten man kan få brist av på LCHF. Prova äta mycket spenat och avocado en vecka, se om det blir bättre. Jag tror att det hela (med ryckningarna) är stressrelaterat. Själva beslutet att börja med LCHF är baserat på symptom som antagligen också är stressrelaterade. Det är lugnande med något nytt, som skall "fixa biffen" och i någon mening frälsa en själv från alla besvär. Tror också jag hade en period där stressen "läker undan" i januari, för så bra har jag nog aldrig mått. Men nu är "skiten" tillbaks... Yes. Jag kämpar på med LCHF ändå (är ju egentligen inte kämpigt alls utan mest gött, om man bortser från det sociala stigmat). För med stressen (och det sociala) åsido, så är rimliga antaganden som ligger till grund för att det är mer "rätt" kost än "vanlig mat". Tack åter igen för alla tips (jag har köpt seltin och lagt ner magnesiumets fyrdubbling), och jag återkommer om det trots allt visar sig att ryckningar har att göra med kosten explicit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts